Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Svi za jednoga

Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • MAT: decimalni broj, kvadrat broja, algebarski izraz
  • POV: Sparta, Atena, robovlasništvo
  • ENG: djeca izbjeglice, ratni sukob, dječja prava
  • TZK: ritmička struktura, plesna struktura
  • HRV: književnoumjetnički tekst, suvremeni tekst
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Znanje se dijeljenjem množi

Provedite vrednovanje kao učenje u obliku pisane provjere u temi Računanje s decimalnim brojevima i učenicima podijelite tablice samoprocjene s upisanim ishodima učenja, npr.: Zbrajam decimalne brojeve; Oduzimam decimalne brojeve; Množim dva decimalna broja; Dijelim decimalni broj prirodnim brojem; Dijelim decimalnim brojem; Uspoređujem decimalne brojeve; Pridružujem točke pravca decimalnim brojevima i očitavam ih; Računam složenije brojevne izraze; Problemsku situaciju rješavam primjenjujući računanje s decimalnim brojevima...

Po završetku rješavanja provjere, prikažite rješenja zadataka, učenici provjeravaju svoja rješenja i popunjavaju tablicu samoprocjene. Učenici promišljaju o tome koje su ishode u potpunosti ostvarili, a za koje trebaju pomoć.

Priredite Padlet zid sa stupcima koje imenujete ishodima iz tablice samoprocjene. Poveznicu na Padlet učenicima podijelite putem Edmoda ili isprintajte QR kodove koje učenici mogu zalijepiti u bilježnicu. QR kod možete izraditi koristeći neki od online alata, primjerice QR Code Generator.

Pokrenite razgovor s učenicima o međusobnoj pomoći u učenju ali i pravu na obrazovanje. Upitajte učenike mogu li oni nekome pomoći svojim znanjem, jesu li spremni pomoći i kako, te što znači vršnjačka pomoć. Upitajte ih smatraju li da sva djeca u Hrvatskoj imaju jednake mogućnosti kada je riječ o obrazovanju i što smatraju jednakim mogućnostima (financijska mogućnost, opremljenost škole, pomoć roditelja, blizina škole i sl.). Može li pomoć prijatelja u školi svakom djetetu omogućiti te jednake mogućnosti? Potaknite raspravu o tome zašto je obrazovanje njima bitno i što bi se dogodilo kada bi obrazovanje bilo omogućeno samo odabranima, tj. kada na njega ne bi svi imali pravo.

Povedite raspravu o traženju i pružanju pomoći u školi, s naglaskom na matematiku i ishode koje ste upravo vrednovali. Naglasite im kako svi mogu i tražiti i pružati pomoć i podršku te da su upravo zbog toga i popunjavali tablicu samoprocjene.

Nakon što učenici pristupe pripremljenom Padlet zidu, potaknite ih da se upišu na ploču kao pružatelji pomoći – volonteri za ishod koji smatraju da su u potpunosti ostvarili, te ih sve potaknuti na traženje pomoći za one ishode koje nisu u potpunosti ostvarili. Na zidu učenici mogu objaviti svoja pitanja, zadatke koje ne znaju riješiti ili rješenja zadataka na provjeru te im volonter odgovara tako što objavljuje upute, komentare na rješenja, rješenja zadataka ili video postupak rješavanja. Online pružanje pomoći učenici obavljaju od kuće, tj. u svoje slobodno vrijeme.

Potrebno je konstantno pratiti i moderirati objave na Padletu s posebnim naglaskom na primjerenu i pozitivnu komunikaciju među učenicima. Dodjeljivati zvjezdice ili lajkati dobra pitanja i dobre odgovore.

Nakon online pružanja pomoći (što može potrajati od dva do sedam dana, procijenite sami) u učionici postavite nekoliko radnih postaja (četiri do pet) prema tome koje ishode većina učenika nije usvojila u potpunosti i koje treba dodatno uvježbati. Pri ulasku u učionicu, uputite učenike da pregledaju zadatke i ishode na postajama te ako smatraju da su neke od tih ishoda u potpunosti usvojili, ostaju kod te postaje kao pružatelj pomoći. Nakon što se volonteri smjeste na svoje radne postaje potaknuti sve učenike (čak i volontere s drugih postaja) da obilaze radne postaje i traže pomoć tj. dodatna pojašnjenja zadataka na toj postaji. Na postajama priredite dovoljan broj radnih listića sa zadatcima u kojima se ostvaruje istaknuti ishod.

Kao dodatnu motivaciju za traženje i pružanje pomoći možete učenike nagraditi za svoju istaknutu aktivnost (i onu online i onu u učionici) primjerice digitalnim značkama u Edmodu ili diplomama (Najvolonter, Diploma za aktivnost i sl.). Bitno je pohvaliti i one koji pružaju i one koji traže pomoć. Na početku aktivnosti možete zajedno s učenicima dogovoriti i kriterije za ove nagrade na način da učenicima prikažete kriterije za dodjelu npr. državne nagrade za volontiranje .

Po završetku aktivnosti komentirajte s učenicima rezultate vrednovanja te ih potaknite da navedu još neke primjere situacija iz svakodnevice u kojima mogu pomoći osobama iz svog okruženja. Porazgovarajte s učenicima kako se osjećaju nakon što su nekome pomogli i što misle da su postigli, jesu li nekome boravak u školi možda učinili ugodnijim, a uspjeh boljim. Upitajte ih mogu li zamisliti još neki način na koji mogu pomoći svojim vršnjacima u školi. Svoje ideje mogu objaviti na Padlet zidu te kroz raspravu zaključiti koje ideje promiču pravo na obrazovanje i stvaranje jednakih mogućnosti za uspjeh svih učenika. Ideje učenici mogu predložiti stručnoj službi škole i prezentirati ih na Vijeću učenika.

Postupci potpore

Za aktivnost pisane provjere potrebno je zadatke za vrednovanje individualizirati učeniku s teškoćom da bi učenik razumio sadržaj, pojmove, definicije, računske radnje te ponuditi dodatna objašnjenja. Za učenike s teškoćama (s diskalkulijom, intelektualnim teškoćama, kao i drugi učenici s teškoćama kojima je to potrebno), u matematici trebaju rješavati zadatke s manjim brojevima te im je potrebno omogućiti uporabu kalkulatora i konkretnih materijala. Rad u digitalnom alatu potrebno je učeniku demonstrirati, tj. način uporabe poveznice i provjeriti kako se snalazi, pri čemu je uputno voditi brigu o interesima učenika i dostupnosti praćenja podataka, npr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima. Potrebno je dogovoriti rad određene vrste ili točno određenih podataka. Važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je uz iste postupke osigurati primjereno mjesto za sjedenje kako bi mogli dobro čuti sadržaj. Važni dijelovi vizualnog sadržaja mogu im se i opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što se prikazuje digitalnim alatom. Sve što se promatra treba prethodno biti pojašnjeno. Onom učeniku koji ima potrebu za podrškom pomoćnika u nastavi uputno je da radi s pomoćnikom uz podršku na alatu. Važno je prilagoditi usvajanje primjerene količine činjenica, generalizacija, a posebno apstrakcija te ih postupno uvoditi u samostalan rad na poznatim matematičkim primjerima. Također je važno dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njihovo razumijevanje. Ako se radi o složenom zadatku (izvedba nekoliko aktivnosti), potrebno ga je razdijeliti po koracima. Zadatke je uputno planirati tako da se izmjenjuju lakši i teži zadatci. Rad u paru i skupini uvijek je poticajno i djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer je omogućena podrška suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti. Zadatke ćete olakšati ako ponudite riječi/svojstva koja će učenici razvrstavati u pripremljene tablice ili tako da učenici trebaju nadopuniti slikovni prikaz, tj. uz vizualne predloške (slike, crteže, fotografije, videomaterijale) koji će učenicima (a posebno učenicima s intelektualnim teškoćama) olakšati razumijevanje ključnih riječi i pomoći u lakšem usvajanju planiranih ishoda učenja. S obzirom da se u aktivnosti naglašava važnost pohvale, kako onih učenika koji pružaju pomoć, tako i onih kojima je to potrebno, vrlo je važno naglašavanje vršnjačke podrške i uspostavljanja pozitivnog i toplog odnosa među učenicima te poticanje učenika s posebnim potrebama i njihovih vršnjaka na pozitivnu interakciju provođenjem zajedničkih aktivnosti.

Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Sličnu aktivnost učenici mogu organizirati i na razini škole, npr. u dogovoru s učiteljicama razredne nastave učenici mogu pružati pomoć mlađim učenicima. Pomoć ne mora biti isključivo vezana uz matematiku, možda mlađim učenicima treba pomoć oko socijalizacije ili jednostavno trebaju prijatelja. Za potrebu ove aktivnosti možete otvoriti grupu u npr. Edmodu ili Yammeru gdje učiteljice razredne nastave mogu zatražiti pomoć za svoje učenike, npr. pet učenika 3.a razreda treba pomoć oko zbrajanja i oduzimanja.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Znanje se dijeljenjem množi

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT A.5.5. Računa s decimalnim brojevima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

U tom pismu piše...

Aktivnost U tom pismu piše… može se provoditi unutar nastavne teme Grčki svijet, predlažem nastavnu jedinicu Peloponeski rat. Na mrežnim stranicama pronađite fotografiju koja prikazuje Spartanca i fotografiju koja prikazuje Atenjanina. Motivirajte učenike da se tijekom obrade Peloponeskog rata upoznaju s glavnim grčkim polisima Spartom i Atenom, da uočavaju njihove sličnosti, ali i različitosti analizom i usporedbom tih fotografija. Fotografije postavite na digitalnu oglasnu ploču Lino i potaknite učenike da uočavaju razlike promatrajući fizički izgled likova, njihovu odjeću, moguće predmete uz njih ili simbole.

Nakon toga podijelite učenike u parove. Jedan član para predstavlja Spartanca, drugi Atenjanina. Svaki od učenika unutar para dobiva ulogu i pritom poštuje da je jedan iz Sparte, drugi iz Atene te progovaraju iz perspektive žene, roba, muškog i ženskog djeteta, itd. Učenici u paru jedan drugom pišu pismo kojim opisuju svoj život, poteškoće na koje nailaze, prava koja imaju ili nemaju, želje, načine kojima bi se mogao popraviti njihov društveni položaj. Svoje pismo objavljuju na Lino ploči. Učenici čitaju nekoliko pisama nakon što završe s aktivnošću. Poželjno bi bilo čuti što različitije uloge kako bi učenici bolje usvojili društvenu podjelu i nejednakost te kulturnu raznolikost. Ohrabrite manje aktivne učenike ili one sa slabijim uspjehom na čitanje svojih pisama.

Nastavite aktivnost nakon što se obradi nastavna jedinica i učenici se upoznaju s posljedicama rata koristeći tehniku World cafe. Podijelite učenike u četiri skupine. Postavite pitanje na koje želite dobiti odgovor, npr. Zašto su različitosti izvor sukoba? Svaka od skupina koristi papir A3 formata i flomastere u jednoj boji. Usmjerite učenike da razmišljaju o uzrocima i posljedicama sukoba, vrstama, trajanju, ponude način za razumijevanje i prihvaćanje različitosti. Učenici unutar skupine razmišljaju o postavljenom pitanju i zapisuju zajedničke odgovore/zaključke na papir. Nakon nekog vremena učenicima dajte znak da je vrijeme da promijene skupine. Jedan učenik ostaje u početnoj skupini, ostali se raspoređuju po želji u ostale skupine. Prilikom promjene skupina, učenik nastavlja pisati flomasterom koji je dobio u početnoj skupini. Učenik koji je ostao na početnoj poziciji ima ulogu “domaćina” i izvještava nove sudionike o čemu su raspravljali te s “pridošlicama” nastavlja raspravu zapisujući zajedničke zaključke. Dajte učenicima ponovno znak za razmještaj. Procijenite koliko razmještaja možete provesti. Ponovno se formiraju početne skupine. “Domaćin” sa svojom skupinom iščitava svoj šareni plakat. Šarenilo plakata ukazuje na moguću suradnju, na različitost koja nije prerasla u sukob. Svaka “matična” skupina piše svoje mišljenje i zaključke na Lino ploču. Potaknite učenike da komentiraju međusobne uratke, procjene koji je plakat bio uspješniji te argumentiraju svoj stav, izdvoje vještine koje smatraju potrebnim za promicanje ljudskih prava. Raspravite s učenicima do kojih zaključaka su došli. Potaknite ih da razmisle o različitostima koje oni susreću u svojoj svakodnevnoj okolini i o potrebi da se različitosti prihvate, odnosno pronađu “mirna“ rješenja za njihovo nadilaženje.

Postupci potpore

Za svaki zadatak koristeći digitalni alat potrebno je provjeriti razumije li učenik s teškoćom naputak za rad ili je za njegovo korištenje potrebno povezati učenika s teškoćama s drugim vršnjacima u paru ili grupi kao oblik pomoći ili kontrole rada učenika. Također je potrebno provjeriti razumije li učenik sve pojmove. Važno je voditi se onim prilagodbama koje odgovaraju konkretnom učeniku s teškoćom i strukturiranjem teksta na manje logičke cjeline, primjerice vizualizacija (slikama, slikovnim aplikacijama i druga vizualna pomagala). Stoga je potrebno perceptivno prilagoditi sredstva (npr. prekrivanjem nevažnih dijelova i detalja, povećavanjem, smanjivanjem itd.) i osigurati učeniku dovoljno vremena za promatranje, kao i češće provjeravanje razumijevanja uputa i zadataka. Za učenike s intelektualnim teškoćama količinu pojmova potrebno je smanjiti u skladu sa za njih postavljenim ishodima. Za navedene učenike nije poželjno upotrebljavati iznenadna pitanja, otvorena pitanja poput primjerice Reci mi sve što znaš o…, dvosmislene poruke ili igre riječima. Dobro je da učenik s teškoćama unaprijed zna u paru ili u skupini u kojem dijelu aktivnosti će on sudjelovati i doprinijeti zajedničkom radu.

Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici pretražuju mrežne stranice tražeći druge primjere civilizacija ili naroda kojima je rat bio rješenje za nadilaženje različitosti. Neka učenici istraže pojam kolonizacije kroz stoljeća te uoče koja su se ljudska prava kršila prilikom susreta različitih kultura.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

U tom pismu piše...

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ POV A.5.1. Učenik objašnjava dinamiku i promjene u pojedinim društvima u prapovijesti i starome vijeku.
  • OŠ POV D.5.1. Učenik obrazlaže proces stvaranja i širenja države, državno uređenje i upravljanje državom u starom vijeku
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Daleko od kuće

S učenicima započnite razgovor s ciljem opisivanja njihova uobičajenog dana ili tjedna te redovitih događaja unutar godine dana. Nakon toga, prikažite im kratki video o djevojčici čiji se život okrene naglavačke i zbog ratnih sukoba postaje izbjeglica pod naslovom Most shocking seconds a day u trajanju od 1:33 min, ili video slične tematike. Nakon gledanja videa povedite raspravu o tome koja se dječja prava krše u priči i kako. Navedite kroz razgovor učenike da usporede svoju svakodnevicu (ili zamišljenu svakodnevicu djevojčice na početku videa) sa svakodnevicom djevojčice na kraju videa imajući na umu koja prava su prekršena i kako. Potaknite raspravu o pravima djeteta koja se krše u ratnim sukobima te ih dodatno potaknite na raspravu o tome kako učenici mogu aktivno zastupati ljudska, odnosno dječja prava. Nakon toga, učenici će odglumiti kratki susret i razgovor dvoje djece koristeći se metodom kazališne improvizacije, odnosno stvaranjem “u hodu”. Tom metodom učenici postaju aktivni sudionici jer se postavljaju “u tuđe cipele” i pokušavaju osjetiti što bi netko drugi osjećao u zamišljenoj situaciji. Za kratki prikaz susreta dvoje djece, od kojih jedan živi običnim i opuštenim životom, a drugo je izbjeglica bez doma, obitelji i prijatelja, nije potrebno da učenici pripreme predložak teksta, već je potrebno da objektivno sagledaju stvarnu životnu situaciju iz perspektive drugog. Priprema uključuje uživljavanje u ulogu izbjeglice i prikaz susreta dvoje djece koja si naizmjence postavljaju kratka pitanja i daju odgovore o jednoj životnoj situaciji običnog i opuštenog života i drugoj situaciji izbjeglištva. Kako bi se učenici lakše pripremili, prikažite im i nastavak prvog videa kada je djevojčica već u izbjeglištvu, Still The Most Shocking Second A Day u trajanju od 1:56 min.

Nakon gledanja kratko raspravite o tome što su vidjeli te ih pitajte koja dječja prava se dodatno krše u priči i kako to mogu prikazati u svojoj improvizaciji. Učenike podijelite u parove i dodijelite im uloge – jedan učenik živi običan i opušteni život, a drugi je zbog ratnih sukoba morao napustiti običan i opušten život i postao je izbjeglica. Neka pitanja istražuju kako izgleda svakodnevica drugog djeteta, opise ili nabrajanja članova obitelji, redovnih dnevnih ili tjednih aktivnosti, slobodnih aktivnosti kojima se bave, kako provode slobodno vrijeme, druže li se s prijateljima i slično. Uz to, navedite učenike da u tom razgovoru osmisle načine kako da ponude pomoć drugom djetetu koji se našao u novoj životnoj situaciji i neka mu to i jasno predlože, imajući na umu koja su dječja prava prekršena i kako oni mogu stati u zaštitu istih. To može uključivati ustupanje smještaja, odjeće, hrane, spremnost na igru, ustupanje pribora za crtanje, društvene igre, knjige za čitanje ili poduka jezika radi lakše komunikacije i slično. Učenici ovdje improviziraju odgovore ovisno o tome koliko su se uživili u ulogu te glume kratki susret. Nakon što su izveli jedan prikaz neka u istim parovima zamijene uloge te pripreme novi susret, ali u obrnutim ulogama.

Potaknite učenike da u skupinama od 6-8 učenika osmisle akcijski plan kako pomoći djeci koja se nađu u izbjeglištvu, odnosno kojim konkretnim radnjama mogu toj djeci olakšati svakodnevicu u novoj životnoj situaciji i uključiti ih u opušteniju, običnu svakodnevicu; dati mu smještaj, odjeću, hranu, knjige za čitanje i slično. Akcijski plan mogu mogu prikazati kao letak ili poster, koristeći alat Piktochart. Učenici mogu raditi u manjim skupinama, a svoje radove mogu prezentirati ostatku razreda.

Postupci potpore

Za aktivnosti gledanja videozapisa preporučuje se učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis (film, videoisječak) kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Dajući im sadržaj unaprijed omogućavamo im razumijevanje onoga što gledaju na engleskom jeziku te kvalitetnije sudjelovanje u nastavi. Za gledanje videozapisa mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Tijekom gledanja potreban je dodatni poticaj, posebno učenicima s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti, poremećajima u ponašanju i emocionalnim poremećajima, učenicima s intelektualnim teškoćama ili teškoćama iz spektra autizma, kojim se usmjeravaju na pozornije gledanje sadržaja i ključnih odrednica (tiha govorna uputa, dodir po ruci ili ramenu). Učenike je potrebno, kako prethodno, tako i tijekom aktivnosti, usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha, teškoćama pažnje, koncentracije, ponašanja i intelektualnim teškoćama. Učenicima je potrebno omogućiti da pogledaju videozapis dva ili više puta – koliko im je potrebno da usvoje sadržaj. Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu. Učenicima s oštećenjem vida tekst mora biti uvećan, sažet, s označenim ključnim dijelovima. Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. S obzirom da gluhi učenici primaju informacije vizualnim i auditivnim putem, ali je kvaliteta prijema auditivnim putem lošija ili gotovo potpuno onemogućena, potrebno je učenicima viđeno objasniti pisanim putem. U paru, učenika je dobro uključiti u onaj dio kazališne improvizacije koja najviše odgovara njegovim interesima, sposobnostima i znanjima uz pripremljena pitanja koja će učenika voditi u razgovor i glumu situacije iz svoje svakodnevice.

Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu pročitati knjigu ili pogledati film ”Dječak u prugastoj pidžami” te ga interpretirati u razredu. Učitelj treba uzeti u obzir potencijalno uznemirujuće scene nasilja za dob učenika kojima je aktivnost namijenjena. Kroz razgovor koji moderira učitelj, izrađuju poster u alatu Canva na temu zaštite ljudskih prava s naslovom Što ja mogu učiniti? koji ističu na školskom hodniku.

Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Daleko od kuće

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) EJ B.5.4. Izabire prijateljstvo, suradnju, altruizam, solidarnost i prihvaćanje različitosti i posebnosti u različitim kontekstima međukulturnih iskustva.
  • OŠ (1) EJ A.5.5. Sudjeluje u kratkom i jednostavnom razgovoru poznate temtike.
  • OŠ (1) EJ A.5.7. Piše kratak i jednostavan tekst poznate tematike koristeći se vrlo jednostavnim jezičnim strukturama i razlikujući upotrebu osnovnih pravopisnih znakova.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Mogu li ti pružiti ruku prijateljstva

Na početku aktivnosti, pokažite učenicima video ili pripremite tekst o sportskim igrama u koje su uključene osobe s invaliditetom, kao što je ovaj video. Povedite kratki razgovor o potrebi i mogućnosti uključivanja osoba s invaliditetom u različite vrste sportova. Podijelite učenike u dvije skupine te im objasnite da će unutar skupina raditi u paru kako bi svaki učenik dobio priliku za izvršavanje zadataka.

Pripremite dvije aktivnosti.

Aktivnost sa stalcima obilazi par u kojem je jednom učeniku postavljen povez na oči, te mu drugi mora pomoći savladati prepreke. Par je na početnom položaju na označenom mjestu. Počinju hodati između stalaka (3-4).Učenik s povezom hoda uz stalak, a par mu pomaže na taj način da mu govori kako da se kreće i kako da svlada hodanje između stalaka. Vraćaju se na početno mjesto i kreće drugi par.

Aktivnost s kapicama obilazi par u kojemu je jednom učeniku ruka omotana trokutastom maramom te mu drugi učenik pomaže u vođenju lopte. Par je na početnom položaju na označenom mjestu. Učenik vodi loptu (odbojkašku ili rukometnu loptu - koja mu je jednostavnija za vođenje) slobodnom rukom u pravocrtnom kretanju između kapica (4). Par mu pomaže na način, ako mu lopta ispadne iz ruke da mu ju vrati… i sl. Vraćaju se na početak izvođenja i kreće drugi par. Nakon uspješnog prolaska aktivnosti u skupinama, mijenjaju uloge.

Sa završetkom aktivnosti s učenicima ćete provesti vrednovanje – “podizanje palčeva” – signaliziranje rukom – kako bi učenici pokazali kako su se osjećali dok su izvodili aktivnosti uz pomoć digitalnog alata Mentimeter koristeći opciju Image choice sa dvije sličice; palac gore i palac dolje. Komentirajte s učenicima rezultate vrednovanja te ih potaknite da navedu još neke primjere situacija iz svakodnevice u kojima mogu pomoći osobama iz svog okruženja.

Možete povesti kratak razgovor o njihovim osjećajima.

Podijelite učenike u parove tako da će jedan učenik biti u paru s učenikom koji ima povez preko očiju, drugi učenik će biti u paru s učenikom koji ima ruku zamotanu trokutastom maramom, treći učenik će biti u paru s učenikom koji će sjediti na stolici (kao da je u invalidskim kolicima). Izvodite jednostavnu ritmičku pratnju koju možete izmisliti sami ili pripremiti putem računala gdje će učenici pogledati ples i polako ga dio po dio učiti, izvoditi i na kraju ga kao cjelinu izvesti.

Svaki par tj. učenik koji će biti sa “slijepim učenikom” objasnit će mu što treba raditi i polako će vježbati, drugi učenik s učenikom sa zamotanom rukom će vježbati da se usklade s obzirom na to da učenik nema ruku; treći učenik će s prijateljem koji sjedi na stolcu vježbati s prijateljem što može on raditi, a što prijatelj – može ga pratiti držeći ritam pljeskanjem rukama. Nakon kratkog uvježbavanja, pokušat ćete sa svim učenicima izvesti jednostavnu mini koreografiju.

Sa svojom točkom možete nastupiti na Festivalu jednakih mogućnosti ili obilježiti Dan osoba s invaliditetom nastupom na školskom hodniku za vrijeme velikog odmora.

Postupci potpore

Učitelj ili vršnjak svaku aktivnost treba probno odigrati s učenikom s teškoćama da bude siguran je li učenik razumio uputu, odnosno je li razumio njegov zadatak u paru. Poželjno je prilagoditi aktivnosti tako da budu uvijek dostupne učeniku s teškoćom ili ponuditi više igara s istim ili različitim ciljem ovisno o željenim ishodima, pa učenika s teškoćom uključiti u onu igru, odnosno aktivnost koja najviše odgovara njegovim interesima, sposobnostima i znanjima. Neke učenike s teškoćama važno je podsjetiti na pravila ponašanja i mjere opreza tijekom aktivnosti uvijek neposredno prije samog izvođenja, a to se posebno odnosi na učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti, učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s poremećajem iz spektra autizma. Učenicima s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti potrebne su strukturirane situacije i jasne granice jer ih sami ne mogu postaviti. Tijekom rada u paru ili skupini važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Važno je da aktivnosti budu smislene i dostupne za izvedbu svakom učeniku u radnoj skupini. Također, kod učenika s motoričkim poremećajima i kroničnim bolestima važno je osigurati pomoć i prilagodbe u prostoru u skladu sa značajkama motoričkog oštećenja i samostalnosti za izvođenje određenih pokreta.

Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici oforme školsku plesnu skupinu u kojoj su uključeni i učenici s invaliditetom. Uvježbane plesove mogu pokazati nastupima na školskim priredbama ili dječjim festivalima na lokalnoj razini.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Mogu li ti pružiti ruku prijateljstva

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK A.5.4. Prepoznaje i izvodi ritmičke i plesne strukture u mini koreografijama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Glazbena kultura
  • Sat razrednog odjela
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Kad bi svi ljudi na svijetu

Pripremite književni tekst Henryja Winterfelda “Grad bez roditelja“ (ulomak u kojem su roditelji djeci ostavili pismo i odlučili otići iz grada, a djeca na Kozjem trgu pokušavaju uspostaviti vlast u gradu). Učenike podijelite u četveročlane timove. Motivirajte ih da jedni drugima, prema interesima, dodijele uloge opisane na karticama koje ste unaprijed pripremili (Reporter – izvešćuje o radu tima, Stručnjak za marketing – prezentira predloženu akciju, Majstor prepoznavanja – otkriva stilske, pravopisne i gramatičke greške, Savjetnik – predlaže izmjene, brine o originalnosti odgovora na pitanja).

Učenici u timovima čitaju književni tekst, a potom odgovaraju na pitanja pomoću kojih ćete provjeriti razumijevanje ključnih pojmova teksta: tema djela, likovi, fabularni tijek, ali i pitanja koja će ih potaknuti na raspravu unutar tima poput: Koga smatrate odgovornim za situaciju nastalu u Timpetillu (naziv grada iz djela)? Kako bi na vas utjecao odlazak roditelja iz grada? Zbog čega su roditelji važni i neophodni za bezbrižno djetinjstvo? Kako izgleda život djece koja nemaju roditeljsku skrb? Kako bi se informirali o dječjim pravima uputite ih na na interaktivnu infografiku - pregled prava djeteta. Navedenu infografiku povijelite s učenicima putem ove poveznice.

Pregled Konvencije o pravima djeteta

20.11. 1989. godine, 196 država svijeta ujedinilo se u namjeri da zaštiti pravo svakog djeteta na zdravo, sigurno i slobodno djetinjstvo i odrastanje u krugu obitelji. Prava djeteta kako ih definira Konvencija su univerzalna i svevremenska te su temelj humanog i odgovornog društva koje štiti svoje najmlađe članove.
Koristeći interaktivni element, istraži Konvenciju o pravima djeteta. Razmisli i istraži zašto su definirana na način na koji jesu i kakav utjecaj osiguravanje pojedinog prava ima na dijete i njegovo odrastanje.

Pitanja pripremite koristeći Forms, oblikujete ih kao pitanja otvorenog tipa. Pripremite unaprijed i QR kod kojeg će timovi moći skenirati kako bi pristupili obrascu. QR kod možete izraditi koristeći neki od besplatnih online generatora, primjerice QR Code Generator, ispisati ga pa podijeliti timovima. Po završetku odgovaranja na pitanja, projicirajte odgovore timova, analizirajte ih i povedite raspravu.

Učenici potom izdvajaju iz svojih odgovora misao koja ukazuje na važnost roditeljske skrbi. Uputite timove da motivirani izdvojenom rečenicom, osmisle humanitarne akcije kojima bi mogli pomoći djeci bez roditeljske skrbi u svojoj zajednici. Podijelite timovima papire A3 formata na koje različitim flomasterima zapisuju tri zanimljivosti koje su naučili, oslikavaju u tri slike svoj tim u provedbi predložene humanitarne akcije i zapisuju misao kojom opisuju važnost roditeljske skrbi u životu svakog djeteta. Izlažu svoje radove, a reporter svakog tima prezentira plakat.

Pripremite unaprijed pitanje za razmjenu ideja Kako zamišljate provedbu humanitarne akcije za pomoć djeci bez roditeljske skrbi? - u kolaboracijskom alatu Tricider te QR kod koji će timove do njega dovesti. Timovi zapisuju i predlažu svoje ideje, komentiraju prijedloge drugih timova i glasaju za one koji im se sviđaju.

Postupci potpore

Pri postavljanju uvodne aktivnosti za učenike s teškoćama dobro je potaknuti i učenike da iznesu svoje pretpostavke i navedu primjere iz vlastitog života. Pri tome učitelj može moderirati učenika jer su djeca s teškoćama ponekad nedistancirana i nekritična što može izazvati reakciju ostatka razreda (često smijeh ili slično). Pri postavljanju pitanja za primjere kršenja dječjih prava u stvarnim primjerima kroz medijske tekstove, posebno je važno za učenike s poremećajima glasovno-jezične govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma, postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponuditi odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. To pretpostavlja prilagodbu teksta u sažetom obliku s jasnim i kratkim uputama, jednostavnim i kraćim rečenicama uvećanog fonta i pojačanog tiska, ovisno o teškoći. Upute je potrebno razlomiti i tako u koracima ponuditi postupnost. Zadaci sa/na slikovnim prikazima olakšavaju rješavanje gotovo svim učenicima, a posebno učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja te učenicima s teškoćama iz spektra autizma. Ovisno o potrebama učenika slike se mogu povećati, pridružiti im tekst i prostorno ih organizirati kako ne bi dolazilo do perceptivnog ometanja. Izradi plakata dobro je uključiti učenika s teškoćom u rad s vršnjakom bez teškoće, kako bi u paru pri izradi plakata učenik s teškoćama imao mogućnost dobro vidjeti, čuti i uključiti se u rad digitalnim alatom. Stoga je uloga učitelja za svakog učenika s teškoćom predvidjeti ulogu koju će imati u izradi plakata u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima (npr. pronalaženje aplikacija, crtanje, dopunjavanje itd.).

Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima zadatak da timski izrade plakat za provedbu humanitarne akcije koji mora sadržavati: naslov akcije, za koga se provodi, kada, gdje i kako će se provoditi te osobe za kontakt. Postere izrađuju u nekom digitalnom alatu za tu svrhu, primjerice PosterMyWall. Organizirajte izložbu izrađenih plakata. Potaknite ih da svoju zamisao provedu u djelo.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Kad bi svi ljudi na svijetu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.5.3. Učenik čita tekst, izdvaja ključne riječi i objašnjava značenje teksta.
  • OŠ HJ C.5.2. Učenik opisuje značenje popularnoznanstvenih tekstova u kontekstu svakodnevnog života.
  • OŠ HJ B.5.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sat razrednog odjela

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

http://edu.goo.hr/prezentacija-ljudska-prava/ - neispravan link

Council of Europe (2014) Colour your world. Youtube videozapis (5. 3. 2020.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.