S učenicima razgovarajte o potrebi pretraživanja interneta u svrhu dobivanja određenih informacija potrebnih za učenje, izradu domaćih zadaća, seminarskih radova, projekata ili raznih osobnih aktivnosti. Razmišljaju li o pouzdanosti informacija odnosno vjerodostojnosti izvora koje nalaze na raznim mrežnim stranicama? Provjeravaju li ih? Do čega dovodi njihovo neprovjeravanje? Koji su mogući problemi? Što obuhvaća kritičko vrednovanje izvora?
Putem obrasca (Oblak riječi), koji ste pripremili u alatu Mentimeter, učenici upisuju kriterije za kritičko vrednovanje izvora. Potaknite učenike da upišu što više pojmova i razmisle o raznim mogućnostima provjere informacija, odnosno mrežnih stranica kao što su: autor, njegovo zanimanje, kvalifikacije, točnost i potpunost podataka, zaključci, objektivnost, datum objave, datum ažuriranja mrežne stranice, je li prisutno oglašavanje, domena u web adresi, navode li se izvori, literatura, mogućnost provjere sadržaja, temelji li se članak na istraživanju ili osobnom stavu, važnost sadržaja za učeničke potrebe.
U istraživanju kriterija za kritičko vrednovanje izvora možete koristiti sljedeće sadržaje: Kako kritički vrednovati izvore na internetu - Medijska pismenost, Željana Vučina: Pretraživanje i vrednovanje informacija na Internetu, Pretraživanje i vrednovanje informacija na internetu.
Nakon analize objavljenih kriterija, učenici će uz vašu pomoć izdvojiti najvažnije. Učenike podijelite u grupe te im zadajte određene teme koje moraju istražiti na internetu i napisati kratko izvješće o pretraživanju prema prije definiranim kriterijima kritičkog vrednovanja izvora.
Grupe učenika svoje prikupljene podatke, te rezultate istraživanja bilježe u zajedničkom dijelu razredne OneNote bilježnice, na zasebne stranice koje pripremite za pojedinu grupu. U bilježnici objavite smjernice za rad, zadatak pojedine grupe, pitanja na koja moraju odgovoriti u svom izvješću. Učenici će izraditi kolekciju kvalitetnih poveznica s ključnim riječima, oznakama, datumima objave. Grupe će predstaviti svoj rad ostalim grupama te će svi zajedno prokomentirati svoju potragu za korisnom kolekcijom kvalitetnih izvora.
Učenicima s teškoćama objasnite manje poznate pojmove o kojima raspravljate u uvodnom dijelu sata. Tijekom upisivanja podataka u digitalni alat učenicima pružite podršku, provjerite s njima razumiju li zadatak. Demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koriste alati te provjerite jesu li razumjeli što i kako trebaju raditi. Dobro je dati i pisanu uputu koja će učenika voditi kroz korake rada u alatu. Ukoliko asistivna tehnologija učenika s oštećenjem vida ne podržava predviđene alate, omogućite mu rad u paru. Učeniku s teškoćama osigurajte smještanje u skupini učenika koji mu mogu pružiti podršku u radu. Tijekom rada u grupi važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno i ravnopravno sudjeluje u svim aktivnostima. Učeniku s teškoćama zadajte zadatak koji može uspješno odraditi sukladno svojim mogućnostima. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici će igrati online igru Bad News u kojoj preuzimaju ulogu kreatora lažnih vijesti i dobivaju uvid u različite taktike i metode širenja dezinformacija, kako bi povećali svoju otpornost na njihov utjecaj. Igra ima mogućnost prijevoda na hrvatski jezik. Razvijena je kao javno dostupan alat za medijsku pismenost te se potiče njegova uporaba u obrazovnim okruženjima. Nastavnicima su dostupne informacije o igri kao pomoć u korištenju.
Nakon što ste s učenicima obradili nastavne sadržaje vezane uz nasljeđivanje odlika roditelja, potaknite ih da u paru istraže učestalost pojave dominantnih i recesivnih odlika u svojim obiteljima. Zadatak je da najprije svaki par odabere koje će dvije nasljedne odlike istraživati, a možete im ponuditi primjerice boju očiju, boju kose, slobodnu/sraslu ušnu resicu i (ne)mogućnost savijanja jezika u slovo U. Nakon individualnog istraživanja svaki će dio para predstaviti svoje rezultate, a zatim će usporediti rezultate međusobno i prikazati ih kao rezultate para. Potom će par napisati prikaz svog istraživačkoga rada i prikazati ga pomoću prezentacije. Pritom im pomozite da pravilno citiraju radove na ovu temu koji su dostupni online i uputite ih u koje dijelove istraživačkoga rada mogu umetati citate. Na poveznici možete pronaći upute za rukopis časopisa Bioznalac. U njemu su sažete važne upute koje učenicima mogu pomoći u pisanju svoga rada. Što se tiče radova o nasljeđivanju, pokušajte usmjeriti učenike na radove u kojima se mogu pronaći istraživanja pojavnosti dominantnih i recesivnih odlika u određenim populacijama u svijetu, po mogućnosti sa svakog kontinenta, kako bi na kraju aktivnosti tijekom rasprave mogli usporediti svoje rezultate s rezultatima istraživanja diljem svijeta.
Parovi će zatim prikazati svoje istraživanje i rezultate u alatu Sway, a nakon što su završili prikaze radova, raspravit ćete o njima pritom komentirajući u kojem se omjeru javljaju dominantne, odnosno recesivne odlike i na kojem uzorku promatranih ljudi.
Na kraju potaknite učenike da zaključe zašto su omjeri dominantnih i recesivnih odlika baš takvi i jesu li očekivani s obzirom na podatke koje su pronašli u literaturi.
Učenicima s teškoćama ranije zadajte da doma ponove gradivno vezano uz nasljeđivanje kako bi na sat došli spremni. Možete im pripremiti sažetak gradiva koji će im biti potreban u radu na satu. Učenicima sa specifičnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma, ADHD-om teškoćama pripremite pisane/slikovne upute za istraživački rad koji će raditi u paru s vršnjakom. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku potporu učenika koji će mu detaljno opisivati vizualni sadržaj i biti podrška u radu. Jasno definirajte njegov zadatak i ulogu u paru s obzirom na njegove teškoće. Važno je da aktivno i ravnopravno sudjeluje u istraživačkom radu u paru. Tijekom rada provjerite razumije li učenik zadatak i sudjeluje li, ukoliko ima problema pružite mu dodatno objašnjenje i podršku. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu izraditi zbirne rezultate u kojima će prikazati rezultate individualnog istraživanja učenika koje će zatim obraditi i prikazati kao uzorak određenog broja ljudi i pojavnost odabranih dominantnih i recesivnih odlika. Svakako mogu navesti i koje je odlike bilo lakše otkriti, a koje teže i zbog čega.
Podijelite učenike u četiri grupe. Pojasnite im kako ćete na sljedećem satu govoriti o razmjeru, a njihov je zadatak prirediti motivacijski primjer koji će ih uvesti u proučavanje ovog matematičkog pojma. Istaknite im kako razmjer možete proučavati u ljepotama koje nas okružuju i to u obliku zlatnog reza, proporcija u prirodi, itd.
Grupama dodijelite teme za istraživanje: fotografija, priroda, kiparstvo i graditeljstvo. Njihov je zadatak pronaći na koji način se koristi razmjer u njihovoj temi (matematička pozadina), primjere razmjera i fotografije.
Za potrebe ove aktivnosti učenici kreiraju račun u alatu za označivanje mrežnih stranica Symbaloo u kojem će suradnički postavljati pronađene materijale u obliku poveznica, tj. svi članovi grupe uređuju jednu ploču.
Unaprijed dogovaraju kakva će biti struktura njihove Symbaloo ploče, tj. na koji način će na ploči grupirati pronađene izvore (po redcima, stupcima ili u blokovima). Uputite ih da kritički promisle o pronađenim izvorima, međusobno uspoređuju pronađene izvore, odabiru one za koje smatraju da su točni, pogotovo ih upozorite na fotografije koje vrlo često ne moraju prikazivati traženi pojam. Kako bi mogli odabrati ispravne fotografije, napomenite im kako se prvo moraju upoznati s onim što traže proučavajući npr. tekstualne izvore s mrežnih stranica, a tek onda pristupiti pretraživanju fotografija.
Na sljedećem satu prije obrade razmjera svaka grupa usmeno prezentira svoj rad uz pomoć sadržaja koje su odabrali i organizirali na Symbaloo ploči. Poveznice na ploče učenici dijele s ostatkom razreda putem Teamsa te im prikupljeni materijali mogu poslužiti u nekim kasnijim projektima.
Učenicima s teškoćama osigurajte smještanje u grupu učenika u kojoj imati podršku. Važno je da aktivno sudjeluju u radu skupine. Uputno je da učitelj točno odredi ulogu učenika s teškoćama i da ona bude u skladu s onim što učenik može. Prije početka aktivnosti demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koriste alati te provjerite jesu li razumjeli što i kako trebaju raditi. Dobro je dati i pisanu uputu koja će učenika voditi kroz korake rada u alatu. Ukoliko asistivna tehnologija učenika s oštećenjem vida ne podržava predviđene alate, omogućite rad u paru unutar skupine. Vršnjačku podršku, ukoliko je potrebno, osigurajte i učenicima s intelektualnim teškoćama. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici izrađuju fotografije koje će biti primjer korištenja zlatnog reza i to po uzoru na konstrukciju zlatne spirale iz kvadrata. Postavljaju scenu, fotografiraju, a potom učitavaju fotografiju u Geogebru u kojoj će na toj fotografiji konstruirati zlatnu spiralu. Izrađene fotografije sa zlatnom spiralom učenici mogu isprintati i postaviti kao izložbu u holu školu ili objaviti na školskim mrežnim stranicama.
Uputite učenike da će na početku pogledati video What Are Credible Websites? (3:52 min) o korištenju izvora na internetu. Razgovarajte o tome kako i gdje pronalaze informacije koje koriste u svojem svakodnevnom radu te ih upitajte kako provjeravaju vjerodostojnost informacija pronađenih na internetu. Prije gledanja videa, provjerite razumijevanje ciljanog vokabulara (credibility, resources, fake news…). Ovaj video učenici gledaju kako bi se općenito upoznali s temom.
Pripremite učenicima još jedan video What is fake news? Tips For Spotting Them - Fake News for Kids (4:34 min) koji govori o tome što su lažne vijesti. Tijekom gledanja učenici zapisuju sve karakteristike lažnih vijesti koje treba izbjegavati u korištenju informacija, a koje će koristiti u drugom dijelu aktivnosti. Uputite ih da naročito obrate pozornost na dijelove lažnih vijesti koje se mogu pogrešno protumačiti ako ih se navodi kao izvor.
Uputite učenike da će sada napraviti svoju stranicu koristeći alat Adobe Spark s nekoliko vijesti za učenike svoje škole. Jedna grupa učenika radit će vijest o novim istraživanjima svemira i odlasku na Mars, za koje će koristiti izvor poput stranice NASA-e za informiranje. Zadatak će im biti točno navesti izvore i uputiti na to da dijelove teksta, vijesti i sadržaja sa stranica mogu snimiti u audio obliku koristeći Online Voice Recorder. Učenici svih grupa mogu koristiti navedene alate. Druga grupa imat će zadatak sastaviti vijest o tome kako će klimatske promjene promijeniti svijet, koristeći drugi izvor National Geographic Kids. Treća i četvrta grupa napravit će vijesti o istim temama, ali će rezultat biti lažna vijest koja nije utemeljena na vjerodostojnim izvorima i u kojima se nalazi prikriveno oglašavanje.
Sve poveznice i alate podijelite s učenicima u unaprijed pripremljenoj i podijeljenoj razrednoj OneNote bilježnici u Biblioteci sadržaja. Svaka grupa surađuje, bilježi rezultate istraživanja i poveznice te kreira vijesti na svoj stranici u Prostoru za suradnju.
Na kraju, zajedno s učenicima, kreirajte anketu u alatu Forms u koju ćete postaviti poveznice na vijesti i pitanje mogu li se pronaći izvori koji se na svakoj stranici nalaze i prema tome prepoznati koja je od stranica vjerodostojna. Nakon provedene ankete među učenicima škole, rezultate ankete objavite na stranici škole, zajedno s pregledom kako koristiti i navoditi izvore u pripremi eseja, referata i istraživanja.
Učenicima s teškoćama sat ranije najavite gledanje videozapisa kako bi ga mogli pogledati kod kuće te bi im to omogućilo lakše praćenje tijekom sata. Pripremite im prijevod novih/nepoznatih pojmova koji će se pojaviti u videozapisu. Tijekom gledanja videozapisa na satu usmjerite i na bitne značajke videozapisa posebno učenike s poremećajem pažnje i koncentracije, hiperaktivnosti i poremećajima iz spektra autizma. Učenicima s oštećenjem vida omogućite vršnjačku podršku tijekom gledanja videozapisa, potrebno im je detaljno opisivati sadržaj. Prije upotrebe digitalnih alata provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u alatu, ukoliko prvi put koriste alat, pripremite im pisane upute razrađene po koracima. Tijekom rada u grupi učeniku osigurajte ravnopravno sudjelovanje u zadatku. Jasno definirajte njihovu ulogu i zadatak unutar grupe. Omogućite im podršku suučenika u radu u grupi. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Uputite učenike da od uputa i smjernica o korištenju izvora pri izradi eseja, referata i istraživanja naprave e-brošuru koristeći alat Book Creator. U toj brošuri navode primjer korištenja izvora s interneta, literature, video isječka ili nekog drugog izvora. Brošuru mogu objaviti u zajedničkoj OneNote bilježnici.
Aktivnost provedite u vrijeme adventa. Razgovarajte s učenicima o reklamama koje susreću u prosincu. O čemu govore reklame, na što se pozivaju, kako izgledaju. Upitajte učenike jesu li ikada vidjeli/čuli neke rečenice, stihove književnika, znanstvenika i sl. unutar reklama. Zašto se to radi? Učenike potaknite da na stranici Hrvatskog jezičnog portala potraže što znači riječ komercijalizacija. Razgovarajte s učenicima i o poeziji. Koliko je poezija zastupljena u reklamama i općenito u medijima? Zašto je tomu tako? Smatraju li učenici da je teško pisati poeziju? Potaknite ih da obrazlože svoj odgovor.
Učenicima zatim ponudite izazov pisanja poezije. U vrijeme adventa izradite učenicima adventski kalendar. Za izradu vam može poslužiti digitalni alat My Advent. Svaki dan postavite učenicima izazov pisanja određenog pjesničkog oblika (rimovani četverostih, akrostih, činkvina, dijamantna pjesma, biopjesma, pjesma u kojoj su sve pjesničke slike, haiku, blackout pjesma itd.). U kalendar upišite uputu u čemu vam može pomoći uputa na poveznici.
Potaknite učenike da motivi u učeničkim pjesmama budu povezani sa zimskim ugođajem i vremenom adventa. Ovdje naglasiti da se ne radi o pisanju vjerske poezije te da svi učenici mogu sudjelovati u izazovu, bez obzira na vjersku ili bilo koju drugu pripadnost. Učenici svoje pjesme pišu u alatu za izradu e-knjiga Book Creator koje ćete im vi unaprijed kreirati, a učenici će ih dalje uređivati. Svaka napisana pjesma neka bude popraćena fotografijom ili učeničkim crtežom. Uputite učenike na navođenje stranica s kojih su preuzeli fotografije. Na zadnju stranicu knjige neka postavljaju podatke o preuzimanjima. Zadaci koje postavite za vikend neka budu usmjereni na samostalni odabir jedne napisane pjesme prethodnog tjedna i njeno izvođenje u ambijentu doma, dvorišta ili nekog mjesta koji će pridodati stvaranju lirskog ugođaja. Uputite učenike da snime video u kojem čitaju svoj uradak i pošalju ga na zajednički dogovoreno mjesto. Neka odaberu jednu pjesmu koju su napisali, a koja im se najviše sviđa, nauče ju izražajno čitati (ili još bolje - napamet). Prilikom izvedbe uputite učenike da paze ne sljedeće: razgovjetnost, primjerenu glasnoću, točno naglašavanje riječi, brzinu čitanja, ostvaraj pauze, ugođaj koji proizlazi iz čitanja. Najbolje video recitacije možete vrednovati.
Po završetku organizirajte osvrt na način da svaki učenik odabere dvije knjige svojih kolega iz razreda i da im napiše kritički osvrt na njihovu zbirku. Što im se posebno svidjelo, što bi promijenili i slično. Vodite računa da svaki učenik ima barem jedan kritički osvrt na svoju zbirku. Sve napisane učeničke radove objavite na mrežnim stranicama škole i organizirajte večer čitanja poezije. Ukoliko u razrednim odjelu imate učenika koji sviraju neki instrument uključite ih kao glazbenu pratnju prilikom recitacija.
Učenicima s teškoćama, posebice učenicima s intelektualnim teškoćama, ADHD-om, poremećajima iz spektra autizma detaljno i jasno objasnite i uvedite ih u zadatak. Pripremite im jasne pisane upute razrađene po koracima za pisanje pjesme. Tijekom rada provjeravajte razumiju li upute i zadatak te im pružite podršku ukoliko im zadatak teže ide. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja provjerite pravopis i gramatiku te im pružite podršku i ispravite ukoliko naiđete na pogrešku. Demonstrirajte im rad u digitalnom alatu e-knjiga i izradite upute za korištenje. Učenicima s oštećenjem vida omogućite korištenje asistivne tehnologije, provjerite podržava li čitač ekrana digitalni alat. Ukoliko ne podržava, omogućite im rad u paru. Tijekom rada učenika s teškoćama vodite po koracima od pisanja pjesme do navođenja podataka o preuzimanju. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više snimaju cijeli proces od početka pisanja do završne priredbe te montiraju prilog o novom valu poezije.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.