Na početku razgovarajte s učenicima i provjerite koliko su uopće upoznati s pojmom blog. Pitajte ih na što ih taj pojam asocira. Provedite svojevrsnu oluju ideja i sve pojmove zapisujte na ploči. Na ploči ostavite dovoljno mjesta za još jednu oluju ideja posvećenu temi vloga.
Prije nego što prijeđete na zadatak, istaknite najbolje asocijacije.
Zatim zadajte učenicima da u paru pretraže internet i pronađu informacije o blogu. Pitanja na koja moraju pronaći odgovor glase:
Što je to blog?
Koja je povijest bloga?
Kada je nastao naziv ?
Tko ga je prvi upotrijebio?
Je li i danas toliko popularan?
Na isti način neka učenici u paru istraže i pojam vloga.
Na kraju neka usporede blog i vlog i istaknu sličnosti i razlike. O svemu pronađenom neka izrade prezentaciju. Prezentacija, osim pronađenih informacija, treba sadržavati i kviz s pitanjima višestrukog izbora kao vrednovanje naučenog. Svoje prezentacije predstavljaju ostalim parovima ili grupama kako bi i ostali učenici naučili nešto iz njihova istraživanja. Prilikom prezentacije ostali učenici stvaraju umnu mapu na papiru s temom Blog vs. Vlog u koju zapisuju sve nove informacije. Tako će na kraju imati jednu razrednu umnu mapu sa svim informacijama prikupljenima tijekom ostvarivanja zadatka.
Ako se u umnoj mapi nije pojavio pojam influencer, postavite im pitanje tko je za njih influencer i dodajte pojam u umnu mapu.
Započnite raspravu i potaknite učenike na razmišljanje o tome žive li baš svi njima poznati influenceri u tako idiličnom svijetu i jesu li baš svi tako prirodno lijepi kakvima se prikazuju. Zaključke rasprave dopišite u umnu mapu kao podgranu pojma influencer. Zaključke zajednički dopišite, vi na ploču, a učenici u svoje umne mape. Zatim im zadajte da u paru razmisle i dopišu barem jedan pozitivan primjer kako bi influenceri mogli poticati mlade na razvoj pozitivnih vrijednosti. Nakon nekoliko minuta zatražite da svaki par pročita svoj pozitivan primjer, koji vi trebate zapisati na ploču, a ostali učenici u svoje umne mape.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane uz multimedijske sadržaje i, ako je potrebno, ponoviti zapisane odgovore na ploči.
Pri podjeli učenika u parove učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu, bude li potrebno, pružiti vršnjačku potporu prilikom izrade prezentacije i kviza.
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik prilikom izvođenja zadataka. Potaknite suradnju među učenicima.
Učeniku s teškoćama možete unaprijed pripremiti primjer umne mape i pojasniti mu kako ona treba izgledati kako bi lakše sudjelovao u rješavanju zadataka.
Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više pronalaze poznate blogove i vlogove i analiziraju njihov sadržaj. Pritom obrazlažu zbog čega su pojedini blog odnosno vlog svrstali u pojedinu kategoriju.
Sve pronađeno obrazlažu ostalim učenicima i za njih pripremaju nekoliko blogova i vlogova, koje oni trebaju svrstati u kategoriju. Nakon što odgovore zapišu na ploču, ostalim učenicima objašnjavaju u kojoj su mjeri točno odgovorili i u kojoj se mjeri slažu s njihovim mišljenjem.
Pokažite učenicima životopis (CV) neke poznate osobe. To može biti neka povijesna ličnost ili poznati pjevač ili glumac trenutačno blizak učenicima ili, još bolje, pokažite učenicima primjere životopisa nekih od najpoznatijih informatičara koji su promijenili svijet, kao što su, primjerice, Steve Jobs, Bill Gates ili prva programerka Ada Lovelace. Njihove životopise možete pronaći na internetu.
Nakon što učenike upoznate s pojmom životopisa i zbog čega se on izrađuje, istaknite da je dobro životopis izrađivati na unaprijed pripremljenim obrascima, a upoznajte ih i sa značenjem kratice CV. Zadajte im zadatak da u paru pretraže internet u potrazi za obrascima za izradu životopisa. Nakon što im omogućite nekoliko minuta da pronađu obrasce, na ploči zapišite sve pronađene obrasce te ukratko učenicima pojasnite dijelove životopisa. Zajedno izaberite jedan od pronađenih obrazaca ili im predložite da životopise izrađuju u popularnom obrascu Europass. Neka u odabranom obrascu zajedno izrađuju životopis. Prije toga otvorite prazan izabrani obrazac u programu Word iz paketa Office 365 i podijelite ga s učenicima. Učenici sada zajednički izrađuju životopise nekoliko poznatih osoba po izboru, o kojima ste prije toga glasali i odlučili koje će to poznate osobe biti. U prazan podijeljeni dokument dodajte imena izabranih osoba. Učenike podijelite u grupe. Svaka grupa izrađuje životopis jedne izabrane poznate osobe. Sve grupe rade u jednom zajedničkom dokumentu.
Kada završi s izradom životopisa poznatih osoba, svaka grupa čita životopis koji je izradila. Zatražite od ostalih grupa da prate i zapisuju odgovore na sljedeća pitanja: Što ste znali o toj osobi, a spomenuto je u životopisu? Što ste naučili iz izloženog životopisa? Što biste još željeli saznati o toj osobi, a da nije spomenuto u životopisu? Te komentare trebaju izreći pred svima nakon završetka čitanja svakog pojedinog životopisa. Na kraju i sami komentirajte pročitani životopis, istaknite ono što je dobro napravljeno i navedite ono što bi još trebalo doraditi, primjerice, stil pisanja ili dodavanje još nekih činjenica u životopis.
Nakon čitanja i komentiranja izrađenih životopisa zadajte učenicima da samostalno izrade svoj životopis i pošalju vam ga elektroničkom poštom, zajedno s porukom koju bi napisali da doista šalju životopis na natječaj za posao ili da se prijavljuju za određeno obrazovanje ili usavršavanje.
Prije toga učenicima navedite sve elemente vrednovanja koje ćete bodovati prilikom vrednovanja naučenog. Prijedlog je da sumativno vrednujete isključivo sadržaj elektroničke poruke i životopis koji vam učenici pošalju e-poštom.
Jedan od elemenata vrednovanja svakako neka bude valjano napisana elektronička poruka, što se odnosi na pravopis, pravilno oslovljavanje i pozdrav na kraju s potpisom. Svoj životopis trebaju napisati prema postavljenim pravilima i na obrascu kojim su se koristili kada su u grupi izrađivali životopis poznate osobe.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s teškoćama možete unaprijed pripremiti primjer životopisa na kojemu ćete ključne pojmove koje životopis treba sadržavati naglasiti bojama, podcrtavanjem ili korištenjem drugim vizualnim oznakama.
Svi pisani materijali za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođeni učenikovim pojedinačnim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta). Prilikom zadavanja uputa za izradu životopisa izražavajte se jednostavno i izbjegavajte suvišne informacije. Provjerite s učenikom s teškoćama je li razumio sve elemente vrednovanja koje ćete bodovati.
Poželjno je da učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu, bude li potrebno, pružiti vršnjačku potporu prilikom pretraživanja interneta.
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik prilikom izvođenja zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više neka pretraže internet i izrade plakat na papiru ili u nekom digitalnom alatu kojim se otprije znaju služiti, sa savjetima kako napisati dobar životopis koji će netko zaista htjeti pročitati.
Na početku predložite učenicima da još jedanput podijele s vama ono što su naučili u prvoj aktivnosti, posvećenoj temi bloga i vloga. Pitajte ih žele li i oni izraditi nešto slično, odnosno žele li sami voditi svoj blog ili vlog.
Upoznajte učenike s alatom za izradu osobnog bloga ili osobne mrežne stranice. Taj alat može biti Wordpress, danas najkorišteniji alat za izradu osobnih blogova i mrežnih stranica. Drugi alat može biti Wix. Oba alata imaju svoju mrežnu verziju i nije ih potrebno instalirati na računalo, a za rad u njima potrebno je minimalno ili nikakvo poznavanje rada u programskim jezicima HTML ili CSS.
Najprije učenike uputite u to kako da započnu s radom, neovisno o alatu koji izaberu. Također, objasnite im da je dobro pretražiti internet i pogledati već gotove blogove ili vlogove. Tako se mogu inspirirati i skratiti si vrijeme potrebno za pronalaženje predložaka i odlučivanja o izgledu bloga ili mrežne stranice.
Pokažite im i objasnite sljedeće osnovne elemente:
- otvaranje mrežnog mjesta
- izbor predloška
- promjenu naziva u izbornicima
- dodavanje svojih fotografija i teksta.
Upozorite ih na potrebu poštovanja autorskih prava i objasnite kako da saznaju pod kojom je licencijom objavljena pojedina fotografija. Spomenite im portale na kojima se objavljuju besplatne slike – fotografije, ikone ili ilustracije.
Zatim ih upoznajte s dostupnim elementima koje poslije mogu sami istražiti – pokažite im kako se brišu nepotrebne stranice i elementi na stranicama te kako mogu pregledati ono što su dotad izradili.
Nakon što im sve pokažete, podijelite učenike u grupe s najviše četiri člana i zadajte im da izrade zajedničko mrežno sjedište. Svaki učenik treba izraditi jednu stranicu. Sjedište treba sadržavati i vijesti ili blog u kojima svaki učenik treba napisati tri objave. Svaka objava mora sadržavati sliku ili videozapis i nekoliko rečenica teksta. Učenici trebaju zamisliti da su deset godina stariji i trebaju pisati iz te perspektive.
Nakon što izrade svoje blogove, na oglasnoj ploči koju ste prije toga izradili u, primjerice, alatu Padlet, objavljuju poveznice svojih blogova. Ako je potrebno, pokažite im kako se objavljuje na izabranoj oglasnoj ploči.
Svakoj grupi zadajte da mora komentirati objave na blogovima drugih grupa.
Podsjetite učenike da je svaka objava na internetu digitalni trag koji ondje i ostaje te da postoje dobri i loši digitalni tragovi. Ako žele ostaviti dobronamjernu kritiku, najprije neka pronađu nešto dobro u cijeloj objavi i to pohvale, a zatim neka navedu što im se u objavi manje sviđa.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pružite učeniku s teškoćama podršku prilikom odabira alata za izradu osobnog bloga ili osobne mrežne stranice. Ovisno o tome koji alat odabere u dogovoru s vama (Wordpress ili Wix), pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom alata.
Učeniku s teškoćama pripremite predložak kako objava treba izgledati i koje elemente treba sadržavati.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li kako objaviti blog na oglasnoj ploči izrađenoj, primjerice, u alatu Padlet. Ako je potrebno, pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u navedenom alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Pri podjeli učenika u grupe učenik s teškoćom neka bude u grupi s učenicima koji mu, bude li potrebno, mogu pružiti podršku.
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik prilikom izvođenja zadataka. Potaknite učenika s teškoćama da komentira objave u blogovima svojih prijatelja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više neka se samostalno okušaju u izradi osobnog vloga ili vloga posvećenog temi po izboru. Neka se međusobno savjetuju u kojem bi alatu bilo najprikladnije izraditi vlog, ali nakon toga trebaju raditi samostalno.
Nakon što ga izrade, poveznicu na vlog trebaju objaviti na oglasnoj ploči i trebaju zamoliti svoje prijatelje da ga komentiraju. Neka istaknu i alat u kojemu su izradili svoj vlog.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.