Porazgovarajte s učenicima o važnosti čitanja deklaracije na prehrambenim proizvodima i dodacima prehrani. Upoznajte ih s pojmom procesuirane hrane i štetnosti učestalog uzimanja takve hrane.
Ispitajte učenike ili provedite anketu koristeći Mentimeter o konzumaciji kakao mliječnih napitaka, vitaminskih i drugih zaslađenih pripravaka u obliku granula.
Raspravite s učenicima njihove odgovore, ukazujući im na važnost čitanja deklaracija, a posebno na uočavanje omjera složenih ugljikohidrata i šećera, zasićenih i nezasićenih masnih kiselina, količine vlaknastih tvari te dodanih vitamina i minerala. Identificirajte koliki dio učenika u razrednom odjelu konzumira takve napitke.
Učenici u parovima iščitavaju mase različitih sastojaka u 100g odabranog proizvoda (šećeri, vitamini, vlakna, proteini, zasićene masne kiseline,…) te prikupljene podatke prikazuju stupčastim i linijskim dijagramom. Podatke prikazuju koristeći digitalni alat Meta-Chart.
Učenici će, gledajući dijagrame, uočiti da svi napitci imaju jako veliku količinu šećera, a mogu uočiti i koji napitak ima najmanju i najveću količinu šećera. Porazgovarajte s učenicima o njihovim planovima oko konzumiranja takvih napitaka u budućnosti.
Da bi osvijestili koliko je to zaista šećera i skrivenih kalorija, zadajte im zadatak vezan uz jedan od promatranih proizvoda po njihovom izboru: Napravili ste napitak razmutivši 2 žlice granula u čaši od 2 dl. Koliko ste žlica šećera popili? Znamo da u jednu žlicu stane 15 g šećera.
U ovako zamišljenoj aktivnosti mogu sudjelovati svi učenici s teškoćama (osigurana je vršnjačka podrška). Kako bi učenici s intelektualnim teškoćama ili PSA bili što samostalniji, izradite jednostavne i jasne upute za izradu dijagrama te razlikovanje stupičastog i linijskog dijagrama. Potrebno je provjeriti znaju li učenici koristiti navedeni digitalni alat te ih uputiti u način korištenja (pisane ili slikovne upute).
Za zadatak riječima potrebno je pripremiti riješeni primjer koji će učenicima olakšati rješavanje zadatka. Vrijednosti koje učenici trebaju uvrstiti u zadatak možete označiti različitim bojama.
Zainteresiranim učenicima predložite da na mrežnim stranicama potraže informacije o hranjivim vrijednostima svježe cijeđenih sokova, posebice o sastavu vitamina i minerala te također i upute kako ih sami mogu izraditi kod kuće. Rezultate svojih istraživanja, kao i sve preporuke u korist konzumacije svježe cijeđenih sokova, mogu prikazati prezentacijom koristeći PowerPoint Online.
Porazgovarajte s učenicima o njihovim navikama konzumacije kupovnih ledenih čajeva i stavovima o zdravlju tih čajeva. Navedite ih da razmisle kako bi pokusom utvrdili je li zdraviji kupovni čaj ili onaj koji sami pripreme. Učenici će pokusom u grupama ili parovima, ovisno o broju učenika u razredu, utvrditi i usporediti energetske vrijednosti jednakih volumena kupovnog ledenog čaja i čaja iz filter vrećice. Pribor potreban za svaku grupu: 2 mjerne čaše (250 ml), vaga, žličica, vruća voda, šećer, filter vrećica čaja i bočica kupovnoga ledenog čaja.
U jednu čašu uliju 200 ml ledenog čaja, a u drugu čašu neka stave 200 ml vruće vode i filter vrećicu čaja. Čaj neka zaslade po želji, ali neka prije odrede masu šećera koji će koristiti. Za izračunavanje energije ledenog čaja neka koriste podatke iz tablice na bočici. Vrijednosti na kupovnim bočicama izražene su ili u kalorijama ili kilodžulima. Upozorite ih na razliku u korištenju kalorije u svakodnevnom životu kao jedinice energije, i kalorije koja se u fizici koristila kao stara mjerna jedinica za toplinu (toplina potrebna za povišenje temperature vode mase 1 g za 1°C), dok je od sredine 20. stoljeća u upotrebi mjerna jedinica za energiju, džul. Ako na bočici nije navedena vrijednost u kJ neka je preračunaju prema relaciji 1 kcal = 4.1868 kJ. Za izračunavanje energije kuhanog čaja dajte im podatak da masi 100 g šećera odgovara vrijednost 386 kcal, dok je energetska vrijednost ekstrakta čaja u filter vrećici zanemariva. Nakon kušanja čaja, grupe međusobno neka usporede količine šećera koje su dodali u čaj i razmisle treba li uopće dodavati šećer u prirodne čajeve; mogu li šećer zamijeniti nekim zdravijim zaslađivačem.
Rezultate i usporedbu svojih mjerenja, zajedno sa slikom pokusa i svojim zaključcima neka objave na unaprijed pripremljenom Padlet digitalnom zidu. Po završetku pokusa, projicirajte učeničke objave na digitalnom zidu i zajednički komentirajte njihove rezultate i zaključke. Tijekom rasprave uputite učenike da obrate pozornost i na sam sastav ledenog čaja naveden na deklaraciji koji, osim vode i šećera, sadrži i umjetne arome i aditive koji često čine proizvod ukusnijim. Potaknite učenike na razmišljanje o svjesnom izboru i pripremi zdravijih namirnica i napitaka koji ponekad nisu ukusniji, ali su svakako bolji za naš organizam.
Učenicima sa PSA ili intelektualnim teškoćama pripremite upute po koracima za izvršenje zadatka-priprema čaja za pokus.
Izračunavanje energetske vrijednosti čaja i preračunavanje mjernih jedinica, učenicima olakšajte primjerom rješenog zadatka s perceptivno istaknutim (boja, podebljanje) članovima u zadatku. Učenicima omogućite upotrebu kalkulatora, ako je to potrebno. Za upotrebu digitalnih alata izraditi jednostavne pisane ili slikovne upute.
Učenicima zadajte zadatak da samostalno pokusom, mjerenjem mase i volumena, utvrde razlikuju li se dvije vrste čajeva po gustoći i objasne rezultate koje će pokusom dobiti. Svoj rad, rezultate i zaključke neka izlože ostalim učenicima u razredu na nekom od idućih sati te o njima rasprave. Prezentaciju mogu izraditi koristeći npr. PowerPoint Online.
U uvodnom dijelu provedite kratku anketu među učenicima koristeći Google Forms o tome na koji način boja hrane utječe na njenu privlačnost i ideje koje vežemo uz određene namirnice. Uključite u anketu fotografije svježih kao i industrijski proizvedenih ili prerađenih prehrambenih namirnica.
Zajedno analizirajte rezultate ankete te povedite raspravu o asocijativnim vrijednostima boje, ali i simboličkoj upotrebi boje u reklamnoj industriji vezanoj uz hranu. Upoznajte učenike s upotrebom umjetnih bojila u hrani te gdje na pakiranju proizvoda možemo provjeriti koja su bojila korištena. Možete pripremiti i nekoliko uobičajenih, popularnih „šarenih“ proizvoda (čokoladnih ili gumenih bombona, sokova i sl.) kako bi učenici provjerili koja bojila su korištena za povećanje njihove vizualne privlačnosti.
Zajedno s učenicima usporedite na jednom primjeru što se, primjerice, krije iza crvene boje šipka - nara (potražite na internetu informacije o njegovim prehrambenim vrijednostima) i crvene boje gumenih bombona (informacije koje možete pronaći na deklaraciji proizvoda).
Na stranicama Nastavnog zavoda za javno zdravstvo pročitajte i s učenicima komentirajte tekst pod naslovom Deset E-brojeva koje bi, prema nekim udrugama, trebalo izbjegavati. Razgovarajte o mogućoj štetnosti boje kao aditiva za razliku od prirodne boje hrane, prije svega voća i povrća koja ukazuje na njegove nutritivne sastavnice.
Podijelite učenike u skupine. Svaka skupina neka odabere šest namirnica (voće i povrće), po jednu u svakoj od osnovnih i sekundarnih boja te na internetu istraži informacije o prehrambenim vrijednostima svake od njih. Skupine imaju zadatak oblikovati katalog s ilustracijama i opisom prehrambenih vrijednosti odabranih namirnica. Cilj je kataloga „reklamirati” zdrave prehrambene vrijednosti svake od ovih namirnica koristeći, prije svega, vizualnu privlačnost i asocijativnost njene boje. Učenici mogu ilustracije izraditi u slikarskoj tehnici po izboru, fotografirati ih te zajedno koncipirati dizajn kataloga u digitalnom obliku. Svoj katalog mogu izraditi koristeći online grafički editor Canva. U dizajnu kataloga učenici trebaju voditi računa o vizualnoj povezanosti slike (ilustracije) i teksta čija je uloga informativna, ali također i “promotivna”.
Učenicima s oštećenjem vida opišite fotografije. Više o taktilnim oznakama za boje možete pročitati na poveznici.
Tekst o E-brojevima potrebno je prilagoditi. Neke od preporuka su: povećanje fonta slova( veličine 14 i veći) Ariel ili Verdana, prored između rečenica- dvostruki prored, podebljavanje ključnih pojmova, lijevo usmjeravanje na ključne pojmove tako da ih se označuje bojom, razlamanje višestruko složenih rečenica na odijeljene jednostavne surečenice, pisanje svake rečenice u novi red, zasebno stavljanje riječi u funkciji nabrajanja uz oznaku (točkicu) u novi red, zamjena riječi težih za čitanje i razumijevanje alternativnim riječima kako bi smisao i bit rečenice bilo lakše shvatiti, promjena reda riječi u rečenici zbog naglašavanja bitnog, objašnjenje novog pojma unutar teksta te podebljavanje ključnih pojmova unutar rečenica na način da se njihovim čitanjem razumije bitna poruka rečenice i teksta.
Za sudjelovanje u grupnom radu učenicima s intelektualnim teškoćama ili PSA dati jasan zadatak opisan u koracima. Odabrati jednu namirnicu, istražiti o boji-uz unaprijed pripremljen tekst, izraditi reklamu uz upute kako koristiti digitalni alat ili slikarsku tehniku koju odaberu.
Prezentaciju je moguće napraviti u obliku kraćeg videozapisa u tehnici stop animacije (Stop Motion Studio).
Donesite u razred omote različitih energetskih pločica ili dogovorite s učenicima da ih i oni donesu u školu. Povedite razgovor s njima o tome koliko ih često kupuju, gdje i kada ih jedu, kako ih odabiru. Također saznajte znaju li koji je sastav tih pločica, čitaju li sitna slova na omotu. Je li im važno pri kupnji tih pločica da su "zdrave" i što uopće za njih znači taj pojam "zdravo".
Proučite zajedno nutritivni sastav tih energetskih pločica. Po potrebi uključite i učitelja/učiteljicu kemije u to, da biste lakše pronašli sastojke koji pripadaju u grupu ugljikohidrata (šećera), ali i ostalih sastojaka tih pločica o kojima se uči na nastavi kemije u 8. razredu.
Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa prevodi sastojke jedne od energetskih pločica na njemački jezik na satu koristeći se online rječnicima, npr. Crodict ili onima iz školske knjižnice. Sastojke trebaju grupirati na voće, sjemenke, orašaste plodove, sladila, šećere, masti, vlakna i sl. Svaka grupa predstavlja drugima u razredu sastojke svoje energetske pločice.
Pokažite učenicima recepte za zdrave energetske pločice s neke od stranica na internetu na njemačkom jeziku, npr. Chefkoch i pronađite koji su sastojci u njima zamijenili šećere, sladila i masti iz kupovnih energetskih pločica. Uočite i da u receptima nema dodane soli, umjetnih bojila i sl. Pitajte ih zašto su odabrali baš taj recept: Warum dieses Rezept? Was gefällt euch hier besonders? Was sind die Hauptzutaten? Wie lang ist die Zubereitung? usw. Potaknite ih da isprobaju neki od tih recepata kod kuće.
Umjesto korištenja online rječnika učenicima s intelektualnim teškoćama možete izraditi “njihov” rječnik s ograničenim brojem pojmova kako bi se lakše snašli. Učenik s teškoćama može npr. dobiti zadatak da prevodi samo nazive voća (izradite voćni rječnik-koji može biti i slikovni.)
Recepti za zdrave energetske pločice također se mogu prikazati slikovno. Učenici mogu izraditi svoju "Slikovnu kuharicu" s postupkom izrade energetskih pločica u koracima koji su prikazani slikama i jednostavnim tekstom na njemačkom jeziku.
Učenici mogu napraviti video o tome kako sami pripremaju kod kuće energetske pločice. Postupak izrade, prema odabranom receptu, snimaju svojim pametnim telefonom ili tabletom u jednom kadru i objašnjavaju govorom na njemačkom jeziku (ne moraju biti prikazani učenici, bitno je da se vidi proces izrade i čuje govor na njemačkom jeziku). Recepti i snimljeni filmovi mogu se objaviti na mrežnim stranicama škole. Energetske pločice učenici mogu izraditi i ponuditi ih posjetiteljima škole na nekim događanjima u školi (npr. kod obilježavanja prigodnih nadnevaka vezanih uz hranu i zdravlje).
Prije ove aktivnosti zamolite učenike da donesu ambalažu namirnica (grickalica, konzerviranog povrća, gotovih juha i umaka, polugotove hrane…) koje koriste u svojoj prehrani.
Potaknite zanimanje učenika postavljanjem pitanja o tome: Što je prerađena (procesuirana) hrana, zašto se hrani dodaju različiti aditivi, šećeri, konzervansi, masne kiseline? Je li užurbani način života opravdanje za konzumiranje namirnica koje su pune kemije (tzv. “junk food”) - krcate kalorijama, šećerom i soli s vrlo niskom hranjivom vrijednosti? Raspravite s učenicima o njihovim saznanjima o navedenoj temi, neka argumentiraju svoje stavove.
Učenike podijelite u grupe te ih uputite da prouče i usporede deklaracije proizvoda na ambalaži koju su donijeli. Otvorite online zid u alatu Padlet u kojem će učenici postaviti fotografije donešenih deklaracija. Poveznicu na Padlet zid možete podijeliti tako da učenici svojim mobitelima ili tabletima skeniraju QR kod koji alat sam generira. Povedite raspravu o sastojcima na deklaracijama, koje su uloge tih sastojaka te koliko pojedinog sastojka sadrže promatrane namirnice.
Učenici rade u parovima na primjerima dvaju tekstova koje ste prethodno umnožili, Sol i Sol u hrani. Svaki učenik čita samo jedan tekst koristeći se interaktivnim načinom obilježavanja uspješnog čitanja i pronalaženja (insert tehnika) "Što znam, a što je za mene nova informacija". Dajte učenicima uputu da dijelove teksta koji potvrđuju ono što su već znali označe znakom “√”, dijelove teksta koji pobijaju ono što su mislili da znaju neka označe znakom “–” te dijelove teksta o kojima imaju pitanja znakom “?”. Nakon čitanja učenici se okreću onima iza/ispred sebe koji su čitali isti tekst, te razmjenjuju informacije iz teksta pomažući jedni drugima. Nakon određenog vremena vraćaju se svom paru i razmjenjuju informacije o tome što su naučili iz svojih tekstova.
Prijedloge rješenja za smanjenje unosa soli u organizam neka parovi postave na isti online zid u alatu Padlet. Raspravite s učenicima o štetnosti unosa pretjerane količine soli u naš organizam.
Za učenike s intelektualnim teškoćama, specifičnim teškoćama u učenju ili poremećajem pažnje, tekstove je potrebno prilagoditi jer su preopširni i mogu djelovati frustrirajuće na učenike. Prilagoditi tekst skraćivanjem u kojem će biti obuhvaćeni elementi koji će dovesti do realizacije postavljenih ishoda…
Neke od preporuka su: u prilagođenom tekstu učenici mogu stavljati oznake kako je predviđeno u aktivnosti. Za korištenje digitalnih alata potrebno je izraditi pisane ili slikovne upute, ako ih učenici ne znaju koristiti od ranije.
Učenike možete uputiti da istraže do kojih bolesti može dovesti prekomjeran unos soli. Neka u alatu Piktochart izrade infografiku, koristići prikupljene podatke, pomoću koje će informirati učenike svoje škole o namirnicama koje sadrže velike količine soli i o štetnosti pretjeranoga unosa soli u organizam.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.