Započnite razgovor s učenicima pitanjima o njihovim planovima na polju samoostvarenja. Kakva je njihova predodžba o njihovu budućem profesionalnom i osobnom razvoju? Koliko su spremni učiti izvan sustava redovnog institucionalnog obrazovanja? Zanima li ih pohađanje nastave i učeničke prakse u nekoj od članica Europske unije? Postoji li takva mogućnost u području njihova programa obrazovanja?
Općenito, pitajte ih jesu li im poznati primjeri iz nekih škola ili među njihovim vršnjacima povezani s mobilnošću mladih i njihovim pritom stečenim iskustvima.
Pripremite učenicima anketu u digitalnom alatu Google Forms o tome koliko su upoznati s programima Europske unije o mobilnosti mladih.
Koristeći se mogućnošću kreiranja različitih vrsta pitanja, postavite učenicima pitanja poput: Što je Erasmus+? Koje mogućnosti nudi Erasmus+? Kako se mogu prijaviti pojedinci? Tko financira studiranje u inozemstvu? Koliko može trajati razdoblje studiranja u inozemstvu? Što je uvjet da biste studirali u inozemstvu uz Erasmus+? Kako do bespovratnih financijskih sredstava? Tko može ostvariti pravo na stipendiju Erasmus Mundus Joint Masters? Kako vam može pomoći Agencija za mobilnost i programe Europske unije?
Analizirajte rezultate ankete i komentirajte s učenicima navedenu temu.
Radi produbljivanja interesa i bolje informiranosti preporučite učenicima Europski portal za mlade.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Potaknite učenika s teškoćama na uključivanje u raspravu i razgovor o mobilnosti mladih. Postavljate mu pitanja na koja će znati odgovoriti. Neka pitanja budu jasna i jednostavna. Povremeno usmjerite njihovu pažnju na slušanje drugih učenika, posebno ako se radi o učenicima s poremećajem pažnje. Pitanja popratite vizualnim materijalom, prezentacijom, slikama, ilustracijama koje će dodatno govoriti o temi o kojoj raspravljate.
Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Google Forms u kojem ste pripremili anketu za učenike. Ako se radi o učeniku s oštećenjem vida, omogućite mu prilagodbu veličine fonta te kontrasta i svjetline zaslona ili omogućite da mu netko drugi od učenika čita pitanja naglas. Ako je riječ o učeniku s teškoćama učenja, osigurajte jednostavna i jasna pitanja te neka se učenik po potrebi koristi programom za čitanje teksta naglas.
Omogućite učeniku s teškoćama dovoljno vremena, dodatne upute i prilagođen materijal. Ako se učenik ne snalazi u digitalnom alatu, omogućite mu ispunjavanje ankete na papiru. Ako je riječ o učeniku s motoričkim teškoćama, osigurajte mu upotrebu prilagođenog miša i tipkovnice.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Zainteresirane učenike uputite na mrežnu stranicu Europske unije s informacijama o brojnim mogućnostima volontiranja u Europi i u svijetu. Koristeći se poveznicom mogu saznati više o mogućnostima volontiranja koje financira EU. Recite učenicima da pripreme kratko interaktivno izlaganje koristeći se digitalnim alatom MS PowerPoint.
Motivirajte učenike za ovu aktivnost pitanjima o korisnosti postojanja jedne brošure koja bi sadržavala sve važne informacije i smjernice o mogućnostima mobilnosti učenika i studenata prema programima Europske unije, tako da bi zainteresirani mogli brzo saznati u osnovnim crtama odgovore na pitanja koja ih zanimaju.
Recite učenicima da će sada raditi upravo na takvu projektnom zadatku.
Učenici najprije trebaju dogovoriti sadržaj brošure, odnosno pitanja na koja će odgovoriti istražujući različite domene programa mobilnosti. Potrebno je odrediti i naslov brošure.
Podijelite zatim učenike u četveročlane grupe. Svaka grupa treba istraživati medije, mrežne portale i različite mrežne stranice radi prikupljanja relevantnih informacija o mobilnosti učenika i studenata povezanih s njima zadanim područjem ili domenom istraživanja. Tako podijeljeni u grupe, učenici će prikupljene informacije spremati u svoje mape, svaka grupa u svoju mapu u digitalnom alatu Google Disk.
Potom će, koristeći se digitalnim alatom Book Creator, svi zajedno izraditi jednu jedinstvenu brošuru u formatu e-knjige, izražavajući vrijednost zaštite ljudskih prava i sloboda povezanih s mobilnošću mladih prema programima Europske unije, što je u skladu s demokratskim načelima i pozitivnim propisima Republike Hrvatske.
Brošura može biti objavljena na školskim društvenim mrežama.
Nastavnik može formativno vrednovati učenike na temelju njihova sudjelovanja u ovoj aktivnosti.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Potaknite učenike na raspravu o brošuri o mobilnosti mladih. Potaknite ih da izraze svoje mišljenje, da istaknu koje su im informacije važne kada negdje putuju. Učeniku s teškoćama omogućite da se unaprijed pripremi za razgovor na satu. Najavite mu temu razgovora i dajte mu smjernice pomoć kojih će se pripremiti za nastavu.
Pri podjeli učenika u grupe važno je da je učenik s teškoćama u grupi s učenicima koji će ga motivirati na sudjelovanje, koji ga prihvaćaju i koji mu mogu biti potpora u procesu rješavanja zadatka. Pripremite za učenika s teškoćama upute koje će biti u skladu s njegovim specifičnim potrebama. Za učenika s oštećenjem vida te za učenika s teškoćama učenja upute mogu biti pripremljene i kao audiozapis. Pisane upute za učenika s teškoćama učenja trebaju biti prilagođene prema sljedećim smjernicama: prilagođena veličina slova, upotreba lako čitljiva fonta (Verdana, Calibri, Arial), povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), dvostruki prored, veći razmak između riječi i rečenica, poravnanje teksta na lijevoj strani. Potaknite učenike da pomognu jedni drugima. Dodatno im objasnite zadatak ako je potrebno, navedite primjere, prikažite im zadatak. Jasno unaprijed definirajte uloge svakog člana grupe, posebno učenika s teškoćama, i odredite koji će mu učenik biti potpora ako zatreba.
Neka učenik s teškoćama kao član grupe sudjeluje u izradi brošure u digitalnom alatu Book Creator; pripremite mu pisane i vizualne upute i omogućite mu potporu drugog učenika u korištenju alatom ako je potrebno. Češće provjerite rad grupe u kojoj je učenik s teškoćama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenike zainteresirane za rad u inozemstvu uputite na mrežnu stranicu s informacijama o poslovima au pair u inozemstvu – za one koji vole raditi s djecom.
Mladim se umjetnicima također nude mogućnosti za putovanje i rad u inozemstvu, o čemu mogu više saznati na mrežnoj stranici.
Dajte učenicima zadatak da, koristeći se digitalnim alatom Conceptboard, prezentiraju aktualne ponude za poslove u inozemstvu namijenjene mladima.
Recite učenicima da o programima Europske unije za mobilnost mladih mogu saznati i neke neformalne, ali važne informacije iz iskustva mobilnosti onih učenika koji su se ranije koristili nekim od programa Europske unije. Kažite im da će imati mogućnost razgovarati s nekim bivšim učenikom škole, korisnikom programa mobilnosti, intervjuirati ga i saznati podatke o njegovu životu i školovanju u zemlji članici Europske unije.
Objasnite učenicima da je to njihov projektni zadatak: sastaviti pitanja i provesti intervju te ga objaviti na mreži i društvenim mrežama škole, u pisanom obliku i u obliku videosnimke.
Podijelite učenike u grupe simulirajući da su iz različitih medijskih kuća. Dajte im ulogu novinara. Dodijelite im zadatak da pripreme pitanja uz pomoć kojih mogu saznati kako žive i rade učenici i studenti koji se koriste programima mobilnosti Europske unije. Kako im izgleda radni dan, koje sve obveze imaju, gdje stanuju, kakav im je društveni život, tko prati njihovo izvršavanje obveza, kako su opremljene škole, koji točno program mobilnosti je koristio učenik kojeg intervjuiraju, koje je koristi ostvario, bi li preporučio mladima da se koriste istim programom mobilnosti, što smatra najvećom dobiti za sebe od ostvarenog iskustva u programu mobilnosti.
Recite učenicima da pripreme pitanja o temama iz neposrednog iskustva tog učenika koji je boravio, školovao se i/ili odrađivao praksu u inozemstvu. Pitanja trebaju izraditi i zabilježiti u dokumentu programa MS Word u online okružju uz istovremeni rad na dokumentu s drugim učenicima iz grupe.
Zatim im dogovorite sastanak s bivšim korisnikom programa mobilnosti EU kako bi izvršili novinarski zadatak i proveli intervju. Svaka grupa treba zabilježiti svoj intervju s korisnikom programa mobilnosti, u tekstualnom obliku, koristeći se dokumentom programa MS Word, i u obliku videozapisa, koristeći se digitalnim alatom Kizoa, te objaviti svoj uradak na mreži, odnosno društvenim mrežama škole.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Potaknite učenika s teškoćama na uključivanje u raspravu i razgovor o mobilnosti mladih. Postavljate mu pitanja na koja će znati odgovoriti. Neka pitanja budu jasna i jednostavna. Povremeno usmjerite njegovu pažnju na slušanje drugih učenika, posebno ako se radi o učenicima s poremećajem pažnje. Pitanja popratite vizualnim materijalom, prezentacijom, slikama i ilustracijama koje će dodatno govoriti o temi o kojoj raspravljate.
Učenicima pripremite pisane i vizualne upute za rješavanje zadatka, koje će biti u skladu s njegovim potrebama. Ako se radi o učeniku s oštećenjem vida, upute mogu biti pripremljene i u obliku audiozapisa; ako se radi o učeniku s teškoćama učenja, upute u obliku audiozapisa će i njemu odgovarati. Pismene upute za učenika s teškoćama učenja trebaju biti prilagođene prema sljedećim smjernicama: prilagođena veličina slova, upotreba lako čitljiva fonta (Verdana, Calibri, Arial), povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), dvostruki prored, veći razmak između riječi i rečenica, poravnanje teksta na lijevoj strani. Potaknite učenike da pomognu jedni drugima. Dodatno im objasnite zadatak ako je potrebno, navedite primjere, prikažite im zadatak. Jasno unaprijed definirajte uloge svakog člana grupe, posebno učenika s teškoćama, i odredite koji će mu učenik biti potpora ako zatreba. Pri podjeli učenika u grupe važno je da je učenik s teškoćama u grupi s učenicima koji će ga motivirati na sudjelovanje, koji ga prihvaćaju i koji mu mogu biti potpora u procesu rješavanja zadatka.
Neka učenik s teškoćama sudjeluje u pripremi pitanja, proučava literaturu i mrežne stranice te neka sudjeluje u pripremi videosnimke u skladu sa svojim sposobnostima i mogućnostima. Neka mu drugi učenici budu potpora u korištenju programom MS Word i digitalnim alatom Kizoa. Pripremite za učenika s teškoćama upute kako biste mu olakšali sudjelovanje u radu grupe. Upotrijebite vizualne materijale kako biste učeniku s teškoćama olakšali praćenje uputa. Postavite vremenska ograničenja kako bi se učenici osjećali strukturirano.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Predložite zainteresiranim učenicima da analiziraju Preporuku Vijeća Europske unije o okviru za kvalitetno i učinkovito obrazovanje, donesenu na prijedlog Europske komisije, a vezano uz Ugovor o funkcioniranju Europske unije. Neka učenici kritički promisle o preporukama iz dokumenta i provedbi na nacionalnoj razini te upoznaju ostale učenike sa spoznajama iz istraživanja i analize koristeći se digitalnim alatom MS PowerPoint uz interaktivno izlaganje.
1. Bohm, W., Lshodynky, O., Biščević H. 2006. EU for YOU: kako funkcionira Europska unija. MVPEI RH I MZOIŠ RH
2. Gueguen, D. 2006. Novi praktični vodič kroz EU labirint. Miropictures. Zagreb.
3. Mileta, V. 1997. ABC Europske unije (leksikon temeljnih pojmova). Školske novine. Zagreb.
4. Cerovac,M., Faulend, M., Mintas Hodak, Lj., Majić, H., Mataija,M., Mijatović, N., Ondelj, I., Sokol,T., Šimac,S., Škreb, M., Šošić, V., Vidović, B., Mikuš Žigman, N. 2010. Europska unija. Gospodarska misao. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.