Pitajte učenike jesu li ikad čuli da netko nosi shorts ili jeans, hoodicu, shuze i slično te znaju li na što se ti pojmovi odnose, na koji odjevni predmet. Koriste li učenici u žargonu češće takve izraze ili “kratke hlačice” i “traperice” i zašto. Neka razmisle što njihovi prijatelji češće koriste, što roditelji, a što starije generacije, primjerice, djedovi i bake. Objasnite im kako je riječ o anglizmima koji se koriste u žargonu hrvatskog jezika te upitajte učenike znaju li još neke anglizme koji su ustaljeni u hrvatskome jeziku, primjerice, ok, cool i slično. Neka razmisle o tome zašto su anglizmi ponekad popularniji od standardnih hrvatskih riječi. Je li to zbog medija, popularnosti interneta u današnje vrijeme, youtubera i slično. Potaknite ih na razmišljanje o utjecaju engleskog jezika na njihov i ostale jezike.
Potom,neka učenici u e-Škole DOS Engleski 5, Modul 6, Jedinica 6.2., Zadatak 1 povežu odjevne predmete prikazane na simboličkim prikazima i njihove engleske nazive.
Za ponavljanje odjevnih predmeta i godišnjih doba pripremite kviz za učenike u alatu Learning-apps. Odaberite opciju Matching pairs te unesite nazive za odjevne predmete i obuću poput sweater, shorts, swimsuit, boots, flip-flops i slično te simboličke prikaze za četiri godišnja doba koji se nalaze u e-Škole DOS Engleski 5, Modul 6, Jedinica 6.2. pod Remember Box. Neka učenici povežu izraze sa simboličkim prikazima tako da navedenu odjeću i obuću povežu s godišnjim dobom u kojem je nose.
Potom, podijelite učenike u četiri grupe. Svakoj grupi dodijelite jedno godišnje doba. Neka učenici u grupama osmisle ljetne/zimske/proljetne ili jesenske odjevne kombinacije, jednu za djevojčice i jednu za dječake. Ovisno o broju učenika u razredu i veličini pojedine grupe, neka svaki učenik bude zadužen za osmišljavanje nečega, primjerice, odjevnih predmeta ili modnih detalja uz tu kombinaciju, obuće, slaganje boja i slično. Odjevne kombinacije neka pisano opišu u bilježnice.
U alatu Conceptboard otvorite novu ploču klikom na opciju New Board. Možete izabrati predložak Product roadmap s četiri kolumne te u svaku ubaciti simbolični prikaz jednog godišnjeg doba. Učenicima podijelite pristup ploči. Neka svaka grupa odabere predstavnika koji će unijeti tekst u kojima su opisane njihove odjevne kombinacije u pripadajuću kolumnu, jednu za djevojčice i jednu za dječake.
U razredu raspravite odjevne kombinacije koje su učenici osmislili. Upitajte ih smatraju li da spol utječe na odabir boje odjeće te biraju li djevojčice češće određene boje, a dječaci neke druge. Jesu li oni ili njihovi prijatelji dobili mlađeg brata ili sestru te koje su im boje odjeću kupili, primjerice, njihovi roditelji. Jesu li od nekoga čuli da djevojčice nose ružičasto, a dječaci plavo? Kako ljudi komentiraju kada dječaci, primjerice, nose ružičastu boju? Ohrabrite učenike na razgovor o uvažavanju različitosti među ljudima. Raspravite kako su učenici u svojim odjevnim kombinacijama rasporedili boje ovisno o spolu. Neka učenici uoče imaju li djevojčice ili dječaci više modnih detalja. Potaknite ih na razvoj pozitivnih stavova o ravnopravnosti spolova.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Za učenike s teškoćama, posebice za učenike s jezičnim teškoćama, oštećenjima sluha i intelektualnim teškoćama, pripremite popis ključnih riječi i njihov prijevod na hrvatski. Bilo bi dobro koristiti i slike. Za samostalan rad predvidite više vremena za učenike s teškoćama te im omogućite korištenje popisa ključnih riječi za rješavanje zadatka povezivanja naziva i slike.
Učenicima sa specifičnim poremećajem učenja problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina. Stoga, prilikom rješavanja kviza, najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na njih.
Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u skupini s učenicima koji će usmjeravati učenika koji je, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Prilikom podjele u skupine uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedine skupine. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje skupine u kojoj je učenik s teškoćama. Učenika s poremećajem iz spektra autizma smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne podrške.
Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon nje, omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Ne treba inzistirati na tome da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije (npr. mucanje, apraksija, artikulacijsko-fonološki poremećaj) u zadatku govori, naravno, osim ako ne izrazi želju.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Neka odaberu nekoliko boja i istraže na internetu što koja boja predstavlja. Primjerice, zelena smirenost, crna eleganciju i slično. Neka pripreme prezentaciju za učenike u razredu o tome koji utjecaj imaju boje kod odjevnih kombinacija ovisno o tome što te boje predstavljaju.
Povedite kratku raspravu s učenicima o modnim stilovima, primjerice, casual, sportski stil, vintage, tradicionalne nošnje u njihovom kraju i slično. Pitajte ih odijevaju li se uvijek određenim stilom ili ovisno o prigodama. Neka opišu svoj stil odijevanja te stil svojih prijatelja, roditelja, baka i djedova. Smatraju li da stil odijevanja ovisi o životnoj dobi ili određenim prilikama, primjerice, školi, slobodnom vremenu, poslu, vremenu koji provode kod kuće i slično te neka navedu kojima. Pitajte ih i što im je važnije kod odijevanja - da dobro izgledaju ili da se dobro osjećaju. Neka obrazlože svoje odgovore i usporede odgovore djevojčica i dječaka. Pitajte ih smatraju li da stil odijevanja utječe na to kako okolina doživljava osobu. Neka odrede i što misle, što se odijevanjem može postići? Primjerice, može li se postići to da ih drugi ljudi poštuju, da izgledaju bogato ili umišljeno ako nose brendiranu odjeću i slično. Je li uvijek prvi dojam o osobi, koji odjeća ostavlja, i ispravan? Koliko je za njih važna brendirana odjeća? Neka navedu vlastite primjere kada su možda nekoga prosuđivali prema stilu odijevanja, a kasnije se ispostavilo da je osoba sasvim drugačija. Potaknite učenike na razvoj pozitivnih stavova te osvijestite kod njih činjenicu da odijelo ne čini čovjeka, već da odjećom možemo odrediti samo modni stil osobe. No, ona ne govori o čovjekovim osobinama poput dobrote, ljubaznosti, društvenosti, iskrenosti itd.
Prikažite učenicima simboličke prikaze osoba koji se nalaze u e-Škole DOS Engleski 5, Modul 6, Jedinica 6.2., Zadatak 3. Neka učenici usmeno opišu odjevne kombinacije koje su prikazane. Napomenite im da, pritom, koriste izraz He/She is wearing.
Potom, podijelite učenike u parove. Neka svaki učenik u bilježnici opiše u 30 do 40 riječi odjeću koju njihov par nosi u ovom trenutku pritom koristeći glagolsko vrijeme Present Continuous, odnosno izraz koji ste im prethodno naglasili He/She is wearing.
Neka učenici tekst koji su zapisali, o odjeći svog parnera, pročitaju naglas i snime pomoću mrežnih aplikacija za snimanje zvuka ili pametnih telefona.
U alatu Conceptboard otvorite novu praznu ploču, nazovite je Guess who te podijelite pristup učenicima. Neka svaki učenik u alatu Conceptboard objavi svoj audiozapis i označi ga brojem. Pripremite papiriće s brojevima kojima su označeni audiozapisi učenika, a učenici neka izvuku po jedan papirić. Potom, u alatu trebaju potražiti audiozapis pod brojem koji su izvukli. Neka poslušaju snimljeni audiozapis, a zatim, neka u razredu pronađu učenika koji odgovara opisu i upišu njegovo ili njezino ime. Prije slušanja audiozapisa, napomenite učenicima neka vrednuju rad prema kriterijima koje ste im napomenuli, primjerice, po jedan bod za poštivanje zadane duljine teksta, pravilan izgovor, vokabular za odjeću, obuću i boje, a svoje ocjene neka upišu u komentar ispod audiozapisa.
Naposlijetku, neka učenici međusobno provjere jesu li pronašli točnu osobu tako da svaki učenik provjerava je li pored njegovog audiozapisa upisano ime osobe koju je zaista opisivao te neka provjeri kako je njegov rad vrednovao drugi učenik.
Tijekom razredne rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama - kao što su mucanje ili izražena anksioznost - govore, osim ako za to ne jave sami. Također, nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon razredne rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su postavljana tijekom rasprave.
Učenicima s teškoćama dopustite podsjetnike u radu (popis ključnih riječi s prijevodom i slikom). To se posebno odnosi na učenike s jezičnim teškoćama, oštećenjima sluha i intelektualnim teškoćama. Predvidite više vremena za samostalan rad za učenike s teškoćama.
Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati učenika koji je, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para.
Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira par u kojem je učenik s teškoćama.
Ne inzistirajte na tome da učenik s disleksijom čita, osim ako se za to ne javi sam.
Provjerite s učenicima s teškoćama kako se snalaze u digitalnim alatima.
Neka na internetu istraže povijest nekog odjevnog predmeta, primjerice, šešira, kratkih hlačica, haljina itd. od srednjeg vijeka do suvremenog doba. Zatim, neka izrade prezentaciju o tome kako su se ti odjevni predmeti i dodatci mijenjali kroz povijest. U prezentaciju uključite zanimljivosti te popratne fotografije te neka učenici predstave prezentaciju kolegama u razredu.
Pitajte učenike koliko često odlaze u kupnju odjeće, a zatim usporedite odgovore i odredite kupuju li češće djevojčice ili dječaci. Tko uglavnom odlazi s njima u kupnju - roditelji, stariji braće ili sestre, ostali članovi obitelji ili odlaze sami? Neka usmeno navedu neke od omiljenih trgovina odjeće. Povedite raspravu o shoppingu u trgovinama te shoppingu na internetu te neka učenici odrede prednosti i mane jednog i drugog načina kupnje. Primjerice, ušteda na vremenu kod zaposlenih ljudi prilikom mrežne kupnje, probavanje odjeće kod kupnje uživo i slično. Neka učenici navedu i negativna iskustva, npr. pogrešna veličina, različit odjevni predmet, gužva u garderobi i slično. Ohrabrite ih da podijele vlastita iskustva s ostatkom razreda te ih potaknite na razmišljanje o tome na koji nas način takvi problemi mijenjaju kao osobe, koje nam kvalitete osnažuju, primjerice strpljenje, toleranciju, suosjećanje i slično.
U alatu Conceptboard otvorite novu ploču te odaberite predložak Product roadmap s četiri kolumne. U kolumne upišite prednosti i mane jednog i drugog načina kupnje koje učenici navedu te, kao razred, odredite koji od dva načina većina učenika smatra boljim. Pitajte ih kupuju li njihovi roditelji preko interneta te stariji članovi njihovih obitelji, primjerice, bake i djedovi ili stariji susjedi te utječe li dob na način kupnje koju ljudi preferiraju.
Neka učenici poslušaju audiozapis razgovora između prodavačice i kupca u trgovini odjećom koji je dostupan u e-Škole DOS Engleski 5, Modul 6, Jedinica 6.2., Zadatak 4. Kako bi učenici uvježbali ciljane izraze, primjerice Can I help you, I would like, I'm looking for itd., uz pomoć transkripcije audiozapisa koja je dostupna u Zadatku 4, pripremite radni listić tako da izostavite dijelove teksta koje učenici tijekom slušanja trebaju nadopuniti.
Učenike, potom, podijelite u parove. Pripremite papiriće s ključnim riječima odjevnih predmeta, nakita, parfema, modnih dodataka, obuće i slično. Primjerice, slim fit blue jeans, silver necklace, parfem Ariane Grande Thank you, next parfume itd. Neka svaki par izvuče jedan papirić, a potom napiše u bilježnice vlastiti dijalog od 90-100 riječi između prodavača i kupca u trgovini tako da kupac kupuje predmet koji su izvukli na papiriću kao par. Neka kupac pozdravi, zatraži predmet, veličinu i cijenu te plati, a prodavač neka ponudi još neki sličan predmet, napomene da imaju popust, kaže koja je cijena te pita na koji način kupac želi platiti. Neka učenici uključe i jednu situaciju koja im se, u stvarnom životu, dogodila u kupnji. Naprimjer, kupac se žali na gužvu u garderobi, prodavačica nagovara kupca da kupi proizvod koji mu ne odgovara, drugi kupac se gura preko reda itd. Neka zamisle svakodnevne situacije koje se događaju u trgovini te ih pretoče u scenu.
Otvorite novu ploču u alatu Conceptboard te postavite onoliko kolumni koliko ima parova u razredu. Neka učenici upišu dijaloge u kolumne. Neka vrednuju radove drugih učenika prema uputama koje ste im zadali: količini riječi, dijelovima koje dijalozi trebaju sadržavati, prema tome jesu li uključili situaciju iz svakodnevnog života u trgovini. Svoje radove neka odigraju u razredu.
I u ovoj aktivnosti, tijekom razredne rasprave, ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama - kao što su mucanje ili izražena anksioznost - govore, osim ako za to ne jave sami. Nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su postavljana tijekom rasprave.
Za učenike s teškoćama, primjerice, disleksijom i jezičnim teškoćama, omogućite ponovno slušanje audiozapisa. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti audiozapis, a po potrebi, pripremite i transkript audiozapisa.
Predvidite više vremena za samostalno rješavanje zadataka, a to se posebno odnosi na učenike s disleksijom i jezičnim teškoćama.
Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduje u izvršavanju zadatka. Po potrebi, pripremite popis s ključnim riječima koje bi dijalog trebao sadržavati.
Nemojte inzistirati na tome da učenici koji mucaju ili su izrazito tjeskobni odigraju svoj rad u razredu, osim ako ne izraze želju za time.
Provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u spomenutim digitalnim alatima.
Neka učenici naprave vodič za kupnju odjeće u njihovom gradu koji će uključivati dizajnerske trgovine, second-hand trgovine, sajmove i slično. Neka istraže spomenute trgovine na internetu te u vodiču navedu samo ključne informacije: lokaciju, radno vrijeme, cijene te za kakve je kupce prikladna koja trgovina. Ovisno o razini znanja učenika, neka prezentiraju svoj rad u razredu na hrvatskom ili engleskom jeziku.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.