Predmet
Engleski jezik 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

3,2,1, kuhaj

Naziv predmeta
Engleski jezik 5

Razred
5. razred osnovne škole

Razina učenja jezika
5. godina učenja

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • namirnice
  • recepti
  • zdravlje
  • prehrana
  • zdravi jelovnik

Šlag na torti

Pitajte učenike gledaju li oni, ili njihovi roditelji, bake, djedovi, neke kulinarske televizijske emisije i, ako gledaju, koje. Tko u njihovoj obitelji najčešće prati takve emisije i što misle, zbog čega? Je li to zbog natjecatelja, novih recepata ili nečeg trećeg? Ako gledaju oni sami, pitajte ih iz kojeg su im razloga takve emisije privlačne, što u njima mogu naučiti.

Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski 5, Modul 4, Jedinica 4.2, Zadatak 2. Neka učenici pročitaju listu navedenih namirnica te navedu dodatne namirnice koje su potrebne za pripremu recepta.

Zatim, neka pročitaju i odaberu koji im je pribor potreban te koje glagole mogu koristiti za davanje uputa u Zadatku 3.

Potom, neka poslušaju recept u Zadatku 4. U alatu Wooclap pripremite kviz za provjeru razumijevanja. Odaberite opciju Multiple choice te, za svako pitanje, ubacite po četiri simbolična prikaza. Učenice izabiru simboličke prikaze namirnica i radnji koje čuju u receptu.

Učenike podijelite u parove. Svaki par treba osmisliti recept za svoju tortu tako da u tekst ubaci pet pogrešaka, primjerice a pinch of water, pour salt i slično. Radove učenika možete objaviti na bijeloj ploči u alatu Conceptboard kako bi bili sabrani na jednome mjestu te dostupni svim učenicima. Svakom paru dodijelite rad drugih učenika te neka učenici u parovima pronađu i isprave tih pet pogrešaka. Zatim, par koji je pisao recept, provjerava je li njihov recept točno ispravljen.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.

Učenicima s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije i sa specifičnim teškoćama u učenju, prema potrebi, osigurajte popis namirnica na engleskom jeziku i prijevod na hrvatski jezik i, ako je potrebno, iskoristite vizualnu podršku.

Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.

U samostalnom radu predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebice odnosi na učenike kojima je potrebno duže vrijeme za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj.

U zadatku u kojem se sluša recept, omogućite učenicima s teškoćama da opetovano slušaju zapis, a učenicima s oštećenjem sluha omogućite transkript slušnog zapisa.

Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite računa o karakteristikama svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Učenici, koji žele znati više, mogu u rječniku istražiti idiome u engleskom jeziku u kojima se pojavljuje riječ cake, primjerice a piece of cake, to have one's cake and eat it, the cherry/icing on the cake, go like hot cakes i slično te pronaći ekvivalente u hrvatskom jeziku. Idiome mogu predstaviti ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Šlag na torti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje vokabular za namirnice.
  • Učenik razumije upute u receptima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Voćna salata

Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski 5, Modul 4, Jedinica 4.2, Zadatak 7. Neka učenici pročitaju dvije verzije različitih vrsta salata, a potom riješe Zadatak 8 u kojem pokazuju razumijevanje čitanjem.

Upitajte ih koja je verzija salate zdravija, A ili B, te provedite kratku raspravu o tome zašto je tako. Zatim ih upitajte koju salatu oni češće jedu ili koju bi radije izabrali da moraju te zašto. Pitajte ih je li im draži McDonald's ili, primjerice, kuhano povrće te što misle da je potrebnije za kvalitetno funkcioniranje organizma. Pojasnite učenicima kako načini pripreme hrane mogu uvelike utjecati na to je li namirnica zdravija ili nezdravija, primjerice, kod pržene piletine zbog samog procesa prženja. Učenicima navedite nekoliko namirnica, primjerice krumpir, jabuke i meso te neka oni navedu primjere za zdrav i nezdrav način pripreme tih namirnica.

Pitajte ih i poznaju li tzv. power foods, poput borovnica ili avokada te koliko često konzumiraju takve namirnice.

Potom podijelite učenike u skupine. Tada učenici osmišljavaju i izrađuju digitalne crteže voćne salate u alatu Kleki, u mrežnoj inačici alata Paint, kako bi učenici u isto vrijeme mogli izrađivati crteže.

Radove možete objaviti u alatu Lino. Lino je alat sličan mrežnoj oglasnoj ploči na koju se mogu dodavati elementi zvani “stickies”. “Stickies” su elementi koji mogu sadržavati tekst (izgledaju poput samoljepljivih papirića), slike, video ili dokument. Učenicima podijelite poveznicu. Učenici objavljuju svoje digitalne crteže u alatu na odgovarajući samoljepljivi papirić. Dodijelite im voćnu salatu drugih učenika iz razreda, a njihov je zadatak da imenuju sastojke koje vide na slikama i upišu ih na papirić. Svrha alata je da svi radovi budu dostupni učenicima na jednom mjestu te da učenici mogu uređivati i izravno dodavati sadržaj.

Postupci potpore

I u ovoj aktivnosti važno je da, za učenike s teškoćama, predvidite više vremena za rješavanje zadataka. To što se posebice odnosi na učenike kojima je potrebno više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Po potrebi, učenicima s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju i učenicima s oštećenjem sluha osigurajte listu nepoznatih ili manje poznatih riječi te njihov prijevod. Osigurajte vizualnu podršku za učenike s poremećajem iz autističnoga spektra i za učenike s intelektualnim teškoćama i to za liste nepoznatih ili manje poznatih riječi.

Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti (npr. Kleki, Lino).

Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.

Tijekom razredne rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama govore osim ako se za to ne jave sami.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da osmisle Youtube kanal s receptima zdrave hrane. Kratke videozapise koje će snimiti mogu urediti u digitalnom alatu Animoto u kojem svoje videozapise mogu izrezati, unijeti slike te istaknuti tekst.

Nastavna aktivnost za predmet X

Voćna salata

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik imenuje vokabular za namirnice.
  • Učenik razgovara o zdravim namirnicama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • MPT Zdravlje
  • Priroda

Zdravlje je moć

Učenike podijelite u sedam skupina te svakoj dodijelite jedan dan u tjednu. Učenici trebaju izraditi zdrav jelovnik za dan koji im je dodijeljen. Dajte im jasne upute, primjerice, koje sve obroke treba sadržavati jelovnik u jednom danu i recite im da rad treba sadržavati sastojke i recepte kako biste osigurali da svi radovi sadrže iste elemente. U skupinama je svaki učenik zadužen za upisivanje jednog dijela sadržaja. Rade u mrežnoj verziji alata Word kako bi svaki učenik imao mogućnost dio sadržaja izravno ubaciti u zajednički dokument.

Učenici spremaju dokumente izrađene u alatu Word u pdf obliku. Zatim ih objavljujete u alatu Flipgrid u kojem ćete organizirati mrežnu raspravu. Učenicima podijelite poveznicu.

Učenici se trebaju pridržavati jelovnika tijekom tjedan dana te potom u alatu Flipgrid zabilježiti čega su se ili se nisu pridržavali i zašto te napisati svoje dojmove.  Postavite učenicima dodatna pitanja u alatu Flipgrid, primjerice, je li im bilo teže pridržavati se jelovnika prvoga dana, a lakše nakon nekoliko dana, jesu li imali poteškoća te koje su im osobine bile potrebne za ispunjenje ovog zadatka, primjerice odlučnost, upornost, odgovornost i slično.

Postupci potpore

Prilikom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama smjestiti u skupinu u kojoj je učenik koji je spreman održati prezentaciju. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti.

Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama prilikom izrade umne mape.

Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze, kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s teškoćama valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).

Pripremite pisane i slikovne upute za izradu jelovnika u alatu Word. Uz to, provjeravajte kako se učenici snalaze u mrežnom alatu Flipgrid.

Za učenike koji žele znati više

Učenici, koji žele znati više, osim zdravih prehrambenih navika, mogu istražiti i dobrobiti tjelovježbe te predstaviti 5 vježbi ostalim učenicima u razredu, primjerice, 5 Tibetanaca dostupnih ovdje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zdravlje je moć

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik sastavlja zdrav jelovnik.
  • Učenik piše recept.
  • Učenik izražava vlastito mišljenje.
  • Učenik razumije kratak tekst o hrani.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • MPT Zdravlje
  • Tjelesna i zdravstvena kultura

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.