Predmet
Likovna umjetnost 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Plati i nosi!

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • muzej
  • galerija
  • zbirka
  • komercijalizacija umjetnosti

Umjetnički hrčak

Namjena je ove aktivnosti upoznati učenike s postupnim nastankom velikih svjetskih muzejskih kuća i umjetničkih manifestacija. Također, prateći proces nastanka od prvih privatnih zbirki, preko nacionalnih državnih muzeja do suvremenih muzejskih franšiza, učenici prepoznaju nastanak nove gospodarske grane – muzejskog turizma. Razgovarajte s učenicima o razlozima ljudske potrebe za skupljanjem i posjedovanjem umjetnina. Možda su nečiji roditelji kolekcionari, a možda i sami učenici stvaraju zbirke predmeta koji su im važni (salvete, značke, marke…).

Uvedite ih u temu kratkim predavanjem/prezentacijom o prvim poznatim zbirkama (muzej ratnog plijena kod Ištarinih vrata u Babilonu, pinakoteka i halkoteka na Akropoli, rimska pljačka grčkog umjetničkog blaga i dr.). Razgovorom navedite učenike na zaključak o zajedničkim obilježjima zbirki starog vijeka. Naglasite koliko je vremena prošlo do nastanka prvih novovjekovnih zbirki koje se postupno granaju na prirodoznanstvene i umjetničke.

Učenike zatim podijelite u manje grupe kako bi izvršili zadatak. Neka odaberu jedan od predloženih muzeja ili neku od velikih umjetničkih manifestacija, a zatim prikupljene informacije o njima postave na lentu vremena na zajedničkoj platformi. Učenici će putem tableta ili pametnog telefona istražiti podatke o zbirci ili muzeju. Koristeći se digitalnim alatom ThingLink, neka napišu kratak tekst o njegovu nastanku i razvitku. Na razrednu lentu vremena čiji naslov može biti Povijest muzeja i festivala, mogu umetnuti fotografije ili kratke filmove. Svaka će grupa tekstom i ilustracijama ukratko predstaviti odabranu instituciju, a predlažemo sljedeće:

Izvještaji skupina moraju sadržavati:

  1. mjesto i vrijeme nastanka
  2. ideju osnivača
  3. poticaj i svrhu nastanka
  4. glavna djela koja čuvaju.

Radeći na zajedničkoj platformi, učenici će oblikovati lentu vremena koju prema potrebi mogu dopunjavati i upotrebljavati kao trajni izvor informacija. Na kraju kratkih izlaganja grupa navedite učenike na zaključak o sličnostima i razlikama kad je riječ o nastanku pojedinih zbirki, muzeja i likovnih manifestacija. Izradite Vennov dijagram u digitalnom alatu Meta-Chart kojim ćete usustaviti razloge nastanka pojedinih institucija u tri kruga: privatni, nacionalni, komercijalni. Raspravite u razredu o rezultatima usustavljivanja i navedite učenike na donošenje zaključaka o razlozima nastanka zbirki nekad i danas.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Kratkim predavanjem o nastanku antičkih i renesansnih zbirki uvedite učenike u temu institucionalizacije umjetnosti. Učenike zatim podijelite u manje grupe i usmjerite ih na izvedbu zadatka. Neka odaberu jedan od predloženih muzeja ili velikih umjetničkih manifestacija, a zatim neka prikupljene informacije o njima postave na lentu vremena na zajedničkoj platformi. Učenici putem tableta ili pametnog telefona trebaju istražiti podatke o zbirci ili muzeju. Koristeći se digitalnim alatom ThingLink, neka napišu kratak tekst o njegovu nastanku i razvitku. Na razrednu lentu vremena čiji naslov može biti Povijest muzeja i festivala, mogu umetnuti fotografije ili kratke filmove. Svaka će grupa tekstom i ilustracijama ukratko predstaviti odabranu instituciju, a predlažemo sljedeće:

Izvještaji skupina moraju sadržavati: mjesto i vrijeme nastanka, ideju osnivača, poticaj i svrhu nastanka, glavna djela koja čuvaju, autora arhitekture.

Radeći na zajedničkoj platformi, učenici će oblikovati lentu vremena koju prema potrebi mogu dopunjavati i upotrebljavati kao trajni izvor informacija. Na kraju kratkih izlaganja grupa navedite učenike na zaključak o sličnostima i razlikama kad je riječ o nastanku pojedinih zbirki, muzeja i likovnih manifestacija. Izradite Venn chart kojim ćete usustaviti razloge nastanka pojedinih institucija u tri kruga: privatni, nacionalni, komercijalni. Raspravite u razredu o rezultatima usustavljivanja i navedite učenike na donošenje zaključaka o razlozima nastanka zbirki nekad i danas.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Pružite dodatnu podršku učenicima s teškoćama tako da upotrijebite jednostavnije izvore informacija, vizualna pomagala i audiomaterijale za olakšani pristup informacijama o muzejima i manifestacijama. Učenike možete uputiti i na uporabu proširenja preglednika Chrome, npr. Read Aloud ili Text to Speech.
Pružite dodatnu pomoć učenicima u organizaciji njihovih misli i informacija. Rabite vizualno strukturiran pristup poput tablica ili grafikona za lakše razumijevanje i organiziranje informacija o muzejima i manifestacijama. Neka svaki učenik ima mogućnost odabrati muzej ili manifestaciju koja ih zanima.
Uključite učenike s teškoćama u razvoju u manje grupe koje će im pružiti podršku i olakšati suradnju. Osigurajte dodatnu pomoć i usmjeravanje tijekom rada u grupi (podjela uloga, jasni zadatci i ciljevi) kako bi svi učenici aktivno sudjelovali i pridonijeli zajedničkom cilju. Koristite se vizualnim, auditivnim i taktilnim materijalima kako biste pružili dodatnu podršku učenicima s teškoćama u razvoju. Koristite se digitalnim alatom ThingLink u cilju pružanja vizualne podrške tijekom istraživanja muzeja i manifestacija. Unaprijed osigurajte učeniku pisane ili videoupute za uporabu alata ThingLink. Na taj ćete mu način dati jasne smjernice za izradu teksta i uvrštavanje fotografija ili kratkih filmova na razrednu lentu vremena. Povećajte veličinu ikona interaktivnih točaka i fonta u alatu ThingLinku kako bi bile lakše uočljive i pristupačne. Veće ikone mogu učenicima pomoći u snalaženju u alatu. Ako je potrebno, pružite dodatnu podršku za vizualne i auditivne sadržaje koje upotrebljavate u ThingLinku. To može uključivati ​​dodavanje opisa slike, transkripcije zvuka ili podršku za čitače zaslona. Prilagodite interaktivne točke, odnosno sastavnice izvješaja potrebama učenika. Izradite im predložak ​s prostorom za dodatne opise, definicije pojmova, poveznice na dodatne izvore ili dodatne multimedijske sadržaje. Ako je sadržaj složen ili ima mnogo interaktivnih točaka, razmislite o grupiranju sličnih točaka ili organizaciji sadržaja po temama ili konceptima. To će pomoći učenicima da lakše prate informacije i uspješno izvrše zadatak.

Uvrstite slike, ilustracije i kratke filmove kako biste vizualno prikazali informacije. Omogućite fleksibilnost u rasporedu i vremenskim okvirima aktivnosti s obzirom na individualne potrebe učenika s teškoćama u razvoju. Produljite vrijeme za istraživanje, pružite dodatnu podršku ili omogućite pauze u radu.
Uza svaku fotografiju ili videozapis koji se uvrštava na razrednu lentu vremena, osigurajte tekstualne opise vizualnih elemenata. To će omogućiti učenicima s oštećenjem vida da dobiju jasnu sliku o onome što se prikazuje. Osigurajte alternativne formate informacija, zvučne zapise ili Brailleevo pismo, kako bi učenici s oštećenjem vida mogli pristupiti sadržaju. To može uključivati ​​izradu zvučnih zapisa ili transkripcije teksta koji se nalazi na razrednoj lenti vremena. Uključite pomoćnika u nastavi. Pomoćnici u nastavi mogu asistirati u istraživanju, opisivanju vizualnih elemenata i pružanju dodatnih informacija učenicima s oštećenjem vida.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresiranim učenicima predložite istraživanje o osnivanju novog ogranka Louvrea u Abu Dhabiju i o kupnji najskuplje slike na svijetu. Riječ je o slici Leonarda da Vincija Salvator Mundi (1499. - 1510.). Također, neka istraže i o kontroverzama kad je riječ o njezinu podrijetlu. Rezultate istraživanja mogu pohraniti na razrednoj lenti vremena izrađenoj s pomoću digitalnog alata ThingLink.

Nastavna aktivnost za predmet X

Umjetnički hrčak

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje povijest muzeja i umjetničkih festivala.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Per aspera ad astra

Potaknite učenike na razmišljanje o nastanku zbirke umjetnina i pitajte ih kakva bi djela odabrali za svoju zbirku da su kustosi u muzeju. Provedite kratku usmenu anketu među učenicima i pitajte ih prema kojim bi se kriterijima ravnali pri izboru – cijenom, kvalitetom, ugledom autora, ukusom publike ili osobnim ukusom. Projicirajte zatim reprodukciju kakva djela poslijeratne apstrakcije, npr. nekog djela autora Cyja Twomblyja. Pitajte ih zatim bi li u zbirku uvrstili to djelo i zašto. Potaknite daljnji razgovor o razumijevanju djela moderne i suvremene umjetnosti, o kriterijima procjene kvalitete umjetničkog djela i mjerilima vrijednosti. Također, pitajte ih smatraju li da su kriteriji vrednovanja umjetničkog djela vječni ili se s vremenom mijenjaju i zašto.

Kao nagovor na aktivnost projicirajte u razredu kratak dokumentarni film o uspjehu nekog od suvremenih kontroverznih autora kao što su Damien Hirst, Jeff Koons i Maurizio Cattelan o čijoj pojavi i opusu kao subverzivnog provokatora na likovnom tržištu, koji je gotovo potkopao organizaciju Art Basel festivala u Miamiju 2018. godine, govori kustos Francesco Bonami.

Analizirajte s učenicima film koji ste odabrali postavljajući sljedeća pitanja: Tko govori o umjetniku – on sam ili neka druga osoba? Tko je ta osoba – likovni kritičar, povjesničar umjetnosti, kustos...? Govori li kritički, analitički ili apologetički o opusu umjetnika? Na kakvim se manifestacijama izlažu djela i koja je prvotna funkcija tih događaja?

Organizirajte učenike u četveročlane grupe i zadajte im da u katalogu Salona mladih 2022. odaberu jednog umjetnika/umjetnicu i osmisle projekt promotivno-prodajne kampanje. Koristeći se digitalnim alatom Trello, organizirajte poslove – podjelu zaduženja u grupi: kritičar koji piše pozitivnu kritiku o mladom umjetniku/umjetnici ili novinar koji vodi intervju, voditelj galerije, kustos, marketinški stručnjak, PR stručnjak, sponzor, voditelj logistike, aukcijska kuća… Učenici će u grupama realizirati zadatak na zajedničkoj platformi, a faze projekta prezentirati s pomoću digitalnog alata Prezi u razredu. Na kraju neka glasanjem odluče koja je kampanja najbolja.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Dodijelite učenicima zadatke na temelju njihovih interesa i sposobnosti. Osigurajte da svaki učenik ima ulogu koja odgovara njihovim individualnim potrebama i vještinama.
Pružite im dodatnu podršku u organizaciji i podjeli poslova. Možete im dati vizualne upute ili strukturirane predloške kako biste im olakšali razumijevanje i praćenje zadatka.
Osigurajte jasne i jednostavne upute za uporabu digitalnog alata Trello. Unaprijed pripremite pisane ili videoupute koje će učenicima omogućiti da se upoznaju s radom u alatu. Neka imaju mogućnost povećanja veličine teksta i prilagodbe fontova. Omogućite im i prilagodbu rasporeda kartica, stupaca i drugih elemenata na Trello pločama. Na taj će način učenici organizirati i prikazati informacije onako kako im najbolje odgovara.
Osigurajte jednostavnu i intuitivnu navigaciju u alatu Prezi. Objasnite učenicima da prezentacija treba imati jasan i pregledan dizajn kako bi se informacije lako čitale. Neka se koriste kontrastnim bojama, čitljivim fontovima i dovoljno velikim tekstom. Također, neka izbjegavaju pretrpanost velikim brojem elemenata na jednom slajdu kako bi ostalima olakšali praćenje. Na taj će način svi učenici moći pratiti i sudjelovati.

Učenicima s oštećenjem sluha prije projekcije filma uručite transkript sažetka filma i ključne pojmove na pisanom jeziku. To će im pomoći u praćenju glavnih tema i događaja. Pri radu u grupi osigurajte da svi članovi grupe mogu pristupiti informacijama putem pisane komunikacije u alatu (tekstualne poruke ili interne poruke) kako bi svi učenici mogli pratiti zadatke i dogovore. Prilagodite uloge i zadatke u grupi potrebama učenika. Dobro razmislite o tome koji učenik može preuzeti ulogu kritičara, a koji može biti novinar ili marketinški stručnjak itd. Na taj će način svaki učenik moći aktivno sudjelovati u radu i pridonijeti realizaciji projekta u skladu sa svojim sposobnostima. Primjerice, učenik s oštećenjem sluha može biti kritičar koji piše pozitivnu kritiku o mladom umjetniku/umjetnici jer ga njegova teškoća u tom slučaju ne ometa. Kad učenici prezentiraju faze projekta putem alata Prezi, osigurajte da su prezentacije vizualno bogate i da pružaju jasne informacije. Uputite učenike na to da se koriste slikovnim ilustracijama, grafikama i kratkim tekstualnim opisima u cilju lakšeg razumijevanja usmenih informacija tijekom izlaganja prezentacija.
Osigurajte fleksibilnost u rasporedu i vremenskim okvirima za aktivnost kako bi se prilagodili individualnim potrebama učenika s teškoćama u razvoju. Neka imaju dovoljno vremena za istraživanje, pripremu prezentacije i raspravu kako bi mogli ravnopravno sudjelovati i pridonijeti radu na svoj način.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike uputite na proučavanje funkcioniranja sustava aukcijskih kuća. Neka prouče načine provođenja aukcija umjetnina i postizanja cijena te dostupne podatke o kupcima. Učenici će rezultate istraživanja prezentirati s pomoću digitalnog alata Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Per aspera ad astra

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje, objašnjava i prosuđuje o položaju umjetnika u društvu, o primjerima otpora komercijalizaciji i eksploataciji umjetnosti te osmišljava reklamnu kampanju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Ljubav prema umjetnosti ili...?

Započnite razgovor u razredu o problemu komercijalizacije umjetnosti postavljajući pitanja: Određuje li kvalitetu umjetničkog djela njegova cijena ili obrnuto? i Je li svako djelo velikog umjetnika veliko? Zatim prikažite kratak videoisječak trenutka u kojim je Banksy nasamario aukcijsku kuću Sotheby's 2018. godine, objasnite podrijetlo i okolnosti događaja te pitajte učenike o njegovu značenju.

Zbog zahtjevnosti aktivnosti predlažemo provođenje tzv. obrnute nastave i pripremu materijala za debatu za domaću zadaću. Nemojte unaprijed otkriti temu debate, već uputite učenike na samostalno istraživanje umjetnika kao što su Picasso, Dalí, Pollock, Koons, Hirst, Manzoni, Klein, Weiwei, Stilinović. Zadajte im sljedeće elemente istraživanja:

  • Koje su tri ključne točke u usponu karijere/popularnosti umjetnika?
  • Koje su uobičajene teme koje umjetnik problematizira?
  • Kakav je komercijalni status umjetnika?

Neka učenici istraže videomaterijal čije poveznice trebaju objediniti na njima dostupnoj stranici osobnog pretinca predviđenog za izradu domaće zadaće. Na taj će način unaprijed pripremiti materijal potreban za argumentaciju u debati.

Podijelite razred u dvije grupe koje će debatirati na temu Kome pripada umjetnost – kupcu ili čovječanstvu? Grupi koja zagovara zaštitu prava autora i vlasnika djela, predložite da kao primjere za argumentaciju uzmu Picassa, Dalíja, Pollocka, Koonsa, Hirsta. Istodobno, grupi koja zagovara pravo čovječanstva na pristup umjetnosti, predložite izvore o Manzoniju, Kleinu, Smithsonu, Weiweiju, Stilinoviću.

Zadatak je učenika pripremiti i održati debatu na temelju sadržaja videozapisa o navedenim umjetnicima. Odaberite tri učenika koji će ocjenjivati debatu prema sljedećim kriterijima:

  • valjanost argumenata
  • relevantnost odabranih primjera
  • valjanost zaključaka.

Učenici će putem tableta ili pametnih telefona pristupiti internetu i među unaprijed pripremljenim podatcima o predloženim umjetnicima, odabrati one koji najbolje argumentiraju njihovu tezu. U pripremi argumentacije učenici rade na zajedničkoj platformi u alatu Kizoa. Uređuju videomaterijal kojim će se služiti u argumentaciji teze.

Kad debata završi, sudačka grupa ocjenjuje njezino provođenje i proglašava pobjednika prema unaprijed zadanim kriterijima.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Pružite dodatnu podršku učenicima u istraživanju. Neka imaju pristup resursima i materijalima.

Osigurajte da stranica osobnog pretinca bude organizirana i ima jasnu strukturu. Koristite se oznakama i nazivima koji su im poznati i koje lako mogu pratiti. Dodajte vizualnu podršku, npr. slike, grafike ili ikone, kako biste im olakšali uočavanje veza i materijala na stranici. Vizualna podrška može pomoći učenicima s disleksijom u lakšem praćenju informacija. Koristite se čitljivim fontovima i primjerenom veličinom teksta. Izbjegavajte pretrpanost informacijama i koristite se jasnim rečenicama i odlomcima. Također, možete učenike uputiti na uporabu Chrome proširenja Text to Speech koje im osigurava dostupnost svih e-materijala glasovnim generiranjem sadržaja.

Osigurajte dodatno vrijeme za istraživanje i pripremu. Učenicima s teškoćama u razvoju može biti potrebno više vremena za pregledavanje materijala, istraživanje i odabir videozapisa za debatu. Osigurajte im potrebno vrijeme kako bi se osjećali sigurnima i pripremili svoje argumente.
Prilagodite zadatke sposobnostima učenika. Ako je potrebno, smanjite broj umjetnika ili videozapisa koje trebaju istražiti i odabrati. Možete im pružiti usmjerene upute ili im olakšati identifikaciju ključnih informacija koje će rabiti tijekom debate. Primjerice, uputite učenike na uporabu numeriranih popisa kako bi organizirali informacije na jasan i pregledan način. To olakšava praćenje sadržaja i identifikaciju ključnih točaka koje im mogu služiti kao smjernice tijekom debate. Ako je učeniku previše izazovno i neugodno sudjelovati u debati, možete mu dodijeliti ulogu suca.

Pružite dodatnu podršku učenicima tijekom izrade videoisječaka. Možete ih uputiti na korake koje trebaju slijediti, osigurati im primjere ili rabiti predloške kako biste olakšali njihov rad. Osigurajte da imaju pristup alatu Kizoa i uručite im potrebne pisane ili videoupute za njegovu uporabu. Neka imaju mogućnost povećanja veličine teksta u alatu te uporabe kontrastne pozadine kako bi učenici s disleksijom mogli prilagoditi tekst svojim potrebama. Osigurajte podršku asistenta ili vršnjačku potporu tijekom cijelog nastavnog procesa.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite zainteresiranim učenicima da istraže opus Aija Weiweija kojim kritizira utjecaj globalizacije na tržište umjetnina. Kao izvor može poslužiti video o izložbi održanoj u Beču 2022. godine. Učenici će rezultate istraživanja prezentirati s pomoću digitalnog alata Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ljubav prema umjetnosti ili...?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prosuđuje i raspravlja o položaju i ulozi umjetnika u društvu, a za potrebe argumentacije izrađuje videoisječak.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.