Podijelite učenike u nekoliko grupa. Svaka grupa ima zadatak pretražiti internetske stranice vezane uz plesne korake, primjerice Just Dance 4 koje može upotrijebiti u plesnoj koreografiji, npr. aerobik. Na nastavnim satima obradite temu aerobika gdje učenike upoznajete s osnovnim koracima. Učenicima prikažite videozapis plesnih koraka koje učenici trebaju usvojiti te iste usvajaju na nastavnim satima.
Zadatak za učenike je da svaka grupa napravi jednu mini koreografiju. Svaki od učenika samostalno kod kuće pretražuje internetske stranice i videozapise s plesnim koracima koje bi mogli upotrijebiti za svoju mini koreografiju. Ovakav pristup aktivnosti kod učenika razvija radoznalost, kreativnost te ga osposobljava i za samostalni rad. Učenici izgrađuju svoje znanje koje im je razumljivije i trajnije, a u konačnici i primjenjivije u njihovim životnim navikama u slobodno vrijeme.
Uputite učenike da samostalno koriste razne kreativne metode kako bi prezentirali odabir plesnih koraka za koje smatraju da su potrebni, a odabrane korake mogu prezentirati putem različitih prezentacijskih digitalnih alata koje mogu pronaći i odabrati na e-Laboratoriju. Sve navedeno međusobno dijele u OneNote bilježnici kako bi odabrali najbolje plesne korake koje će prezentirati kao grupa ostalim učenicima. Unaprijed pripremite OneNote bilježnicu i podijelite je na način da je svi korisnici mogu uređivati, a poveznicu na nju skratite pomoću nekog alata za skraćivanje poveznica, primjerice Bitly. Učenici samostalno odabiru, spretno kombiniraju i argumentirano preporučuju poznate, ali i nove plesne korake radi cjelovitog i učinkovitog rješavanja problema.
Nakon online suradnje, svaka grupa snima videouradak kojim prikazuje odabrane korake i umeće ga u OneNote te ga na nastavi prezentira ostalim grupama. Svi koraci koje su grupe osmislile i prezentirale, usvajaju se te spajaju u jednu veliku koreografiju.
Učenike s teškoćama rasporedite u grupu u kojoj mu mogu pomoći i u kojoj su upoznati s njegovim fizičkim mogućnostima. Na taj način, učenici bi mogli koreografiju prilagoditi učeniku s teškoćama. Učenika s oštećenjem vida/motoričkim teškoćama unutar grupe rasporedite u par s učenikom iz razreda s kojim će kod kuće istraživati videozapise. On mu može objasniti korake prikazane na videozapisima i pružiti fizičko vodstvo i demonstraciju tijekom vježbanja istih. Učenicima predložite da pogledaju videozapise plesne grupe osoba s invaliditetom “Nikoline” kao pozitivni primjer uključivanja osoba s invaliditetom u ples. Grupama u kojima su učenici s teškoćama omogućite produljeno vrijeme za istraživanje i vježbanje koraka. Tijekom izvođenja zajedničke koreografije usmjerite se na učenika s teškoćama te prema njegovim mogućnostima i izvježbanim koracima planirajte koreografiju. Za učenike sa senzoričkim teškoćama i poremećajima iz spektra autizma prilagodite vrstu i jačinu glazbe. Vodite računa o dodirima tijekom koreografije. U slučaju da im smetaju, prilagodite koreografiju tako da se međusobno ne dodiruju s drugim učenicima za vrijeme plesa. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike uključite u aktivnost tako da budu aktivni sudionici – izrada videozapisa. Na osnovu svih prikupljenih koreografija neka naprave zajednički video s dodatnim efektima te organiziraju "Aerobik show" koji će prezentirati cijeloj školi.
Na samom početku sata učenicima pokažite sljedeći videozapis: Argument (tema rasprave: cijepljenje) u trajanju od 3:17 min. Prethodno pripremite predmetnu bilježnicu u One Note/Class Notebook kojoj pridružite sve svoje učenike s njihovim AAI@EduHr elektroničkim identitetom. Navedeni videozapis, te sve potrebne poveznice i sadržaje, možete objaviti u Biblioteci sadržaja kako bi im učenici mogli lakše pristupiti.
U Prostoru za suradnju učenici neka pokušaju izdvojiti što je tema videozapisa te argumente koji idu u prilog tezi, ali i one argumente koji joj ne idu. Na osnovi njihovih online zabilješki, na ploču skicirajte argumentacijski slijed. Pojasnite im važnost argumentacije u svakodnevnom životu i navedite kako nije svaki argument jednako ”jak”. Uputite ih da jednostavnije argumente možemo prikazivati, a njihovu valjanost provjeravati putem Vennovih dijagrama koje su već upoznali kada su radili zaključke. Neka nastavnik unaprijed pripremi zadatke putem kojih će učenici ponoviti dijagramiranje zaključaka Vennovim dijagramima.
Nakon što su učenici uvježbali prikaz argumenata putem Vennovih dijagrama, podijelite ih u grupe po četiri ili pet učenika i zadajte im da pomoću Vennovih dijagrama prikažu argumentaciju iznesenu u videozapisu. Grupe podijelite ravnomjerno na način da pola prikazuje afirmativnu, a pola negacijsku argumentaciju. Kada završe s prikazom, odaberite po jednog člana svake grupe koji će izvršiti prikaz argumenata za svaku tezu na ploči. Korigirajte eventualne pogreške.
Zatim neka svi učenici u svom dijelu OneNote bilježnice (Bilježnica za učenika) zapišu ispravan prikaz. Kako bi učenici uvježbali izdvajanje argumenata i njihov prikaz, a samim time i prepoznali valjanost argumenata, zadajte im da za domaću zadaću odaberu jedan isječak iz bilo kojeg teksta (može biti novinski članak, isječak iz neke knjige, enciklopedije ili stručni članak) te da iz teksta izdvoje argumente i prikažu ih pomoću dijagrama. Na sljedećem satu neka prezentiraju svoje uratke. Najbolje da prezentaciju naprave u nekom od Office 365 mogućnost koje paket nudi, primjerice PowerPointu online ili Sway, a poveznicu na prezentaciju zalijepe u svoj dio predmetne bilježnice.
Učenicima s teškoćama osigurajte rad u grupi u kojoj će aktivno sudjelovati i dobiti podršku drugih učenika. Jasno definirajte njihovu ulogu i zadatke u grupi, koje, s obzirom na teškoću, mogu uspješno izvršiti. Kod korištenja digitalnih alata, demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koriste i provjerite jesu li razumjeli što i kako trebaju raditi. Učenicima s oštećenjem vida osigurajte korištenje asistivne tehnologije, a ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda kroz rad u paru unutar grupe. Kod takvog rada važno je da se učeniku s oštećenjem vida verbaliziraju svi koraci u radu i opisuje rad u digitalnim alatima. Učenik s oštećenjem vida treba aktivno sudjelovati u radu grupe, a ne biti pasivan član. Dodatne informacije možete potražiti putem priručnika Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike potaknite na istraživanje neke aktualne teme i na osmišljavanje argumentacije za i protiv glavne teze. Argumente neka prikažu pomoću Vennovih dijagrama u proizvoljnom digitalnom alatu. Ukoliko žele, mogu simulirati argumentaciju te izraditi videozapis agrumentacije.
U ovoj aktivnosti učenici uče rješavajući slučaj konstruiran na osnovi čestih pogrešaka u prezentiranju. Ovu aktivnost organizirajte metodom grupne slagalice u kojoj učenici rade u matičnim i ekspertnim radnim grupama. Prije nego što ćete im dodijeliti zadatak, nasumično im dodijelite uloge (razbrajanjem, dodjeljivanjem boja i sl.) po kojima će se iz matičnih grupa prerasporediti u ekspertne radne grupe. Kada su učenici raspoređeni u matične grupe i imaju svoju ulogu, predstavite im slučaj koji će analizirati prema zadanoj ulozi najprije u matičnoj grupi, a zatim u ekspertnim grupama. Slučaj može biti napisan u Wordu online ili One Note bilježnici tako da nakon usmene rasprave svaki učenik može napisati svoj prijedlog u komentarima u Wordu ili ga dodati u One Note bilježnicu. Svi učenici rade na istom slučaju i konačni rezultati rada u grupama trebaju biti jezično i strukturno jasno oblikovane upute za poboljšavanje predstavljene prezentacije iz zadane perspektive. Upute učenici u ekspertnim grupama mogu izraditi u predlošku Worda online ili kao novu sekciju u One Note bilježnici. Predlažemo sljedeće teme za raspravu po grupama:
Jedan od mogućih scenarija/slučaja koji učenici trebaju raspraviti i ponuditi svoje upute za poboljšanje može biti:
Učenik je prije mjesec dana dobio zadatak pripremiti prezentaciju o književnim pravcima s početka 20. stoljeća za posjetitelje gradske knjižnice. Dugo je odgađao izvedbu jer mu se tema činila jednostavnom i već poznatom. Večer uoči sata počeo je izrađivati prezentaciju u PowerPointu nabacujući sadržaje kako su mu dolazili napamet. Od viška glava ne boli – mislio je – ako mu ponestane vremena – lako će preskočiti neke slajdove. Vrijeme je “curilo”, a njemu je bilo jasno da prezentacija ima previše teksta i da će kolege teško pratiti njegovo izlaganje pa je odlučio stvar malo “olakšati” umećući fotografije i videe koje je na brzinu pronašao na internetu. Dio sadržaja umetnuo je u tablice, a iako su mu se slova smanjila, činilo mu se da će ipak biti preglednije i jasnije čitateljima. Kada je započeo uvježbavati usmeno izlaganje uz prezentaciju, shvatio je da bi mogao dodati i animirane efekte, a bilo mu je teško odlučiti se za jedan pa je zbog straha da ne bude dosadan, odlučio na svakom slajdu primijeniti različit efekt. Naslove je na kraj još dodatno istaknuo različitim bojama i činilo mu se da će prezentacija biti uspješna.
Na osnovi predloženih uputa učenici odabiru digitalni alat za izradu interaktivnih prezentacija (npr. Sway, Adobe Spark, Prezzi) i izrađuju novu prezentaciju prema osmišljenim uputama.
Učenicima s teškoćama osigurajte rad u grupi u kojoj će aktivno sudjelovati i dobiti podršku drugih učenika. Jasno definirajte njihovu ulogu i zadatke u grupi koje s obzirom na teškoću mogu uspješno izvršiti. Kod korištenja digitalnih alata, demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koriste i provjerite jesu li razumjeli što i kako trebaju raditi.
Učenicima s oštećenjem vida osigurajte korištenje asistivne tehnologije, a ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda kroz rad u paru unutar grupe. Kod takvog rada važno je da se učeniku s oštećenjem vida verbaliziraju svi koraci u radu i opisuje rad u digitalnim alatima. Učenik s oštećenjem vida treba aktivno sudjelovati u radu grupe, a ne biti pasivan član. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Uputite učenike da se u virtualnoj učionici metodom obrnute učionice upoznaju s obilježjima dobre prezentacije The 6 Things You Need to Do Before You Create Your Presentation – Part 1. Neka usporede svoje upute s uputama predstavljenima u tečaju te objasne što bi promijenili u svojoj prezentaciji da ju učine kreativnijom i zanimljivijom.
Podijelite učenike u grupe. Grupama je zadatak istražiti primjene trigonometrijskih funkcija u svakodnevnom životu. Trigonometriju možemo primijeniti u modeliranju bilo kojeg procesa koji se ponavlja.
Podijelite učenike u grupe. Grupama je zadatak istražiti primjene trigonometrijskih funkcija u svakodnevnom životu. Trigonometriju možemo primijeniti u modeliranju bilo kojeg procesa koji se ponavlja.
Grupama podijelite predložene (ili slične) zadatke koje će riješiti i prezentirati ostatku razreda. Prezentacija može biti plakat, animacija, strip ili film napravljen u nekom od digitalnih alata koje možete pronaći na e-Laboratoriju.
Prezentacija se sastoji od dva dijela. Prvi dio opisuje osnovna svojstva trigonometrijskih funkcija na konkretnom matematičkom zadatku, dok je u drugom dijelu primjena trigonometrijskih funkcija u svakodnevnom životu.
Primjeri zadataka:
Grupa 1. Na slici je zadan biciklistički poligon kao dio natjecanja malih biciklista. Staza je široka dva metra a razmak među preprekama iznosi jedan metar. Natjecatelji moraju prolaziti između prepreka. Prikažite trigonometrijskom funkcijom stazu po kojoj bi se biciklisti trebali kretati.
Grupa 2. Na mrežnoj stranici Izlasci i zalasci Sunca u Zagrebu možete pronaći informacije o izlasku i zalasku sunca u Zagrebu za 2020. godinu. Skrenite učenicima pažnju da pročitaju Izjavu o privatnosti kako bi mogli odlučiti žele li ili ne dopustiti korištenje kolačića. Prvo grafički, a potom trigonometrijskom funkcijom prikažite duljinu dana tijekom godine. Za grafički prikaz uzmite raspon od 20 dana. Iščitajte iz grafa duljinu dana sredinom mjeseca siječnja, ožujka, lipnja, kolovoza, listopada, prosinca.
Grupa 3. Prosječni krvni tlak prikazan je sinusoidom f(t)= 20 sin(160t)+100 , gdje je t vrijeme u minutama, a f(t) krvni tlak čija je vrijednost izražena u mmHg (milimetri živina stupca). Grafički prikažite tu funkciju i iščitajte dobiveni krvni tlak. Istražite što predstavlja maksimum te funkcije, a što njezin minimum.
Grupa 4. Dnevna temperatura u gradu Osijeku u ožujku prikazana je sinusoidom f(t) = 16 sin(24t)+2, gdje je t vrijeme, a f(t) temperatura (t=0 je ponoć). Grafički prikažite tu funkciju. Iščitaj kada je najhladnije, a kada najtoplije? Procijeni iz grafa u kojem trenutku je temperatura bila 8°C?
Prije same aktivnosti učenicima s teškoćama ponovite gradivo trigonometrije. Učenicima s teškoćama možete pripremiti pisani sažetak s važnim smjernicama o trigonometriji. Učenicima s oštećenjima vida pomoću pozitivne folije i šila iscrtajte neke primjere trigonometrije kako bi na taktilan način mogli percipirati trigonometrijske oblike.
Učenike s teškoćama podijelite u grupu učenika koji im mogu pomoći. Tijekom podjele zadatka jasno definirajte ulogu učenika s teškoćama u grupi. Zadatak treba prilagoditi njihovim sposobnostima, obratiti pozornost na vrstu i stupanj teškoća kod učenika te vodeći se time, učeniku zadajte zadatak koji će moći uz pomoć učenika iz grupe moći uspješno izvesti. Učenicima s oštećenjem gornjih ekstremiteta pružite podršku kod crtanja grafova. Kod korištenja digitalnih alata provjerite podržava li aplikacija čitač ekrana. Ukoliko ne podržava, učenik s oštećenjem vida unutar grupe može raditi u paru. Poželjno je da mu se opisuju i verbaliziraju svi koraci u izvršenju zadataka. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike koji žele znati više možete uputiti na samostalno istraživanje dodatne primjene trigonometrijskih funkcija u svakodnevnom životu ili da sami osmisle primjenu te ju prezentiraju ostatku razreda. Učenici mogu u prezentaciji samo navesti primjer i zadati zadatak, a ostatak razreda rješava zadani zadatak te svoja rješenja zapisuju u nekom od alata za online kolaboraciju, primjerice Padlet.
Na početku aktivnosti učenicima prikažite film ili fotografije o požarima u Australiji 2020. godine (ili o bilo kojoj drugoj aktualnoj prirodnoj katastrofi). Učenicima skrenite pozornost na izjavu o privatnosti, odnosno your privacy options koja se pojavljuje na mrežnoj stranici kako bi izabrali najbolju opciju za zaštitu svoje privatnosti na ovim stranicama. Možete im prikazati i projekciju porasta temperature u svijetu u zadnjih nekoliko stoljeća.
Neka učenici sjednu u krug te metodom vruće olovke na komadić papira zapišu sve što znaju o globalnom zatopljenju i antropogenom utjecaju na klimu. Zatim neka unutar kruga zavrte nečiju olovku i onaj koga pokaže vrh olovke mora prezentirati svoje zapise drugim učenicima. Učenik koji je zadnji prezentirao, neka uzme olovku i zavrti ju kako bi vrh olovke pokazao drugog učenika.
Nakon što su svi učenici prezentirali svoje bilješke, podijelite učenike u dvije do četiri grupe, ovisno o broju učenika. Svakoj grupi zadajte drugu temu koju će međusobno raspraviti u neformalnom obliku kao što je World cafe. Teme mogu biti npr.: Kako čovjek utječe na klimu? Kako smanjiti utjecaj čovjeka na klimu? Što ja mogu učiniti danas za bolju klimu sutra?
Nakon što su učenici raspravili zadane teme, neka se dogovore oko zajedničkih zaključaka koje će onda kratko prezentirati pred drugim grupama. Neka učenici sami odaberu alat ili metodu prezentacije, a nakon završetka izlaganja, ostale grupe mogu vrednovati njihovo izlaganje komentarima i glasovanjem u alatu Tricider.
U uvodnoj aktivnosti gledanja videozapisa, učenicima s teškoćama najavite film kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Učenicima možete unaprijed ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje.
Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente. Učenicima s oštećenjem vida i motoričkim teškoćama osigurajte fizičku podršku kod metode vruće olovke i zapisivanja bilješki. Učenicima može podršku pružiti pomoćnik u nastavi ili mu osigurajte pomoć učenika iz razreda. Ukoliko učenik ima veće govorno-jezične teškoće, možete vi ili pomoćnik u nastavi pročitati njegove bilješke pred razredom.
Tijekom podjele u grupe vodite računa da učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koji mu mogu pružiti podršku i u kojoj se osjeća ugodno. Za učenika s teškoćama važno je da aktivno sudjeluje u radu i da se uvažava njegovo mišljenje i prijedlozi. Učenicima s većim oštećenjem vida osigurajte podršku tijekom glasovanja u alatu Tricider ukoliko aplikacija ne podržava čitač ekrana. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu uz pomoć podataka koje će pronaći na stranicama DHMZ-a proučiti i napraviti grafički prikaz o promjenama temperature, padalina i sl. u svom kraju te ih prezentirati razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.