Međupredmetna tema
Zdravlje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Moja prva ljubav

Međupredmetna tema
Zdravlje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GK: glazbenoscenske vrste, pjesme, glazbenostilska razdoblja
  • TZK: prvi ples, bonton, društveni događaj
  • BIO: hormoni, podražaj, reakcija na podražaj
  • IZVAN: apstraktno i figurativno slikarstvo, simbolička i asocijativna vrijednost boje
  • IZVAN: ljubav, znakovi ljubavi, ljubav u različitim vremenskim razdobljima
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Najpoznatiji skladatelj - Srce

Podijelite učenike u grupe koje će analizirati (uz pomoć udžbenika i kajdanke, bilježnice) glazbenoscenska djela i pjesme koje su upoznali tijekom godine te ih razvrstavati prema tematici (ljubav, rat, prijateljstvo, duhovnost, priroda itd.). Provjerite s učenicima koja se tema najčešće pojavljuje u navedenim djelima. Što misle, zašto? Ovdje nema točnih i netočnih odgovora, a učenici trebaju sami zaključiti kako je ljubav najvažniji čovjekov osjećaj. Jednako je bio važan u davnoj prošlosti kao i danas te je zato i razumljivo zašto je toliki broj umjetničkih djela posvećen upravo ljubavi.

Potom svaka grupa odabire samo jednu pjesmu ili glazbeni broj (song) koji govori o ljubavi. Svoj odabir objave u razredu kako bi, u slučaju da su dvije skupine odabrale istu pjesmu, vi predložili zamjenu pjesme. Pjesmu analiziraju prema tekstu, poruci i glazbenim sastavnicama. Svoju analizu neka objave na unaprijed pripremljenom Padlet zidu i predstave ostalima. Opet je moguće povući poveznice između analiziranih skladbi kao i razlike. Razgovor usmjerite prema razdoblju nastanka odabranih pjesama kako biste učenike potaknuli na razmišljanje o postojanju ili ne postojanju razlika u izražavanju osjećaja nekad i danas. U tu svrhu poslušajte dvije skladbe iz različitih glazbenostilskih razdoblja, npr. srednjovjekovnu “Meu amor, meu amorino” i “Love song” pjevačice Adele. Neka ih usporede prema glazbenim sastavnicama, a posebno ugođaju i načinu na koji su doživjeli ove dvije skladbe. Potom razgovor usmjerite prema učeničkom doživljaju ljubavi i tome kako oni pokazuju svoje simpatije prema drugoj osobi. Koliko je njima ljubav važna te kako se nose s neuzvraćenom ljubavi. Razgovaraju li o temi ljubavi i o odgovornom spolnom ponašanju i s kim najčešće.

Postupci potpore

Za učenike s intelektualnim teškoćama, specifičnim teškoćama u učenju ili poremećajem pažnje, izradite popis glazbeno-scenskih djela koje su upoznali (naslovu možete pridružiti sličicu kako bi se lakše dosjetili).

U grupnoj aktivnosti učeniku s teškoćama dodijelite jasan zadatak kako bi što ravnopravnije mogao sudjelovati u radu grupe.

Za uspoređivanje glazbenih sastavnica učenicima izradite podsjetnik koje su to sastavnice glazbeno-scenskog djela kako biste im olakšali usporedbu.

Za korištenje navedenoga digitalnog alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Najpoznatiji ljubavni par iz svijeta književnosti Romeo i Julija, svoje je mjesto našao i u glazbi. Balet “Romeo i Julija” ruskog skladatelja Sergeja Prokofjeva izvodi se na svim velikim svjetskim pozornicama, pa tako i u HNK u Zagrebu. Više o tome, kao i o samom baletu, učenici mogu pronaći na stranicama kazališta te o tome pripremiti materijale koje će podijeliti s ostalim učenicima na satu. Glazbene primjere kojima će obogatiti svoju prezentaciju napravljenu u alatu Sway mogu pronaći na YouTube kanalu Royal Opera House.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Najpoznatiji skladatelj - Srce

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi.
  • OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbenostilskih razdoblja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Poziv na ples

Aktivnost počnite učenjem engleskog valcera. Pokažite učenicima video kako izgledaju koraci za valcer, držanje i ples u paru. Prva aktivnost je učenje osnovnog koraka koji učenici izvode zasebno. Učenici izvode svoje korake počevši kretanje prema naprijed, a učenice kretanjem unatrag. Druga aktivnost je da izaberu osobu s kojom će probati izvesti te korake u paru. Najvjerojatnije će učenice izabrati drugu učenicu (svoju prijateljicu), a i učenici će izabrati svog prijatelja ne razmišljajući na naučene korake koji se razlikuju kod žena i muškaraca. Treća aktivnost je da postavite učenice i učenike u nasuprotne vrste. U tom trenutku shvaćaju da će trebati plesati sa suprotnim spolom i nastaje nelagoda. Upoznajte ih s plesnim bontonom jer će na taj način shvatiti da izbor partnera nije automatski izjava ljubavi već izraz lijepog ponašanja, prilika za upoznavanjem u drugačijim okolnostima, stvaranje šireg kruga prijatelja i da svi ti razlozi mogu umanjiti strah od mogućeg odbijanja poziva za ples.

Prvi korak jest da učenik priđe svojoj plesnoj odabranici i ljubazno ju zamoli za ples. Na njoj je da odluči želi li plesati, no nikako ne smije odbiti partnera bez obrazloženja. Može imati opravdani razlog da ne želi ili ne može plesati, no nije pristojno da nakon toga prihvati ples s nekim drugim učenikom. Ako partnerica prihvati poziv na ples, učenik joj pruža desnu ruku. Partnerica pruža svoju lijevu ruku partneru koji ju zatim odvodi na plesni podij tj. udalje se sa strane i čekaju na ostale parove. Parovi počinju plesati tako da se ne dodiruju već samo stoje nasuprot svoga partnera izvodeći plesne korake. Drugi korak je da se drže u laganom predručenju za prste. Tek kada su uskladili svoje korake pokažite im pravilno držanje u engleskom valceru. Objasnite da u ovom plesu nema jako bliskog kontakta.

Postoji mogućnost i da učenica zamoli učenika za ples, a na njemu je tada da taj ples prihvati. Izrazito je nepristojno da partner odbije partnericu koja ga je došla zamoliti za ples.

Nakon svih tih aktivnosti porazgovarajte s učenicima kako su se osjećali na početku upoznavanja s plesom i plesnim bontonom, a kako sada na kraju kada je ples postao lijep događaj koji mogu upriličiti za Dan škole ili neke druge manifestacije bez srama i straha od odbijanja.

Postupci potpore

Ako u razredu postoji učenik s motoričkim teškoćama, pokažite učenicima kako i oni mogu plesati (a možete ih upoznati i s činjenicama da se neki od njih profesionalno bave i natječu u plesu). Za učenike s intelektualnim teškoćama ili PSA možete izraditi korake u dvije različite boje (stopala) i zalijepiti ih na pod kako bi lakše pratili/savladali ples. Ako je u razredu učenik s PSA koji osjeća nelagodu od dodirivanja drugih osoba, ne inzistirajte na provođenju ove aktivnosti.

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti kako samostalno naučiti plesati klasični ples Cha Cha Cha. Gledajući video uočavaju kako pravilno napraviti prve plesne korake namijenjene djevojkama i mladićima te uočiti kako pravilno držati tijelo i razmak među plesnim partnerima. Svoje umijeće plesanja Cha Cha Cha mogu prikazati na satu tjelesne i zdravstvene kulture ili na prigodnoj školskoj proslavi.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Poziv na ples

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK A.7.2. Povezuje u cjelinu elemente tehnike raznovrsnih sportova.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Naši nevidljivi upravitelji

Učenici u fazi rane adolescencije (od 13. do 16. godine) pokazuju povećani spolni interes uslijed nastalih tjelesnih promjena, povećane razine spolnih hormona te kulturološkog naglašavanja spolnosti i oponašanja života odraslih.

Kako biste učenike potaknuli na aktivnost, upitajte ih jesu li se ikada zapitali o čemu ovisi naše raspoloženje, kako je moguće da zaljubljenost možemo “osjetiti” i što to “upravlja” našim ponašanjem i osjećajima. Uputite ih na videozapis u kojem se govori o spolnim hormonima (estrogenu i testosteronu), dopaminu i oksitocinu i na rješavanje interaktivnog kviza kako bi još bolje utvrdili nove informacije iz videozapisa.

Otvorite tri Google dokumenta i unutar svakog od njih podijelite učenicima poveznicu

Hormon ljubavi te ih podijelite u tri grupe od kojih će svaka odgovarati na jedno od pitanja: Znate li što je C₄₃H₆₆N₁₂O₁₂S₂? Kako nastaje oksitocin i zašto je važan za naše tijelo? Kako oksitocin djeluje na naše ponašanje?

Učenici unutar iste grupe tijekom čitanja teksta međusobno surađuju, diskutiraju te interaktivnim načinom obilježavanja uspješnog čitanja (insert-tehnika) pronalaze Što znam, a što je za mene nova informacija. Dajte učenicima uputu da dijelove teksta označuju dogovorenim bojama i znakovima koji potvrđuju ono što su već znali označe znakom “√”, dijelove teksta koji pobijaju ono što su mislili da znaju neka označe znakom “–” te dijelove teksta o kojima imaju pitanja znakom “?”. Učenici rješavaju zadatak tako što iskopiraju dijelove teksta u Google dokument. Nakon određenog vremena, formirajte nove grupe u kojima je barem jedna osoba iz svake od prethodnih grupa. U novim grupama učenici međusobno izmjenjuju informacije o tome što su naučili iz svojih tekstova.

Nakon rasprave i temeljem novostečenih znanja povedite razgovor o tome što je za njih spolno odgovorno ponašanje (vjernost između partnera, zaštićeni spolni odnosi radi sprečavanja prijenosa spolnih bolesti i neželjene trudnoće, otvorena komunikacija o svim oblicima seksualne aktivnosti), razvoj kojih emocija potiče hormon oksitocin i koliko su te emocije važne za mentalno zdravlje pojedinca. No, iako hormoni uvelike utječu na naše emocije i naš život, čovjek kao najrazvijenije biće ima mozak čii najrazvijeniji dio (kora velikog mozga) upravlja razumom i racionalnim razmišljanjem. A upravo ono i omogućava da objektivno i racionalno istražuje sebe i sve ono što ga okružuje. Ljubav prvenstveno, jer ona zaista (p)okreće svijet.

Svoja saznanja mogu objediniti plakatom u alatu Canva te prikazati na mrežnim stranicama svoje škole ili prirediti radionicu zainteresiranim učenicima škole tijekom obilježavanja Svjetskog dana HIV/AIDS-a, 1. prosinca.

Postupci potpore

Za učenike oštećenog sluha osigurajte titlove ili prijevod na papiru kako bi mogli pratiti izrečeno, a za učenike s oštećenjem vida i opise viđenog u videoprikazu.

Za popunjavanje tablice u digitalnom alatu pripremite jednostavne pisane ili slikovne upute. Tekst na poveznici hormon ljubavi potrebno je prilagoditi za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i intelektualnim teškoćama. Svaku rečenicu napišite u novi red, skratite tekst izbacujući suvišno, istaknite bojom ili podebljajte bitno. Za sudjelovanje u raspravi, učenicima možete pripremiti kratki podsjetnik.

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da temeljem modula Odgovorno spolno ponašanje s Edutorija pripreme i provedu anketu u alatu Google obrasci među vršnjacima o poznavanju pojma odgovorno spolno ponašanje. Pomozite im u oblikovanju anketnih pitanja, a rezultate ankete neka prikažu koristeći alat Genialy (Report) i prezentiraju ih tijekom obilježavanja Svjetskog dana HIV/AIDS-a, 1. prosinca u njihovoj školi.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Naši nevidljivi upravitelji

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ BIO B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje.
  • OŠ BIO B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Izvannastavna aktivnost

Sva lica ljubavi

Za početak projicirajte primjere poput: "Poljubac" - Gustav Klimt, "Ljubavnici" - Renee Magritte te "Frieda i Diego Rivera" - Frida Kahlo. Učenike upitajte na što vas asociraju ove slike? Nakon očekivanih odgovora – ljubav i zaljubljenost, s učenicima povedite razgovor o ljubavi te konkretnije, o prvoj ljubavi. Mnogo je toga što prvi put doživimo u životu. Kao primjerice, prvi dan u školi ili prvi auto. Upravo su ti prvi trenuci oni koje najviše pamtimo u životu, a prva je ljubav odnos koji ima utjecaj na sve sljedeće ljubavne odnose. Kakvi se sve osjećaji i fizičke reakcije u vama događaju? Zajedno sa svim promjena koje se događaju tijekom sazrijevanja, je li moguće verbalizirati taj vrtlog osjećaja? Je li ga moguće prikazati slikom? Možemo li zajedno pokušati stvoriti sliku kojom bismo prikazali osjećaje? Pozovite nekoliko učenika dobrovoljaca i neka zajednički stvore apstraktnu sliku koja ih asocira na ljubav (primjerice u Paintu). Koje boje ćete koristiti? Kakve pokrete kistom i oblike ćete koristiti? Što je sa simboličkom i asocijativnom vrijednosti boje? Dovedite ih do zaključka kako i ljubav možemo prikazati na drugačiji način, osim doslovno. Projicirajte neku apstraktnu sliku. Upitajte učenike: Što vidite? Koje osjećaje ta slika u vama izaziva? Na što vas asocira? Definirajte im apstraktno i figurativno slikarstvo i pokažite primjere apstrakcije koji u učenicima mogu izazvati mnogobrojne osjećaje i asocijacije.

Jeste li ikada ikoga pozvali na spoj? Kako ste se pritom osjećali? Neka učenici opišu situacije kako izgleda kada iniciraju prve nesigurne kontakte sa suprotnim spolom. Kako izgleda situacija kada, primjerice, mladić pozove djevojku van, a ona to ne želi? Kako bi ona mogla na asertivan način njemu dati do znanja svoj odgovor? Definirajte asertivno ponašanje. Kako bi ta situacija izgledala da djevojka zove mladića, a on nije sasvim siguran što da radi? Zamislite da netko koga volite i poštujete, traži od vas da napravite nešto što vi ne želite? Kako biste to odbili? Biste li pazili pritom na njegove ili njezine osjećaje? Koliko je važno pronaći svoj glas, svoj izraz? Ovdje ne smijemo zaboraviti niti istospolne ljubavi, jer i one su ljubav, a normalno je da neki mladi ljudi nisu još sigurni u svoj izbor. Tu treba učenike poučiti pravu na izbor i međusobnoj toleranciji. Porazgovarajte o važnosti asertivnog ponašanja i komunikacije tijekom osjetljivog i stresnog perioda puberteta i adolescencije.

Neka učenici u alatu Pixton izrade strip koji prikazuje neku od prethodno opisanih situacija. Neka objasne hoće li strip biti apstraktan ili figurativan. Podijelite ih tako da po dvoje učenika različitog spola prikazuje istu situaciju. Bi li nam to pomoglo i pridonijelo boljem međusobnom razumijevanju?

Na kraju stvaralaštva učenici uspoređuju svoj likovni rad i radove drugih učenika koje ste objavili na zajedničkoj Padlet poveznici, promišljaju o stvaralačkom procesu te ukazuju na moguće promjene ili poboljšanja.

Izvannastavna aktivnost

Sva lica ljubavi

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi i osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Istraživati i razvijati vizualno i likovno mišljenje te vizualnu i likovnu pismenost.
  • Spoznati važnost prihvaćanja različitosti, međusobnog uvažavanja i tolerancije.
  • Vježbati tehničke i izražajne mogućnosti novih medija.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Ljubavni vremeplov

Oslobodite prostor učionice za slobodno kretanje učenika. S učenicima stanite u krug i zadajte im neka prema vašem izrazu lica i kretnjama otkriju koja je tema dramske radionice. Oblikujte palčevima i kažiprstima lijeve i desne ruke srce na prsima, a izrazom lica izrazite zaljubljenost. Sačekajte njihov odgovor (ljubav), a potom podijelite učenike u grupe po četvero. Zadatak svake grupe jest u dvije minute osmisliti ritam-mašinu koja nosi naslov Ljubav. Za osmišljavanje ritam-mašine učenici koriste svoja tijela i glasove. Objasnite im da mogu izgovarati rečenice i zvukove. Pozovite svaku grupu da pokaže svoju ritam-mašinu o ljubavi. Razgovarajte o dijelovima njihovih mašina te navedite učenike da opravdaju svoj izbor riječi, rečenica, zvukova i pokreta kojima su prikazali zadatak. Povedite razgovor o emocionalnim i fizičkim karakteristikama koje osjećaju kada vole nešto ili nekoga (npr. crvenilo u licu, ubrzano lupanje srca, znojenje, trnci ili ugoda, toplina, zbunjenost). Razgovarajte s učenicima od kada postoji ljubav, koje vrste ljubavi oni prepoznaju ili su doživjeli. Najavite im da će u dramskoj radionici biti naglasak na ljubavi između parova u različitim vremenskim razdobljima. Dopustite učenicima da se podijele u skupine po tri ili četiri učenika. Zadajte im da osmisle ljubavnu scenu na mjestu i u vremenu koje im možete dodijeliti usmeno ili učenici izvlače kartice koje ste prethodno pripremili. Npr. "Špilja u vrijeme neandertalaca"; "Na dvoru engleskog vojvode u Shakespeareovo doba"; "Indijanski šator prije otkrića Amerike"; "Eskimski iglu u 18. stoljeću"; "Renesansni talijanski restoran"; "Srednjovjekovni dvorac Robina Hooda"; "Hollywoodski filmski studio"; "Školski hol za vrijeme velikog odmora"; "Instagram" i sl. Učenici u grupama dogovaraju dramsku igru tako da osmisle scenu, dramsku situaciju i karaktere svim likovima. Svoj dogovor predstavljaju u alatu LearningApps Puzzle. Slika koju odabiru u Puzzleu treba predstavljati mjesto gdje se radnja njihove priče događa. Primjer možete vidjeti na poveznici. Svoj uradak grupe prikazuju drugima, a zadatak je ostalih grupa pogoditi naslov njihove dramske scene. Potom učenici igraju svoju dramsku scenu pred drugim učenicima. Ostali učenici mogu odabrati najbolju izvedbu. Nakon izvođenja dramskih scena razgovarajte s učenicima o proživljenim iskustvima tijekom pripreme igre, o uživljenosti i osjećajima tijekom igranja, a ako se učenici odvaže mogu pričati o iskustvu svojih prvih zaljubljenosti, ako su ih već doživjeli.

Izvannastavna aktivnost

Ljubavni vremeplov

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Razvoj kreativnog mišljenja.
  • Izražavanje osjećaja.
  • Dramskim tehnikama i aktivnostima razvijati komunikacijske i suradničke vještine.
  • Sposobnosti i sklonosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.