Predmet
Priroda 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Leti, ptico, slobodno!

Naziv predmeta
Priroda 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • let
  • ptice
  • krila
  • šuplje kosti
  • crvena knjiga
  • migracije
  • crveni popis

Letno perje, šuplje kosti...

Kako biste učenike zainteresirali za aktivnost, zamolite ih da u jednoj minuti metodom vruće olovke navedu razlike između noja i vrapca. Neka dobrovoljci pročitaju što su zapisali pa zajedno raspravite o pojmovima letačice i neletačice. Potaknite ih na zaključak o tome da su letačice morale razviti mnoge prilagodbe kako bi mogle letjeti.

Podijelite ih u četiri grupe s podjednakim brojem članova te im zadajte da na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 3, Jedinica 3 pročitaju o prilagodbama ptica za letenje, ali tako da jedna grupa pronađe podatke o šupljim kostima, druga o smanjenju broja parnih organa, treća o zračnim vrećicama, a četvrta grupa neka pronađe podatke o letnom perju. Radeći u grupama, trebaju u sustavu Office365 u Word dokumentu koji ste im pripremili, napisati najmanje dvije zagonetke vezane za prilagodbe o kojima su čitali. Poveznicu za dokument podijelite im na razrednoj Padlet stranici. Nakon što su sve grupe napisale svoje zagonetke, nasumično odaberite zagonetku jedne grupe, a ostale grupe potaknite na to da ponude rješenja. Na kraju svi zajedno raspravite o prilagodbama koje su ptice trebale razviti kako bismo ih mogli nazvati letačicama. Razgovarajte, također, o prednostima letenja.

Zatim neka razmisle o tome s kojim se sve poteškoćama mogu susresti ptice tijekom leta s jednog mjesta na drugo. U istom Word dokumentu u sustavu Office365 neka navedu i to kako čovjek utječe na život letačica. Usto, neka predlože na koje sve načine pticama ipak možemo olakšati probleme s kojima se susreću. Navedite ih na zaključak o tome da ptice, baš kao i ljudi, imaju pravo na slobodno kretanje.

Postupci potpore

Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i na obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji u ponašanju i osjećanju). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

U uvodnom dijelu aktivnosti gdje učenici imaju zadatak u kratkom roku napisati po čemu se razlikuju noj i vrabac, uzmite u obzir da učenici s teškoćama u razvoju često imaju problema s brzinom pisanja, osobito učenici sa specifičnim teškoćama učenja. Omogućite učenicima s teškoćama dodatno vrijeme za pisanje ili neka svoje ideje naknadno dopune usmeno. Također, bilo bi dobro omogućiti vizualnu podršku (npr. u obliku slika ptica) koja će učenicima s poremećajem iz autističnog spektra olakšati zaključivanje o temi. Tijekom rada u Edutoriju uputite učenike s teškoćama na mogućnost odabira inkluzivnog prikaza, prilagodbe za disleksiju, a učenike s oštećenjem vida uputite na opciju povećanja fonta i promjene kontrasta. Tijekom grupnog rada važno je da i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke, kao i učenici urednog razvoja koji se nalaze u grupi. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s učenicima u grupi kako napreduju u izvršavanju zadataka.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, mogu tijekom jednog tjedna voditi bilješke o tome koje su ptice uočili u okolišu škole. Potaknite ih na to da se pri identifikaciji koriste tiskanim ključevima za ptice, npr. knjigama Collinsov džepni vodič - Ptice Hrvatske i Europe te Crvena knjiga ptica Hrvatske. Neka pripreme kratak izvještaj o svojim zapažanjima i predstave ga ostatku razreda. Izvještaj neka izrade u alatu Powerpoint u sustavu Office365 dodajući i fotografije spomenutih ptica.

Nastavna aktivnost za predmet X

Letno perje, šuplje kosti...

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi prilagodbe koje su ptice razvile za let.
Razina složenosti primjene IKT
  • Niska
Korelacije i interdisciplinarnost

Krenite na jug!

Kako biste učenike potaknuli na aktivnost, pitajte ih o tome što misle, zašto ptice najčešće migriraju te u koje su doba godine migracije najizraženije. Potaknite ih na to da migracije povežu s godišnjim dobima, odnosno promjenama u prirodi koje utječu na količinu hrane koja ostaje dostupna pticama na određenom području.

Podijelite ih u tri grupe, a zatim neka na poveznici e-škole DOS, Priroda 5, modul 3, jedinica 3 pogledaju interaktivni element o migracijama ptica. Svakoj grupi dodijelite jednu od triju prikazanih ptica selica (bijelu rodu, divlju gusku, lastavicu). Klikom na spomenuti interaktivni element, odnosno na ikonu ptice, prikazuje se put koji ptice tijekom migracije prelete, kao i odredište. Zadajte svakoj grupi da na Google kartama proizvoljno odredi mjesto u Hrvatskoj odakle ta ptica kreće na put, a zatim i da pronađe države kroz koje na svojem putu prolazi. Koristeći se priloženim mjerilom, svaka grupa treba izračunati i približnu udaljenost koju ptica prijeđe tijekom migracije. Podsjetite ih i na to da klikom na određeni dio karte mogu označiti i pročitati lokaciju na kojoj se nalaze ako žele biti precizniji.

Nakon što su odredili put kojim ptice migriraju i izračunali otprilike udaljenost koju prelaze, uputite ih na to da napišu kratak putopis rabeći prvo lice jednine. Neka grupe putopise pišu u zajedničkom Word dokumentu (svaka grupa na svojoj stranici) u sustavu Office365, a poveznicu za dokument podijelite putem razredne Padlet stranice kako bi svi učenički radovi bili dostupni na jednom mjestu.

Neka predstavnici grupa pročitaju putopise, a ostale učenike pozovite da ih komentiraju, i to tako da odaberu i označe dio koji im je bio najzanimljiviji i dio koji im je otkrio neke posve nove činjenice. Dodatno mogu ostaviti i prijedloge o tome kako putopis urediti i učiniti zanimljivijim čitatelju. Na taj ćete ih način potaknuti na razmišljanje o pročitanome, ali i na oblikovanje konstruktivnih prijedloga za poboljšanje rada kolega u razreda.

Postupci potpore

Ako je u razredu učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi lakše pratio uvodnu raspravu o migraciji. Učenici s teškoćama, osobito učenici sa specifičnim teškoćama učenja mogu imati problema pri orijentaciji u prostoru pa im za lakše praćenje rasprave osigurajte vizualnu podršku u obliku karte svijeta kako biste im olakšali razumijevanje koncepta migracije. Također, vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Tijekom rada s interaktivnim elementom na poveznici e-škole DOS, Priroda 5, Modul 3, Jedinica 3 (Prilagodbe organizama životu u zraku) uputite učenike s teškoćama na mogućnost promjene veličine slova, odabira inkluzivnog prikaza, prikaza za učenike s disleksijom te promjene kontrasta za učenike s oštećenjem vida. Provjeravajte s učenicima u grupi kako napreduju u izvršavanju zadataka. Učenicima s motoričkim teškoćama, ali i učenicima s diskalkulijom valja osigurati više vremena za računanje udaljenosti. Učenicima s motoričkim teškoćama, specifičnim teškoćama u učenju te učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje poželjno je omogućiti vršnjačku podršku pri upisivanju teksta u dokument.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više, potaknite na istraživanje o tome na koje sve načine ptice selice mogu letjeti. Također, neka istraže zašto ptice odabiru upravo te načine letenja. Uputite ih na to da na pouzdanim mrežnim stranicama istraže o tzv. V jatu. Više informacija pronađite na poveznici. Neka svoje kratko istraživanje predstave ostatku razreda u obliku infografike izrađene u alatu Piktochart. Njihove radove, također, dodajte na razrednu Padlet stranicu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Krenite na jug!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik računa udaljenost koju određene ptice prelaze tijekom migracije.
  • Učenik navodi područja kroz koja ptice prolaze dok migriraju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Crvena opasnost?

Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o važnosti crvenih knjiga i crvenih popisa. Nastavno na prvu aktivnost ovog scenarija, potaknite učenike na to da u Crvenoj knjizi ptica Hrvatske u paru pronađu najmanje pet vrsta ptica koje će rabiti u izradi igre povezivanja u alatu Wordwall u kojoj će biti potrebno naziv ptice povezati s njezinom slikom.

Prijedlog je da učenici izrade kartice s nazivima i slikama ptica oblikujući igru memorije. Kako bi bili zastupljeni svi stupnjevi ugroženosti ptica, nasumično parovima dodijelite stupanj ugroženosti. To možete učiniti tako da unaprijed na papiriće napišete stupnjeve ugroženosti i stavite ih u vrećicu, a svaki par neka izvuče jedan papirić, odnosno jedan stupanj ugroženosti. Pobrinite se o tome da imate dovoljno papirića za svaki par.

Budući da je za ovu aktivnost potrebna registracija u alat Wordwall, uputite po jednog učenika u paru na to da se registrira u alat svojim AAI identitetom. Neka za potrebe ovog zadatka s pomoću Google tražilice pronađu dostupne slike i fotografije odabirući u alatu prikaz materijala koji imaju licence Creative Commons.

Na razrednoj Padlet stranici neka podijele poveznice za gotove igre koje su izradili. Potaknite ih zatim na to da svi parovi međusobno odigraju sve igre memorije provjeravajući usput jesu li izrađene prema uputama. Nakon što odigraju određenu igru, neka komentiraju ispod poveznice koliko su ju brzo odigrali te je li izrađena prema uputama. Potaknite ih na to da ostave konstruktivne komentare. Neka u Crvenoj knjizi pronađu razloge ugroženosti ptica koje su rabili za izradu svojih igara. Raspravite o tome koje su čovjekove aktivnosti dovele do ugroženosti ptica.

Na kraju raspravite o tome koliko su parovi bili uspješni u izradi, ali i u igranju igara te ih potaknite na to da provjere komentare na svoju igru i dorade ju ako je potrebno.

Raspravite i o tome zašto je važno paziti na licence pri uporabi određenih fotografija i slika koje su dostupne na mreži. Također, potaknite učenike na to da, među odabranim vrstama ptica, odaberu one koje žive u njihovu okolišu. Pitajte ih o tome kako ugrožene vrste ptica možemo zaštititi i kako im možemo pomoći u njihovu oporavku u okolišu u kojem živimo.

Postupci potpore

Prije aktivnosti izrade igara povezivanja provjerite znaju li svi učenici s teškoćama rabiti digitalni alat Wordwall te im, prema potrebi, osigurajte pisane ili slikovne upute za uporabu. Pri podjeli u parove vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Preporučuje se da učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u paru s učenikom koji je dobar model ponašanja te da bude smješten blizu nastavnika, odmaknut od buke (ne pokraj vrata ili prozora ako se nalazi uz ulicu). Provjeravajte s učenicima koji rade u paru, kako napreduju u izvršavanju zadatka. Provjerite znaju li učenici s teškoćama rabiti digitalni alat Padlet te im, ako je potrebno, osigurajte pisane ili slikovne upute za uporabu. Imajte na umu da učenicima s teškoćama zadatci koji se trebaju izvršiti u kratkom vremenskom roku, predstavljaju izazov pa im pružite podršku tijekom rješavanja takvih zadataka. Tijekom završne rasprave učenicima s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije, učenicima s oštećenjem sluha ili poremećajem iz autističnog spektra nemojte postavljati iznenadna pitanja, otvorena pitanja poput “Reci mi sve što znaš o”, dvosmislene poruke ili igre riječima. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, zadatke je važno staviti u kontekst specifičnog interesa tog učenika.

Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:

- Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

- Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

- Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

- Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, mogu osim igre povezivanja izraditi i druge dostupne tipove zadataka u alatu Wordwall. Neka i ti zadatci budu vezani za ptice. Primjerice, mogu izraditi zadatak u kojem je potrebno opis ptice povezati s njezinim nazivom, a mogu izraditi i križaljke. Neka svoje zadatke podijele putem razredne Padlet stranice, a ostale učenike potaknite na njihovo rješavanje i komentiranje. Raspravite zatim s učenicima o tome koliko im rješavanje različitih tipova zadataka u obliku igre pomaže u učenju i usvajanju nastavnih sadržaja. Uvažavajući njihove komentare, modificirajte nastavni proces u svrhu učinkovitijeg učenja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Crvena opasnost?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik povezuje naziv ptice s njezinom slikom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.