Razgovarajte s učenicima o načinu na koji možemo doživljavati svijet oko sebe. Učenici mogu poslati na digitalni alat Padlet i fotografije vlastitog doživljaja svijeta. Postavite učenicima pitanja, npr. Što znači biti hipersenzibilan, zašto su neki ljudi osjetljiviji od drugih ljudi, kako ih prepoznajemo?. Učenici mogu iznijeti svoja iskustva, razgovarati o tome jesu li se ikada osjećali neshvaćenima, neprilagođenima, drugačijima, „na rubu“, kako su se s tim nosili, jesu li zatražili pomoć i od koga. Možete ih uputiti na institucije i/ili pojedince koji pružaju psihološku pomoć.
Zatim ih zamolite da individualno, s pomoću digitalnog alata Canva, izrade straničnik na kojemu će, uz prigodnu fotografiju preuzetu sa stranice Pixabay, napisati neku optimističnu misao i/ili poticajni citat iz književnog djela te ga podijeliti s razredom na digitalnom alatu Padlet. Pitajte ih i jesu li čuli za izraz 'umjetnička duša', kakvu bi osobu opisali tom frazom te zašto je u javnosti poneki upotrebljavaju s ironijom. Navedite ih na razgovor o Alfredu Kamenskom, glavnom liku Matoševe novele Camao.
Pod pretpostavkom da su učenici pročitali tekst novele, motivirajte ih na to da osmisle njegov profil na društvenim mrežama (Instagram ili Facebook). Profil treba sadržavati podatke o njegovu obrazovanju, prebivalištima, interesima, ljubavnom statusu, prijateljima. Ako se odlučite proširiti tu aktivnost, učenici mogu dodati fotografije preuzete s digitalnog alata Pixabay gradova u kojima je Alfred Kamenski boravio, poveznice s digitalne platforme YouTube glazbe koju je svirao, detalje ljubavne priče s Fanny, uz popratni tekst iz novele koji ih objašnjava ili komentira. Usmjerenim razgovorom potaknite ih neka uoče načelo biografizma u opisu lika Alfreda Kamenskog te predstave tipična obilježja umjetnika s kraja 19. stoljeća (intelektualci, boemi, dekadenti, „nepotrebni ljudi“).
Nakon što su usporedili svoje radove učenike podijelite u grupe (četiri učenika po grupi) te svakoj grupi zadajte jedan zadatak. Jedna će grupa prepoznati i istražiti simbole u noveli (Camao, labud, zvijezde, cvijeće, oblaci, zmije), druga grupa stilski pluralizam (simbolizam, impresionizam, lirizam), treća grupa motive (ljubav, ljepota, smrt), četvrta grupa jezik (arhaizmi, neologizmi, učestala uporaba imperfekta i aorista), peta grupa bizarno, groteskno (utjecaji Poea i Baudelairea).
Svoje će zaključke učitati u digitalni alat One Note. Na temelju stečenih spoznaja mogu raspravljati o Matošu kao piscu modernizma/hrvatske moderne na digitalnom alatu Collaborize Classroom.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Za učenika s teškoćama možemo se poslužiti primjerima konkretnih situacija te slikovnim prikazima. Možda će neki učenici imati teškoća kod izražavanja osjećaja i opisivanja situacija. Pružite im podršku postavljanjem konkretnih potpitanja i dajući im primjere. Učeniku s oštećenjem vida omogućite rad u paru kako bi mu suučenik pomogao kod opisivanja fotografija. Učenika s teškoćama stavite u grupu učenika s kojima dobro surađuje. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama vodeći se njegovim jakim stranama. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li zadatak, a ako ga ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se digitalnim alatima: Padlet, Canva, Pixabay, One Note, Collaborize Classroom. Pripremite mu pisane/slikovne upute za njihovo korištenje. Ako je potrebno, pokažite mu kako se radi u zadanom digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike na mrežne stranice Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu na kojima se nalazi virtualna zbirka A. G. Matoša. Učenici trebaju usporediti detalje iz Matoševe biografije s detaljima iz biografije Alfreda Kamenskog i dokazati ili opovrgnuti tvrdnju hrvatskoga književnog povjesničara i prevoditelja Ive Frangeša da je Matoš u liku Alfreda Kamenskog portretirao sebe. Mogu to učiniti u digitalnom alatu Kialo.
Na početku aktivnosti zatražite od učenika da, služeći se samo emotikonima i/ili emojijima, prepričaju novelu Camao Antuna Gustava Matoša. Osim priče učenici trebaju pokušati dočarati i emocije koje su prepoznali u noveli, odnosno zaključiti kakav je opći ton novele. Nakon što su u paru putem neke od društvenih mreža (WhatsApp, Viber ili Snapchat) izmijenili uratke, povedite razgovor o znakovima i simbolima. Provjerite razlikuju li učenici te pojmove pa ih zatražite da na digitalnu platformu Padlet pošalju nekoliko simbola. Razgovarajte o različitim značenjima simbola u različitim povijesnim razdobljima i kulturama, o zlouporabama simbola u političke svrhe, o suvremenoj komunikaciji simbolima (ikone na računalu, tetovaže na ljudskom tijelu), o tome hoće li emotikoni/emojiji u budućnosti u potpunosti zamijeniti jezike, a vizualna kultura kulturu riječi, o cyberbullyngu, odnosno slanju prijetećih ili neprimjerenih emojija.
Sažeto im u digitalnom alatu PowerPoint predstavite semiologiju i semiotiku, a zatim razgovarajte o simbolima u književnim djelima. Neka se učenici pokušaju prisjetiti nekih stalnih simbola prisutnih u književnim djelima (npr. crna mačka kao simbol nesreće, srce kao simbol ljubavi, snovi kao simbol bijega iz stvarnosti). Podijelite učenike u grupe od po četiri učenika u grupi. Učenici iz novele Camao trebaju izdvojiti simbole te ih razvrstati na simbole koji se odnose na ljubav i ljepotu (labud, glazba, zvijezde, mjesec, cvijeće) i na one koji se odnose na propast odnosno na smrt (papiga, oblaci, zmije, pas koji laje).
Simbole će s pripadajućim citatima iz djela, u bojama koje odražavaju značenje simbola (svijetli i tamni simboli), predstaviti s pomoću infografike oblikovane u digitalnom alatu Genially. To će im biti poticaj za istraživanje na mrežnim stranicama književnih veza s Edgarom Allanom Poeom i Charlesom Baudelaireom.
Motivirajte učenike da simbolima koje su izdvojili iz novele Camao A. G. Matoša pridruže i emocije koje su u njima izazvali. Emocije mogu izraziti s pomoću emotikona i/ili emojija, poslati na digitalni alat Padlet, usporediti ih i komentirati.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama prije najavite temu sata, kako bi na vrijeme pročitao novelu Camao. Za učenika s teškoćama možete dati primjere konkretnih situacija te slikovne prikaze. Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku vršnjaka koji će mu pomoći u opisivanju simbola. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li zadatak. Ako zadatak ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Dajte mu podršku tijekom istraživanja mrežnih stranica tako što ćete mu dati nekoliko stranica na kojima može naći potrebne informacije. Tijekom rada na zadatku više puta obiđite učenika s teškoćama kako biste provjerili kako napreduje sa zadatkom te treba li mu dodatna podrška. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima Padlet, PowerPoint, Genially. Pripremite pisane/slikovne upute za njihovo korištenje, a ako je potrebno, pokažite kako se radi u zadanom digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike neka istraže doprinos razvoju semiologije i semantike švicarskog lingvista Ferdinada de Saussurea te američkog filozofa i znanstvenika Ch. S. Piercea. Učenici mogu predstaviti razlike u teoriji znakovnih sustava, objasniti što je to semioza i zašto je važna u suvremenim tumačenjima različitih vrsta umjetničkog izražavanja (likovnim umjetnostima, kazalištu, filmu, plesu). Rezultate svoga istraživanja mogu zabilježiti u digitalnom alatu Prezi.
Motivirajte učenike neka u digitalnom alatu Tiki-Toki izrade vremensku lentu na kojoj će upisati književnike koji su utjecali na Matoša, ali i one na koje je Matoš utjecao. Uputite ih na to da na provjerenim mrežnim stranicama istraže hrvatsku modernu te na digitalnom alatu Mentimeter odgovore na pitanje zašto hrvatsku modernu neki književni povjesničari nazivaju i Matoševim dobom. Zatražite od učenika da iz teksta novele Camao, koji mogu pronaći na portalu e-Lektire u skladu sa smjernicama izdvoje najznačajnije motive, prepoznaju stilski pluralizam, uoče učestalu uporabu arhaizama i neologizama, opišu bizarno i groteskno, objasne psihološku karakterizaciju likova, raskorak između realnog i imaginarnog svijeta.
Zatim podijelite učenike u grupe (po šest učenika u grupi).
Njihov je zadatak da u digitalnom alatu Fodey oblikuju novine koje se temelje na motivima novele Camao Antuna Gustava Matoša. Članovi grupe će se među sobom dogovarati o tome tko će preuzeti ulogu glavnog i odgovornog urednika novina. Urednik će zatim izabrati suradnike (pomoćnika urednika, grafičkog urednika, lektora, novinare). Predlažemo i da učenici oblikuju impresum i rubrike novina. Bilo bi dobro da naslov novina, kao i naslovi rubrika, odgovaraju motivima iz novele Camao. Učenici, npr. mogu napisati intervju s Alfredom Kamenskim u kojem će Alfred Kamenski predstaviti svoj umjetnički rad te svoje artističke preferencije, dati prikaz Fanny kao moderne žene 19. stoljeća, pismo čitatelja koji se zanima za simboliku ptice Camao ili onoga koji traži savjet jer se sastaje s udanom ženom, vijest iz crne kronike kojom se izvještava o višestrukom ubojstvu Amerikanca Foresta, komentar na smrt mlade učiteljice J-ove koju je ubio Š. Navedite ih neka posebnu pozornost posvete temi femicida te sažmu relevantna istraživanja i/ili znanstvene članke s portala Hrčak koji govore o navedenoj temi.
Naravno, uz tekst novinama će dodati i fotografije preuzete sa stranice Pixabay. Nakon što oblikuju novine učitat će ih na digitalni alat Padlet kako bi učenici mogli usporediti svoje uratke i/ili ih vrednovati prema rubrikama koje ste im unaprijed podijelili. Svoje novine mogu promovirati u digitalnom alatu Microsoft Teams.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s oštećenjem vida omogućite vršnjačku podršku učenika tijekom rada u uvodnoj aktivnosti, a koji će mu opisati vizualne informacije. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li učenik zadatak. Ako ga ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Tijekom rada na zadatku više puta obiđite učenika s teškoćama kako biste provjerili kako napreduje sa zadatkom te treba li mu dodatna podrška. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Tijekom podjele učenika u grupe omogućite učeniku s teškoćama da bude u grupi s učenicima s kojima se dobro slaže, koji su motivirani za rad i koji mu mogu pomoći. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima. Važno je da je učenik s teškoćama aktivan član grupe, a ne pasivan promatrač. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima. Pripremite pisane/ slikovne upute za njihovo korištenje. Ako je potrebno, pokažite mu rad u zadanom digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Matoševa poezija zasigurno je utjecala na čitav niz hrvatskih pjesnika. Zatražite od učenika neka pročitaju nekoliko njegovih pjesama koje mogu pronaći na portalu e-Lektire te neka zatim predstave njegov utjecaj na hrvatsku poeziju. Upoznajte ih i s činjenicom da su mnogobrojne Matoševe pjesme uglazbljene (njih čak 28) te ih uputite na digitalni alat YouTube na kojem mogu čuti uglazbljenu pjesmu Utjeha kose u izvedbi Hladnog piva. Možete im predložiti i da se pozabave Matošem kao prvim kritičarem plesa u nas.
Frangeš, Ivo (1974.) Vidrić/Matoš/Krleža. Zagreb: Naklada Liber.
Horvat, Vladimir (1994.) Prilog Matoševoj poetici: “Camao”, “Prva pjesma”, “Baudelaire”. Zagreb: Nakladni zavod Globus.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Jelčić, Dubravko (2011.) Literatura o Antunu Gustavu Matošu. Zagreb: Školska knjiga.
Oraić Tolić, Dubravka. (2013.) Čitanja Matoša. Naklada Lijevak. Zagreb
Pandžić, V. (2007). Sitni prilozi za povijest učenja i poučavanja govorništva. Split: Redak.
Pandžić, V. (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil.
Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Solar, M. (2005). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga.
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, K. (2010). Jezično izražavanje u nastavi Hrvatskoga jezika – Pisanje. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.