Predmet
Informatika 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

U društvu je najljepše

Naziv predmeta
Informatika 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • komunikacija
  • suradnja
  • govor mržnje

Nađimo zajednički jezik

U uvodnom dijelu pročitajte učenicima dio citata Johna Donnea: „Nijedan čovjek nije otok, sasvim sam za sebe; svaki je čovjek dio kontinenta, dio Zemlje.“ Nakon toga raspravite s njima o značenju tih riječi. U razgovoru naglasite kako nijedan čovjek ne može sve sam i kako treba druge ljude, i u poslu i u privatnom životu, jer je društveno biće koje mora pronaći način za suradnju s drugim ljudima. Objasnite im da ne moraju biti prijatelji sa svima, ali se prema drugima trebaju odnositi ljubazno i s poštovanjem.
U nastavku pripremite razrednu grupu (ako ju već nemate) za čavrljanje u aplikaciji Teams. Objasnite i učenicima način stvaranja grupe. Zadajte učenicima zadatak da se dogovore o nazivu grupe. Oni koji imaju prijedlog neka ga napišu u grupu, a ostali neka komentiraju ili označe emotikonom svaki prijedlog. Možete se dogovoriti s njima koji će emotikoni biti za prihvaćanje, a koji za odbacivanje prijedloga. Najvažnije je da moraju postići dogovor bez međusobnog razgovora, isključivo komunikacijom u grupi (neka zamisle da su sami u svojoj sobi) i moraju na neki način komentirati ili označiti svaki od prijedloga. Kada se dogovore, raspravite s njima o tome kako su postigli dogovor, na kakve su probleme naišli, je li bilo ružnih riječi među njima tijekom dogovora te što bi možda napravili drukčije da krenu ispočetka. Raspravite s njima o pozitivnim i negativnim komentarima ili emotikonima i kako su se osjećali oni čiji su prijedlozi kritizirani ili označeni na negativan način. Imajući to na umu, zadajte im zadatak da organiziraju neki zajednički događaj, npr. izlet ili druženje. Tijekom procesa neka cijelo vrijeme razmišljaju o tome kako bi voljeli da im netko na pristojan način napiše da mu se nešto ne sviđa. Neka se potrude pronaći dobre strane tuđih prijedloga, neka ih istaknu i tek tada argumentiraju zašto je neki drugi prijedlog bolji. Važno je da sustavno promišljaju o načinu komunikacije u mrežnom okružju.
Na kraju, neka u alatu Mentimeter upišu svoje dojmove o ovoj aktivnosti, što im se svidjelo a što nije, što su naučili i možda neki svoj savjet za komunikaciju u mrežnom okružju.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Uspostavite videopoziv pomoću aplikacije Teams. Uvodni dio aktivnosti provedite na isti način kao i u učionici. Pripremite grupu za učenike u alatu Teams i uputite ih u zadatak. Nastavite prema planu: učenici koji imaju ideju upisuju prijedlog za naziv grupe, ostali svaki prijedlog komentiraju pisanjem i emotikonima. Povremeno ih podsjetite da razmišljaju o tome kako bi se oni osjećali da dobiju komentar kakav ostavljaju drugima.
Podijelite s učenicima poveznicu za alat Mentimeter, u koji će upisati svoje dojmove, što im se svidjelo, što nije, što su naučili.
Nakon odgovaranja na pitanja pozdravite učenike i podsjetite ih na ispravan način napuštanja poziva (ne samo zatvoriti prozor nego završiti sudjelovanje u pozivu).

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite učenikove teškoće te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim davanjem povratnih informacija te ga potaknite na sudjelovanje u različitim aktivnostima.
Učenika na razmišljanje potaknite dodatnim pitanjima. Omogućite mu da se izrazi na način koji mu najviše odgovara (pismenim ili usmenim putem, pokretom i sl.) Učenike potaknite na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome, posebice u učenika s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili videozapis za korištenje digitalnim alatima Teams i Mentimeter. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razdvojene u više dijelova). Ako je potrebno, učeniku s teškoćama prilagodite font u digitalnim alatima.
Pri davanju uputa budite jasni i služite se jednostavnim rječnikom. Provjerite razumiju li učenici upute te im budite dostupni za dodatnu podršku.
Ako se aktivnost provodi u mrežnom okružju, unaprijed provjerite služi li se učenik s teškoćama navedenim digitalnim alatima. Svakako mu unaprijed omogućite spomenuti podsjetnik za korištenje digitalnim alatima. Češće provjeravajte razumijevanje uputa i napredak učenika tijekom aktivnosti. Učenik može raditi s drugom odraslom osobom ili drugim učenikom za istim računalom.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici u parovima mogu istražiti što su to pasivna, agresivna i asertivna komunikacija te svoja saznanja prikazati ostalim učenicima u alatu PowerPoint. Dodatno, mogu navesti primjere asertivne komunikacije i kako se želje, mišljenja, stavovi i potrebe mogu jasno izraziti, a ciljevi ostvariti bez kršenja tuđih prava i uz poštivanje drugih osoba. Čak im možete zadati da osmisle kratku radionicu/igru posvećenu toj temi za ostale učenike. Na primjer, mogu izraditi slajdove ili kartice s različitim scenarijima komunikacije i zamoliti ostale učenike da ih sortiraju na tri hrpe: pasivna, agresivna i asertivna komunikacija. Zatim mogu zajedno raspravljati o tome zašto je svaki scenarij svrstan u određenu kategoriju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nađimo zajednički jezik

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razvija vještine komunikacije, koje su važne u izgradnji i održavanju zdravih međuljudskih odnosa.
  • Učenik razvija sposobnost prepoznavanja i izražavanja svojih vlastitih potreba i želja, kao i sposobnost slušanja i poštovanja potreba i želja drugih.
  • Učenik prepoznaje važnost komunikacije u grupi i njezina utjecaja na postizanje zajedničkog cilja ili rješavanje problema.
  • Učenik poštuje različitosti mišljenja i ideja unutar grupe te konstruktivno raspravlja o njima.
  • Učenik razvija vještinu rješavanja konflikata asertivnom komunikacijom i suradnjom u grupi.
  • Učenik aktivno sudjeluje u grupnoj raspravi, izražava svoje mišljenje i doprinosi donošenju odluka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba IKT-a
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Recite NE govoru mržnje

Nadovezujući se na prethodnu aktivnost, s učenicima raspravite o načinu komunikacije tijekom suradnje u grupi – je li bilo trzavica, neprikladnih riječi i sl.
Učenici mogu dobiti popis riječi i rečenica koje mogu biti pozitivne ili negativne (primjerice, „Volim te“ ili „Mrzim te“, „Hvala“ ili „Ne želim“, „Molim“ ili „Zahtijevam“, „Mogu li vas zamoliti“ ili „Moram to učiniti“). Potom se učenici mogu podijeliti u grupe i razgovarati o tome koje su riječi i rečenice pozitivne, a koje negativne te koje su njihove implikacije.
Nakon toga pokrenite razgovor s temom govora mržnje uz primjere i objasnite učenicima kako može naštetiti drugima te zašto je važno prepoznati i suzbiti ga.
Pokrenite raspravu o pozitivnom ponašanju. Potaknite učenike da razgovaraju o primjerima pozitivnog ponašanja na mreži i načinima na koje se mogu boriti protiv govora mržnje. Možete organizirati igru uloga u kojoj se učenici predstavljaju kao osobe koje doživljavaju govor mržnje na mreži. Mogu u parovima raspravljati o tome kako bi odgovorili na tu vrstu govora, a zatim razmijeniti svoje ideje i usporediti ih s idejama drugih učenika.
Na kraju neka učenici na internetu dodatno istraže tu temu i potraže još neke primjere te neka naprave motivacijski plakat u aplikaciji PowerPoint s temom Reci NE govoru mržnje.
U završnom dijelu učenici mogu napraviti edukativnu igru pomoću alata BookWidgets. Ako se ne znaju služiti alatom, ukratko im pokažite osnovne funkcionalnosti. Učenici mogu izraditi igru povezivanja parova, križaljku, pretraživanje riječi, bingo, igru memorije, vješala. Učenici alatu mogu pristupiti prijavom pomoću svojih korisničkih podataka u sustavu AAI@EduHr, a igru mogu podijeliti pomoću poveznice u razrednu grupu izrađenu u alatima Teams ili Yammer. Vrednovati se mogu točnost i/ili brzina odgovaranja.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite učenikove teškoće te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa i češćim davanjem povratnih informacija te ga potaknite na sudjelovanje u različitim aktivnostima.
Dodatnim pitanjima potaknite učenike na razmišljanje. Potaknite ih na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome. Svako zalaganje učenika pohvalite.
Učenik s teškoćama neka bude u paru ili grupi učenika koji će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on ravnopravno ne sudjeluje u aktivnosti. Češće provjeravajte napredak grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama.
Prilikom pisanja pozitivnih i negativnih riječi i rečenica pripazite na grafičku prilagodbu teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini).
Upute izrecite jednostavnim rječnikom te provjerite razumiju li ih učenici s teškoćama.
Samostalno pretraživanje mrežnih stranica može biti izazovan zadatak za učenike s teškoćama, stoga za njih unaprijed pripremite izvore u kojima će pretraživati sadržaje vezane za temu. Možete im pripremiti poveznice na kojima mogu pronaći informacije. Isto tako, moguće je izdvojiti odlomke teksta iz mrežnih izvora i uručiti ih učenicima.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili videozapis za korištenje digitalnim alatima MS PowerPoint i BookWidgets.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici u grupama mogu analizirati primjere mrežne komunikacije i proučiti kako se govor mržnje pojavljuje u različitim vrstama društvenih medija. Zatim mogu smisliti vlastite primjere kako bi pokazali kako se konstruktivno raspravlja i izražava stavove bez upotrebe govora mržnje. U ovom im dijelu možete pripremiti pravila debate koja mogu proučiti, što im može pomoći pri radu. Na kraju organizirajte debatu u kojoj će raspravljati o različitim stavovima vezanim uz govor mržnje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Recite NE govoru mržnje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje važnost komunikacije i suradnje u grupi.
  • Učenik prepoznaje govor mržnje i njegove posljedice za pojedinca i zajednicu.
  • Učenik razvija socijalne i emocionalne vještine, uključujući empatiju, suosjećanje, samopoštovanje i poštovanje različitosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba IKT-a

U kojoj si grupi?

Neka se učenici prijave na društvenu mrežu Yammer i tada im pokažite kako se koristi. Raspravite s njima koje su prednosti korištenja društvenim mrežama, ali i koji su nedostatci. U razgovoru naglasite važnost suradnje i grupnog rada te koliko je korisno kada ljudi surađuju i zajednički rade na nekom zadatku. Različitost osobina i karaktera može pridonijeti većoj kreativnosti i boljim idejama. Napomenite kako je važno da nemaju svi uvijek isto mišljenje i stavove jer tada dolazi do konstruktivnih spoznaja i raznovrsnih rješenja.
Upoznajte učenike s osnovnim funkcijama platforme Yammer. Objasnite načine na koje Yammer može pomoći učenicima u učenju, uključujući mogućnost dijeljenja sadržaja, suradnje i komunikacije s vršnjacima, te mogućnosti upotrebe privatnih poruka za osobne razgovore. Neka se učenici zatim pridruže unaprijed pripremljenoj razrednoj grupi. Možete im pripremiti kratki vodič s mogućnostima koje su im na raspolaganju, uključujući dijeljenje sadržaja, stvaranje grupa i služenje privatnim porukama. Prikažite im primjere kako se dijeli sadržaj u grupi, kako se postavljaju pitanja i kako se komunicira s drugima u grupi.
Podijelite s učenicima upute i smjernice za izradu grupe i objasnite koja bi vrsta sadržaja mogla biti podijeljena u okviru grupe.
Učenici dobivaju zadatak za grupni rad u kojemu svaka grupa izrađuje vlastitu mrežnu grupu kojom će upravljati i kojom će se koristiti tijekom ostatka godine prema potrebi, za dijeljenje informacija, razmjenu ideja i rasprave o različitim nastavnim temama.
Završni je zadatak za učenike da u parovima stvore zajednički sadržaj i podijele ga s drugima u grupi.

Neki primjeri zajedničkih sadržaja koje bi učenici mogli izraditi:

  1. Zajednička prezentacija ili dokument (PowerPoint ili Word) – Učenici mogu stvoriti zajedničku prezentaciju ili dokument o određenoj temi koju obrađuju na nastavi. Svaki učenik može dodati svoj dio, a zajednički rad mogu prezentirati ostalim učenicima u razredu.
  2. Videoprezentacija – Učenici mogu stvoriti zajednički videozapis u kojem iznose svoje spoznaje i razmišljanja o određenoj temi. Mogu se koristiti alatima za videoprodukciju kao što su Animoto ili Powtoon. Ako se učenici nisu služili tim alatima, ukratko ih upoznajte s njihovim osnovnim mogućnostima.
  3. Animirani videozapis – Učenici mogu stvoriti animirani videozapis posvećen nekoj temi. Mogu se služiti besplatnim mrežnim alatima kao što je Moovly. Ako se ne znaju služiti alatom, pokažite im njegove osnovne mogućnosti.

Na kraju možete istaknuti važnost korištenja tehnologijom u učenju i potaknuti učenike da se nastave koristiti društvenom mrežom Yammer za komunikaciju i suradnju s drugim učenicima i izvan nastave informatike.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite učenikove teškoće te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa i češćim davanjem povratnih informacija te ga potaknite na sudjelovanje u različitim aktivnostima.
Prilikom usmenog izlaganja izražavajte se jednostavnim rečenicama, s učenicima poznatim rječnikom. Učenike potaknite na razmišljanje postavljanjem dodatnih potpitanja. Povezujte nastavne sadržaje sa svakodnevnim životom.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da ravnopravno ne sudjeluje u aktivnosti. Češće provjeravajte napredak grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Omogućite učeniku podsjetnik s elementima zadatka.
Smjernice za rad izradite pazeći na grafičku prilagodbu teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute u više koraka).
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili videozapis za korištenje digitalnim alatom Yammer.
Isto tako, podsjetnik omogućite i za ostale digitalne alate koje učenici odaberu u svom radu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici u grupama mogu istražiti različite načine korištenja društvene mreže Yammer u obrazovnom kontekstu i pripremiti prezentaciju za razred o tome kako Yammer može pomoći u učenju i suradnji.

Nastavna aktivnost za predmet X

U kojoj si grupi?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik se pridružuje grupi na društvenoj mreži.
  • Učenik dijeli sadržaj s drugima na mreži.
  • Učenik stvara vlastitu grupu na društvenoj mreži.
  • Učenik razvija sposobnost sigurne i odgovorne komunikacije na mreži.
  • Učenik razvija sposobnost suradnje i dijeljenja na mreži.
  • Učenik stvara grupe na društvenoj mreži i upotrebljava privatne poruke.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba IKT-a

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.