Pozdravite učenike i pitajte ih znaju li kakav je bio položaj Hrvatske u Austro-Ugarskoj Monarhiji. Zatim ih podijelite u nekoliko grupa. Svaka grupa neka u dostupnim mrežnim izvorima istraži o zbivanjima u Kraljevini SHS / Kraljevini Jugoslaviji i argumentira jesu li ključni politički događaji imali pozitivan ili negativan ishod za hrvatski narod. Predloženi događaji su: prvoprosinački akt, Vidovdanski ustav, šestosiječanjska diktatura i sporazum Cvetković-Maček. Rezultate istraživanja neka prikažu u obliku "t tablice" izrađene u alatu MS Word u koju će u jedan stupac napisati pozitivne, a u drugi negativne posljedice dodijeljenog im događaja. Neka predstavnik svake grupe pristupi alatu pomoću pametnog telefona, tableta ili računala i kreira tablicu uz pomoć kolega iz grupe. Sve grupe svoje radove prezentiraju ostatku razreda. Postavite na kraju učenicima neka od sljedećih pitanja: Jesu li pojedini događaji inherentno loši ili ih naše gledište čini takvima? Smatraju li učenici da naši susjedi u Srbiji isto razmišljaju o navedenim događajima? Što je s ljudskim pravima u to vrijeme, jesu li se ona uopće poštovala i koliko je odstupanje od prakse u Austro-Ugarskoj kad je riječ o ljudskim pravima? Što misle, jesu li navedeni problemi Hrvatske u tom razdoblju i određeni događaji iz tog vremena opteretili odnose Hrvatske sa susjednim državama danas?
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.
Učenicima s teškoćama možete unaprijed dati uvodno pitanje o položaju Hrvatske u Austro-Ugarskoj Monarhiji kako bi se mogli pripremiti za argumentiranu raspravu i aktivan rad u grupi. Smjestite učenika s teškoćama u grupu s učenicima s kojima ima dobar odnos te koji će mu pružiti potrebnu podršku. Jasno mu odredite zadatak u grupi vodeći računa o njegovim jakim stranama.
Provjerite s tim učenikom treba li podršku pri uporabi digitalnog alata MS Word.
Kako bi učenici s teškoćama uspješnije odgovarali na završna pitanja, naglasite ključne pojmove, ideje ili činjenice bojama, podcrtavanjem ili uporabom drugih vizualnih oznaka u grafički prilagođenom pisanom materijalu koji im možete dati i prije izrade umne mape u zadanom digitalnom alatu.
Učenicima s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije omogućite više vremena za usmeno odgovaranje na postavljena pitanja, a možete im postaviti i kraća potpitanja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici će u dostupnim mrežnim izvorima pronaći informacije vezane za Božićnu pobunu i u alatu Conceptboard prikazati razloge za oružanu pobunu protiv srpske okupacije Crne Gore. Također, neka navedu zašto je to jedini takav slučaj na širem prostoru. Postavite im završno pitanje o tome zašto se ostali narodi (Slovenci, Hrvati, Makedonci) nisu pobunili protiv središnje vlasti u Beogradu.
Pozdravite učenike i pitajte ih je li Kraljevina SHS / Kraljevina Jugoslavija bila federacija ili monarhija i na koji je to način utjecalo na Hrvate koji su bili u toj državi. Nakon uvodnog pitanja podijelite učenike u grupe. Svakoj grupi dodijelite jedan gospodarski problem s kojim su se suočavali Hrvati u Kraljevini SHS / Kraljevini Jugoslaviji (žigosanje stoke u vojne svrhe, zamjena krune za dinare, isključivanje iz srednjoeuropskog gospodarskog sustava, agrarna zaostalost i dr.). Grupe će u dostupnim mrežnim izvorima dodatno istražiti zadani problem i u alatu Conceptboard u obliku umne mape prikazati rezultate svojih istraživanja. Neka se svi članovi grupe ulogiraju u alat kako bi suradnički uredili umnu mapu te ju na kraju podijelili ostalim učenicima. Gotove radove grupe predstavljaju u razredu. Također, postavite učenicima sljedeća pitanja: Jesu li se samo Hrvati suočavali s problemima vezanim za gospodarstvo u Kraljevini SHS / Kraljevini Jugoslaviji ili su i ostali narodi u Kraljevini Jugoslaviji imali slične probleme? Nalaze li se i danas te države (Slovenija, Bosna i Hercegovina, Makedonija, Crna Gora i Srbija) u sličnim problemima? Postoje li slični gospodarski problemi u Hrvatskoj danas? Može li se današnja situacija u Hrvatskoj kao članici Europske Unije usporediti sa situacijom u Hrvatskoj u Kraljevini SHS / Jugoslaviji?
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja mu može, prema potrebi, pružiti podršku i s kojom ima dobar odnos. Jasno mu odredite zadatak u grupi i osigurajte dovoljno vremena za rad, a možete mu pripremiti i pisane ili slikovne upute za rad na zadatku i primjer izgleda umne mape. Koristite se vizualnim pomagalima kao što su slike, grafikoni ili dijagrami kako biste ilustrirali korake u radu.
Provjerite s učenikom zna li se služiti alatom Conceptboard. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
U aktivnosti predstavljanja rezultata istraživanja o problemima Hrvata u Kraljevini SHS / Kraljevini Jugoslaviji učeniku s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije dajte na izbor želi li izlagati usmeno ili pisano.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici će u dostupnim mrežnim izvorima pronaći informacije vezane za gospodarsko stanje u svojem kraju u Kraljevini SHS / Kraljevini Jugoslaviji te rezultate istraživanja prikazati s pomoću alata Prezi.
Na početku aktivnosti pitajte učenike što sve znaju o Stjepanu Radiću i Aleksandru Karađorđeviću te o njihovu utjecaju na društveni razvoj Hrvata u Kraljevini SHS / Kraljevini Jugoslaviji. Nakon uvodnog pitanja podijelite učenike u grupe. Svakoj grupi dajte dvije slike ispod kojih će pisati samo ime i prezime povijesne ličnosti (svaka će grupa dobiti jednu sliku hrvatske i jednu sliku srpske povijesne ličnosti) koja je obilježila razdoblje Kraljevine SHS / Kraljevine Jugoslavije (npr. Stjepan Radić, Svetozar Pribićević, Ljuba Davidović, Nikola Pašić, kralj Aleksandar, Milan Stojadinović, Ante Pavelić, Puniša Račić, Vladko Maček, Dragiša Cvetković, Emil Uzelac, knez Pavle Karađorđević i dr.). Koristeći se dostupnim mrežnim izvorima, učenici će pronaći informacije o tim osobama i u alatu Canva prikazati glavna obilježja njihova djelovanja i objasniti što je bilo pozitivno, a što negativno. Neka se svi članovi grupe logiraju u alat pomoću pametnog telefona, tableta i računala te suradnički kreiraju prikaz teme. Gotove radove učenici će predstaviti ostalima u razredu. Kreirajte obrazac u alatu MS Forms i pošaljite učenicima poveznicu. U obrascu dajte učenicima mogućnost da rangiraju prezentirane ličnosti prema njihovom pozitivnom, odnosno negativnom djelovanju. Prokomentirajte njihove odgovore. Na kraju učenici trebaju za svaku ličnost procijeniti je li ona danas sadržana u pozitivnim osobinama trenutačnog političkog života Hrvatske i Srbije. Postavite im završno pitanje o idejama i ciljevima koje su političari provodili u to vrijeme, a koje su aktualne i danas u suvremenih političara Hrvatske i Srbije. Tražite od njih da usporede pozitivne osobine tadašnjih ličnosti s osobinama današnjih političara te uoče sličnosti i razlike.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja mu može, prema potrebi, pružiti podršku. Tijekom davanja uputa za rad u grupi koristite se jednostavnim rječnikom i izbjegavajte nepotrebne informacije. Provjerite s učenikom s teškoćama je li razumio sve upute.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane za slike zadanih povijesnih osoba.
Provjerite s učenikom zna li se služiti alatom Canva. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik u završnoj raspravi o osobinama političara nekad i danas.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zadajte učenicima da pomoću dostupnih mrežnih izvora pronađu informacije o djelovanju HPSS/HRSS/HSS i dodatno istraže njezinu ulogu u ključnim političkim događajima Kraljevine SHS / Kraljevine Jugoslavije. Rezultate istraživanja neka predstave služeći se alatom Conceptboard.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.