U razredu formirajte skupine od 4 člana. S obzirom na broj učenika u razredu, broj skupina nije određen. Ako pri formiranju skupina u jednoj skupini budu tri učenika, neka obavezno u toj skupini bude učenik koji posjeduje izraženo znanje o geografiji te pokazuje znatiželju. Svakoj skupini podijelite 4 QR koda koja možete izraditi u alatu PowerPoint sustava Office 365. QR kodovi neka vode na 4 različite geografske karte – to, primjerice, može biti opća geografska karta te nekoliko primjera različitih tematskih karata. Svaki član neka dobije jedan QR kod. Svaki učenik neka ispiše što sve uočava na karti, odnosno što sve čini tu geografsku kartu. Nakon završetka samostalnog rada unutar skupine učenici u skupini uspoređuju svoja zapažanja i izdvajaju zajedničke elemente koje su uočili. Nakon završetka rada u skupinama predstavnici sviju skupina iznose zaključke i međusobno komentiraju zaključke druge skupine u moderiranoj raspravi. Elemente koje su izdvojili pokazujte na projiciranoj karti ili na zidnoj karti dok učenici iznose zaključke. Na završetku im podijelite kviz izrađen u alatu LearningApps, u kojem moraju prepoznati elemente karte.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj aktivnosti i pažnje). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako bi mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Pri radu u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj se nalazi učenik koji je spreman prezentirati rad. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće obilazite skupinu u kojoj je učenik s teškoćama.
Provjerite znaju li učenici s teškoćama što su QR kodovi. Pokažite im način rada te im ga detaljno objasnite. Tijekom samostalnog rada unutar skupine za učenike s teškoćama osigurajte vršnjačku podršku. Predvidite da će učeniku s teškoćama biti potrebno više vremena za izvršavanje samostalnog zadatka. Za učenike s oštećenjem vida možete pripremiti taktilnu kartu i zadati im zadatak da ispričaju što su sve osjetili. Za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite zadatak u skladu s odgojno-obrazovnim ishodima. Tijekom rasprave učenike s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne ustrajte u tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja s jednim točnim odgovorom. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pažnju. Učenicima s teškoćama osigurajte sažetak svih pitanja i odgovora kako bi lakše usvojili sadržaj. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom LearningApps. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga pri rješavanju kviza u alatu LearningApps najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja. Alternativa digitalnom kvizu je pripremanje listića s pitanjima za ponavljanje. Tijekom izrade listića vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim teškoćama i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenike koji žele znati više uputite u kartografski ključ. Odaberite kartografske znakove koje smatrate važnim te neka ih prouče. Raspravite s njima o tome koja je uloga kartografskih znakova i zašto izgledaju kako izgledaju. Neka pronađu primjere znakova na raznim geografskim kartama.
Koristeći se zidnom kartom s učenicima ponovite koje su elemente geografske karte upoznali u prvoj aktivnosti. Neka učenici pokazuju elemente na karti dok govore. Nakon što utvrdite s učenicima elemente geografske karte, pitajte ih za što bi se sve mogla upotrebljavati geografska mreža te njihove ideje zapišite na ploču. Objasnite im što je geografska mreža te za što služi. Uputite ih na e-Škole DOS Geografija 5, Modul 3, Jedinica 3.3. Učenici neka rade u paru. Jedan učenik iz para neka prouči sadržaj podnaslova Paralele, a drugi učenik iz para neka prouči sadržaj Meridijani. Nakon što prouče sadržaj, neka uz pomoć geografske karte jedan drugomu objasne što su meridijani, a što paralele. Potom neka u interaktivnom elementu Dužina i širina u e-Škole DOS Geografija 5, Modul 3, Jedinica 3.3 jedan drugomu zadaju točke koje moraju pronaći. S obzirom na to da interaktivni element nosi naziv Dužina i širina, objasnite im da će o nadogradnji tih pojmova učiti u 8. razredu, a da je sada važno da znaju odrediti geografski smještaj sjeverno ili južno od ekvatora te istočno ili zapadno od početnog meridijana. Nakon završetka vježbe objasnite im da su tako odredili geografski smještaj. Raspravite s njima o tome u kojim je sve situacijama važno znati gdje se nalaze te koji su alternativni, svakodnevni, opisni načini s pomoću kojih mogu objasniti gdje se nalaze i kako im to može pomoći, osobito u nevolji.
Pri ponavljanju elemenata geografske karte učenicima s teškoćama omogućite dovoljno vremena za odgovor. Ne ustrajte u tome da se učenici s teškoćama uključuju, osim ako sami ne pokažu želju (ne prozivajte ih nasumično). Za učenike s oštećenjem vida detaljno objasnite što pokazujete (omogućite im upotrebu taktilne karte). Pri objašnjavanju pojma geografske mreže vodite računa o tome da zaokupite pažnju sviju učenika. Pripremite plan ploče za učenike s teškoćama. Vodite računa o tome da je plan ploče jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo.
Pri proučavanju e-Škole DOS Geografija 5, Modul 3, Jedinica 3.3 uputite učenike na opcije inkluzivnog prikaza, prikaz za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast zaslona. Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome s kojim ćete učenikom smjestiti učenika s teškoćama. Tijekom rada u paru važno je detaljno uputiti učenika s teškoćama u sve zadatke kako se ne bi dogodila situacija da ne sudjeluje ili da iščekuje zadatak. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obavezno najavite rad u paru te vodite računa o njegovim specifičnim zanimanjima. Tijekom proučavanja interaktivnog elementa e-Škole DOS Geografija 5, Modul 3, Jedinica 3.3 paru gdje je učenik s teškoćama po potrebi možete unaprijed odrediti točke koje trebaju pronaći. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
S učenicima koji žele znati više raspravite o tome zašto postoji beskonačno mnogo meridijana i beskonačno mnogo paralela. Neka povežu svoje ranije spoznaje iz matematike u toj raspravi. Zatim raspravite s njima o tome zašto je nemoguće prikazati beskonačno mnogo meridijana i beskonačno mnogo paralela te o tome čime bi rezultiralo da svakoj točki toliko precizno određujemo geografski smještaj.
Učenike uputite na podnaslove Orijentacija u prošlosti i Drukčiji načini orijentacije na e-Škole DOS Geografija 5, Modul 3, Jedinica 3.4. Nakon što pročitaju odlomak, podijelite ih u 4 grupe. Prva grupa neka dodatno prouči, koristeći se mrežnim pretraživačima i dostupnim tiskanim izvorima znanja, kako se može orijentirati s pomoću Sunca. Druga grupa neka prouči kako se može orijentirati s pomoću prirodnih pojava (mravinjaka, godova, mahovine i slično). Treća skupina neka prouči kako se mogu orijentirati s pomoću ostalih zvijezda, osim Sunca. Četvrta skupina neka prouči povijest razvoja kompasa. Neka pripreme prezentaciju u alatu PowerPoint sustava Office 365. Nakon što izrade prezentaciju, predstavnik svake grupe neka predstavi prezentaciju. Raspravite s učenicima, nakon prezentacija, o tome zašto je važno znati se orijentirati u prostoru. Neka opišu kako bi nekome objasnili u svojemu gradu gdje se nalaze, koje bi poznate orijentire koristili. Neka razmisle bi li tako mogli odrediti strane svijeta. Ako bi mogli, kako bi mogli i bi li to mogli u nepoznatom prostoru. Neka objasne i zašto je važno znati i druge načine orijentacije i u kojim bi im situacijama to moglo pomoći. Za kraj, povezujući znanja iz prethodnih razreda iz nastave Prirode i društva te sadržaja iz Prirode, neka objasne zašto su prirodni orijentiri upravo na tim stranama svijeta na kojima jesu.
Pri proučavanju e-Škole DOS Geografija 5, Modul 3, Jedinica 3.4., podnaslova Orijentacija u prošlosti i Drukčiji načini orijentacije, uputite učenike na opcije inkluzivnog prikaza, prikaz za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast zaslona. Omogućite učenicima s oštećenjem vida detaljna auditivna objašnjenja. Pri samostalnom radu predvidite da će učenicima s teškoćama biti potrebno više vremena za izradu zadatka. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite samostalni zadatak uz pomoć vizualne podrške. Pripremite učeniku model po kojem će raditi samostalni zadatak. Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi zadatak ili dio zadatka, mogu raditi u paru s drugim učenikom iz razreda tako da podijele posao ovisno o jakim stranama učenika (odabir točaka, upisivanje u tablicu). Po potrebi osigurajte rad u paru za one učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduju u izvršavanju zadatka. Za učenike s teškoćama općenito je dobro predvidjeti rad u paru ili skupini kako bi, primjerice, suučenik po potrebi mogao usmjeravati učenika s određenim oštećenjem ili poremećajem ili mu pomagati, no pritom je potrebno imati na umu da pretjerano pružanje pomoći može otežati osamostaljivanje učenika u nastavi. Provjerite znaju li učenici s teškoćama izrađivati prezentaciju PowerPoint u sustavu Office 365. Pripremite kratke upute te im pokažite način rada. Za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite model već gotove prezentacije. Tijekom rasprave učenike s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne ustrajte u tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele u nekoj njima motivirajućoj situaciji. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja s jednim točnim odgovorom. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pažnju. Učenicima s teškoćama osigurajte sažetak vezan uz geografski smještaj. Vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima,
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju,
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO-a.
Učenici neka prouče kako se može izraditi kompas. Neka izrade svoj kompas i donesu ga u školu. Učenike uputite da se pokušaju orijentirati u prostoru (školskom ili učioničkom) služeći se njime.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.