Potaknite učenike na oluju ideja vezanih za sintagmu la famiglia te njihove asocijacije zapišite na ploču. Pojmove na hrvatskom pokušajte dopuniti pojmovima na talijanskom jeziku. Objasnite učenicima kako Talijani odmilja kažu majka i otac te navedeno povežite s pisanjem imenice tata na hrvatskom jeziku. Također, pokušajte zaključiti ima li kakvih sličnosti i s ostalim izrazima te znaju li učenici za koji od njih. Umnu mapu s izrazima na hrvatskom jeziku i nekim poznatim izrazima na talijanskom jeziku napravite u dvije boje (primjerice, upotrijebite crni marker / bijelu kredu za izraze na hrvatskom jeziku, a marker / kredu u boji za izraze na talijanskom jeziku), a kad je završite, uputite učenike na slušanje zvučnog zapisa u zadatku A na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.3 te na njegovo rješavanje. Zatim neka učenici izdvoje nove izraze koji se pojavljuju u zvučnom zapisu i neka uz Vašu pomoć dopune umnu mapu koristeći se novom bojom krede/markera. Kako bi usvojili sav vokabular vezan za temu obitelji, neka prouče obiteljsko stablo u B zadatku na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.3 te riješe pripadajuće zadatke. Zatim neka ponovno dopune umnu mapu novim pojmovima, riješe ispunjaljku s članovima obitelji, a zatim i pročitaju tekst u zadatku C na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.3 te riješe zadano. Učenici mogu provjeriti sadržava li njihova umna mapa sve pojmove, odnosno cjelovit prikaz obiteljskog stabla. Tijekom rješavanja navedenih zadataka usmjeravajte ih u radu te ih potaknite na uočavanje razlika u imenovanju članova obitelji na hrvatskom i talijanskom jeziku s naglaskom na izraze za strica/ujaka/tetka i strinu/ujnu/tetku te na značenje izraza il/la nipote.
Neka učenici izrade vlastito obiteljsko stablo koje će predstaviti glasom, slikom i tekstom. Odnosno, ponajprije će nacrtati obiteljsko stablo u bilježnicu, a zatim i napisati tekst o članovima svojeg obiteljskog stabla koji treba sadržavati osnovne podatke o njima te neke njihove osobitosti – koliko im je godina, čime se bave i slično. Tekst neka ima desetak rečenica. Nakon rješavanja zadanog učenici neka predstave svoj rad pazeći pritom na vrednote govorenog jezika.
Zadatci A, B i C te vlastita umna mapa neka učenicima posluže kao poticaj i model za rad u grupi. Radeći u grupama, učenici će u alatu Canva napraviti obiteljsko stablo obitelji koju sami osmisle. Pritom trebaju paziti na to da u obitelji budu zastupljeni svi članovi obiteljskoga stabla te osmisliti tekst od desetak rečenica u Wordu kojim će tu obitelj i predstaviti. Tijekom rada trebaju primjenjivati sva dosad naučena gramatička i pravopisna pravila te usvojeni vokabular, a trebaju i uvježbati usmeno izlaganje svojeg rada. Svaki član grupe neka ima svoju ulogu. Primjerice, jedan član neka bude zadužen za oblikovanje teksta, drugi za unos teksta i obiteljskog stabla u zadane digitalne alate, treći za provjeru sadržaja i pravopisa, a četvrti za pripremu članova za usmeno izlaganje. Nakon što učenici dovrše zadatak, neka svaka grupa predstavi svoj rad, ali tako da izlažu svi njezini članovi. Tijekom izlaganja potrebno je pratiti rubriku vrednovanja koje se odnosi na točnost sadržaja, primjenu vokabulara, gramatičku točnost, pravopisnu točnost, tečnost u izlaganju te primjenu govornih vrednota.
Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osiguralo pojašnjenje ili pomoć.
S obzirom na to da se u aktivnosti pojavljuje nekoliko različitih zadataka, poželjno je najaviti prijelaze s jednog zadatka na drugi kako bi se učenik pripremio i znao što slijedi. Rutina i dosljednost u pravilima i očekivanjima stvaraju osjećaj sigurnosti u svih učenika, a osobito su važne učenicima koji teško slijede pravila. Učeniku s teškoćama treba smanjiti zahtjeve za prepisivanje teksta s ploče i omogućiti upotrebu plana ploče s mogućnošću upisivanja ključnih riječi u unaprijed pripremljen grafički prikaz koji učenik može zalijepiti u svoju bilježnicu. U zadatku sa zvučnim zapisom bilo bi dobro unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira. Za učenike s teškoćama omogućite rad u paru tijekom dopunjavanja umne mape. Možete pisano izražavanje zamijeniti usmenim ili odobriti zapisivanje natuknica. Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama predstavljaju svoj rad u razredu ako to sami ne žele. Te učenike nikad ne ispravljajte u govoru ako su pogreške posljedica njihovih teškoća te spriječite oponašanje i ruganje. Prije početka grupnog rada pripremite primjer obiteljskog stabla za učenike s teškoćama. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na njega. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik grupe ne bude učenik kojem to predstavlja nelagodu.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Učenici neka naprave plakat u Canvi o obitelji sportaša, glumca, glazbenika ili neke druge slavne osobe kojoj se dive zbog njezinih uspjeha i vrlina.
Aktivnost započnite heurističkim ragovorom, odnosno pitajte učenike znaju li što je zajedničko riječima madre, padre, sorella, fratello, zio, zia, a nije vezano za obiteljske odnose. Ako je potrebno, možete ih postavljanjem dodatnih pitanja navesti da zaključe kako im je zajedničko to što su sve po vrsti imenice. Uputite učenike na zadatak D na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.3, odnosno na proučavanje tablice i uočavanje neodređenih članova imenica te dopunjavanje tablice ponuđenim elementima. Usmjerite ih i na uočavanje razlika u rodovima imenica, odnosno objasnite im da u talijanskom jeziku, za razliku od hrvatskog jezika, nema srednjeg roda. Pomozite im zatim u izvođenju zaključaka o pravilima vezanim za članove imenica. Zaključke neka napišu u bilježnicu, a novo gradivo uvježbaju rješavajući zadatak E, ali i dva kviza koja ste unaprijed pripremili u LearningAppsu. Jedan kviz neka bude vezan za pravila, odnosno neka zadatak bude povezati članove i rod, a drugi neka bude vezan za primjenu, odnosno zadatak neka se odnosi na razvrstavanje i spajanje imenica s odgovarajućim članom.
Znanje o imenicama dopunite i tvorbom množine imenica s pomoću zadatka F. Odnosno, učenici neka prouče tablicu, zaključe kako se tvori množina imenica, dopune definicije o tvorbi množine te u rubrici Lo sapevi? otkriju što im može pomoći u lakšem prepoznavanju roda imenice na -e. Učenici zatim rješavaju još jedan kviz koji ste pripremili u alatu LearningApps pri čemu će upisivati odgovarajuće oblike imenica i neodređenih članova imenica u množini. Nakon što riješe i zadatak G, neka se, radeći u grupama, i sami okušaju u stvaranju kvizova u LearningAppsu. Jedna grupa neka se bavi zadatcima vezanim za teoriju o neodređenim članovima, a druga zadatcima vezanim za primjenu tih znanja, treća neka izradi zadatke vezane za teoriju o tvorbi množine imenica, a četvrta zadatke vezane za primjenu tih pravila. Učenici neka odaberu tip zadatka u digitalnom alatu kojim će predstaviti svoj rad. Neka ravnopravno podijele uloge, primjerice, jedan neka unosi zadatke u alat, drugi neka zapisuje zadatke i rješenja na papir pazeći na pravopisnu i gramatičku točnost, treći i četvrti neka razmišljaju o primjerima, odnosno pravilima prema kojima će postaviti zadatke. Zadatci neka imaju 8 - 10 pitanja. Nakon što pripreme svoje kvizove, učenici će ih predstaviti ostalim grupama. Sve će grupe međusobno odigrati kvizove te će usmeno dati povratnu informaciju o tome jesu li bili korisni, zanimljivi, točni i jasni. Na kraju će učenici koji su pripremali određeni kviz, dati kratak pregled i osvrt na rad u grupi, a učitelj neka istakne važnost suradnje u procesu učenja te kreativnog pristupa radu, odnosno neka osvijesti i u učenika kako primjena netradicionalnih metoda učenja često može rezultirati boljim svladavanjem gradiva od njegova svladavanja tradicionalnim metodama.
Za učenike s teškoćama bilo bi dobro omogućiti uručak ili djelomično popunjenu umnu mapu s jezičnim pravilima o rodovima i tvorbi množine imenica. Tijekom aktivnosti rješavanja zadataka osigurajte prema potrebi rad u paru za učenike s teškoćama. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćams u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na njega. Prije početka rada u grupi objasnite način rada u alatu LearningApps i provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli upute. Tijekom rada u grupi važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Važno je da tijekom grupnog rada i učenik s teškoćama, u skladu sa svojim jakim stranama, dobije jasne upute i zadatke. Primjerice, učenik urednoga razvoja sastavlja pitanja, a učenik s oštećenjem sluha može izraditi kviz. Ne inzistirajte na tome da učenici s oštećenjem jezično - govorne glasovne komunikacije i specifičnih teškoća u učenju predstavljaju svoje radove u razredu ako to sami ne žele.
Učenici koji žele znati više, neka istraže nepravilne imenice i naprave PowerPoint prezentaciju o njima.
Pitajte učenike znaju li što je to metoda obrnute učionice, jesu li kad sudjelovali u takvoj aktivnosti i kako im se svidjela. Podijelite ih zatim u grupe i zadajte im sljedeće zadatke: neka izvedu zaključak o pravilima vezanim za rod i broj pridjeva, za posvojne zamjenice i za posvojne zamjenice s članovima obitelji. Do pravila će doći rješavajući zadatke H i K na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.3. Svoje će spoznaje uobličiti u umnu mapu u Poppletu u kojoj će navesti i pravila i primjere prema sljedećim uputama: potrebno je navesti naslov, oblik pridjeva / posvojnih zamjenica u oba roda i oba broja, navesti iznimke, odstupanja od pravila, specifičnosti i zanimljivosti. U radu učenici trebaju pripaziti na primjenu pravopisnih pravila, sadržajnu točnost, preglednost i pravilno navođenje primjera. Svaki učenik u grupi neka ima svoju ulogu. Jedan neka bude zadužen za unošenje sadržaja, drugi za pripremu i oblikovanje teorijskog sažetka, treći za primjere, četvrti za sadržajnu, pravopisnu i gramatičku točnost. Također, trebaju uvježbati svoje izlaganje u trajanju od otprilike 5 minuta, a nakon izlaganja napraviti refleksiju i iznijeti dojmove, odnosno i pozitivne i potencijalne negativne aspekte takva načina rada i pristupa jezičnim sadržajima.
Prije početka rada u grupama provjerite znaju li i mogu li učenici s teškoćama upotrebljavati alat Popplet. Vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da zbog zahtjevnosti zadatka s obzirom na njegove teškoće ne bude pasivni promatrač. Rad u grupi uvijek može poticajno djelovati na uključivanje učenika s teškoćama jer je omogućena podrška suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti. Pritom je važno paziti na to da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje. Primjerice, pazite na to da učenik s teškoćama pri izradi umne mape nema ulogu provjere pravopisne i gramatičke točnosti ako u tom području ima izražene teškoće. Nakon izrade umne mape učenicima s teškoćama omogućite više vremena za izlaganje, i to tako da počnu govoriti s odgodom. Ako učenik ne može progovoriti ili zastane na nekoj riječi ili slogu, diskretno i neverbalno (osmijeh, kimanje glavom) pokažete empatiju i/ili pružite diskretnu verbalnu podršku. Recite, primjerice, da imate dovoljno vremena te da se nikamo ne žurite ili da je riječ koju se učenik sprema izgovoriti zbilja teška.
Učenici koji žele znati više, neka naprave Kahoot kviz od 15-ak pitanja za ponavljanje jezičnih sadržaja vezanih za pridjeve i posvojne zamjenice.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.