Za motivaciju, povedite s učenicima razgovor o siromaštvu. Možete pogledati kratki videoprilog UNICEF-ova projekta Škole za Afriku. Upitajte učenike zašto djeca u Africi idu u školu i što sve time dobivaju.
Unaprijed pripremite fotografije na kojima će biti prikazani prirodno-geografski i društveno-geografski razlozi siromaštva Afrike. Pronađite fotografije suše, nedostatka pitke vode, mnogobrojnih učenika u napučenim školama, mjesta stanovanja, nedostatka hrane i sl. Pronađite fotografije ratnih sukoba i građanskih ratova ili zadajte učenicima da sami pronađu takve fotografije te ih stavite na razrednu grupu. Podijelite učenike u parove i neka u digitalnom alatu MindMeister izrade na računalu umnu mapu, služeći se udžbenikom i fotografijama, tako da najprije jedan učenik iz para upisuje prirodno-geografske razloge siromaštva, a drugi mu učenik čita, a potom se zamijene pa drugi učenik iz para upisuje društveno-geografske razloge siromaštva, a prvi mu učenik čita. Svaki razlog koji navedu trebaju obrazložiti, primjerice, ako kao razlog upišu „suša“, iz tog pojma neka ide čvor u kojem će iznijeti razloge suše. Svaki par neka napravi jednu zajedničku umnu mapu. Neka se pri izradi umne mape osvrnu i na vlastite vrijednosti, stavove i prava koja učenici imaju u Hrvatskoj.
Prikažite nekoliko gotovih umnih mapa i neka ih parovi učenika prezentiraju u razredu. Izradite kviz u digitalnom alatu Kahoot koji sadržava od 7 do 10 pitanja kako biste provjerili usvojenost ishoda.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije, u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
U aktivnosti gledanja videozapisa Škole za Afriku preporučuje se učenicima s teškoćama najaviti videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave, što im omogućuje veću samostalnost u radu. Učenicima se unaprijed može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem videozapisa. Kao podrška pri gledanju videozapisa, učenicima se mogu podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Također, pisano i/ili vizualno mogu biti prikazane ključne odrednice sadržaja, na temelju kojih učenik može sadržaj prepričati, označiti određeni segment tijekom gledanja, odgovoriti na pitanja itd. Za učenike s oštećenjima sluha osigurajte prikaz podnaslova na videoprilogu, a za učenike s oštećenjima vida opisujte vizualne informacije koje videoprilog sadržava.
Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati nastavni uručak sa sažetim tekstom koji će obuhvaćati sve što se usmeno izlaže, kao i upute za zadatak. Za potrebe nastave uručke je potrebno pripremiti unaprijed i elektronički ih dostaviti učeniku.
Upute prije početka rada u paru trebaju biti izrečene jasno i sažeto, kako bi učenici znali na što trebaju usmjeriti pozornost. Pripremite pisane upute s jasno definiranim dijelom zadatka koji će učenik napraviti, imajući na umu njegove jake strane i interese. Za pretraživanje i prikupljanje podataka pripremite popis ključnih riječi/pojmova koji će učenika usmjeriti i osigurati mu učinkovitost. Potrebno je unaprijed dogovoriti vrstu podataka koja će se prikupljati u svrhu izrade umne mape.
Učenicima s intelektualnim teškoćama pri izradi umne mape potrebno je dati pitanja koja će im pomoći pri razmišljanju i donošenju zaključaka.
Pri kreiranju kviza obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija), kao i na potkrjepljivanje pitanja slikovnim prikazima.
Prije rada u digitalnom alatu MindMeister i Kahoot! provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenom alatu. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Zainteresirane učenike potaknite da istraže temu nedostatka pitke vode u Africi ili im odaberite pojedine države i neka u digitalnom alatu Sway naprave prezentaciju o toj temi.
Za motivaciju, prikažite učenicima na projekcijskom platnu ili pametnoj ploči kratki videoprilog o Sahelu i dezertifikaciji. Povedite s učenicima razgovor postavljajući im pitanja: Koje se poljoprivredne kulture mogu ondje uzgajati? Što je glavni nedostatak tog područja? Što je dezertifikacija?
Učenici će u paru na računalu izraditi poster u alatu Canva, na kojem će opisati područje Sahela i razloge dezertifikacije, služeći se pritom udžbenikom i mrežnim stranicama. Na internetu će pronaći tematsku kartu Sahela s ucrtanim granicama država. Služeći se alatom Canva, neka umetnu tematsku kartu Sahela i imenuju države koje obuhvaća. Neka pronađu na internetu i uvrste i fotografije primjera dezertifikacije i Sahela, unoseći pritom i izvor fotografije. Uputite ih kako se ispravno koristiti fotografijama s interneta. Služeći se tekstom iz udžbenika, onime što su čuli u videoprilogu i pronašli na internetu neka navedu i upišu na poster razloge dezertifikacije. Izaberite nekoliko parova učenika da prezentiraju uradak ostalim učenicima u razredu.
U digitalnom alatu Google Forms pripremite zadatke za formativno vrednovanje, kojima će učenici sami procijeniti usvojenost ishoda.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika.
U objašnjavanju sadržaja, osobito složenijih pojmova, koristite se vizualnim prikazima. Preporučuje se učenicima s teškoćama unaprijed ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem videozapisa. Kao podrška gledanju videopriloga, učenicima se mogu podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Također, pisano i/ili vizualno mogu biti prikazane ključne odrednice sadržaja, na temelju kojih učenik može sadržaj prepričati, označiti određeni segment tijekom gledanja i odgovoriti na pitanja. Za učenike s oštećenjima sluha osigurajte podnaslove na videoprilogu, a za učenike s oštećenjima vida osigurajte opis vizualnih informacija sadržanih u videosnimci.
Upute prije početka rada u paru trebaju biti izrečene jasno i sažeto, kako bi učenici znali na što trebaju usmjeriti pozornost. Pripremite pisane upute s jasno definiranim dijelom zadatka koji će učenik napraviti, imajući na umu njegove jake strane i interese. Pisane upute trebaju biti jezično i grafički prilagođene. Za pretraživanje i prikupljanje podataka pripremite popis ključnih pojmova/riječi koji će učenike usredotočiti na važne sadržaje. Preporučuje se rad u paru s kolegom učenikom koji je senzibiliziran i usmjeren na suradnju. Češće provjeravajte par u kojem je učenik s teškoćama zbog mogućnosti dodatne podrške.
Na kraju aktivnosti učeniku s teškoćama potrebno je dati sažetak sadržaja, u kojem je važno izdvojiti ključne pojmove i njihovo značenje pazeći na oblikovanje teksta i sadržaja s obzirom na individualnu teškoću i potrebe učenika povezane s ishodima učenja.
Prije rada u digitalnim alatima Canva i Google Forms provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima zainteresiranima za ovu temu zadajte da istraže o projektu Veliki zeleni zid, koji financiraju Europska unija i Svjetska banka kako bi se spriječilo širenje pustinje. Neka učenici naprave prezentaciju u digitalnom alatu Prezi.
Ponovite s učenicima elemente tekućice i vrste jezera prema postanku.
Služeći se tekstom u udžbeniku i atlasom, učenici će imenovati i pokazati na karti veće rijeke i jezera Afrike te opisati nejednaku raspodjelu vodnih resursa. Neka u digitalnom alatu Padlet, na temelju podataka i fotografija pronađenih na internetu, naprave poster s temom Gdje ima vode u Africi?
Učenike podijelite u pet grupa. Svaka će grupa raditi na računalu ili tabletu. Služeći se udžbenikom i atlasom, jedna grupa neka pronađe rijeke Afrike, a druga grupa jezera Afrike, treća grupa neka pomoću udžbenika i interneta pronađe podatke o raspodjeli vodnih resursa, a četvrta o iskorištavanju vodnih resursa, dok će peta grupa pomoću interneta pronaći prirodne prijetnje poplava. Svaka će grupa svoje uratke postaviti na zid u alatu Padlet, a zatim će ih prezentirati ostalim učenicima u razredu.
Za provjeru ishoda, u digitalnom alatu Kahoot! pripremite učenicima kratki kviz od sedam do deset pitanja, koji će učenici riješiti na tabletu ili računalu.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Preporučuje se da se učenik s teškoćama (u dogovoru s njim) smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Rad u grupi pozitivno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer mu omogućuje podršku drugih učenika u obavljanju zadane aktivnosti. Važno je dati jasne i kratke upute za izradu zadatka. Usmena uputa za rješavanje zadatka treba biti razložena na jednostavne, manje dijelove, slijediti nakon procesuiranja prethodne upute te sadržavati jasno definiran dio zadatka za koji je učenik zadužen. Za pretraživanje i prikupljanje podataka pripremite popis ključnih riječi/pojmova koji će usmjeriti učenika i osigurati mu učinkovitost.
Pri objašnjavanju sadržaja i postavljanju pitanja, za učenika sa specifičnim teškoćama učenja, učenika s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije, poremećajem iz autističnog spektra i intelektualnim teškoćama koristite se jednostavnim jezikom koji će učenik razumjeti, izbjegavajte komplicirane izraze, apstraktne pojmove predočite različitim slikovnim predodžbama, sažmite važne informacije, pravite kratke stanke tijekom govora, pazite na oblikovanje pitanja (trebaju biti precizna, nedvosmislena, upućivačka, a izbjegavajte negacijska). Također, veću količinu informacija i složenije informacije razdijelite na manje dijelove radi lakšeg pamćenja, izdvojite važne sadržaje, ponovite ključne pojmove na početku i na kraju procesa objašnjavanja te provjeravajte razumiju li vas učenici.
Pri kreiranju kviza obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija), kao i na potkrjepljivanje pitanja slikovnim prikazima. Na kraju aktivnosti učeniku s teškoćama potrebno je dati sažetak sadržaja, u kojem je važno izdvojiti ključne pojmove i njihovo značenje, pazeći na oblikovanje teksta i sadržaja s obzirom na individualnu teškoću i potrebe učenika povezane s ishodima učenja.
Prije rada u digitalnim alatima Padlet i Kahoot! provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenom alatu. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima zainteresiranima za ovu temu zadajte da istraže o poplavama u Malaviju te neka naprave prezentaciju u digitalnom alatu Sway.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.