Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Naša virtualna učionica

Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: rječnik/vokabular, važnost čitanja, manje poznate riječi
  • NJEM: razglednica, Europski dan jezika, eTwinning
  • IZVAN 1: intervju, obrada podataka
  • IZVAN 2: grafiti, vizualne komunikacije
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Više pravih riječi ja ti mogu reći

Ranije zadajte učenicima zadatak da u audio obliku snime odgovore najmlađih članova svoje šire obitelji na pitanje što znači neka manje poznata riječ koju su i sami učenici petog razreda tek nedavno susreli (npr. udobrovoljiti, lakoumnost, zapanjiti se, tkalački stan…), a zanimljive i maštovite odgovore neka objave u zajedničkoj virtualnoj učionici na unaprijed pripremljenom i podijeljenom online zidu u Padletu (predložak Shelf). Na satu zajedno poslušajte audio snimke, komentirajte ih i saznajte u razgovoru s učenicima jesu li i oni nekad imali kakvih „bisera“ jer nisu znali značenje neke riječi?

Stav učenika prema čitanju (vole li čitati, koliko čitanje utječe na razvoj rječnika, utječe li bogatstvo rječnika na uspješnost u poslu, čitaju li radije književne ili neknjiževne tekstove…) ispitajte pomoću obrasca izrađenog u Formsu (Likertova ljestvica). Komentirajte rezultate i razloge zašto netko (ne)voli čitati pa poslušajte radijsku emisiju Tko čita, (ne)skita uz zadatak da učenici zapišu ključne riječi i nepoznate/manje poznate riječi. Prokomentirajte riječi koje su zapisali i razgovarajte o tome zašto se nekome „diže kosa na glavi“ na spomen čitanja. Naglasite da u čitanje ne pripada samo čitanje književnih djela koje zadaje učitelj/učiteljica Hrvatskog jezika, nego i čitanje neknjiževnih tekstova, npr. u novinama, časopisima, udžbenicima, na internetskim portalima. Važnost čitanja možete povezati s važnošću bogaćenja vokabulara/rječnika i uz podatake koje iznosi tekst Bogat vokabular je direktna linija za sreću, dobar posao i veliku plaću.

Učenicima dajte projektni zadatak zapisivanja nepoznatih/manje poznatih riječi koje će susresti općenito tijekom čitanja (školski udžbenici, lektire, novinski članci...) u sljedećih mjesec dana. Riječi i njihova značenja (koja će pronaći na stranici Hrvatskog jezičnog portala) nek zapišu u zadanim stupcima na online zidu u Padletu (predložak Shelf). Nek učenici popunjavaju rječničko blago u skupinama (prva skupina ispisuje riječi koje počinju nekim od prvih pet slova abecede; druga skupina zadužena je za riječi koje počinju sa sljedećih pet slova abecede itd.). Na online zidu međusobno surađuju stavljajući oznaku palac gore na objave s do tada im nepoznatim riječima i međusobno komentirajući zapisane riječi i njihova značenja.

Projektni zadatak možete nastavljati i u sljedećim mjesecima rotirajući skupine učenika. Na taj način učenici stvaraju riznicu riječi u svojoj virtualnoj učionici i bogate svoj rječnik, radeći timski, ali i samostalno. Na kraju svakog mjeseca zajednički čitajte riječi i potičite učenike da riječi stavljaju u kontekst nekih rečenica te razgovarajte o doprinosu pojedinca timskom radu.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama pokažite i objasnite kako da ispune obrazac izrađen u MS Formu. Objasnite im zadatak dodatnim kratkim i jasnim uputama. Tijekom slušanja radijske emisije učenike sa senzornim teškoćama udaljite od izvora zvuka. Učenicima s teškoćama bilo bi dobro izraditi pisani sažetak radijske emisije, u pisanom sažetku prilagodite veličinu i font slova ovisno o teškoći učenika. Učenik će tako moći samostalno riješiti zadatak. Učenik s oštećenjem vida će pomoću čitača ekrana pretraživati Hrvatski jezični portal. Ukoliko to nije moguće, treba mu se osigurati rad u paru. Omogućite mu produljeno vrijeme rada. Učeniku s teškoćama u radu u skupini odradite zadatak koji će moći samostalno ili uz podršku vršnjaka odrađivati tijekom trajanja projekta. Osigurajte da unutar skupine ne dolazi do izoliranja ili ismijavanja učeniku s teškoćama. Tijekom projektnog zadatka učenike s teškoćama potrebno je dodatno i češće pratiti te im davati povratne informacije u radu na projektu i osigurati podršku ukoliko je to potrebno.

Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka, koristeći manje poznate riječi, izrade jezične igre, križaljke ili osmosmjerke u digitalnom alatu Learning Apps, a poveznice na njih podijele u posebnom stupcu na postojećem online zidu. Pregledajte i korigirajte igre pa ih s cijelim razredom odigrajte u završnom dijelu mjesečnog projekta.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Više pravih riječi ja ti mogu reći

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.5.2. Učenik sluša tekst, izdvaja ključne riječi i objašnjava značenje teksta.
  • OŠ HJ A.5.3. Učenik čita tekst, izdvaja ključne riječi i objašnjava značenje teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Tko sve “špreha” njemački?

Na eTwinning portalu kreirajte projekt povodom Europskog dana jezika. Ako do sada niste koristili eTwinning, na stranicama Agencije za mobilnost, informirajte se o mogućnosti ove platforme za sigurnu online kolaboraciju te prođite mrežnu edukaciju eTwinnig - materijali za samoučenje. U opisu projekta navedite da tražite partnerske škole u kojima se njemački uči kao strani jezik u školi.

Kao uvodom u aktivnost poslužite se raznim razglednicama koje imate ili dogovorite s učenicima da ih sami donesu ako ih imaju. Razgovarajte o tome što sve sadrže, kako izgledaju i čemu služe (analiza strukture, forme, funkcije i sadržaja). Pitajte ih bi li voljeli dobiti razglednice iz raznih krajeva Europe. Objasnite im što je Europski dan jezika i kako ćete ga ove godine obilježiti razmjenom razglednica s europskim školama putem eTwinnig projekta.

Razglednice učenici mogu napraviti u digitalnom obliku koristeći primjerice Greetings Island. Učenike upozorite na prisutnost kolačića na navedenoj mrežnoj stranici te o prihvaćanju onih najnužnijih. Sadržaj razglednica neka bude lokalni: prikazuje vašu školu, okolinu i Hrvatsku. Napišite s učenicima zadani tekst na materinjem i njemačkom jeziku te ujedno čestitajte svima Europski dan jezika. Npr. Wir sind die Grundschule …… aus Kroatien. Wir haben…. Schüler. Unsere Schule ist…… Wir lernen Deutsch und …….. Alles Gute zum Europäischen Tag der Sprachen! Isti tekst se napiše i na materinjem jeziku. Svaki učenik može izraditi svoju razglednicu ili će to raditi u paru ili grupi, ovisno o dogovoru i potrebama projekta. Na stranici projekta objavljuju se pristigle digitalne razglednice nakon što završi vrijeme slanja istih. Tako svi na jednom mjestu mogu vidjeti radove sudionika. Potaknite učenike da na forumu komentiraju pristigle razglednice. Predložite im da nauče neku riječ ili rečenicu na nekom od jezika zemalja sudionica. Razglednice možete isprintati i napraviti izložbu na primjerenom mjestu u školi. Bitno je da učenici osjete povezanost s drugim učenicima u Europi i da vide da se i u drugim državama njemački uči kao strani jezik, dakle - Tko sve “špreha” njemački?

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama za korištenje digitalnih alata za izradu razglednice pripremite pisane upute po koracima. Upute napišite prilagođenim fontom i veličinom slova. Učenika s teškoćama stavite raditi u paru s učenikom koji mu može pružiti podršku. Važno je da učenik s teškoćama ima određeni zadatak koji, ovisno o svojim teškoćama, može uspješno izvršiti. Omogućite mu da se tijekom projekta osjeća uspješno i prihvaćeno. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike koji žele znati više da pokrenu razgovor na forumu TwinSpacea u kojem će sudionici iz različitih partnerskih škola odabranu njemačku rečenicu prevesti na svoj materinski jezik (može biti i više odabranih rečenica). Učenicima pomognite u kreiranju, odnosno odabiru rečenice na njemačkom jeziku koja će se prevoditi. Nakon toga učenici izrađuju kratku zajedničku prezentaciju u PowerPointu Online s komparativnom analizom dobivenih rezultata te je izlažu ostatku razreda.

Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Tko sve “špreha” njemački?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) NJ A.5.1. Učenik razumije kratke i jednostavne tekstove pri slušanju i čitanju.
  • OŠ (1) NJ A.5.5. Učenik piše vrlo kratke i vrlo jednostavne tekstove.
  • OŠ (1) NJ B.5.1. Učenik na konkretnim primjerima objašnjava sličnosti i razlike između vlastite kulture i kultura povezanih s njemačkim jezikom u aspektima svakodnevnoga života.
  • OŠ (1) NJ B. 5.2. Učenik opisuje konkretne primjere međukulturnih susreta te objašnjava moguće uzroke nesporazuma i predlaže rješenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Webovci

Učenici tijekom nastavne godine u okviru izvannastavne aktivnosti “Web tim” pripremaju, obrađuju i objavljuju sadržaje na mrežnoj stranici škole (CARNET-ov web za škole - CMS) u kutku učenika pod nazivom “Webovci”. U kutku za učenike, učenici se obraćaju svojim vršnjacima.

Razgovarajte s učenicima o okolišu škole, jesu li zadovoljni stanjem i izgledom okoliša, imaju li ideja što bi promijenili i kako, nedostaje li travnjaka, cvijeća, drveća, kućica za ptice, grmova, staza za pješake ili slično.

Potaknite učenike na osmišljavanje i provedbu intervjua sa zaposlenicima koji su odgovorni za uređenje okoliša škole, predstavnicima Vijeća učenika kao i s predstavnicima lokalne zajednice kako bi doprinijeli na poboljšanju. Intervjui se mogu snimati aparatom za snimanje glasa (npr. mobilni uređaj ili slično) koje će učenici postaviti u "oblak" te kasnije prepisati i urediti za objavu. Za objavljivanje sadržaja provedenog intervjua učenici moraju prethodno pripremiti privolu koju potpisuju ispitanici. Privolom ispitanici daju dopuštenje za objavljivanje intervjua, osobnih podataka i fotografija.

Kreirajte mapu koristeći OneDrive koju ćete podijeliti s učenicima. Prilikom podjele mape, dodajte učenike koristeći njihove AAI@Edu.Hr korisničke račune te im dodijelite uređivačke ovlasti u mapi. Ista svojstva naslijedit će sve datoteke i podmape koje će učenici kreirati ili pohraniti u zajedničkoj mapi. U dokumentima u Wordu online učenici će moći zajednički pisati te komentirati označene dijelove teksta kako bi ih što bolje pripremili za objavu. Sve potrebne fotografije, učenici će priložiti u zajedničku mapu vodeći pri tom računa o privolama za fotografije koje su fotografirali i o autorskim pravima fotografija preuzetih s mrežnih izvora.

Učenike, prema njihovim afinitetima, znanjima i vještinama podijelite u grupe prema zaduženjima, glavni urednik/ci, urednici po rubrikama, grafički urednici i novinari. Predložite učenicima da odaberu glavnog ili dvoje glavnih urednika koji će planirati i koordinirati rad uredništva te surađivati s učiteljem. Važno je da motiviraju učenike novinare, tematski usmjeravaju priloge koji se pripremaju za školske mrežne stranice te odobravaju završnu inačicu teksta za objavu. Grafičko uredništvo je zaduženo za konačan vizualni identitet web kutka za učenike te za pripremu grafičkih elemenata za mrežni prostor. Za uređivanje fotografija i slika mogu koristiti online editor Pixlr. Neka vode dnevnik rada u tablici u Excelu Online u kojoj će moći pratiti tijek aktivnosti po temama za školske novine. Upoznajte ih i s važnošću redovnog održavanja sastanaka cijelog tima kako bi zajednički analizirali i dogovorili aktivnosti te riješavali probleme.

Zajedno s učenicima objavite intervjue te ih promovirajte putem službenih stranica na društvenim mrežama kako biste potaknuli širu javnost za pomoć u uređenju okoliša škole.

Izvannastavna aktivnost

Webovci

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Potaknuti učenike na kontinuirano praćenje događanja u školi i oko škole te informiranje javnosti o tome na službenim stranicama i na društvenim mrežama škole upotrebom suvremenih tehnologija.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Grafiti – umjetnost ili zločin?

Povedite s učenicima razgovor o grafitima i djelima ulične umjetnosti (street art). Pitajte ih gdje i kakve vrste spontanih „slika“ primjećuju u javnom prostoru, što im se sviđa, a što ne. Postavite im i pitanje smatraju li da grafiti obogaćuju ili nagrđuju zidove javnih površina, tj. jesu li grafiti umjetnost ili zločin?

Povedite učenike u šetnju naseljem/gradom te fotografirajte različite slike i zapise na zidovima u javnom prostoru. Uputite ih da na internetu potraže primjere grafita i murala nekih poznatijih svjetskih i domaćih autora (Banksy, Oko (Marina Mesar), Lunar, Miron Milić).

Snimljene fotografije kao i primjere koje su prikupili na internetu neka podjele na unaprijed pripremljenom Padlet (format Wall) online zidu. Recite im da između dva susreta na zid upišu svoje komentare i promišljanja o pojedinim primjerima odgovarajući pritom i na pitanje smatraju li da je određeni primjer “umjetnost ili zločin?”. U postavkama ploče možete odabrati format Shelf te s učenicima dogovoriti određene kategorije unutar kojih će prilagati fotografije primjerice prema temi grafita ili lokaciji na kojoj se nalaze. Podesite postavke suradničkog rada u administratorskoj ploči u Padletu. Kako bi adresu Padlet zida lakše podijelili učenicima, prilagodite promjenjivi dio adrese primjerice u padlet.com/korisnik/grafiti. Zbog ljepšeg rasporeda objava, ali i sigurnosti uključite mogućnost odobrenja objava kako biste mogli kontrolirati i, prema potrebi, korigirati objave. Također uključite mogućnost komentiranja i jednu od mogućnosti vršnjačkog vrednovanja kao što je Vote (glasovanje palcem). Napomenite učenicima da se moraju primjereno ponašati te primjenjivati pravila standardnog jezika prilikom komunikacije u digitalnom okružju.

Na sljedećem susretu zajedno komentirajte ono što se nalazi na online zidu te izdvojite primjere koji su učenicima najbliskiji zbog teme, izvedbe ili lokacije na kojoj se nalaze. Razgovarajte o tome što je cilj kojeg od ovih primjera: slanje određenih poruka ili predstavljanje ideja, ostavljanje traga, dekoracija (uljepšavanje) prostora ili površine i sl. Raspravite s učenicima o mjestima na kojima se nalaze grafiti i murali te imamo li pravo „oslikavati“ javne površine.

Ovu aktivnost možete koristiti kao uvod u izradu prijedloga za izradu grafita ili murala u unutarnjem ili vanjskom prostoru škole. Rezultati istraživanja na Padlet ploči mogu poslužiti kao kriteriji za odabir teme grafita kao i površine na kojoj će se slikati.

Izvannastavna aktivnost

Grafiti – umjetnost ili zločin?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Razmjenjivati mišljenja s vršnjacima vezano uz grafite i uličnu umjetnost kao oblik vizualne komunikacije i umjetnosti te odrediti određene kriterije za njihovu evaluaciju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

eTwinning. Self Teaching Material (20.5.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.