Prikažite učenicima dio videozapisa od 2:00 min. do 2:23 min. u kojem profesionalni plesači uz glazbenu pratnju demonstriraju osnovne korake fokstrota. Zatražite od učenika da opišu sadržaj odgledanog isječka upotrebljavajući u izražavanju matematički pojmove povezane s translacijom. Potaknite ih da se prisjete i opišu korake još neke vrste plesa koji poznaju iz osobnog iskustva ili s nastave tjelesne ili glazbene kulture. Mogu li i te korake opisati translacijom? Neka učenici u pravokutnom koordinatnom sustavu na papiru nacrtaju uzastopne translacije kojima će prikazati kretanje lijevog i desnog stopala ženske osobe. Lijevo i desno stopalo neka prikažu točkama u različitim bojama te im zadajte koordinate njihovih početnih pozicija. Jedan korak svakog pojedinog stopala neka prikažu jednim vektorom. Kao pomoć u crtanju prikažite im fotografiju uz koju pojasnite pojedine korake i zadajte broj jediničnih dužina (j. d.) za njihovu duljinu. Odaberite broj jediničnih dužina tako da duljina „dijagonalnog“ koraka desnog stopala (na fotografiji korak od pozicije 1,2 do 5) bude cijeli broj.
Prijedlog za duljine prema fotografiji:
lijevo stopalo: start do 3,4 = 6 j. d.
3,4 do 6 = 4 j. d.
desno stopalo: start do 1,2 = 3 j. d.
1,2 do 5 = 5 j. d.
razmak između stopala u početnoj poziciji = 1 j. d.
Prema potrebi reproducirajte videozapis više puta. Zadatak je učenika da odrede koordinate završnih pozicija za oba stopala. Neka ucrtaju i rezultantni vektor za svako stopalo posebno i izračunaju njegovu duljinu. Odaberite neke od učenika da precizno opišu korake rješavanja zadatka te ih u zajedničkoj raspravi usporedite i komentirajte. Ako je moguće, neka nekolicina učenika fotografira svoje radove i pošalje vam ih elektroničkom poštom pa ih projicirajte na razredni zaslon i komentirajte u zajedničkoj raspravi.
Učenike s oštećenjem vida za gledanje videozapisa pripremite kako je opisano u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama, Aktivnosti gledanja videozapisa i uporabe web-simulacija, a ako je potrebno za bolje razumijevanje zadatka, učenicima demonstrirajte i kako da sami izvedu plesni korak. Na jednak način zadatak ćete bolje približiti i učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, s kojima se preporučuje prije nastavka aktivnosti ponoviti pojam translacije. Ako aktivnost provodite pri obradi gradiva, učenicima postupno približite pojam translacije i objasnite ga i uz pomoć pojmova koji su im poznati – premještanje, prenošenje i sl. Za crtanje u pravokutnom koordinatnom sustavu tim će učenicima biti potreban hodogram aktivnosti, odnosno upute za svaki korak u rješavanju zadatka. Učenicima s oštećenjem vida i učenicima s motoričkim teškoćama rad na računalu učinite pristupačnim kako je opisano u navedenom priručniku, u poglavlju Asistivne tehnologije.
Aktivnost provedite u suradnji s učiteljem Fizike. Potaknite učenike da se prisjete gdje su se susreli s pojmom vektora u Fizici. Neka pokušaju nabrojiti što više fizikalnih veličina koje su vektorske veličine i neka svaki primjer argumentiraju. Podijelite učenike u skupine i uputite ih na interaktivnu simulaciju. Simulacija sadržava četiri aktivnosti povezane s pojmovima sile, sile trenja, brzine i akceleracije, a moguće je odabirati i mijenjati iznose određenih veličina. Jedan učenik iz skupine neka odabere iznose veličina (npr. dviju sila) pa neka učenici unutar skupine kroz raspravu predvide ishod, zapišu ga i provjere predviđanje pokretanjem simulacije. Zaključke neka zapišu i iznesu u naknadnoj razrednoj raspravi.
Hoće li čamac stići do otoka učenici neka istraže uz pomoć simulacije. Odabirom duljina, smjerova i orijentacija vektora brzine rijeke i brzine čamca potrebno je odrediti zbroj tih dvaju vektora i uputiti čamac prema otoku. Podijelite učenike u parove pa neka naizmjence usmjeravaju čamac prema otoku. Svaki ispravan pokušaj donosi jedan bod, a pobjednik je onaj tko prvi skupi pet bodova.
Pojmove iz Fizike (sila, sila trenja, brzina, akceleracija) učenici s intelektualnim teškoćama i učenici sa specifičnim teškoćama u učenju neka ponove prije rada u ovoj aktivnosti. Za to su vrlo pogodne kartice sa slikama i jasnim opisom. Za rad sa simulacijama učenike s teškoćama pripremite kako je opisano u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama, Aktivnosti gledanja videozapisa i uporabe web-simulacija. Simulaciju prvi put prođite zajedno s učenikom. U istom priručniku (Asisitivne tehnologije) opisan je način kako rad na računalu učiniti pristupačnim učenicima s oštećenjem vida i učenicima s motoričkim teškoćama. Simulaciju u kojoj učenici istražuju hoće li čamac stići do otoka prođite jednom zajedno s učenicima te po potrebi zapišite korake u istraživanju kako bi mogli sudjelovati u aktivnosti u paru.
U nekome od prezentacijskih alata, npr. PowerPointu, napravite prezentaciju i na prvi slajd umetnite fotografije na kojima je jasno vidljivo da su objekti na njima nastali uzastopnim translacijama pojedinog dijela (primjeri fotografija: slika 1, slika 2, slika 3, slika 4). Više fotografija možete pronaći ovdje, gdje su navedeni savjeti o preuzimanju i uporabi fotografija s interneta. Potaknite učenike da pokušaju pronaći poveznicu među svim prikazanim fotografijama. Zatražite od njih da ih opišu koristeći se matematičkim pojmovima povezanim s translacijom.
Na drugi slajd umetnite fotografije s oblicima koji su nastali translacijom i neke gdje to nije slučaj, kao u primjeru. Neka učenici izdvoje fotografije koje se ne mogu opisati matematičkom translacijom i svoj odabir argumentiraju.
Nakon što ste im dodijelili ulogu dizajnera, potaknite učenike da osmisle logotip škole, razreda, proizvoda, tvrtke i sl. uz primjenu translacije, a za to neka se koriste jednostavnim alatom za grafički dizajn poput Paint. Radove možete fotografirati i izložiti na razrednom panou.
Fotografije koje odaberete u ovoj aktivnosti prilagodite svakom učeniku s teškoćama vodeći se sljedećim uputama: fotografije moraju biti prilagođene učenicima koji imaju teškoće percepcije tako da budu jednostavne i očišćene od suvišnih detalja; uz fotografiju se mogu podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja; na predlošku može stajati rečenica za nadopunjavanje, pitanje, alternativni zadatak; ključne odrednice sadržaja mogu biti prikazane pisano i/ili vizualno, na temelju kojih učenik može sadržaj prepričati, označiti nešto tijekom gledanja, odgovoriti na pitanja, itd. Ovisno o sadržaju, učenicima se mogu dati i predlošci sa shematskim prikazima na kojima je prikazan matematički problem, u ovom slučaju translacija. Ako tijekom prvoga dijela aktivnosti na primjeren način učenici uoče i shvate translaciju, u završnom dijelu aktivnosti moći će izraziti svoju kreativnost.
Potaknite učenike da logotip iz aktivnosti Razno-razne translacije izrade koristeći se nekim od programa dinamičke geometrije, npr. Geogebra.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 24.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.