Uputite učenike u promišljanje o značenjima riječi dom i domovina. Učenici svoja promišljanja zapisuju s pomoću digitalnoga alata Mentimeter. Uspoređuju svoja mišljenja s objašnjenjem pojmova koji su upisani na mrežnoj stranici Hrvatski jezični portal. Učenici opisuju svoje viđenje pojmova dom i domovina, iznose emocije koje ih obuzimaju dok promišljaju o svojem porijeklu, svjedoče o vezanosti uz rodni kraj i ljude koji ih okružuju. Razgovarajte s učenicima o turobnoj i silovitoj hrvatskoj povijesti, teškoj sudbini domovine koja je bila izložena bezumlju i opasnostima, istaknutim pojedincima koji su jednako intenzivno proživljavali njezin usud.
Razdijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i uputite ih u istraživanje biografije Silvija Strahimira Kranjčevića, njegove vezanosti uz dom i domovinu i pjesnikovih prvih poetskih zapisa. Učenici izrađuju videobiografiju o Kranjčeviću s pomoću digitalnoga alata Canva. Učenici predstavljaju rezultate svojega rada i govore o Kranjčevićevoj Hrvatskoj. Potom iznose mišljenja o domovini s gledišta suvremenosti. Razgovarajte s učenicima o novijoj hrvatskoj povijesti, domovini koja je opet bila izložena ugrozi i stradavanju te borbenosti, junaštvu i ustrajnosti njezina naroda. Usmjerite učenike prema pojedinačnim spoznajama i doživljajima o odnosu prema domovini i njezinoj sadašnjosti.
Učenici pristupaju mrežnoj stranici e-Lektire i posvećuju se čitanju Kranjčevićeve poezije.
Učenici, razdijeljeni u grupama od tri do četiri učenika, odabiru prema vlastitu viđenju i htijenju poetske zapise koji svjedoče o doživljaju doma i domovine lirskoga subjekta. Učenici analiziraju i interpretiraju domoljubni poetski zapis, izdvajaju pejzažne motive, koje potom povezuju sa stvarnim lokalitetima u našoj domovini, zapisuju povijesne i biblijske motive i navode stihove kojima oprimjeruju poetsku misao. Povezuju odnos lirskoga subjekta prema domovini s Kranjčevićevom biografijom. Analiziraju uzvišen stil, patos i jake slike na stilskoj razini. Predstavljaju i formu lirskoga zapisa. Svoje spoznaje zapisuju s pomoću aplikacije za digitalne bilješke OneNote. Razgovarajte s učenicima o motivu domoljublja u poeziji općenito i o lirskim zapisima koje su čitali. Upitajte ih o različitim motivima i pobudama da bi se iznijela domoljubna misao, poruka o domovini i čovjekovu identitetu.
Učenici mogu uvježbati krasnosloviti Kranjčevićevu lirsku tvorevinu.
Učenici mogu promisliti o tematskoj odrednici i motivskoj razini pojedinoga lirskog zapisa te odabrati način na koji će ga predstaviti. Svoj interaktivni videosadržaj mogu izraditi i postaviti s pomoću digitalnoga alata EDpuzzle. Analizirajte rezultate njihova rada. Učenici mogu upisati pitanja, svoje dojmove i viđenja, navesti prijedloge poboljšanja svakoga pojedinog rada.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te na taj način osigurajte njegovu interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.
Razgovore o domu i domovini, stradanju domovine i hrvatskoj povijesti potkrijepite prezentacijom/slikama.
Prilikom istraživanja biografije S. S. Kranjčevića učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu u grupi. Ako je potrebno, tekst biografije grafički/perceptivno prilagodite, istaknite bitno bojama ili podebljanjem, povećajte font. Isto možete učiniti i prilikom čitanja poezije.
Za analizu i interpretaciju domoljubne poezije učenicima pripremite podsjetnik s glavnim obilježjima domoljubne pjesme.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima.
Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Mentimeter, OneNote, EDpuzzle, Canva.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. U grupi s učenikom s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja. Neka učenik s teškoćama bude aktivan sudionik u skladu sa svojim mogućnostima, a ne pasivan promatrač.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici neka istraže suvremene hrvatske pjesnike i njihove poetske zapise o domu i domovini. Učenici mogu usporediti suvremenu pjesničku viziju i viđenje domovine, njezinih krajeva i ljudi s onima koje donosi lirski subjekt u Kranjčevićevoj poeziji.
Učenici mogu promisliti o prikazu domovine danas, emocijama koje obuzimaju suvremenoga čovjeka, njegov odnos prema ljudima koji ga okružuju i neka ih usporede s doživljajem lirskoga subjekta u Kranjčevićevoj poeziji. Svoje spoznaje mogu usustaviti s pomoću digitalnoga alata Canva.
Prikažite učenicima Kranjčevićevu biografiju koja je usustavljena s pomoću digitalnoga alata Tiki-Toki. Učenici povezuju Kranjčevićeve biografske podatke sa znakovima iz njegova poetskog svijeta. Raščlanjuju prostor identiteta i lirskoga ja u poeziji uopće.
Razgovarajte s učenicima o pojedinim lirskim zapisima koje su čitali i koji su svojevrsni medij pobune, krika i revolta. Upitajte ih o suvremenim pobunjenicima i svevremenskoj čovjekovoj borbi za visoke ciljeve i ideale. Zadajte im da izrade popis istaknutih pojedinaca koji su se borili za ciljeve i ideale usmjerene prema dobrobiti čovječanstva. Neka istraže njihove životopise/biografije i izdvoje motivacijske citate.
Usmjerite njihovo mišljenje prema žrtvovanju nadahnutih pojedinaca uslijed vlastite borbe i vizionarstva. Učenici pronalaze primjere istaknutih pojedinaca koji su bili neshvaćeni tijekom povijesti na mrežnim stranicama i postavljaju rezultate svojega rada s pomoću digitalnoga alata Padlet. Učenici navode primjere iz sadašnjosti o istaknutim pojedincima koji se svojim mišljenjem i djelovanjem sukobljavaju s postojećim društvenim normama i doživljavaju prijekor, osudu, odbačenost te ih postavljaju na zajednički digitalni zid. Usmjerite raspravu prema pojedinačnim iskustvima i žrtvovanju u suvremenosti. Upitajte učenike o njihovoj ustrajnosti i želji za tim da ostvare svoja najveća postignuća.
Učenici navode primjere svojega suočavanja s društvom i svijetom, svojega žrtvovanja i iskustva koja su u tom procesu doživjeli. Zadajte im da u grupama od tri do četiri učenika ispričaju priče iz svoga iskustva ili iz iskustva ljudi iz njihova okružja.
Učenici pristupaju mrežnoj stranici e-Lektire i posvećuju se čitanju Kranjčevićeve poezije. Usmjerite učenike prema istraživanju povijesnoga, kulturnoga i društvenoga konteksta Kranjčevićeve misaone poezije.
Učenici su razdijeljeni u grupe od tri do četiri učenika, izdvajaju biblijske, povijesne i socijalne motive, navode stihove kojima oprimjeruju poetsku misao i zapisuju ih s pomoću alata za digitalne bilješke OneNote. Učenici analiziraju i interpretiraju misaone poetske zapise, navode primjere vizionarstva, simbolike, ideala, čovjekove podvojene prirode, žrtve. Raščlanjuju kompoziciju, stilsku razinu poetskoga zapisa, narativnost i gradaciju.
Učenici prikazuju lirskoga subjeta, njegovo viđenje ljudske povijesti, njegova predviđanja i bojazni, pjesnički izraz, a što će naposljetku usustaviti u e-Knjizi koju će izraditi s pomoću digitalnoga alata Book Creator. Podsjetite učenike na objedinjavanje svih svojih bilježaka, primjera iz književnoga teksta, stihova i drugih sadržaja na jednom mjestu. Svojoj analizi i interpretaciji mogu pridodati fotografije koje će potražiti na mrežnoj stranici Pixabay, videozapise, audiozapise i različite grafičke elemente i tako postići interaktivnost i dinamičnost tijekom predstavljanja rezultata svojega rada. Analizirajte rezultate rada i zaključite o poeziji kao svojevrsnom samosvojnom svijetu i smjerokazu svevremenosti.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima.
Prilikom uporabe alata Tiki-Toki vodite računa o učenicima s teškoćama. Izradite materijal bez suvišnih detalja, s istaknutim ključnim pojmovima, pišite kratkim rečenicama, izbjegavajte velike tekstne cjeline.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Tiki-Toki, Padlet, OneNote.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
U grupi s učenikom s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja. Neka učenik s teškoćama bude aktivan sudionik, u skladu sa svojim mogućnostima, a ne pasivan promatrač.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici neka izdvoje najvažnije događaje koji su utjecali na Kranjčevićev život i rad u Hrvatskoj u 19. stoljeću. Učenici mogu pronaći videozapise o burnim političkim zbivanjima, izdvojiti aktere tih zbivanja i analizirati duh vremena koji će utjecati na umjetnike i njihovo stvaranje. Učenici mogu protumačiti alegoriju u Kranjčevićevim pjesmama i usporediti je sa stvarnim proživljenim trenutcima potkraj 19. stoljeća. Rezultate svojega rada mogu usustaviti s pomoću digitalnoga alata Conceptboard.
Učenici mogu istražiti učestalost prikaza biblijskih motiva u književnim tekstovima koje su čitali i analizirati njihovu simboliku. Svoje zaključke mogu usustaviti s pomoću digitalnoga alata Padlet.
Prikažite učenicima najvažnija dostignuća u pojedinim umjetnostima od početaka ljudske civilizacije do danas s pomoću digitalnoga alata Adobe Spark. Razgovarajte s učenicima o porukama koje odašilju umjetnici svojim umjetničkim izrazom. Učenici zaključuju o postojanju dijaloga između tradicije i suvremenosti, o drukčijem viđenju tradicije, o suvremenim umjetničkim porukama koje sadržavaju ironiju i podsmijeh. Omogućite učenicima dijeljenje prikazanoga sadržaja i njegovo uređivanje. Učenici pronalaze primjere odnosa tradicije i suvremenosti u svojem okruženju i postavljaju ih na zajedničku radnu površinu. Učenici analiziraju suvremene umjetničke poruke koje predstavljaju univerzalne probleme ljudske egzistencije. Raspravite s učenicima o tome jesu li grafiti suvremena umjetnička djela ili je riječ o vandalizmu. Upitajte učenike kada se grafiti mogu smatrati umjetnošću, a kada je riječ o vandalizmu. Učenici istražuju Banksyjev rad na mrežnim stranicama, predstavljaju njegovo aktivističko djelovanje, izdvajaju grafite koji prikazuju goruća socijalna i politička pitanja i svojevrstan su komentar sadašnjega vremena.
Uputite učenike na mrežnu stranicu e-Lektire na kojoj pronalaze poetski zapis Silvija Strahimira Kranjčevića.
Učenici su razdijeljeni u grupe od tri do četiri učenika i odabiru misaone poetske zapise koji svjedoče o društvenoj stvarnosti prikazanoj ironijom i podsmijehom. Svoje spoznaje i doživljaj Kranjčevićeve poezije usustavljuju s pomoću digitalnoga alata Piktochart. Učenici analiziraju i interpretiraju poetski zapis i opisuju društveno-povijesne prilike u kojima je nastao lirski izraz. Učenici prikazuju stav lirskoga subjekta prema tradiciji, raščlanjuju ironiju i podsmijeh i tumače suvremenost poetskoga zapisa. Učenici uspoređuju svjetonazor lirskoga subjekta izražen kontrastima i simbolima, raščlanjivanje zbilje popraćeno alegorijskim oblikovanjem i negativnošću, kao i suvremenost koja je podložna oštroj kritici negativnih društvenih pojava.
Usmjerite učeničko stvaralačko mišljenje prema realističkoj književnoj koncepciji i pronalaženju realističkih obilježja u lirskom zapisu. Učenici navode primjere iz svojega svakodnevlja i analiziraju svevremenost Kranjčevićeva lirskog izraza. Usmjerite učenike prema odabiru Kranjčevićevih stihova koji prikazuju i našu sadašnjost i prema izradi digitalnoga straničnika za knjige s pomoću digitalnih alata Canva, Adobe Spark, Piktochart. Analizirajte nadahnutost i kreativnost pojedinih straničnika i aktualizirajte Kranjčevićevu pjesničku misao.
Prema vlastitim znanjima i nahođenjima, razdijeljeni u grupe od tri do četiri učenika, učenici izrađuju virtualnu galeriju s pomoću digitalnoga alata Artsteps. Učenici sami kreiraju i organiziraju prostor svoje virtualne galerije, poziciju izložaka i redoslijed razgledavanja. Usmjerite učenike prema odabiru naziva svoje virtualne izložbe koja odražava domete Kranjčevićeva stihotvorenja i povezuje ih sa suvremenošću. Učenici predstavljaju poetski zapis – misaonost lirskoga subjekta, njegovu imaginaciju, vizionarstvo i suvremenost prikazanu alegorijom, lirskim glasom koji kao prorok govori u ime kolektiva, preuzima patnju, nudi viziju spasa, postavlja univerzalna ljudska pitanja tijekom virtualne šetnje galerijom. Razgledajte izloške poput slika, videozapisa, 3D objekata i teksta. Tijekom razgledavanja komentirajte, ocijenite i podijelite izložbu.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Ako učenik s oštećenjem vida nema pomoćnika u nastavi, osigurajte mu vršnjačku podršku ili vi opišite sve viđeno u uvodnom dijelu sata. Ako postoji mogućnost, omogućite učeniku da taktilno doživi repliku nekog umjetničkog djela.
Prilikom rada u grupi učeniku s teškoćama dajte jasan zadatak, upute za rad i ulogu u grupi.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Adobe Spark, Piktochart, Canva, Artsteps.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici neka istraže motiv Senja u Kranjčevićevu pjesništvu i analiziraju poruke lirskoga subjekta o hrvatskom narodu, borbi i slobodi.
Učenici neka istraže virtualnu zbirku Intelektualni krug Senja koja je postavljena na mrežnoj stranici Gradskoga muzeja Senj. Neka istraže istaknute senjske intelektualce i njihovo znakovito djelovanje.
Učenici mogu istražiti Kranjčevićevo višegodišnje djelovanje tijekom uređivanja književnoga časopisa Nada. Neka istraže tko su bili Kranjčevićevi redoviti suradnici i koji su tekstovi objavljeni tijekom njihove plodonosne suradnje.
Rezultate svojega rada mogu usustaviti s pomoću digitalnoga alata Conceptboard koji je namijenjen suradnji, objedinjavanju ideja, informacija, fotografija, dokumenata.
Brešić, Vinko (2019). Hrvatska književnost 19. stoljeća. Zagreb: Periodica Croatica.
e-Lektire. Zagreb: CARNET:
Frangeš, Ivo (1987). Povijest hrvatske književnosti. Zagreb: Nakladni zavod Matice hrvatske.
Hrvatska enciklopedija (1999-2009). Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža.
Hrvatski jezični portal. Zagreb: Znanje i Srce.
Jelčić, Dubravko (2004). Povijest hrvatske književnosti: tisućljeće od Baščanske ploče do postmodernizma. Zagreb: Naklada Pavičić.
Jelčić, Dubravko (1984). Kranjčević. Zagreb: Globus.
Kranjčević, Silvije Strahimir (1996). Izabrane pjesme. Zagreb: Matica hrvatska.
Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.
Prosperov Novak, Slobodan (2003). Povijest hrvatske književnosti: od Baščanske ploče do danas. Zagreb: Golden Marketing.
Šimunđa, Drago (2004). Bog u djelima hrvatskih pisaca. Svezak 1. Zagreb: Matica hrvatska.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, Karol (2014). Čitanje - poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, Karol (2010). Pisanje - jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.