Predmet
Povijest 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Pravda za sve

Naziv predmeta
Povijest 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi

Zub za zub?

U ovoj će aktivnosti učenici usporediti principe kažnjavanja u starim zakonicima koristeći se usporednim tablicama. Povedite s učenicima razgovor o opravdanosti i moralnom aspektu pravnog principa lex talionis, odnosno Oko, za oko, zub za zub. Ako im taj princip nije poznat, pojasnite im ga služeći se primjerom Hamurabijeva zakonika. Neka opišu primjer iz svoje svakodnevice u kojem su nekome htjeli ili je netko njima htio vratiti milo za drago. Uputite učenike na to da unutar materijala e-Škole DOS Povijest 1, Modul 5, Jedinica 5.4. pogledaju videoisječak o Ur-Nammuovu zakoniku (Video 1.) Potom podijelite učenike u grupe od četvero i zadajte im da rasprave o tome zašto se koristio princip lex tallionis, kao i o načinu kažnjavanja na kojemu se temelji Ur-Nammuov zakon, odnosno na novčanim kaznama. Učenici zatim izrađuju dvije „t-tablice“ – jednu za jedan princip, a drugu za drugi. U tablicu će u jedan stupac upisati prednosti, a u drugi nedostatke principa. Tablicu neka izrade s pomoću alata Word online. Povedite raspravu o prednostima i nedostatcima obaju principa na temelju podijeljenih tablica. Svakoj grupi dajte primjer jednog zločina i kazne iz Hamurabijeva zakonika. Neka svaka grupa pokuša argumentirano dokazati krivnju ili nevinost optuženika. Predstavnik svake grupe govori, a ostatak razreda komentira je li ih uspio uvjeriti u krivnju ili nevinost optuženika. Na kraju s učenicima povedite raspravu o praksi kažnjavanja zločinaca danas. Postavite im pitanja poput: Smatrate li da je potrebno tjelesno kažnjavanje?, Treba li u RH uvesti smrtnu kaznu?. Potaknite ih da iznesu svoje stavove i argumentiraju ih.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Izazov u radu predstavljaju učenici s većim brojem poteškoća (npr. ADHD i specifične teškoće učenja). Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Tijekom rasprave postavljajte jezično prilagođena (poredak riječi u rečenici, kratke i jasne rečenice, pojašnjavanje nepoznatih pojmova) pitanja kako bi i učenici sa specifičnim teškoćama učenja mogli ravnopravno sudjelovati. Prilikom rasprave o pravnom principu lex talionis, odnosno Oko za oko, zub za zub imajte na umu da učenik s poremećajem iz autističnog spektra otežano razumije preneseno značenje i apstraktne pojmove. Pravni princip možete mu predočiti na način da u kratkom stripu ili s pomoću vizualne podrške objasnite u kojim se situacijama primjenjivao, jer učenik najbolje uči situacijski. Spriječite bilo kakvo izrugivanje i podsmjehivanje ako učenik s poremećajem iz autističnog spektra javno pokaže nerazumijevanje pojmova.

Učenik s poremećajem iz autističnog spektra otežano će verbalizirati situaciju “milo za drago”. Možete mu osigurati vršnjačku podršku zahvaljujući kojoj će zajedno s vršnjakom koji na njega ima pozitivan utjecaj ispričati ili vizualno predočiti situaciju.

Prilikom gledanja videomaterijala e-Škole DOS Povijest 1, Modul 5, Jedinica 5.4., Zakonici i pravilnici za učenike s teškoćama unaprijed pripremite natuknice s bitnim odrednicama videomaterijala. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra unaprijed najavite aktivnost gledanja videomaterijala i pojasnite mu sadržaj.

Za vrijeme svrstavanja učenika u parove pripazite na to gdje ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učeniku s poremećajem autističnog spektra obavezno prethodno najavite rad u paru uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih uz nastavnu jedinicu.

Učenici s teškoćama će bolje funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati učenika koji je možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para.

Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje skupine u kojoj je učenik s teškoćama.

Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku sa specifičnim teškoćama učenja zadajte točno koji će dio, primjerice prezentacije, napraviti, npr. uvod ili zaključak te o tome obavijestite ostale učenike koji rade na istoj prezentaciji. Na taj način olakšat će se komunikacija i razumijevanje zadatka.

Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra omogućite da sam odabere skupinu, aktivnosti unutar skupine prikažite slikovnim prikazom. Dopustite mu kratke stanke ako primijetite zamor od prevelike količine podražaja. Vodite računa o predviđenom vremenu za aktivnost te ga po potrebi produljite.

Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatima (Word online i Padlet). Osigurajte pisane i slikovne upute.

Prilikom rasprave ne inzistirajte na tome da se učenici sa specifičnim teškoćama učenja javljaju, osim ako za to pokažu želju. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i dr. nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje.

Učenicima s teškoćama na kraju rasprave omogućite kratak sažetak s bitnim stavkama.

Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici istraže današnje načine kažnjavanja prijestupa opisanih u starim zakonicima i usporede ih s današnjim kaznama. Rezultate rada mogu prikazati s pomoću alata PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zub za zub?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje Ur-Nammuov i Hamurabijev zakonik.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
  • Informatika, Etika

Jednakost jednakih

U ovoj će aktivnosti učenici analizirati društva antičke Grčke uspoređujući zakone Sparte i Atene te raspraviti o društvenim promjenama koje su se dogodile do danas. Dajte učenicima uputu da prouče materijale pod naslovom Društvo Sparte i Atene u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 5, Jedinica 5.4. Zadajte im da u paru usporede društvo Sparte i Atene s pomoću tablice koju mogu izraditi u alatu Word online. Tablica treba sadržavati tri stupca i tri retka. U drugi i treći stupac prvoga retka napišite imena Sparta i Atena. U drugi i treći redak prvoga stupca napišite Povlašteni i Nepovlašteni. Učenici proučavaju materijale o položaju povlaštenih i nepovlaštenih slojeva Sparte i Atene te popunjavaju tablicu. Prozovite nekoliko parova učenika da izlože svoje usporedbe. Ostali parovi slušaju i prema potrebi dopunjavaju svoje tablice. Nakon toga im postavite pitanja o kojima će raspraviti u paru, a s pomoću kojih će produbiti usporedbu života u Sparti i Ateni. Postavite im pitanje poput: Koje je društvo pravednije, spartansko ili atensko? ili Da možete birati, gdje biste radije živjeli, u Sparti ili u Ateni? Nakon što o tome rasprave u paru, tražite od učenika da obrazlože svoj odgovor i potkrijepe ga podatcima koje su prikupili u tablicama. Raspravite s učenicima o tome u kojoj se mjeri i po čemu današnje društvo promijenilo u odnosu na starogrčko.

Postupci potpore

Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju pripremite pisanu uputu zadatka. Pritom pazite na to da uputa bude jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice od uobičajenih, s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Grafička prilagodba važna je i za učenike s oštećenjem vida.

Prilikom proučavanja materijala pod naslovom Društvo Sparte i Atene u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 5, Jedinica 5.4. učenicima s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetlosti i kontrasta na zaslonu. Učenike sa specifičnim teškoćama u učenja uputite na to da uključe Omoguru aplikaciju (Omotype) te da na računalu prilagode odgovarajući font, veličinu fonta i kontrast pozadine. Također, učenike obavijestite o tome da prilikom rada u DOS-u mogu prilagoditi font, veličinu slova, inkluzivni pristup, opciju za disleksiju te kontrast pozadine za učenike s oštećenjem vida.

Za vrijeme svrstavanja učenika u parove pripazite na to gdje ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obavezno prethodno najavite rad u paru uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih uz nastavnu jedinicu. Učenici s teškoćama će bolje funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati učenika koji je možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.

Pri planiranju aktivnosti iz scenarija učenja važno je predvidjeti dulje vrijeme izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama (ako oštećenja ili poremećaji interferiraju sa sposobnostima važnima za proces učenja). Objasnite korištenje digitalnog alata Word online. Pripremite pisane i slikovne upute za upotrebu alata. Za vrijeme rasprave postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pažnju. Pratite dinamiku rasprave i uključivanje učenika s teškoćama. Ne inzistirajte na tome da se javljaju učenici koji se ne osjećaju ugodno prilikom izlaganja.

Učenicima s teškoćama pripremite kratak sažetak obrađenog gradiva vodeći pritom računa o tome da je jezično i grafički prilagođen prema prethodno spomenutim smjernicama.

Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka prouče problem dužničkoga ropstva u staroj Ateni, društvenih, političkih i gospodarskih problema koje je uzrokovalo i zakona kojima je taj problem riješen. Za antičke narode ropstvo je bilo dio njihovog svjetonazora i svakodnevice. Učenci mogu istražiti problem ropstva danas. Rezultate mogu izložiti pomoću PowerPoint prezentacije.

Nastavna aktivnost za predmet X

Jednakost jednakih

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje društvo Sparte i Atene.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
  • Informatika
  • Etika

Ako otac tri puta proda sina...

U ovoj će se aktivnosti učenici upoznati sa starorimskim zakonima te ih usporediti s ostalim zakonicima staroga vijeka koje su obradili u aktivnosti 1 i 2. Neka učenici prouče materijale pod naslovomZakoni XII. ploča (Leges duodecim tabularum)  u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 5, Jedinica 5.4. te razmisle o tome u kojoj su mjeri rimski zakoni slični današnjima. Neka u paru, s pomoću alata Word online,naprave „t-tablicu“ u kojoj će rimske zakone razvrstati na one koji bi danas bili prihvatljivi u jedan stupac i one koji ne bi bili prihvatljivi u drugi stupac. Prozovite nekoliko parova da izlože svoje zaključke i obrazlože ih. Za kraj postavite pitanje: Koji su zakoni pravedniji, rimski ili današnji? . Tražite od učenika da argumentirano odgovore. Ako ste prošli sve tri aktivnosti, možete započeti zaključnu aktivnost. Podijelite učenike u četiri grupe. Zadajte svakoj po jedno od obrađenih društava (Ur-Nammuova Mezopotamija, Sparta, Atena ili Rim). Neka učenici pripreme govor u trajanju  od dvije minute kojim će dokazati da je baš njihovo društvo najbolje za život. Govor neka izvedu pred ostatkom razreda te na kraju neka svi glasaju za najbolji. Za kraj potaknite učenike na to da razmisle o tome koji je najaktualniji problem današnjega društva i kakve bi zakone uveli kako bi ga riješili.

Postupci potpore

Prilikom proučavanja materijala pod naslovom Zakoni XII. ploča (Leges duodecim tabularum)  u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 5, Jedinica 5.4. učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju izradite plan ploče s jasno istaknutim ključnim pojmovima i njihovim značenjem. Pritom pazite na to da plan ploče bude jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećan razmak među slovima, ljevostrano poravnanje. Prilikom rada u DOS-u učenike uputite na mogućnost prilagodbe fonta, veličine slova, uključivanje opcije za disleksiju i kontrast pozadine. Omogućite učenicima pisane i slikovne upute za rad s digitalnim alatom Word online . Učenicima s motoričkim teškoćama omogućite upotrebu prilagođene tipkovnice i vršnjačku podršku.

Prilikom svrstavanja učenika u parove pripazite na to da učenik s poteškoćama bude u paru s vršnjakom koji na njega poticajno djeluje te ga pritom ravnopravno uključuje u sve aktivnosti. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama u području učenja zadajte točno koji će dio, primjerice prezentacije, napraviti, npr. uvod ili zaključak te o tome obavijestite ostale učenike koji rade na istoj prezentaciji. Na taj način olakšat će se komunikacija i razumijevanje zadatka.

Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Učenike s poremećajem pažnje i aktivnosti potrebno je uključiti u par s vršnjakom koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji je sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para.

Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama. Bitno je da učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima dovoljno vremena da izvrši zadatak. Omogućite mu upotrebu bilješki i planova ploče kako bi mogao aktivno sudjelovati. Provjerite na koji se način učenici s teškoćama služe digitalnim alatom Screencast-O-Matic. Za učenike s poremećajima jezično-glasovno-govorne komunikacije, a koji se ne osjećaju ugodno prilikom snimanja govora, omogućite alternativno izvođenje zadatka (npr. oni trebaju napisati govor, a učenik bez teškoća koji je u paru treba ga snimiti). Važno je da unutar para/grupe učeniku s teškoćama bude dodijeljen zadatak s jasno razrađenim smjernicama kako bi mogao ravnopravno sudjelovati u izvršenju zadatka. Važno je da se svi učenici osjećaju ugodno prilikom izvođenja aktivnosti.

Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO

Za učenike koji žele znati više

Neka učenicu pronađu podatke o tome koje današnje države imaju najstrože zakone i usporede ih sa zakonicima staroga svijeta te izrade PowerPoint prezentaciju s pomoću koje će razredu izložiti rezultate.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ako otac tri puta proda sina...

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik pomoću tablice uspoređuje starorimske zakone s današnjima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Gografija
  • Informatika
  • Etika
  • Latinski jezik

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.