Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Bez struje

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • KEM: energija, obnovljivi i neobnovljivi izvori, štednja energije
  • MAT: množenje racionalnih brojeva, mjerne jedinice za vrijeme
  • IZVAN: čuvanje hrane, hlađenje napitaka, racionalno korištenje električne energije
  • TEH: Električna tvorevina, eksperiment, istosmjerni generator
  • GK: vrste glazbe, beatbox, tjeloglazba
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Energetski vampiri – isključi ih!

Ovu aktivnost možete izvesti u timu s učiteljem Matematike. Povedite s učenicima raspravu o energiji. Što je energija? Kako biste je opisali? Odakle dobivamo energiju?… Energiju koristimo stalno. Koristimo je za pokretanje industrijskih pogona, automobila, za grijanje i hlađenje naših domova. Koristimo je za proizvodnju struje za rasvjetu i za pokretanje različitih uređaja u našim domovima, školama, hotelima, bolnicama i sl. Iz dana u dan, potrošnja energije se povećava.

Potaknite učenike da se prisjete što znanju o obnovljivim i neobnovljivim izvorima energije. Skrenite im pozornost da još uvijek najveću količinu električne energije dobivamo iz neobnovljivih izvora energije. Izgaranje velike količine fosilnih goriva uzrokuje klimatske promjene koje dovode do velikih štetnih posljedica na čovjeka i ostala živa bića. Među ostalim, uzrokuju razorne oluje, poplave i požare koje mogu ugroziti i opskrbu električnom energijom za milijune ljudi. Ono što svaki pojedinac može učiniti je da u svakodnevnom životu nastoji smanjiti potrošnju električne energije na najmanju moguću mjeru. Upitajte ih jesu li ikada čuli za vampire električne energije.

Podijelite ih u timove i neka istraže na mrežnim stranicama koji su to energetski vampiri u našem kućanstvu. Pomozite pitanjima: Što znači stand-by (stanje pripravnosti)? Koji su to uređaji koje ostavljamo u stanju pripravnosti? Koliko energije i novca gubimo time što ne isključimo te uređaje? Kako njihovo negašenje utječe na okoliš? Neka učenici predlože kako to promijeniti. Timovi se unutar sebe trebaju dogovoriti o podijeli zadataka. Svi timovi će prezentirati rezultate svoga istraživanja u alatu BookCreator. Podijelite kod vaše BookCreator knjižnice (Library) s učenicima kako bi mogli izrađivati svoje digitalne knjige i čitati postojeće knjige u knjižnici. Svaki tim izrađuje jednu knjigu u kojoj prikazuje rezultate svoga istraživanja te ih predstavlja ostatku razreda. U konačnici, od svih radova možete izraditi jednu knjigu koju ćete objaviti na mrežnoj stranici škole.

Zatim timovi trebaju izraditi naljepnice s natpisom “isključi me”. Možete im ponuditi i da se kreativno izraze crtežima. Naljepnice mogu izraditi koristeći Word Online. Te naljepnice će iskoristiti u svojoj učionici, ostalim prostorijama škole, kod svoje kuće… Neka pronađu sve energetske vampire i neka na njih zalijepe podsjetnik “isključi me”.

Postupci potpore

Učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima s poremećajem iz spektra autizma i učenicima s teškoćama pažnje i hiperaktivnosti olakšajte sudjelovanje u uvodnoj raspravi izradom podsjetnika o obnovljivim i neobnovljivim izvorima energije, načinima na koje se koriste i posljedicama koje mogu imati. Gdje je moguće, koristite i slikovnu podršku. Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte ravnopravno sudjelovanje i uključivanje u raspravu. Potaknite sudionike rasprave da govore jasno i razumljivo jer gluhi učenik čita s usana. U slučaju da učenik nije razumio, izgovoreno treba ponoviti, skratiti i preoblikovati. Dodatno provjerite razumijevanje složenijih pojmova i razumljivost postavljenih zadataka.

Provjerite razumiju li učenici s teškoćama značenje pojma "vampiri električne energije“ i, prema potrebi, dodatno pojasnite dajući primjere. Osobito se to odnosi na učenike s poremećajem iz spektra autizma i učenike s intelektualnim teškoćama koji mogu imati poteškoća s razumijevanjem prenesenog značenja.

Prilikom grupiranja učenika jasno definirajte ulogu učenika s teškoćama, u skladu s njegovim mogućnostima, kako bi mogao uspješno izvršiti zadatak i aktivno doprinijeti radu grupe.

Kod izrade knjige s rezultatima rada i naljepnica s natpisom "isključi me“, provjerite podržava li asistivna tehnologija koju imaju učenici s oštećenjem vida i motoričkim poremećajima, korištenje predviđenih alata. Ukoliko ne podržava, omogućite rad u paru i potaknite ostale članove grupe da učenicima s teškoćama opisuju što rade te da ih uključuju u izradu i uvažavaju njihove sugestije za izvedbu.

U aktivnosti izlaganja rezultata istraživanja potaknite i ohrabrite učenike s teškoćama da aktivno sudjeluju i u ime grupe prezentiraju barem jedan dio u kojem su bili najviše uključeni.

Za učenike koji žele znati više

Predložite zainteresiranim učenicima da istraže alternativne izvore energije, one koji mogu zamijeniti fosilna goriva te na taj način pridonijeti manjem onečišćenju okoliša. Neka izrade prezentaciju o tome koristeći PowerPoint Online. O rezultatima istraživanja raspravite u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Energetski vampiri – isključi ih!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ KEM C.8.2. Procjenjuje učinkovitost i utjecaj različitih izvora energije na okoliš.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Ugasi me!

Ovu aktivnost možete izvesti u timu s učiteljem Kemije. Razgovarajte s učenicima o njihovim navikama gašenja električnih uređaja i njihovog isključivanja iz izvora napajanja. Možete ih pitati: Jeste li ikada razmišljali o tome koliko električne energije troše uređaji u stanju pripravnosti (stand by modu)? Smatrate li da ona lampica koja gori na prekidaču produžnog kabela negativno utječe na naš okoliš? Iznesite učenicima podatak da prema procjeni Međunarodne agencije za energiju uređaji u stanju pripravnosti, takozvani "vampirski uređaji", godišnje potroše između 200 i 400 TWh električne energije. Zbog lakše predodžbe tog broja, recite im da je u čitavoj Hrvatskoj 2018. godine potrošeno oko 19 TWh energije. Zadajte im zadatak da kod kuće naprave popis svih električnih uređaja koji su bespotrebno uključeni i koje većinom ne isključuju iz izvora napajanja.

Na nekom od narednih sati podijelite ih u heterogene grupe i neka pretraživanjem materijala na internetu pronađu vrijednosti stand by potrošnje uređaja koje su naveli. Tijekom pretraživanja neka sve grupe koriste zajedničku zaslonsku ploču koju ćete kreirati u alatu Whiteboard koji je dio Office 365 paketa i podijeliti ga učenicima poveznicom. Na ploču zapisuju uređaj i podatak o potrošnji koji su pronašli. Svaki učenik za sebe, a potom i svaka grupa, neka izračuna koliko se godišnje električne energije potroši na takav način u njegovom kućanstvu. Prema dobivenim podatcima izračunajte i vrijednost energije za sve učenike u razredu.

Osim što izračunata vrijednost utječe na visinu računa za električnu energiju koje kod kuće dobivaju, upitajte ih znaju li na koji način bi smanjenjem potrošnje te energije utjecali na okoliš? Dajte im podatak o koeficijentu emisije CO2 koji prema podatcima Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja za električnu energiju iznosi 234,81 g/kwh. Pomoću njega neka izračunaju koliku emisiju CO2 godišnje uzrokuju u njihovom kućanstvima samo uređaji koji rade u stanju pripravnosti. Nakon što učenici računaju vrijednosti po grupama, izračunajte i ukupnu vrijednost za sve učenike.

U zajedničkoj raspravi porazgovarajte s učenicima o važnosti učinkovitog korištenja električne energije i zbog smanjenja troškova i zbog doprinosa smanjenju emisije stakleničkih plinova u atmosferu. Naglasite im da je bitno smanjiti potrošnju električne energije jer proizvodnja električne energije još uvijek pogoršava klimatske promjene, a klimatske promjene štetno utječu na našu dobrobit. Među ostalim, dovode do sve češćih oluja, poplava i požara koji mogu prekinuti i samu opskrbu električnom energijom.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama predočavanje potrošnje energije u TWh može biti apstraktno i teško razumljivo. S obzirom na to da se u kasnijim aktivnostima potrošnja energije ionako povezuje s visinom računa, ako u razredu imate učenike s intelektualnim teškoćama, učenike s poremećajem iz spektra autizma ili učenike sa specifičnim teškoćama učenja, dobro bi bilo uz TWh odmah navesti i koliki bi to bio novčani iznos na računu jer je to ono što je učenicima poznato i s čim imaju iskustva.

Učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima s poremećajem iz spektra autizma, učenicima s oštećenjem vida i učenicima s poremećajem pažnje dajte jasne pisane smjernice za zadatak koji moraju napraviti kod kuće. Možete im dati popis električnih uređaja za koje očekujete da ih imaju u domu, a učenici mogu provjeriti i označiti koji se od njih ne isključuju iz izvora napajanja.

Pružite učenicima podršku u traženju vrijednosti stand by potrošnje na internetu i ovisno o individualnim mogućnostima učenika, smanjite zahtjevnost zadatka pa neka učenik traži podatke za manji broj uređaja.

Broj zadataka smanjite i prilikom samostalnog računanja godišnje potrošnje energije i emisije CO2 u kućanstvu. Omogućite učenicima s teškoćama uporabu podsjetnika s formulama, korištenje kalkulatora i prema potrebi, hodogram za rješavanje zadataka ili rješavanje prema ponuđenom modelu. Možete predvidjeti i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podaci. Omogućite produljeno vrijeme za rad.

Zaključke rasprave oblikujte u sažetak koji učenici mogu zalijepiti u bilježnicu i koji će im služiti kao podsjetnik i za usustavljivanje sadržaja.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu provjeriti kakvo je stanje s uređajima u stanju pripravnosti u vašoj školi. Neka naprave popis tih uređaja i kod spremačica ili u razgovoru s ravnateljem provjere isključuju li se svi iz izvora napajanja kada nisu u funkciji. Pomoću popisa i podataka koje su koristili na satu, neka izračunaju kolika je emisija CO2 u školi uzrokovana radom uređaja u stanju pripravnosti tijekom školske godine, odnosno koliko je umanjena emisija CO2 u slučaju redovnog isključivanja tih uređaja kada se ne koriste. Rezultate svog rada mogu prikazati digitalnim plakatom izrađenom u nekom alatu za grafički dizajn (npr. Canva) i objaviti u školskim novinama ili na mrežnoj stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Ugasi me!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT A.7.5. Primjenjuje računanje s racionalnim brojevima.
  • OŠ MAT D.7.5. Odabire i preračunava odgovarajuće mjerne jedinice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Kako krumpir i jabuke idu zajedno?

Povedite s učenicima razgovor o klimatskoj krizi i mogućnosti da njome prouzročene elementarne nepogode, pandemije i društveni nemiri dovedu do problema u opskrbi električnom energijom. Pitajte ih što bi učinili s hranom koju drže u hladnjaku?

Zatim ih pitajte znaju li kako čuvati hranu i napitke duže svježima i hladnima bez upotrebe struje odnosno hladnjaka, npr. prilikom boravaka u prirodi i sl.

Povedite s učenicima razgovor o tome znaju li kako se nekada, prije pojave hladnjaka, čuvala hrana. Primjerice, meso soljenjem i sušenjem, povrće u mokrom pijesku, zemljanim humcima ili podrumima, kiseljenjem i sl., mliječni proizvodi kiseljenjem ili proizvodnjom tvrdog sira, piće u podrumima, bunarima i sl. Mnogi od tih proizvoda nastalih potrebom za očuvanjem hrane dobili su Zaštićene oznake zemljopisnog porijekla.

Potaknite učenike da pitaju starije ukućane i poznanike o njihovim iskustvima čuvanja hrane bez hladnjaka te to ispričaju ostalima na satu. Podijelite učenike u grupe prema vrsti namirnica, npr. meso, mlijeko, voće, povrće, hlađenje napitaka.

Motivirajte učenike da u različitim izvorima, poput ovih na internetu koje predlažemo, pronađu učinkovite načine čuvanja hrane i pića bez pretjerane upotrebe hladnjaka: Pronađite alternativni način čuvanja hrane; Trebate ohladiti piće u nekoliko minuta; Kako sačuvati svježinu namirnica; Lanene korpe za kruh.

Neka svaka grupa nakon istraživanja ukratko predstavi informacije koje je pronašla. Pronađite dodirne točke u načinima čuvanja hrane, npr. svjetlost, temperatura, vlaga i sl. kako biste pronašli osnovne principe čuvanja hrane i napitaka. Potaknite učenike da isprobaju neke od tih načina kod kuće, a neke možete i u školi te na taj način provjerite istinitost pronađenih informacija.

Porazgovarajte s učenicima o tome kako (ponovno) otkriveni načini čuvanja hrane koji nam pomažu u slučaju da nestane struje, mogu utjecati na potrošnju energije u kućanstvu (smanjenje troškova režija i hrane) te ublažavanje klimatskih promjena. Neka učenici izrade brošuru koristeći alat Sway koji je dio Office 365 paketa o načinima čuvanja hrane i napitaka bez hladnjaka ili bez prekomjerne uporabe hladnjaka u kućanstvu, a posebno mogu naglasiti one koje su isprobali i provjerili praktično. Brošuru objavljuju na mrežnoj stranici škole, dijele učenicima, djelatnicima škole i roditeljima te je mogu predstaviti i na nekim događanjima u lokalnoj zajednici.

Izvannastavna aktivnost

Kako krumpir i jabuke idu zajedno?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Stjecanje znanja o čuvanju hrane i napitaka bez uporabe električne energije i razvoj svijesti o utjecanju stanja okoliša na opskrbu električnom energijom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tehnička kultura

Proizvodim(o) struju

Razgovarajte s učenicima o dobrobiti električnih tvorevina i njihovom poznavanju istih, a onda ih pitajte što bi se dogodilo kada bi u njihovom kraju odjednom potpuno nestalo struje i zašto bi se to moglo dogoditi. Upoznajte ih s činjenicom da zbog klimatskih promjena snažne oluje, poplave, odroni i požari postaju sve češći te im pokažite video Hurricane Dorian: Extensive power outages in Atlantic Canada in the wake of storm o nestanku električne energije uslijed takvih nepogoda, o atlantskoj oluji koja je 100 000 kanadskih građana danima ostavila bez električne energije (pokažite im dio od 2:00 min do kraja, gdje se vidi rušenje krana, srušeni stupovi dalekovoda i solidarno dijeljenje struje iz generatora za punjenje mobitela u susjedstvu).

Razgovarajte s učenicima možemo li mi, na razini eksperimenta, doskočiti blackoutu ili biti spremni na njega pomoću odbačenih uređaja koji koriste obnovljive izvore energije. Potaknite učenike da razgovaraju s roditeljima, starateljima, bakama i djedovima, pa i prijateljima o neispravnim električnim uređajima koje bi mogli iskoristiti za proizvodnju minimalne električne energije odnosno struje putem eksperimenta te da ih donesu u školu.

Podijelite učenike u nekoliko grupa. Svakoj grupi zadajte zadatak da proizvede minimalnu količinu električne energije odnosno struje koja će uključiti jedno trošilo vrlo male snage, npr. svijetleće diode (LED). Pritom jedna grupa može koristiti malu solarnu ćeliju iz kalkulatora, druga mali istosmjerni generator, tzv. "dinamo“ i slično za ostale grupe. Ako imate vještine i mogućnosti, za neke grupe napravite mali istosmjerni generator koji će na temelju elektromagnetske indukcije proizvesti mali istosmjerni napon koji je dovoljan za uključenje svijetleće diode, npr. na principu zvrka. Učenici tijekom eksperimenta prikupljaju potreban materijal za izradu kratkog videa (fotografije, kratke videoisječke...) koji mogu izraditi u digitalnom alatu Adobe Spark, a kojim će predstaviti svoju električnu tvorevinu. Elementi ključni za predstavljanje su: način izrade, primjena, dobrobit, učinci na čovjeka i okoliš.

Nakon predstavljanja videa porazgovarajte s učenicima o činjenici da veliki dio uzroka klimatskih promjena koje mogu dovesti do ispada električne energije leži u načinu na koji trošimo i proizvodimo električnu energiju te da bismo trebali koristiti obnovljive izvore energije i smanjiti potrošnju energije. Pokažite im video Earth hour around the World u trajanju od 1:26 minuta kao jedan od pozitivnih primjera smanjenja potrošnje i podizanja svijesti.

Postupci potpore

U aktivnosti gledanja videozapisa učenicima s oštećenjem vida osigurajte mjesto blizu izvora zvuka te opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjem sluha pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma i teškoćama pažnje i koncentracije tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivije praćenje ključnih dijelova.

Provjerite razumijevanje pojma blackout i pojasnite na primjerima iz svakodnevnog života.

Roditeljima učenika s teškoćama osigurajte pisane smjernice kako bi učenicima mogli pružiti kvalitetnu podršku u dijelu zadatka koji obavljaju kod kuće.

Prilikom grupnog rada osigurajte sudjelovanje svih učenika, osobito učenika s motoričkim teškoćama i učenika s oštećenjem vida. Učenicima s oštećenjem vida pritom je važno opisivati sve faze eksperimenta. Učenici mogu pridržavati ili dodavati materijale, spajati ih uz fizičku podršku i vođenje, mogu davati prijedloge i upute. Učenici s intelektualnim teškoćama mogu fotografirati i snimati.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više zadajte zadatak da na temelju eksperimenata osmisle kako na višoj tehnološkoj razini obnovljivi izvori energije mogu pomoći u kontekstu klimatske krize. Učenici trebaju nadograditi eksperiment i navesti primjenu veće tehnološke razine od samoga eksperimenta. Svoju ideju mogu predstaviti razredu koristeći alat za izradu prezentacija Emaze.

Nastavna aktivnost za predmet Tehnička kultura

Proizvodim(o) struju

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TK C.8.1. Na kraju četvrte godine učenja i poučavanja predmeta Tehnička kultura u domeni Tehnika i kvaliteta života učenik objašnjava dobrobiti električnih tvorevina, štetne učinke na prirodni okoliš i pravilne postupke uporabe i održavanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Kad glazba nije na klik

Učenike tijekom ove aktivnosti trebate postupno voditi do osvješćivanja uloge glazbe u svakodnevnom životu te njenog utjecaja na njih i njihovu dobrobit.

Uvod u aktivnost može biti razgovor na temu koje se vrste glazbe (uključujući glazbene vrste koje se upoznaju u sedmom i osmom razredu) ne bi mogle izvoditi bez električne energije. Učenici navode primjere i obrazlažu ih. U raspravi će se pojaviti i prijedlozi alternativnih načina izvođenja pojedine vrste glazbe, što je svakako pozitivno i dobrodošlo, ali raspravu usmjeravajte prema početnom pitanju jer će im te ideje trebati u drugom dijelu aktivnosti.

Pitajte učenike kako bi im bilo da pet dana ne mogu slušati glazbu preko mobitela, računala, radija ili bilo kojeg drugog uređaja koji iziskuje električnu energiju. Povedite raspravu o tome što njima znači glazba, koliko često slušaju glazbu, što misle koje sve uloge i učinke glazba nosi u ljudskom životu, mogu li zamisliti svakodnevicu ili bilo koji važan događaj bez glazbe itd.

Zatim podijelite učenike u grupe s uputom da sami izaberu voditelje. U uvodu predstavite otok Brusnik putem prezentacije koju možete izraditi u digitalnom alatu Sway. U prezentaciju uvrstite fotografije, podatke i videomaterijale (kao Vulkanski otoci Jabuka i Brusnik ili Island Brusnik) i ispričajte zamišljenu priču u kojoj se oni kao razred igrom slučaja zateknu na vulkanskom otoku Brusniku. Upoznajući otok i njegovu biološku vrijednost, postaju sve više svjesni svojeg utjecaja na otok te se odlučuju potpuno podrediti prirodi i prihvatiti njezine uvjete što, između ostalog, znači ne koristiti elektroničke i druge tehnološke uređaje. No, zabave i glazbe se ne žele odreći jer im je jako važna, što su i naglasili u prvom dijelu aktivnosti. Odlučili su napraviti zabavu te smišljaju načine kako će doći do glazbe. Svaka će grupa osmisliti svoju izvedbu pjesme ili skladbe uz korištenje tjeloglazbe, beatboxa ili drugih predmeta za koje misle da bi ih mogli naći na otoku (unaprijed ih zamolite da u školu donesu naplavine, kamenje, ptičja pera i kosti, školjke). Djelo koje izvode mogu imenovati prema jednoj od biljnih ili životinjskih vrsta koje žive na otoku. Svoju izvedbu predstavljaju u razredu.

Zatim razgovor usmjerite na činjenicu da klimatske promjene dovode do sve češćih oluja, poplava i požara koji mogu prekinuti opskrbu električnom energijom te da je bitno znati se snaći u takvim uvjetima, ali i umjereno trošiti električnu energiju te je proizvoditi iz obnovljivih izvora. Dovršite pitanjima Bi li se nestanak struje na globalnoj razini zaista mogao dogoditi? Zašto? Što već sad možemo učiniti da se to ne dogodi?

Na kraju aktivnosti neka svaka grupa napiše poruku u boci koju bi poslala s otoka, a koja se tiče važnosti očuvanja okoliša i življenja u skladu s prirodom.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama potaknite da se uključe u raspravu o glazbi i pri tome ih potpitanjima i sugestijama usmjeravajte na željeni zaključak. Postavljajte jasna i kratka pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore. Ovo je osobito važno za učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma, oštećenjem sluha ili poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije.

Ukoliko u razredu imate učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma, učenike s oštećenjem sluha ili učenike s teškoćama pažnje, smanjite broj elemenata u zamišljenoj priči kako bi ju učenici mogli lakše pratiti.

Osigurajte smještanje učenika s teškoćama u grupu u kojoj će dobiti podršku vršnjaka i sudjelovati u zajedničkom zadatku. Sugerirajte načine na koje bi se svi mogli ravnopravno uključiti jer, ovisno o teškoćama, neki od učenika možda neće moći izvoditi sve osmišljene zvukove ili pokrete. Neka učenici izvode pokrete i zvukove koje mogu i u kojima su uspješni. Prema potrebi dodatno uvježbavajte s učenicima s teškoćama njihovu ulogu, a učenicima s intelektualnim teškoćama, poremećajem pažnje i koncentracije te učenicima s oštećenjem vida i sluha prilikom izvedbe signalizirajte kada se trebaju uključiti. Obratite pažnju na moguću senzornu preosjetljivost učenika s poremećajem iz spektra autizma, količinu buke i glasnoću izvedbe.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima da, pretražujući mrežne stranice, upoznaju glazbenicu Cheryl Leonard koja proučava zvukove u prirodi te uz pomoć glazbala koje sama izrađuje od materijala iz prirode sklada i izvodi glazbu: Glazbenica Cheryl Leonard dobiva pjesmu od kamenja. Svoja saznanja neka podijele s ostatkom razreda u vidu kraćeg predavanja uz prezentaciju izrađenu u alatu Emaze.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Kad glazba nije na klik

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GK B.8.1. Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe.
  • OŠ GK B.8.2. Učenik pjevanjem izvodi autorske i tradicijske pjesme iz Hrvatske i svijeta.
  • OŠ GK B.8.3. Učenik sviranjem i/ili pokretom izvodi umjetničku, tradicijsku, popularnu ili vlastitu glazbu. Sudjeluje u aktivnostima glazbenog stvaralaštva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Smil, V. (2019). Growth: From Microorganisms to Megacities. Cambridge, MA, USA: The MIT Press.

Zelena energetska zadruga (30.06.2020.).

International Renewable Energy Agency (2020). Global Renewables Outlook (30.06.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.