Pozdravite učenike i pitajte ih znaju li što su to crkveni redovi. Koje redove poznaju i znaju li razliku između raznih crkvenih redova? Jesu li se ikad susreli s njima? Što misle, zašto je Crkva uvela razne družbe i na taj se način podijelila? Svakako im najavite da će naučiti više o funkcioniranju Crkve u srednjem vijeku i podjelama u njoj. Uputite učenike na to da samostalno riješe križaljku koju ste prethodno pripremili u digitalnom alatu H5P – Find the words. Neka neki od pojmova u križaljci budu: templari, ivanovci, teutonci, benediktinci, papa, opat, franjevci, isusovci, kapucini, dominikanci, pustinjak, samostan, biskupija, investitura i svi drugi željeni ili potrebni pojmovi kako bi se rastumačila podjela u Crkvi i njezino djelovanje. Nakon što učenici otkriju pojmove, podijelite razred u grupe. Svaka grupa neka pronađe i prikaže definicije pojmova (neka navedu ulogu, izgled, pravila i slično ako je riječ o crkvenim redovima) rabeći digitalni alat Padlet. Pročitajte učeničke radove i usporedite ih. Pokušajte prikazati hijerarhijsku strukturu poredavši ih prema nadređenosti. Što zaključuju, čemu silna šarolikost u podjeli među vjerskim redovima? Odakle potreba za osnivanjem samostana? Jesu li učenici razmišljali o tome zašto ljudi imaju potrebu za samoćom? Jesu li se i oni katkad osjećali usamljeno? Što ako se netko osjeća kao da ne pripada okolini? Kako bi učenici postupili ako bi to uočili u nekog učenika u razredu?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Potaknite učenike na razmišljanje postavljajući dodatna pitanja te im dajući vizualne prikaze. Učenike s teškoćama smjestite bliže sebi te bliže izvoru sadržaja koji se prikazuju. Isti sadržaji neka budu prikladne veličine kako bi učenici uspješno percipirali informacije.
Za učenike s teškoćama, ako je potrebno, ispišite pripremljenu križaljku. Vodite računa o tome da bude primjerene veličine kako bi ju mogli ispuniti i učenici s oštećenjem vida.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost u rješavanju zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Padlet. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Učenike potaknite na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome, i to osobito u učenika s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije ili u učenika s anksioznim poremećajem. Svako sudjelovanje učenika posebno pohvalite.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više, mogu odabrati jedan crkveni ili viteški red (poput benediktinaca ili templara), istražiti ga te predstaviti njegovo djelovanje i važnost rabeći digitalni alat Prezi.
Pozdravite učenike i najavite temu postavljajući im pitanje o tome što misle, kolika je uloga religije u čovjekovu životu. Jesu li ljudi danas religiozniji nego prije? Što misle, zašto je tako? Upoznajte učenike s činjenicom da je religija dominirala životom srednjovjekovnog čovjeka, a zatim im zadajte da sami istraže na koji je način i do koje mjere to činila. Podijelite razred u grupe. Svaka će grupa istražiti jednu od sljedećih povijesno-crkvenih tema: uloge najvećih papa, pojava i djelovanje inkvizicije, uspon i pad viteških redova, crkveni redovi na primjeru benediktinaca, važnost samostana u srednjem vijeku. Rezultate svojih istraživanja prikazat će u obliku vodiča u alatu Genially (genial guide). Svakako nadzirite proces nastanka digitalnih vodiča i mentorirajte učenike. Svaka grupa samostalno prikazuje i objašnjava ostatku razreda svoj vodič. Što misle, zašto su vjerski i svjetovni život bili toliko isprepleteni? Je li dobro da religijske institucije imaju odlučujući utjecaj na državne institucije? Mogu li navesti neke povijesne ili suvremene primjere? Koliko je teško ljudima na vlasti priznati pogrešku? A nama? Što trebamo učiniti ako pogriješimo? Mogu li učenici na primjeru iz vlastita iskustva objasniti kako su ispravili pogrešku?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u aktivnosti.
Potaknite učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje na razmišljanje postavljajući dodatna pitanja. Navodite ih, prema potrebi, u razmišljanju i pružite im asocijacije.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost u rješavanju zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti. Omogućite učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje podsjetnik na elemente zadatka kako bi uspješnije usmjerio svoju pažnju te kako bi potpuno riješio zadatak. Ako u istog učenika primijetite motorički nemir, omogućite mu pauze u radu te ga usmjerite na povratak u aktivnost.
Samostalno pretraživanje izvora može biti izazovno za učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje, stoga ga usmjerite u točne dijelove izvora znanja koje treba istražiti ili mu omogućite izdvojene dijelove izvora znanja koji su lišeni detalja te koji su grafički prilagođeni (nestiliziran i uvećan font, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini).
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Genially. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Pri usmenom izlaganju digitalnih vodiča učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje, prema potrebi, usmjerite misli. Ohrabrite ih na usmeno izlaganje i pohvalite njihovo zalaganje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici istražuju kulturnu važnost, crkveni i svjetovni utjecaj samostana u Clunyju. Svoje zaključke mogu prezentirati s pomoću alata Prezi.
Pozdravite učenike i pitajte ih jesu li se kad susreli s korupcijom. Mogu li navesti primjer iz vlastita iskustva? Koliko je korupcija opasna? Do čega može dovesti? Kako se boriti protiv korupcije? Najavite temu govoreći o životu učenog i snažno religioznog čovjeka Martina Luthera koji je odlučio riješiti probleme koje je vidio u Crkvi. Podijelite razred u parove. U alatu Lino postavite sliku Martina Luthera. Neka učenici u paru istražuju uzroke reformacije i usporedno ih lijepe na sliku. Razgovarajte o sljedećim pitanjima: Zašto je Luther bio ljut? / Je li smatrao da je prodaja indulgencija i crkvenih položaja nepravda? / Kako je postupio? / Jesu li se učenici susreli s nepravdom? / Kako su postupili? / Kako je moguće boriti se protiv nepravde?
Započnite aktivnost preko platforme MS Teams u plenarnom načinu rada. Pozdravite učenike i pitajte ih jesu li se kad susreli s korupcijom. Mogu li navesti primjer iz vlastita iskustva? Koliko je korupcija opasna? Do čega može dovesti? Kako se boriti protiv korupcije? Najavite temu govoreći o životu učenog i snažno religioznog čovjeka Martina Luthera koji je odlučio riješiti probleme koje je vidio u Crkvi. Podijelite razred u parove koristeći mogućnosti alata breakout rooms. U alatu Lino postavite sliku Martina Luthera i dajte učenicima pristupnu poveznicu pomoću opcije chat. Neka učenici u paru istražuju uzroke reformacije i usporedno ih lijepe na sliku. Vratite se u plenarni način rada i prokomentirajte učeničke uratke. Razgovarajte o sljedećim pitanjima: Zašto je Luther bio ljut? / Je li smatrao da je prodaja indulgencija i crkvenih položaja nepravda? / Kako je postupio? / Jesu li se učenici susreli s nepravdom? / Kako su postupili? / Kako je moguće boriti se protiv nepravde?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u aktivnosti.
Potaknite učenike na razmišljanje postavljajući dodatna pitanja jer ćete im tako usmjeriti tijek misli. Povezujte sadržaj s primjerima iz svakodnevnog života.
Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom koji će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. Češće provjeravajte napredak para u kojem se nalazi učenik s teškoćama.
Omogućite učeniku pisani podsjetnik s navedenim koracima za rješavanje zadataka pazeći pritom na grafičku prilagodbu teksta (nestiliziran i uvećan font, poravnanje po lijevoj margini, dvostruki prored, upute napisane jedna ispod druge).
Svi grafički prikazi neka budu prikladne veličine i vizualne zasićenosti kako bi i učenici s oštećenjem vida uspješno percipirali tražene elemente. Isto provjerite za izvore sadržaja u kojima učenici traže određene informacije. Ako je potrebno, izdvojite dijelove izvora znanja i grafički ih prilagodite.
Provjerite služi li se učenik s teškoćama digitalnim alatom Lino te mu omogućite podsjetnik s uputama za korištenje navedenim digitalnim alatom.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više, mogu istražiti život i djelo Martina Luthera te posljedice nastanka reformacijskog pokreta. Svoje spoznaje mogu podijeliti s ostalima u razredu koristeći se digitalnim alatom PowerPoint.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.