Predmet
Likovna kultura 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Na društvenim mrežama

Naziv predmeta
Likovna kultura 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • komplementarni kontrast
  • vizualne komunikacije
  • grafički dizajn
  • digitalni alat

Razmišljaš li o...

Na početku aktivnosti pitajte učenike razumiju li važnost sigurnosti na internetu i društvenim mrežama. Usto, pripremite materijale u digitalnom alatu Mentimeter u obliku oblaka ili grafikona kako biste prikupili povratne informacije o toj temi. Pokrenite diskusiju s učenicima o važnosti sigurnosti na internetu. Nakon uvoda povežite tu temu s pojmovima grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija. Počnite od njima bliskih tema i od primjera koje samostalno uočavaju u svojem svakodnevnom okruženju, a zatim ih uvedite u sadržaj koristeći se zadatcima aktivnog promatranja različitih primjera vizualnih komunikacija u digitalnom alatu LearningApps. Svakako vodite računa o povratnim informacijama vezanim za razumijevanje sadržaja.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Na početku aktivnosti pitajte učenike razumiju li važnost sigurnosti na internetu i društvenim mrežama. Usto, pripremite materijale u digitalnom alatu Mentimeter u obliku oblaka ili grafikona kako biste prikupili povratne informacije o toj temi. Pokrenite debatu s učenicima o važnosti sigurnosti na internetu putem platforme Kialo. Nakon uvoda povežite tu temu s pojmovima grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija. Počnite od njima bliskih tema i od primjera koje samostalno uočavaju u svojem svakodnevnom okruženju, a zatim ih uvedite u sadržaj koristeći se zadatcima aktivnog promatranja različitih primjera vizualnih komunikacija u digitalnom alatu LearningApps. Svakako vodite računa o povratnim informacijama vezanim za razumijevanje sadržaja koje možete prikupiti putem MS Forms obrasca koji je dio sustava MS Office 365.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte jasne vizualne prikaze materijala u alatu Mentimeter kako biste učenicima olakšali razumijevanje postavljenih pitanja, a sebi prikupljanje povratnih informacija. Upotrijebite jasne slike, ikone ili boje koje olakšavaju razumijevanje. Prilagodite jezik koji rabite tijekom diskusije i prezentacije kako biste ga učinili razumljivijim i pristupačnijim. Neka taj jezik bude jednostavan, a rečenice kratke. Također, izbjegavajte tehničke termine koji mogu zbuniti učenike s teškoćama u razvoju.
Koristite se konkretnim i svakodnevnim iskustvima kako biste povezali teme sigurnosti na internetu, grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija s iskustvima učenika. Svakako dajte primjere koje učenici mogu samostalno uočiti u svojoj svakodnevici (plakati, reklame ili logotipovi koje primjećuju na internetu ili u svojem okruženju).
Možete osigurati pomoćnika u nastavi ili vršnjaka koji će raditi s njima kako bi razumjeli materijale, sudjelovali u diskusiji i pratili zadatke aktivnog promatranja.
Prilagodite zadatke aktivnog promatranja individualnim potrebama učenika. Neka zadatci budu raznoliki i omogućite im da odaberu način izražavanja svojeg razumijevanja (npr. crtanjem, pisanjem, verbalnim izražavanjem ili uporabom pomoćnih tehnologija).
Koristite se vizualnim materijalima koji su prilagođeni učenicima s teškoćama u razvoju. To može uključivati veće slike, jasnije boje ili kontraste kako bi bili lakše uočljivi. Također, osigurajte da su materijali prikazani u dostupnim formatima za učenike s oštećenjem vida.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Razmišljaš li o...

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može razlikovati različite forme vizualnih komunikacija u vlastitom okruženju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Pronađi mi par

Bez prethodne najave i tumačenja teme s učenicima izvedite vježbu kojom ćete im omogućiti da sami otkriju i povežu komplementarne parove boja. Izrežite krugove osnovnih boja. Prislonite svaki krug na bijeli zid i dajte učenicima uputu da bez treptanja gledaju u krug najmanje 30 sekundi i da ne skreću pogled kad Vi maknete krug. Postavite prvi krug na zid i zatim ga nakon određenog vremena naglo izmaknite. Učenicima bi se na bijeloj površini trebao ocrtavati krug komplementarnog para boje. Istu vježbu možete izvesti s pomoću PowerPoint prezentacije.

Nakon te vježbe objasnite učenicima što je to komplementarni kontrast. Neka razmisle o tome gdje u prirodi mogu naići na komplementarni kontrast boja. Potaknite ih na kreativno razmišljanje o pojmovima osnovnih boja, kontrasta i komplementarnog kontrasta s pomoću niza zadataka pripremljenih u digitalnom alatu H5P i popraćenih primjerima umjetničkih djela u kojima je vidljiva primjena komplementarnog kontrasta. Nakon toga usmjerite učenike u osmišljavanje i realizaciju likovnog rada u digitalnom alatu.

Učenici će s pomoću digitalnog alata Autodesk SketchBook izraditi piktogram kojim trebaju upozoriti na opasnosti koje vrebaju na društvenim mrežama. Uoči početka rada zajedno s učenicima utvrdite elemente koji su važni za jasnoću poruke koju šalju svojim radom. Prije same izrade učenici će napraviti skice o kojima će diskutirati kako bi dobili jasne povratne informacije. Tijekom izrade vizualnog rješenja učenici će se koristiti jednim odabranim komplementarnim parom boja.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Koristite se vizualnim prikazima, poput jasnih ilustracija ili fotografija, kako biste olakšali učenicima razumijevanje postupaka tijekom izvođenja vježbi i njihovih rezultata. Možete pripremiti vizualne upute ili rabiti pomoćne grafike koje prikazuju komplementarne parove boja.
Osigurajte da su krugovi osnovnih boja dovoljno veliki i jasno vidljivi kako bi učenici mogli pratiti promjene i ocrtavanje komplementarnih parova boja na bijeloj površini. Ako je potrebno, možete se koristiti povećalom ili drugim pomagalima kako biste učenicima s oštećenjem vida olakšali promatranje i sudjelovanje. Ako rabite PowerPoint prezentaciju umjesto krugova na zidu, osigurajte da je prezentacija pristupačna učenicima s teškoćama u razvoju. To može uključivati ​​veće i jasnije prikaze boja, upotrebu kontrasta i prilagođenih fontova.
Osigurajte učenicima dodatno vrijeme za promatranje i procesuiranje informacija tijekom vježbe. To će im omogućiti da se osjećaju sigurno te da imaju dovoljno vremena za razumijevanje i povezivanje boja.
Koristite se jednostavnim i jasnim jezikom tijekom objašnjavanja koncepta komplementarnog kontrasta boja. Pobrinite se o tome da su upute i objašnjenja prilagođena razumijevanju učenika s teškoćama u razvoju.
Dopustite učenicima kreativno razmišljanje o zadanim pojmovima, ali prilagodite zadatak njihovim sposobnostima. Možete im dati jednostavnije primjere umjetničkih djela ili im pružiti veću strukturiranost u obliku primjera koji su prilagođeni njihovim interesima i razumijevanju.
Osigurajte tim učenicima podršku pomoćnika u nastavi tijekom izrade vizualnog rada. To može uključivati ​​pomoć u razumijevanju zadataka, vođenje u procesu izrade ili dodatnu podršku tijekom rada u digitalnom alatu. Pripremite jasne vizualne upute (ilustracije ili fotografije) koje po koracima objašnjavaju uporabu digitalnog alata Autodesk SketchBook i izradu piktograma. Dajte učenicima strukturirane predloške ili obrasce piktograma koji će im pomoći u organizaciji rada. Ti predlošci mogu sadržavati osnovne oblike ili konture koje će učenicima olakšati izradu i smanjiti frustraciju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji su zainteresirani za usavršavanje grafičkih likovnih tehnika, mogu svoj predložak otisnuti u različitim kombinacijama komplementarnih parova u tehnici visokog tiska za koju imate uvjete za rad (npr. u tehnici kartonskog tiska ili linoreza).

Nastavna aktivnost za predmet X

Pronađi mi par

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može prepoznati komplementarni kontrast na umjetničkom djelu i u prirodi.
  • Učenik može izraziti vlastitu ideju koristeći se digitalnim alatom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Koliko je jasna poruka?

Prezentirajte sve likovne radove putem projektora u učionici kako bi učenici mogli diskutirati o vlastitim i tuđim radovima. Analizirat će jasnoću poruke koju šalje svaki rad i provjeriti točnost uporabe komplementarnih parova boja. Na taj će način razvijati kritičko mišljenje, ali i naučiti prihvaćati različita mišljenja i stavove o vlastitom radu i radovima drugih učenika.

Usmjerite učenike na samovrednovanje s pomoću zadataka napravljenih u digitalnom alatu Kahoot! kako biste dobili povratnu informaciju o tome jesu li učenici uspjeli piktogramom upozoriti na opasnosti koje vrebaju na društvenim mrežama. Pripremite im izlazne kartice kako biste dobili povratnu informaciju o razumijevanju sadržaja i zadovoljstvu dobivenim zadatkom te o razumijevanju važnosti razvijanja svijesti o sigurnosti na internetu i društvenim mrežama za njih kao pojedince, razrednu zajednicu, ali i za osobe s kojima virtualno komuniciraju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Pripremite vizualnu podršku poput primjera ili ilustracija koje jasno prikazuju što znači pravilno upotrijebiti komplementarne parove boja. Ta podrška može pomoći učenicima u lakšem razumijevanju i analiziranju radova.
Koristite se jednostavnim jezikom i kratkim rečenicama za postavljanje pitanja i davanje uputa tijekom diskusije. Pazite na razumljivost i izbjegavajte složene ili apstraktne pojmove koji bi mogli stvoriti teškoće u razumijevanju. Organizirajte rad u manjim grupama jer će na taj način učenici lakše komunicirati i pružiti podršku jedni drugima. Mogu raditi u parovima ili malim grupama kako bi zajedno analizirali radove i razmijenili mišljenja. Osigurajte dovoljno vremena za učenike s teškoćama kako bi mogli razmisliti o pitanjima, analizirati radove i dati povratne informacije. Također, neka imaju dovoljno vremena i za samovrednovanje, odnosno prilagodite ritam aktivnosti njihovu tempu.
U alatu Kahoot! uklonite ili produljite vremensko ograničenje za odgovaranje na pitanja. Učenicima s teškoćama može biti potrebno više vremena za razumijevanje pitanja i odabir odgovora. Osigurajte vizualnu podršku (slike, simbole ili ikone) uz pitanja kako biste im olakšali razumijevanje. Vodite računa o tome da je tekst pitanja, odgovora i rezultata dovoljno velik i čitljiv. Povećajte font ili omogućite učenicima povećanje teksta na njihovim uređajima.
Dopustite im da odgovaraju na pitanja na njima najlakši način (verbalnim odgovaranjem, upotrebom alternativne komunikacije ili uz podršku pomoćnika u nastavi za unos odgovora).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Koliko je jasna poruka?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može usporediti i analizirati vlastiti rad i radove drugih učenika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.