Međupredmetna tema
Poduzetništvo
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Globalni tjedan poduzetništva

Međupredmetna tema
Poduzetništvo

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • IZVAN 1: kreativne industrije, vizualne komunikacije i dizajn, fotografija
  • HRV: popularna glazba, tematska izložba, motiv
  • IZVAN 2: poduzetnički projekt
  • IZVAN 3: poduzetnička ideja, prezentacija ideje, planiranje aktivnosti
  • IZVAN 4: recikliranje, valjak, kvadar
Izvannastavna aktivnost

Upakirana kreativnost

U alatu Mentimeter napravite kratku uvodnu anketu potaknutu pitanjem: Zamisli da si podmirio/la sve osnovne troškove života (stanarina, hrana, higijena…) i imaš 200,00 kn koje možeš potrošiti na nešto što voliš raditi. Na što ćeš potrošiti novac? Među odgovorima u oblaku riječi vjerojatno će se naći mnogo onih koji se odnose na proizvode kreativnih industrija (filmovi, glazba, moda, knjige, računalne igre…). Istaknite navedene primjere i razgovarajte s učenicima koliko često konzumiraju i troše novac na proizvode kojima zadovoljavaju svoju želju za kulturom i zabavom. Objasnite pojam kreativnih industrija upućujući učenike na sljedeću poveznicu.

Izdvojite nekoliko tipičnih proizvoda kulturnih i kreativnih industrija (filmovi, glazba, knjige, računalne igre…) i podijelite učenike u grupe. Svaku grupu uputite da istraži na internetu dodijeljene im proizvode te neka pokuša “rekonstruirati“ nastanak tog proizvoda od početne ideje do trenutka njegove kupnje odnosno konzumacije (npr. Kako nastaje dobar animirani film?, Kako nastaju video igre?, Kako nastaje umjetnička kutija?). Svoju “rekonstrukciju” učenici zapisuju u obliku natuknica te prezentiraju drugim grupama. Te će im rekonstrukcije pomoći da razumiju složenost procesa oblikovanja proizvoda kreativnih industrija, kao i stvaranje slike o širokom polju zanimanja koja one obuhvaćaju.

Kroz oluju ideja odaberite konkretan proizvod za koji će učenici oblikovati idejno rješenje (primjerice, neki predmet iz područja produkt-dizajna: društvenu igru, držač za mobitel, tablet i sl.). Usmjerite učenike da odaberu proizvod koji neće zahtijevati veća ulaganja u materijal izrade (primjerice, modeli koje je moguće oblikovati od recikliranih materijala kao što su karton, najlonske vreće i sl.). Svoje će idejno rješenje učenici promovirati na Globalnom tjednu poduzetništva.

Organizirajte učenike u plašt stručnjaka tako da se svaki učenik nalazi u ulozi određenog stručnjaka unutar projekta (dizajner, fotograf, web dizajner, copywriter…). Uputite ih na alate koje mogu koristiti za obradu fotografija Pixlr i Canvu za izradu letaka, interaktivnih prezentacija i reklama. Na temelju prijašnjih “rekonstrukcija” nastanka proizvoda učenici zajednički izrađuju hodogram te organiziraju rad i promociju na Globalnom tjednu poduzetništva.

Izvannastavna aktivnost

Upakirana kreativnost

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Poticanjem kreativnih rješenja učenici razvijaju poduzetničku ideju od koncepta do realizacije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna kultura
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Hej, sanjalice – misli sm@rth!

Najavite učenicima sadržaj i aktivnosti tjednog projekta. Uvod u tematski projekt može biti pjesma grupe Elemental Hej, sanjalice koju možete naći na navedenoj poveznici. Nakon slušanja i gledanja videa, povedite razgovor o temi pjesme, motivima te animiranim slikama koje prate riječi pjesme. U analizi animiranog videa navodite učenike na misaonu poruku pjesme mladenačkom identitetu: “Sanjaj svoje snove!”

Po završetku analize, pred učenike postavite prazan kofer koji je motiv u pjesmi. Objasnite učenicima da će vam kofer poslužiti za izlaganje njihovih konačnih proizvoda povodom Globalnog tjedna poduzetništva u studenom.

Učenike podijelite u grupe. Svakoj grupi dodijelite plavu kovertu u kojoj je 20 kuna. Zadatak je svake grupe osmisliti pametnu ideju koristeći ulog koji im darujete u plavoj omotnici. Očekujte prvo iznenađenje učenika jer je ulog malen, no cilj je ove aktivnosti potaknuti učenike na promišljanje o pojmu ulaganja u male projekte iz kojih mogu izrasti veliki. Ti mali projekti mogu biti: izrada malih platnenih vrećica od žutice koje će učenici oslikati akvabojama, oslikavanje drvenih kutija dekupaž-tehnikom, izrada broševa od recikliranog materijala, izrada magneta od gipsa, personalizacija bilježnica i drvenih olovki, sadnja začinskog bilja u teglicama, izrada cvjetnih aranžmana i slično. Izradite brošuru proizvoda koje mogu kupiti u trgovinama u iznosu do dvadeset kuna kako biste učenike potaknuli na potrošnju početnog uloga. Objasnite im da svoju ideju oblikuju kao animaciju u alatu Poowtoon. U animaciju trebaju ugraditi zvučno izvješće u kojem opisuju poduzetnički plan ostvarivanja ideje (dobivena ulaganja, investiranje u materijal, proces stvaranja novog proizvoda, buduća zarada, daljnja ulaganja u proizvod). Gotovu animaciju u Poowtoonu učenici preoblikuju u QR kod u alatu QR Code Generator. Isprintani QR kod svaka grupa lijepi na kofer. Svi učenici sada mogu pregledavati sve animacije očitavajući QR kod čitačem za kodove te odlučiti koja im se ideja najviše svidjela. Razgovarajte s učenicima o njihovim idejama, o suradnji u grupama, o problemima na koje su nailazili tijekom procesa stvaranja animacije i o tome kako su ih rješavali.

Kofer možete izložiti u holu škole u Globalnom tjednu poduzetništva tako da svaki učenik može očitavanjem QT kodova pogledati poduzetničke ideje učenika. Sve animacije mogu se objaviti na školskoj internetskoj stranici.

Postupci potpore

Za učenike kojima je to potrebno, možete unutar grupe predvidjeti rad u paru, primjerice, za učenike s oštećenjima vida, motoričkim oštećenjima, intelektualnim teškoćama i PSA-om). Uloge svakog učenika u provedbi projekta trebaju biti jasno određene. Ključne točke i sastavnice provođenja malog projekta / poduzetničkog plana poželjno je potkrijepiti jednim primjerom prikazanom putem PowerPoint prezentacije. Umjesto prezentacije, možete dati predložak s navedenim koracima u realizaciji poduzetničkog plana.

Po potrebi, demonstrirajte izvođenje animacije u alatu Poowtoon, njezino preoblikovanje u QR kod u alatu QR Code Generator, kao i očitavanje QR koda.

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da u vlastitom domu od reciklažnog materijala izrade uporabni proizvod, a cijeli proces rada snime i obrade u alatu Adobe Spark. Svoj uradak mogu podijeliti na školskoj internetskoj stranici ili na Globalnom tjednu poduzetništva.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Hej, sanjalice – misli sm@rth!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ C.7.2. Učenik obrazlaže značenje popularnokulturnih tekstova s obzirom na društveni i ekonomski kontekst.
  • OŠ HJ A.7.4. Učenik piše objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu.
  • OŠ HJ B.7.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Istražujem, poduzimam, predstavljam

Na početku školske godine okupite učenike osmog razreda. Objasnite im da će do studenog, kada se obilježava Globalni tjedan poduzetništva, oni biti nositelji projekta “Istražujem, poduzimam, predstavljam”. Njihov će se rad odvijati u više etapa. U početku učenike upoznajte s osnovnim terminima pitanjima: Što je poduzetništvo? Tko je poduzetnik? Koje osobine treba imati poduzetnik? Koje su gospodarske grane najrazvijenije u Hrvatskoj? Koje nisu? Učenike podijelite u grupe i svaka grupa na internetu istražuje gorenavedena poduzetnička pitanja o kojima ste raspravljali.

Na idućem sastanku svaka grupa predstavlja saznanja do kojih je došla istraživanjem. Navedena saznanja prikupite u alatu Mentimeter u tipu otvorenog pitanja. Na temelju navedenih podataka učenici će sastaviti anketni upitnik za roditelje cijele škole. Pomoću upitnika koji će izraditi u digitalnom alatu Google Forms (Obrasci) uputite učenike da istraže koliko se roditelja učenika škole bavi poduzetništvom, kojom se gospodarskom granom bave, jesu li zainteresirani za sudjelovanje u Globalnom tjednu poduzetništva koji će se održati u školi. Uputite nekoliko učenika da se najave ravnatelju škole na sastanak kako bi mu usmeno prezentirali ideju o načinu obilježavanja Globalnog tjedna poduzetništva.

Uz upitnik koji će izraditi, učenici učiteljima pišu pismo u kojem će objasniti za što im je potrebna anketa i uputiti molbu da proslijede poveznicu na anketu svim roditeljima učenika njihova razreda. Kada napišu pismo i molbu učiteljima, sve zajedno (poveznicu na anketu, pismo i molbu) poslat će ravnatelju škole s opisom ideje za Globalni tjedan poduzetništva. Neka zamole ravnatelja da njihovu anketu, pismo i molbu proslijedi svim učiteljima razredne nastave i razrednicima u predmetnoj nastavi kako bi oni poveznicu na anketu poslali roditeljima.

Učenici nakon toga prate i analiziraju podatke koji im pristižu nakon poslanih upitnika. Na temelju dobivenih rezultata upitnika, učenici se ponovno sastaju i dogovaraju način na koji će organizirati sajam. Učenici određuju veći školski prostor (školska dvorana, blagavaonica ili predvorje škole) gdje će se sajam održati te na temelju dobivenih anketa istražuju koliko ima poduzetnika i u kojim gospodarskim granama, kontaktiraju roditelje poduzetnike uz pomoć učitelja i pitaju ih jesu li voljni sudjelovati na sajmu na kojem će predstaviti vlastito “poduzetništvo”. Prema odgovorima roditelja, učenici organiziraju vrijeme kada roditelji mogu sudjelovati na sajmu. Sajam može trajati tjedan dana u popodnevnim satima (možete organizirati sajam tako da se u ponedjeljak predstave uslužne djelatnosti, u utorak proizvodnja, u srijedu građevinarstvo itd.). Slijedi uključivanje drugih učenika. Učenici čiji su roditelji poduzetnici, a voljni su sudjelovati na sajmu, zajedno s roditeljima osmišljavaju na koji će način predstaviti svoj rad (npr. majka učenice koja je frizerka napravit će u dogovoreno vrijeme nekoliko frizura učenicima škole, a njezino će dijete sastaviti letak o majčinom zanimanju) te što im je za to potrebno (npr. dvije školske klupe, pristup struji, stolci). Zadatak je učenika osmih razreda umnožiti letke kako bi oni mogli biti podijeljeni u vrijeme sajma ostalim učenicima i posjetiteljima.

Kada su sve dogovorili, voditelji projekta (učenici osmog razreda) sastavljaju plakate u digitalnom alatu Canva, umnožavaju ih i postavljaju na za to predviđena mjesta unutar gradske četvrti u kojoj stanuju. Putem plakata pozivaju sve zainteresirane na sajam.

Učenici zajednički, prema podacima dobivenim iz anketa i dogovorima koje su proveli s roditeljima/poduzetnicima, odabiru njima najzanimljivijeg poduzetnika s kojim snimaju intervju za internetsku stranicu škole.

Učenici tijekom sajma svaki dan za školsku stranicu pišu članak u kojem opisuju što se taj dan događalo i daju najavu za ono što će se događati idući dan.

Izvannastavna aktivnost

Istražujem, poduzimam, predstavljam

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Upoznati učenike s poduzetništvom, usmjeriti ih na isto te predstaviti poduzetnike (roditelje) iz svoje škole tijekom Globalnog tjedna poduzetništva.
  • Surađivati s lokalnom zajednicom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Otvori vrata svima

Uputite učenike da pogledaju videozapis Tear down those walls! - accessible tourism for all - right on kako bi stekli uvid u to s kojim se sve problemima suočavaju ljudi s invaliditetom koji kao turisti posjećuju neku zemlju. Nakon gledanja videa, podijelite učenike u nekoliko manjih grupa. Objasnite im da imaju cilj pomoći turistima s invaliditetom prilikom posjete njihova mjesta ili grada. Uputite učenike da razmisle koja su mjesta koje bi turisti s invaliditetom mogli posjetiti u njihovu mjestu ili gradu - od poznatih turističkih atrakcija, preko zanimljivih neistraženih mjesta te onih koja se posjećuju svakodnevno (trgovina, restoran, hotel, pošta…). Učenici mogu raditi popis takvih mjesta u OneNote razrednoj bilježnici ili drugom sličnom alatu za kolaboraciju i dijeljenje sadržaja.

Nakon identificiranja mjesta, uputite učenike da otvore poveznicu Turistička karta te uoče kako su označena turistička mjesta na interaktivnoj karti. Uputite ih na otvaranje poveznice Google Maps i na označavanje mjesta s popisa iz prve aktivnosti. Objasnite učenicima da na kartu trebaju dodati nove oznake: 1. mjesto te 2. opis problema.

Predstavite učenicima određena rješenja za osobe s invaliditetom iz videozapisa All train stations accessible for blind and visually impaired people, u kojem mogu uvidjeti prijedloge rješenja za osobu s oštećenjem vida. Uputite učenike da naprave popis problema na koja nailaze turisti s invaliditetom prilikom dolaska u njihovo mjesto ili grad (primjerice, nedostupnost lokacije, nepostojanje prilagođenog javnog prijevoza, nepostojanje oznaka za slijepe, neizrađeni interaktivni sadržaji za osobe oštećenog sluha...). Na temelju navedenih problema, potaknite učenike na osmišljavanje kreativnih ideja za rješavanje identificiranih problema. Učenici svoje ideje dopisuju u zajedničku mapu u OneNote razrednoj bilježnici.

Objasnite učenicima da na temelju svojih ideja izrade prezentaciju lokalnim donositeljima odluka, udrugama koji se bave problemima osoba s invaliditetom i slično. Prezentaciju rade u alatu Canva, a uputite ih da prezentacija treba sadržavati sljedeće elemente: sažet opis problema, popis turističkih atrakcija u mjestu/gradu, izrađenu interaktivnu kartu, opis problema za turiste s invaliditetom te moguće rješenje. Prezentaciju mogu prezentirati javno u sklopu Globalnog tjedna poduzetništva kao mogućnost traženja investitora za njihove ideje za rješavanje problema u lokalnoj zajednici. Izrađenu prezentaciju dijele u OneNote razrednoj bilježnici. Objasnite učenicima da sve opisane i izrađene aktivnosti mogu pridonijeti i pisanju prijave za financiranje takva projekta te da je više informacija moguće potražiti na poveznici Prijava na natječaj.

Izvannastavna aktivnost

Otvori vrata svima

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi i osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Poučiti učenike kako primjenjivati inovativna i kreativna rješenja te razviti poduzetničku ideju od koncepta do realizacije.
  • Uputiti ih da planiraju i upravljaju projektnim aktivnostima, kao i da prepoznaju važnost odgovornoga poduzetništva za rast i razvoj pojedinca i zajednice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Adventsko recikliranje

Upoznajte učenike s Globalnim tjednom poduzetništva te ciljem i provođenjem aktivnosti. Jedan tjedan u studenom posvećen je poduzetništvu i održava se svake godine u preko 160 zemalja diljem svijeta. Manifestacija se održava jednom godišnje, a služi proslavi poduzetništva, inovativnosti i kreatora posla koji pokreću i provode ideje u stvarnost, potiču ekonomski rast i šire blagostanje svoje zajednice.

Na početku školske godine najavite učenicima sudjelovanje u manifestaciji Globalnog tjedna poduzetništva. Tijekom rujna i listopada učenici će prikupljati role WC papira i kutije kod kuće i u školi. Mogu potaknuti ostale učenike da im se pridruže u prikupljanju. Porazgovarajte s učenicima o idejama za izradu adventskih proizvoda od rola papira i kutija. Možete im pokazati slike na internetskim stranicama: stranica 1, stranica 2 i stranica 3. Učenici će izrađivati predmete vezane uz nadolazeći advent. To mogu biti adventski: kalendari, vijenci, stalci za olovke ili kozmetiku.

Potaknite učenike da izrade troškovnik i popis potrebnog potrošnog materijala za izradu proizvoda (ukrasni papiri, mašnice, ukrasi…). Prema troškovniku i uloženom trudu određuju cijene izrađenih proizvoda.

Potaknite učenike da osmisle kako će promovirati sajam s naglaskom na upotrebu recikliranog materijala (promicanje korištenja recikliranog materijala s ciljem očuvanja okoliša i u druge svrhe). Učenicima možete ponuditi izradu prigodnog plakata u alatu Canva, na kojem će najaviti proslavu Globalnog tjedna poduzetništva kroz prodaju vlastitih proizvoda.

Na kraju rada i najave Globalnog tjedna poduzetništva, učenici svoje radove mogu izlagati i prodavati na štandu. Fotografije s obilježavanja mogu objaviti na internetskim stranicama škole.

Izvannastavna aktivnost

Adventsko recikliranje

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Primjenjuje kreativna rješenja, te razvija poduzetničku ideju od koncepta do realizacije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Matematika
  • Likovna kultura

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Studentski poduzetnički inkubator. Global Enterpreneurship Week 2020 (29.05.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.