Predmet
Politika i gospodarstvo 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Koja je tvoja boja?

Naziv predmeta
Politika i gospodarstvo 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • političke stranke
  • političke ideologije
  • politički subjekti
  • političko djelovanje
  • političke koalicije

Lijevo ili desno

Učenicima se daje zadatak da u Ustavu Republike Hrvatske posebnu pozornost obrate na članak 6 koji se odnosi na osnivanje i djelovanje političkih stranka kao važnih političkih subjekata. Neka ga učenici pročitaju i analiziraju, a potom posebno komentiraju značenje termina protuustavnih stranaka pri čemu navode potencijalne situacije iz prakse u kojima bi stranka po svom djelovanju bila protuustavna.
Nakon analize čl. 6 Ustava Republike Hrvatske, učenicima se objašnjavaju pojmovi ideologije, ideološkog političkog spektra i stranačkog klasificiranja unutar tog spektra. Podijelite učenike u nekoliko grupa ovisno o veličini razreda. Svaka grupa bira svog glasnogovornika i priprema digitalnu bilježnicu u alatu One Drive u kojoj će zapisivati bilješke. Metodom vruće olovke u zadanom vremenskom roku od 3 minute, učenici zapisuju imena što većeg broja političkih stranaka za koje su čuli u svakodnevnom životu putem raznih medija. Učenici nabrajaju stranke i pokušavaju navesti njihova puna imena, a ne samo njihove pokrate koje se najčešće spominju. Zatim, svaka od grupa dobiva po dvije stranke kojima će putem stranačkih službenih stranica i internetskih izvora istražiti njihove statute kao temeljne dokumente kojima su propisani stranački ciljevi i načini političkog djelovanja. Za istraživanje im je zadano vrijeme od 20 minuta, a kada ono istekne glasnogovornici grupa predstavljaju rezultate istraživanja pred cijelim razredom. Nakon predstavljanja rezultata istraživanja, glasnogovornici pristupaju digitalnom alatu Padlet, upisuju stranke koje su istraživali i određuju kojem ideološkom spektru one pripadaju, kako bi svi učenici imali bolji vizualni pregled rezultata grupnih istraživanja.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Učenicima s teškoćama u razvoju osigurajte dodatnu podršku u čitanju teksta i proučavanju članka 6 Ustava Republike Hrvatske, po potrebi objašnjavajući ključne pojmove i ideje.
Tekst sadržajno i grafički prilagodite. Za učenike s oštećenjima vida i učenike sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt), odaberite sanserifni font, podebljan tisak, povećan razmak, lijevo poravnanje, dvostruki prored te jednostavan izgled teksta.
Pri formiranju grupa, učenicima s teškoćama možete pomoći u odabiru grupe i osigurati da u svakoj grupi postoji učenik koji može pružiti dodatnu podršku ako je potrebno.
Razjasnite pojmove ideologija i ideološki spektar pomoću vizualnih pomagala ili primjera iz stvarnog života.
Osigurajte dodatno vrijeme za istraživanje ako je potrebno, kako bi se osiguralo da svi učenici imaju dovoljno vremena za razumijevanje i istraživanje teme.
Ako je potrebno, pružite učenicima s teškoćama u čitanju ili pisanju pomoć u čitanju teksta ili zapisivanju bilješki.
Omogućite učenicima s teškoćama u govoru i jeziku dodatno vrijeme za prezentaciju saznanja uz pomoć glasnogovornika.
Dopustite učenicima da se umjesto digitalnim alatom Padlet koriste nekim drugim ako imaju poteškoća s uporabom tog alata.
Učenicima pružite dodatne primjere iz stvarnog života kako bi se olakšalo razumijevanje veze između ideološkog stranačkog okvira i političkog poretka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu koristeći stranicu Državnog izbornog povjerenstva Republike Hrvatske analizirati posljednje parlamentarne izbore u Republici Hrvatskoj te pomoću digitalnog alata Genially napraviti edukativni plakat s analizom izbornih rezultata.

Nastavna aktivnost za predmet X

Lijevo ili desno

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje način funkcioniranja političkih stranaka.
  • Učenik razlikuje stranačke ideologije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Crveni, bijeli ili plavi

Učenicima se daje zadatak da u roku od deset minuta pokušaju pomoću internetskih izvora pronaći razlike između jednostranačkog i višestranačkog sustava kako bi donijeli zaključke o važnosti stranačkoga života za održavanje i razvoj demokratskog društva. Prikupljene podatke učenici upisuju u digitalni alat Padlet te ih analiziraju i kritički komentiraju. Učenicima se naglašava koliko je višestranačje važno za demokratska društva i razvoj političke kulture.

Potom se učenicima podijeli poveznica na mrežnu stranicu Hrvatskog sabora, kao zakonodavnog predstavničkog tijela Republike Hrvatske, na kojoj se nalazi Zakon o političkim strankama te njegove dopune (Narodne novine broj 76/1993, 111/1996, 164/1998, 36/2001, 28/2006). Učenike se dijeli u grupe, pri čemu svaka grupa treba istražiti određeni broj članaka zadanog Zakona o političkim strankama. Učenici pronađene informacije o stranačkom zakonskom okviru upisuju u zajedničku mapu u digitalnom alatu Padlet. Sve istražene zakonske odredbe navedenoga zakona mogu se naknadno analizirati i komentirati.

Na stranici Parlamentarne stranke | Hrvatski sabor učenici analiziraju presjek parlamentarnih stranaka u Republici Hrvatskoj od 2003. godine do danas, tj. zaključno s trenutačnim desetim sazivom Hrvatskog sabora. Posebnu pozornost mogu obratiti na podatke o tome koje su sve stranke u tom razdoblju bile parlamentarne i kakav je današnji status pojedinih stranaka.
Na temelju svih prikupljenih podataka i upisom u zajedničku mapu u digitalnom alatu Padlet učenici komentiraju i analiziraju prikupljene podatke o strankama i stranačkom životu te zaključuju koliko je važno višestranačje za razvoj demokratskih sustava. Za ponavljanje i zaključivanje aktivnosti, učenicima se daje kviz u obliku digitalnog alata Kahoot, pomoću kojega će ponoviti naučene pojmove vezane za stranke, njihov ideološki spektar te njihov utjecaj na demokratsko državno uređenje.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Prilagodite vrijeme istraživanja individualnim potrebama učenika s teškoćama u razvoju.
Pružite učenicima sažete informacije o jednostranačkom i višestranačkom sustavu prije početka istraživanja, koristeći se vizualnim pomagalima ako je potrebno.
Dopustite učenicima da se koriste programom za prepoznavanje govora ili teksta ako imaju poteškoća u pisanju ili čitanju.
Pružite potrebne informacije o Zakonu o političkim strankama, na razumljiv način i s pomoću vizualnih pomagala ako je potrebno.
Omogućite učenicima da se koriste digitalnim alatom Padlet na način koji im najbolje odgovara, primjerice upotrebom slike ili govornog zapisa umjesto pisanja.
Dajte učenicima primjere istraživanja drugih grupa kako bi imali jasniju predodžbu o zadatku i očekivanjima.
Učenicima s teškoćama u razvoju kojima je izazovno strukturiranje i organizacija informacija, pružite jasne upute i modele kako bi mogli organizirati i strukturirati svoje misli i pronađene informacije.
Ako učenici imaju teškoće s tehnologijom, pružite im individualnu pomoć ili obuku kako bi se mogli koristiti digitalnim alatom i pristupiti potrebnim informacijama.
Osigurajte dodatne resurse za razumijevanje i proučavanje političkog sustava i stranačkog života.
Podijelite zadatke u manje korake i upotrijebite vizualna pomagala, poput dijagrama ili ilustracija, kako biste učenicima olakšali razumijevanje.
Omogućite dodatnu podršku i pomoć tijekom aktivnosti, poput usmjeravanja i pomoći u pronalaženju relevantnih izvora.
Dopustite im fleksibilnost što se tiče načina na koji odgovaraju na kviz u digitalnom alatu, primjerice, dopustite im da odgovore govornim odgovorima umjesto pisanjem ako im je tako lakše.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu simulirati predizbornu kampanju, osmisliti predizborne slogane, izraditi stranačke plakate i pripremiti virtualnu izložbu u digitalnom alatu Artsteps. Izložbu mogu podijeliti s ostalim učenicima u razredu i školi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Crveni, bijeli ili plavi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razumije političke procese.
  • Učenik uspoređuje djelovanje različitih političkih subjekata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Reci mi jasno i glasno!

Zadajte učenicima da pogledaju videolekciju o političkom djelovanju: Politika i gospodarstvo, 4. razred SŠ – Politika i političko djelovanje; Civilno društvo i politički akteri.
Prije nego što pogledaju lekciju, učenicima najavite da će posebna pozornost biti na političkom govoru kao jednom od značajnijih oblika političkog djelovanja. Također, posebnu pozornost trebaju obratiti na različite vrste političkih govora i svrhu svakoga od njih.
Učenici gledaju politički govor političara i književnika Vlade Gotovca koji je održan ispred Pete vojne oblasti 1991. godine, s tim da je potrebno učenicima objasniti povijesni kontekst u kojem je taj govor nastao: Vlado Gotovac – 1991 govor. Nakon slušanja navedenoga govora otvara se rasprava o onome što su učenici primijetili i kako je na njih djelovao govor. Upitajte učenike mogu li navedeni govor klasificirati u neku od vrsta političkog govora ili on ima obilježja više vrsta političkog govora. U nastavku aktivnosti podijelite učenike u nekoliko grupa ovisno o veličini razreda. Svaka grupa treba pripremiti politički govor, vodeći pritom računa o karakteristikama pojedinih vrsta političkih govora. Svaka grupa priprema jednu vrstu političkog govora, a koristeći se prikladnim digitalnim alatima učenici mogu napraviti audiosnimku političkog govora i montirati je na fotografiju po odabiru ili je mogu uvrstiti u videosnimku korištenjem digitalnog alata ThingLink.

Učenici na kraju reproduciraju snimke političkih govora ostalim učenicima u razredu te daju osvrt na osobne doživljaje pri slušanju/gledanju političkih govora.
Na kraju aktivnosti, u svrhu kratkog ponavljanja političkog djelovanja, učenici povezuju slagalicu s pojmovima na stranici Političko djelovanje – Match up.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Upotrebljavajte vizualne materijale, kao što su slike i grafikoni, kako biste vizualizirali ključne pojmove i koncepte iz lekcije o političkom djelovanju.
Uključite interaktivne elemente u aktivnost kako bi se učenici osjećali uključenima i motiviranima za sudjelovanje. Na primjer, nakon gledanja videosnimke, pitajte ih da podijele svoje misli i osjećaje o tome što su naučili.
Osigurajte jasne upute i vremenska ograničenja za aktivnosti kako bi se učenici osjećali sigurno i strukturirano.
Upotrebljavajte jednostavan jezik i kratke rečenice kako bi se učenici mogli lakše usredotočiti na sadržaj.
Pojasnite im pojmove. Prije nego što se krene s klasificiranjem govora, važno je da učenici razumiju što su politički govori i koje vrste postoje. Jednostavnim jezikom pripremite kratke definicije koje će pomoći učenicima da razumiju što se od njih očekuje.
Koristite se vizualnom podrškom, poput slika, grafikona ili shema, kako biste učenicima pomogli u razumijevanju vrsta političkih govora.
Potrebno je dati jasan i precizan zadatak kako bi učenici znali što se od njih očekuje. Na primjer: Podijelite se u grupe i pripremite političke govore u kojima ćete se usredotočiti na određena obilježja političkih govora o kojima smo razgovarali.
Praćenje napretka učenika može pomoći u utvrđivanju njihova razumijevanja i u procjeni u kojoj su mjeri ostvarili zadatak. Potrebno je pružiti povratne informacije i pohvale kako bi se motivirali za daljnji rad.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će pročitati članak i istražiti segregacijsku politiku u SAD-u i borbu za građanska prava Afroamerikanaca čija je središnja ličnost Martin Luther King. Osnovne informacije o pokretu za prava Afroamerikanaca u SAD-u će složiti u umnu mapu Conceptboard koja će biti dostupna i ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Reci mi jasno i glasno!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik poznaje mehanizme zaštite ljudskih prava u političkoj zajednici.
  • Učenik razumijeva politiku kao racionalnu djelatnost uređenja zajednice i javnih odnosa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Zakon o političkim strankama/ Narodne novine

Duško Sekulić: Ljevica i desnica u Hrvatskoj; Centar za demokraciju i pravo Miko Tripalo, Zagreb 2016.g.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.