Upitajte učenike zašto je važno organizirati stvari i podatke u svakodnevnom životu (slaganje odjeće prema vrsti u ormaru, organizacija igračaka i školske opreme u dječjoj sobi, organizacija proizvoda u trgovinama itd.). Najavite im igru sortiranja podataka s pomoću koje ćete im to dokazati.
Pripremite prezentaciju u kojoj ćete učenicima prikazati primjere baza podataka iz svakodnevnog života i skrenuti im pozornost na važnost dobre organizacije podataka, posebice kada je riječ o velikoj količini. To može biti primjer telefonskog imenika (tiskanog i mrežno objavljenog) ili e-Matice. Pomoću primjera iz neke baze podataka, najbolje iz e-Matice jer su učenicima ti podatci poznati i bliski, objasnite im osnovne pojmove koji se odnose na baze podataka: entitet, svojstva, relacije, primarni ključ, polje, zapis.
Podijelite učenike u manje grupe i najavite igru „brzo i točno“ u kojoj će se vrednovati brzina i točnost ostvarivanja zadataka pojedine grupe. Zadajte učenicima da na internetu istraže sljedeće mrežne baze podataka: IMDb (Internet Movie Database), WolframAlpha i Nacionalnu i sveučilišnu knjižnicu u Zagrebu.
Pripremite im digitalni radni list napravljen, primjerice, u alatu Forms iz paketa MS Office 365, u kojem će zapisivati odgovore na postavljene zadatke pretraživanja spomenutih baza podatka. Cilj je da učenici isprobaju pretraživanje mrežnih baza podataka i dođu do traženih informacija. Na kraju aktivnosti, provjerite točnost odgovora u alatu Forms i proglasite pobjednike igre „brzo i točno“.
Primjeri pitanja za radni list:
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, digitalni nastavni list, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rješavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Pripremite vizualni raspored. Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za naknadno rješavanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon ostvarenog zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti.
Tijekom rada u grupi obratite pozornost na interese i jake strane učenika s teškoćama tako da bude aktivni sudionik u svim aktivnostima, nikako pasivni promatrač. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere grupu u kojoj želi biti te mu najavite na početku sata da je u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe u kojoj je učenik s teškoćama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Neka učenici prouče što je SQL i gdje ga mogu upotrijebiti. Mogu pronaći gotove programske kodove jednostavnijih relacijskih (SQL) baza podataka i isprobati ih u mrežnom SQL uređivaču koda: https://www.jdoodle.com/execute-sql-online/. Provjerite što su učenici naučili o jeziku SQL i jesu li pokušali raditi u SQL uređivaču koda.
Pripremite bazu podataka u programu Access, šifriranu pomoću lozinke, i zamolite učenike da je pokušaju otvoriti. Objasnite učenicima kako neki podatci u bazama mogu biti povjerljivi (primjerice, OIB, rodni identitet, stupanj invalidnosti i sl.) pa se oni štite lozinkama.
Pokažite učenicima kako mogu na računalima s programima iz paketa Office 365 pronaći MS Access.
Odvojite dovoljno vremena da učenike upoznate sa sučeljem programa MS Access i osnovnim objektima baze podataka: tablicama, obrascima i izvješćima.
Pokažite učenicima izradu tablice za, primjerice, knjige iz školske knjižnice pomoću opcije Dizajn tablice i potaknite ih na zajedničko određivanje svojstva odabranog entiteta (inventarni broj, naslov, ime autora, prezime autora, književna vrsta itd.). Za svako svojstvo odredite veličinu polja te navedite učenike da zaključe koje će polje jedinstveno označivati svaki zapis, odnosno što će biti primarni ključ tablice.
Objasnite učenicima kako da, služeći se čarobnjakom, izrade obrazac pomoću kojega će unositi podatke u bazu podataka. Pokažite im kako se izrađuje izvješće za bazu podataka pomoću čarobnjaka za izvješća.
Tek kad zaključite da su spremni, zadajte im projektni zadatak.
Zadajte učenicima zadatak da kreiraju tablicu za entitet UČENIK te osmisle najmanje šest svojstava tog entiteta, od kojih jedno svojstvo mora biti primarni ključ (OIB). Objasnite im kako da naprave anketu za prikupljanje podataka. Ako se ne znaju koristiti alatom za izradu ankete, pokažite im na primjeru kako da to učine. Učenici trebaju prikupiti podatke razgovorom s najmanje 10 učenika iz svojeg razreda ili škole te ih unijeti u svoju tablicu kao nove zapise pomoću obrasca. Umjesto OIB-a, učenik može osmisliti jedinstvene šifre za svakog učenika.
Za ispunjenu bazu podataka neka kreiraju izvješće koristeći se čarobnjakom za izvješća.
Napravljenu bazu podataka neka učenici pohrane u svoj e-portfolio na servisu OneDrive (Office 365) i podijele je s učiteljem/učiteljicom.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.). Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rješavanje zadatka ako mu je potrebno. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Pripremite vizualni raspored. Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za naknadno rješavanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon ostvarenog zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Upoznajte učenike s digitalnim alatom Office 365, odnosno programom MS Access te posebnu pozornost posvetite pojašnjenju načina služenja alatom učenicima s teškoćama. Za učenike s teškoćama pripremite upute (pisane ili slikovne) za korištenje alatom. Pritom je potrebno pobrinuti se za primjereno grafičko oblikovanje svih nastavnih materijala (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama za trud i zalaganje koje pokazuje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici mogu istražiti kakve su to relacijske baze podataka i pokušati napraviti jednostavnu relacijsku bazu podataka u programu MS Access u kojemu će, osim napravljene tablice za učenike, napraviti još jednu tablicu u kojoj će prikazati entitet SPORT te povezati te dvije tablice. Zahvaljujući relacijskoj bazi, bit će vidljivi podatci o učenicima i kojim se sportom bave, kao i opis svakog sporta.
Započnite razgovor s učenicima o izborima za Europski parlament, Hrvatski sabor i predsjednika RH. Pitajte ih znaju li kada se održavaju izbori, svakih koliko godina. Pitajte i znaju li kako se provodi glasovanje na izborima te gdje se ti podatci upisuju. Naglasite važnost baze podataka u takvim slučajevima. Postavite im i pitanje koje je, osim pohrane podataka, najvažnije obilježje baze podataka. Podsjetite ih što su radili u prvoj aktivnosti ovog scenarija poučavanja (tražili su i izdvajali podatke).
Neka učenici otvore bazu podataka o učenicima koju su stvorili u drugoj aktivnosti ovog scenarija poučavanja.
Pokažite im na primjeru baze o učenicima što znači razvrstavanje (sortiranje) podataka, a što znači izdvajanje (filtriranje) podataka. Potaknite ih da komentiraju razliku između sortiranja i filtriranja. Koristite se alatima iz grupe Sortiranje i filtriranje. Uputite učenike na videoupute koje mogu pogledati kod kuće kako bi ponovili postupak ili ga se prisjetili.
Zadajte učenicima da u otvorenoj tablici baze podataka podatke o učenicima sortiraju uzlazno, a zatim silazno prema polju Prezime. Za primjer filtriranja podataka, neka tekstnim filterima izdvoje imena učenika koja počinju na neko određeno slovo, a brojčanim filterima neka izdvoje učenike koji su rođeni između dvaju zadanih datuma. Potaknite učenike na razmišljanje o tome u kojim će nam okolnostima u svakodnevnom životu zatrebati ovakva sortiranja i izdvajanja podataka. Neka učenici navedu što više primjera. Iskoristite te primjere da im skrenite pozornost na to koliko su uštedjeli na vremenu u potrazi za željenim podatcima u odnosu na to koliko bi ga potrošili da su podatke tražili bez filtera.
Pokažite učenicima kako da izdvoje podatke stvarajući upit pomoću prikaza dizajna upita. Uputite ih na videoupute koje mogu pogledati kod kuće kako bi ponovili postupak ili ga se prisjetili. Skrenite im pozornost na razlike između filtriranja i stvaranja upita. Uputite učenike da istraže jesu li filtriranjem stvorili novu tablicu ili su sakrili podatke koji ne odgovaraju postavljenom kriteriju.
Služeći se svojom bazom podataka, neka učenici izdvajaju tražene podatke u novu tablicu koristeći se jednostavnijim i složenijim kriterijima: pokažite im korištenje zamjenskim znakovima (? I *) te izdvajanje podataka prema datumu, sadržaju i sl.
Učenici mogu samostalno isprobati kombinaciju dvaju ili triju kriterija kako bi stvorili što precizniji upit.
Zadajte učenicima da osmisle najmanje pet smislenih, različitih upita za svoju tablicu UČENIK i izrade ih opcijom Dizajn upita. Upite neka imenuju tako da bude jasno koji će se podatci prikazivati kao rezultati upita.
Uređenu bazu podataka neka učenici pohrane u svoj e-portfolio na servisu OneDrive (Office 365) i podijele je s učiteljem/učiteljicom.
Na kraju učenici igraju igru za ponavljanje izrađenu u alatu Wordwall (ili nekom drugom digitalnom alatu). Pomoću igre provjerava se usvojenost osnovnih pojmova povezanih s bazom podataka, njezinim stvaranjem i uređivanjem. Učenike tijekom igre možete pitati što svaki zapis čini jedinstvenim u bazi podataka, što su entitet i njegova svojstva te što je filtriranje, a što sortiranje podataka u bazi i slično.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina i stoga se metode poučavanja i postupci prilagodbe temelje na pojedinačnim značajkama i razini funkcioniranja svakog učenika. Učitelj i učenik s teškoćama zajedno odlučuju gdje je najbolje za učenika da sjedi u razredu.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, videozapis ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rješavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Pripremite vizualni raspored.
Navedeni videozapisi na engleskom su jeziku, što može biti problem za učenike s oštećenjem vida i sluha pri ponavljanju i učenju sadržaja ako nemaju dovoljnu razinu znanja engleskoga jezika (onemogućeno im je razumijevanje). Preporuka je da u tom slučaju za učenike s oštećenjem sluha i vida pronađete videozapis na hrvatskome jeziku koji ima osigurane titlove i razumljiv ekspresivni sadržaj. Ako ne uspijete pronaći takav videozapis, za učenika s oštećenjem sluha i vida izradite pisane upute (smjernice) o izdvajanju i razvrstavanju podataka, jezično i grafički prilagođene s obzirom na njegove potrebe.
Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za naknadno rješavanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon ostvarenog zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Upoznajte učenike s bazom podataka, kao i s digitalnim alatom Wordwall te posebnu pozornost posvetite pojašnjenju načina služenja alatom učenicima s teškoćama. Za učenike s teškoćama pripremite upute (pisane ili slikovne) za služenje alatom. Pritom je potrebno primjereno grafički oblikovati sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama za pokazani trud i zalaganje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji su u drugoj aktivnosti ovog scenarija poučavanja proveli aktivnosti za one koji žele znati više mogu napraviti upit koji će sadržavati svojstva različitih entiteta (iz tablice Učenici i tablice Sport).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.