Predmet
Tehnička kultura 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

RoBot - e

Naziv predmeta
Tehnička kultura 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • robot
  • robotizirane tehničke tvorevine

Roboti i mi

Razgovarajte s učenicima o robotiziranim tehničkim tvorevinama (proizvodima) s kojima su se susreli ili ih upotrebljavaju svakodnevno (robotski usisivač, robot u hotelu, roboti u medicini...) te komentirajte njihovu primjenu.

Po završetku razgovora podijelite učenike u parove te im zadajte istraživački zadatak o primjeni triju robotiziranih tehničkih tvorevina: prednostima, nedostatcima, utjecaju na okoliš, izvorima energije, potrošnji energije i održavanju. Učenici unutar parova zajednički istražuju zanimanja koja projektiraju, izrađuju, održavaju robotizirane tehničke tvorevine te usvajaju potrebna znanja i vještine tijekom obrazovanja. Unutar digitalnog alata MS Word zapisuju rezultate istraživačkog rada i postavljaju na zajednički zid alata Padlet kako bi mogli usporediti dobivene podatke.

Učenici predstavljaju rezultate istraživanja cijelom razredu. Zajedno s učenicima komentirajte i donesite zaključke.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Osigurajte vizualna pomagala poput fotografija, dijagrama ili videa koji prikazuju različite robotizirane tehničke tvorevine. To će učenicima pomoći da bolje razumiju i vizualiziraju primjenu tih uređaja. Osigurajte individualizirane vodiče za istraživanje koji će se prilagoditi potrebama i sposobnostima učenika. Ti vodiči mogu sadržavati upute tipa korak po korak, vizualne primjere i dodatne resurse koji će im pomoći u istraživanju i zapisivanju rezultata. Učenike možete spojiti s partnerom koji ima jače istraživačke vještine kako bi im pružio podršku i pomogao u procesu istraživanja. To će im omogućiti da surađuju i dijele odgovornosti za zadatak. Ako je potrebno, možete pojednostaviti zadatke za istraživanje kako bi bili pristupačniji učenicima s teškoćama. Primjerice, možete im pružiti jasne upute ili se služiti vizualnim ilustracijama kako biste im olakšali razumijevanje ili možete smanjiti broj robotiziranih tehničkih tvorevina koje trebaju istražiti.
Ako učenici imaju teškoća pri radu s digitalnim alatima poput alata MS Word ili Padlet, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete se koristiti uputama tipa korak po korak ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Roboti i mi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje tehničke značajke, primjenu i vrste robota u području automatizacije.
  • Učenik opisuje moguće štetne učinke na prirodni okoliš i mjere zaštite.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Poduzetništvo
  • Održivi razvoj
  • Osobni i socijalni razvoj

Roboti oko nas

Podijelite učenike u parove te im zadajte istraživački rad o robotiziranoj tehničkoj tvorevini po želji koja je u svakodnevnoj uporabi (robotski usisivač, roboti koji se koriste za razminiravanje, roboti u medicini i slično). Učenici unutar parova istražuju povijest nastanka postojeće robotizirane tehničke tvorevine, zanimanja i vještine koja su nužna za njezin razvoj i izradu te naglašavaju prednosti i nedostatke u svakodnevnom životu ljudi koji su proizašli nastankom te tvorevine. Tijekom istraživanja, navode razliku između sustava koji imaju povratnu vezu i onih bez takve veze. Na temelju tih razlika naglašavaju prednosti i nedostatke robotizirane tehničke tvorevine te moguća poboljšanja u njihovoj uporabi.

Rezultate istraživanja i informacije učenici prikazuju fotografijama preuzetima sa servisa besplatnih fotografija Pixabay te, zajedno s informacijama, kreiraju infografiku unutar digitalnog alata Canva.

Učenici postavljaju infografike na zajednički zid alata Padlet kako bi svaka grupa mogla usporediti dobivene podatke. Tijekom rasprave komentiraju i donose zajedničke zaključke o tehničkim principima i načinu rada robotizirane tehničke tvorevine te razrađuju ideje za njihovo poboljšanje.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Uspostavite s učenicima videopoziv pomoću platforme MS Teams. U uvodnom dijelu videopoziva prokomentirajte gdje se sve upotrebljavaju roboti u svakodnevnom životu. Nakon kratke rasprave organizirajte učenike u parove te im dodijelite istraživački rad. Potaknite učenike unutar parova na međusobno dijeljenje poveznice - koristeći se čavrljanjem u alatu MS Teams - na infografike koje kreiraju unutar alata Canva. Po završetku istraživanja i izradi infografike jedan od učenika unutar parova objavljuje izrađenu infografiku na zajedničkom zidu alata Padlet.

Objavljene infografike zajednički prokomentirajte.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Osigurajte jasne upute za istraživanje služeći se jednostavnim jezikom i koracima prilagođenima sposobnostima učenika. Možete upotrijebiti vizualne ilustracije ili dijagrame kako biste im pomogli razumjeti zadatke. Prilagodite vodiče za istraživanje koji su namijenjeni različitim stilovima učenja i razinama sposobnosti. Primjerice, možete pružiti vizualne vodiče, audiosnimke ili tekstualne upute, ovisno o preferencijama i potrebama učenika. Osigurajte dostupne izvore informacija o povijesti, zanimanjima i vještinama potrebnima za projektiranje i izradu robotizirane tehničke tvorevine. To može uključivati ​​jednostavnije tekstove, audiovizualne materijale ili interaktivne resurse koji su prilagođeni razumijevanju učenika. Pružite podršku učenicima kod prikaza informacija koristeći se alatima ili tehnikama prilagođenima njihovim potrebama. Na primjer, ako se učenici teže izražavaju pisano, možete im omogućiti upotrebu vizualnih ili usmenih načina prezentacije informacija, kao što su crteži, snimke ili usmeni izvještaji. Pružite dodatnu pomoć učenicima pri odabiru fotografija sa servisa Pixabay. Dajte im vodiče ili kategorije kojima se mogu poslužiti za pretragu fotografija relevantnih za njihovo istraživanje.
Umjesto isključivo alata Canva omogućite učenicima korištenje drugim medijima za prikaz informacija. Primjerice, mogu se koristiti prezentacijskim alatima poput alata PowerPoint ili Prezi te alata za izradu multimedijskih sadržaja kako bi predstavili svoje rezultate istraživanja. Ako učenici imaju teškoća pri radu s digitalnim alatom Padlet ili Canva, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete se koristiti uputama tipa korak po korak ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi. Canva nudi širok izbor predložaka koji mogu olakšati proces dizajniranja. Usmjerite učenike na odabir predložaka koji su jednostavni za navigaciju i razumijevanje te imaju jasnu strukturu i organizaciju. To će im pomoći da brzo prilagode predložak svojim potrebama. Također, Canva nudi mogućnost dodavanja alternativnog teksta (ALT tekst) za slike, ikone i druge vizualne elemente koji se koriste. To je korisno za učenike s oštećenjem vida ili one koji upotrebljavaju tehnologiju za čitanje.
Osigurajte suradnju i podršku među parovima učenika. Oni mogu raditi zajedno, dijeliti zadatke i pružati podršku jedni drugima. Također, možete osigurati i podršku pomoćnika u nastavi kako biste osigurali da svi učenici razumiju zadatke i dobiju potrebnu podršku tijekom istraživanja.
Provodite li aktivnost u mrežnome okružju, osigurajte učenicima dostupnost aplikacije MS Teams te im pošaljite pisane i/ili videoupute za korištenje aplikacijom. Tijekom kratkog videopoziva i rasprave o robotima u svakodnevnom životu omogućite da lice govornika bude vidljivo na zaslonu kako bi učenici s oštećenjem sluha mogli, po potrebi, čitati s usana.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Roboti oko nas

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje ulogu računala u automatskom sustavu.
  • Učenik opisuje razliku između upravljanja sustavom s povratnom vezom i bez nje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Poduzetništvo
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Roboti stvaraju

U uvodnom dijelu aktivnosti, zajedno se s učenicima osvrnite na rezultate istraživanja prve aktivnosti ovog scenarija poučavanja. Raspravite na koji je način olakšan život ljudi primjenom robotike i automatizacije u svakodnevnom životu. Nakon uvodnog dijela organizirajte učenike u manje grupe (optimalno, po tri člana). Svakoj grupi dodijelite projektni zadatak u kojem učenici predlažu izradu modela tehničke tvorevine (robota) čije bi postojanje olakšalo njihov boravak u školi, kod kuće i, općenito, u svakodnevnom životu. Naglasite im koja je svrha robotizacije tehničkih tvorevina te ih potaknite da razmišljaju u tom smjeru. Kao primjer, pripremite analizu postojeće robotizirane tehničke tvorevine s fotografijama u kojoj ćete navesti svrhu, primjenu te prednosti i nedostatke koje je ta robotizirana tvorevina donijela. Smjernice projektnog zadatka postavite u prostor za suradnju u digitalnom alatu Google Disk. Svaki istraživački rad pojedine grupe mora imati navedene elemente koje ste spomenuli u svojoj analizi. Uz činjenicu da učenici osmišljavaju vlastitu robotiziranu tvorevinu, svaka grupa je dužna ručno izrađenu skicu te tvorevine priložiti u digitalnom obliku (kao fotografiju). Sve podatke učenici organiziraju kao jednostavne mrežne stranice digitalnim alatom Emaze. Osim idejnih rješenja i analize vlastitih robotiziranih tehničkih tvorevina, svaka grupa izrađuje kratak upitnik o vlastitoj robotiziranoj tehničkoj tvorevini koristeći se jednostavnim alatom Mentimeter koji ugrađuju unutar svojih mrežnih stranica.

Projektne radove učenici postavljaju na zajednički zid alata Padlet. Nakon objave radova, svaka grupa pregledava radove drugih te rješava upitnik. Završite aktivnost zajedničkom analizom upitnika i objavljenih idejnih rješenja.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
U digitalnom alatu Google Disk osigurajte jasne, jednostavne te upute tipa korak po korak za izradu modela tehničke tvorevine. Koristite se jednostavnim jezikom, ilustracijama ili vizualnim vodičima kako biste olakšali razumijevanje zadataka te kreirajte slikovne ili grafičke upute koje se služe jasnim ilustracijama ili fotografijama. To će pomoći učenicima da slijede postupak izrade bez potrebe za dugim i složenim tekstualnim uputama. Osigurajte podršku i suradnju među članovima grupe. Potičite međusobnu pomoć i podjelu odgovornosti među članovima grupe. Prilagodite uloge u grupi prema sposobnostima i interesima učenika. Svaki član grupe može imati zadatak koji najbolje odgovara njegovim sposobnostima, bilo da se radi o primjeni robota, dimenzijama, skiciranju, odabiru materijala ili programiranju. Na taj način, svaki učenik može pridonijeti projektu onako kako je za njega najprikladnije. Pružite fleksibilnost učenicima u vezi s vremenom provedenim na projektu. Neka imaju dovoljno vremena za istraživanje i planiranje prijedloga svojih modela kako bi se prilagodili individualnim potrebama i ritmu rada. Dopustite učenicima da predstave svoje prijedloge modela tehničkih tvorevina na način koji je prilagođen njihovim potrebama. To može uključivati ​​individualne prezentacije, audiovizualne prezentacije ili alternativne načine izražavanja kako bi se olakšala podjela informacija o funkcionalnosti i poboljšanjima modela.
Ako učenici imaju teškoća pri radu s digitalnim alatima poput Emaze, Mentimeter i alata Padlet, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete se koristiti uputama tipa korak po korak ili podrškom pomoćnika u nastavi. Osigurajte da mrežne stranice, izrađene u alatu Emaze, imaju jednostavnu i intuitivnu navigaciju. Korištenje jasnim i lako razumljivim navigacijskim gumbima ili vezama može olakšati učenicima pronalazak željenih informacija. Emaze i Mentimeter imaju različite predloške i dizajne koji se mogu koristiti. Odaberite predloške koji su jednostavni, pregledni i organizirani kako bi bilo lakše pratiti informacije. Izbjegavajte pretrpanost stranica ili upitnika da biste učenicima olakšali razumijevanje i sudjelovanje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Roboti stvaraju

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje tehničke značajke, primjenu i vrste robota u području automatizacije.
  • Učenik opisuje ulogu računala u automatskom sustavu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Poduzetništvo, Osobni i socijalni razvoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.