Na početku provedite vježbu fokusiranog opažanja kako biste ponovili znanje o kadru, formatu, odnosima cjeline i dijelova. Učenicima pripremite kartonske okvire različitih formata da putem njih istražuju neposrednu okolinu. Zadajte im da u zadani okvir smjeste određene dijelove neposredne okoline ili im pripremite postav u prostoru koji moraju smjestiti u različite vrste formata. Vježbom ponovite pojmove odnosa cjeline i dijelova, kadra i formata. Na taj će način učenici osvijestiti da su zakonitosti u plošnom likovnom djelu (crtežu, slici ili grafici) određene formatom i kadrom. Produbit ćete razumijevanje odnosa cjeline i njezinih dijelova te njihov međusobni odnos i načine kadriranja.
Usmjerite učenike na istraživanje sadržaja s pomoću niza poveznih zadataka aktivnog promatranja umjetničkih djela napravljenih u digitalnom alatu Genially. Neka učenici na primjerima umjetničkih djela uoče ono što su istraživali u prethodnoj vježbi i usporede s novim spoznajama. Pronađite primjere na platformi WikiArt vodeći računa o autorskim pravima. Primjerima umjetničkih djela obuhvatite različite vrste kompozicija (horizontalna, vertikalna, dijagonalna, piramidalna, kružna) i u predloženom digitalnom alatu pripremite aktivnosti kao interaktivne slike i igre putem kojih ćete ponoviti različite vrste kompozicija i odmah dobiti povratne informacije o razumijevanju i prepoznavanju istih. S obzirom na to da pojam kompozicije označava međusoban raspored i odnos elemenata u nekoj cjelini, te se isti pojam upotrebljava u glazbenom jeziku i u svakodnevici, povežite to s primjerom glazbene kompozicije i drugim primjerima kompozicija u svakodnevnom životu kako bi učenici lakše povezali i razumjeli što podrazumijeva međusoban odnos elemenata u nekoj cjelini.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Napravite prostornu prilagodbu (razmještaj namještaja u prostoriji, usmjerenje svjetlosti i sl.) kako bi i učenici s oštećenjima mišićno-koštanog sustava mogli ravnopravno sudjelovati u aktivnosti. Učeniku s teškoćama omogućite rad u paru s učenikom koji će mu usmjeriti pažnju na zadatak ili pridržati kartonski okvir. Istu ulogu može preuzeti pomoćnik u nastavi ako ga učenik ima.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Genially. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Omogućite učeniku s teškoćama korištenje podsjetnika s ključnim pojmovima (vrste kompozicija) i primjerima tijekom rješavanja zadataka u digitalnom alatu Genially. Pri izradi zadataka u istoimenom alatu grafički organizirajte sadržaj (vizualna zasićenost, nestiliziran font, veličina 14, naglašeni ključni pojmovi). Učenik s oštećenjem mišićno-koštanog sustava neka upotrebljava, ako je moguće, prilagođeni miš. Smjestite učenika u par s drugim učenikom koji će mu pružiti dodatnu podršku. Istu ulogu može preuzeti pomoćnik u nastavi ako ga učenik ima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
U digitalnom alatu ThingLink pripremite učenicima interaktivnu mapu s fotografijama njima poznatih eksterijera (dijelova grada ili mjesta u kojem žive) i interijera (škola). Tijekom pripreme materijala svakako vodite računa o kadru i različitim vrstama kompozicija, a učenici će, promatrajući prikazane primjere, moći prepoznati različite oblike vizualnih komunikacija. Vođenom diskusijom tijekom promatranja primjera u digitalnom alatu potaknite učenike na to da se prisjete pojmova kadar, format i kompozicija, o kojima ste govorili u prethodnoj aktivnosti. Na istim fotografijama u digitalnom alatu istražite koji sve oblici vizualnih komunikacija tamo postoje, koje od njih učenici prepoznaju i koje sami uočavaju u prostoru, a koje ne. Na temelju analize fotografija i povratnih informacija koje ste dobili od učenika zajedno definirajte pojmove vizualne komunikacije i dizajna na primjerima koje su prepoznali na fotografijama. U istom alatu pripremite dodatne primjere kako biste uputili učenike i u ostale oblike vizualnih komunikacija i grafičkog dizajna. Među ostalim, naglasite i oblikovanje mrežnih stranica.
Kad dobijete povratnu informaciju o razini razumijevanja navedenih pojmova, krenite s učenicima u pripremu za izradu zadatka. Razgovarajte o tome koje teme uočavaju na primjerima vizualnih komunikacija u vlastitu okruženju, koje ih teme zanimaju, kakvi ih vizualni sadržaji privlače, a kakvi odbijaju i zašto. Neka učenici objasne koje teme smatraju važnima, a koje su premalo zastupljene u području vizualnih komunikacija. Na taj ih način potičete na razvijanje kritičkog mišljenja i stavova.
Svaki učenik neka odabere jednu vizualnu komunikaciju koja ga je tematski zainteresirala, ali onu koja nije zastupljena u prethodno viđenim primjerima. Možete unaprijed pripremiti neke teme vezane, primjerice, za ekologiju, održivi razvoj, vršnjačko nasilje, sigurnost na internetu, prihvaćanje različitosti i slično. Svaki učenik odabranu temu razrađuje za predložak naslovnice internetske stranice. Uputite ih na strukturiranje vlastitih misli i izradu umne mape. Umnu mapu mogu izraditi na papiru ili u digitalnom alatu Coggle. Zadajte im jasne smjernice kako bi, služeći se umnom mapom, uspješno razradili ideju. Pripremite zadane elemente koje umna mapa treba sadržavati. To su, primjerice, tema i vrsta kompozicije koju će upotrijebiti kao predložak za izgled sučelja.
Nakon što je umna mapa izrađena, možete s učenicima provesti vršnjačko vrednovanje kako bi vidjeli jesu li zadovoljili sve elemente koje umna mapa treba sadržavati. Zatim ih usmjerite u izradu likovnog rada. Likovni rad izrađuju u kolažu, jednoj od slikarskih likovnih tehnika. Ukratko ponovite obilježja zadane likovne tehnike. Možete im ponuditi raznobojne papire, časopise ili novine za izradu rada. Učenici kolažiraju naslovnicu internetske stranice koju su razradili s pomoću umne mape.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Tijekom izrade sadržaja u digitalnom alatu ThingLink pripazite na vizualnu zasićenost i kontrast. Promatrani sadržaji neka budu primjerene veličine, a ključni dijelovi naglašeni. Pri usmenom izlaganju i postavljanju pitanja upotrebljavajte pauze te češće provjeravajte razumijevanje učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje. U usmenom predstavljanju pojmova koristite se jednostavnim rječnikom i navođenjem što više primjera iz svakodnevnog života.
Učeniku s teškoćama možete izraditi podsjetnik u obliku kartice s ključnim pojmovima u alatu Word pazeći pritom na grafičku prilagodbu teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini).
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Coggle. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Omogućite učenicima s teškoćama podsjetnik za izradu umne mape popraćen primjerom već izrađene umne mape. Unaprijed odaberite temu te izradite podsjetnik na elemente zadatka i uručite ga učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje.
Češće provjeravajte razumijevanje i napredak u radu učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje. Potaknite drugog učenika u klupi da povremeno usmjeri pažnju učenika s teškoćama. Omogućite učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje kraći odmor ako primijetite znakove nemira. Nakon toga ga ponovno usmjerite na aktivnost.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele ostvariti svoju ideju u virtualnom okruženju, mogu izraditi internetsku stranicu prema ideji koju su sami razradili. Kad razrade ideju putem umne mape i pripreme likovni rad, recite im da taj likovni rad mogu upotrijebiti kao predložak za izgled njihove internetske stranice. Uputite ih na uporabu besplatne platforme WordPress za izradu stranice. Gotovu stranicu s temom koju su odabrali, mogu podijeliti na stranicama škole kako bi bila dostupna svim zainteresiranim korisnicima.
Uputite učenike na međusobno dijeljenje radova koristeći se digitalnim alatom Padlet, a zatim ih navedite na aktivno promatranje, usporedbu i vrednovanje. Neka učenici izlože radove i prilože razrađene umne mape kako bi lakše mogli pratiti i provjeriti razlikuju li se njihovi radovi od početne ideje. Na taj način možete provjeriti razumiju li učenici pojmove dizajna i vizualnih komunikacija, prepoznaju li vrste kompozicija i znaju li primjenu likovne tehnike kolaža. Likovne radove izložite u prostoru škole.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Padlet. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova). Pružite im dodatnu podršku u dijeljenju radova putem digitalnog alata.
Pohvalite trud i rad učenika s teškoćama te mu istodobno dajte povratnu informaciju o njegovu radu. Pri vrednovanju učenika sa specifičnim teškoćama učenja nemojte uzimati u obzir eventualne pogreške u pisanju ili čitanju sadržaja umnih mapa. Iste učenike ohrabrite na sudjelovanje u vrednovanju drugih likovnih radova. Omogućite im podsjetnik na kriterije vrednovanja kako bi uspješnije usmjerili tijek misli.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.