Za motivaciju, povedite s učenicima razgovor o Angloamerici i Latinskoj Americi postavljajući im pitanja: Zašto se naziva Angloamerika? Što mislite, koji se ondje jezici govore? Čije su to kolonije bile? Zašto se naziva Latinska Amerika? Koji se jezici govore u Latinskoj Americi? Imenujte granicu Angloamerike i Latinske Amerike i pokažite je na zidnoj karti.
Koristeći se tabletima ili računalima, učenici će opisati geografski položaj Amerika te će pomoću atlasa ili alata Google Earth imenovati toplinske pojaseve. U izborniku slojevi potrebno je omogućiti crte rešetke, tj. uključiti geografsku mrežu.
Podijelite učenike u parove. Nacrtajte na ploči jednostavni shematski prikaz/skicu Amerika primjenjujući izravnu grafičku metodu te uputite učenike da jedan učenik iz para precrta prikaz u digitalni alat Kleki. Karta se može preuzeti i metodom Ctrl + Alt + PrtSc i onda izrađivati u alatu Kleki. Zatim neka pomoću atlasa ili alata Google Earth imenuju oceane koji okružuju Amerike, prolaze i kanale koji odvajaju Sjevernu Ameriku od Južne, Sjevernu Ameriku od Azije i Južnu Ameriku od Antarktike. Jedan učenik iz para neka imenuje oceane, kanale i prolaze, a drugi neka ih označi na skici u alatu Kleki. Nakon toga neka jedan učenik iz para imenuje i ucrta toplinske pojaseve kroz koje se prostiru Amerike, a drugi učenik neka oboji pojaseve različitim bojama. Neka drugi učenik iz para precrta još jednu skicu u drugom sloju na kojoj će ucrtati granicu Angloamerike i Latinske Amerike te upisati službene jezike obiju Amerika. Jedan učenik iz para neka ucrta granicu, a drugi učenik neka na istu skicu upiše jezike. Skicama neka dodaju i naslove.
Neka učenici u parovima provjere jedan drugome skicu. Zadajte im listu procjene da znaju što trebaju provjeriti.
Zakažite učenicima videosastanak s pomoću digitalnog alata MS Teams. Najavite učenicima da je današnja tema vezana za podjelu Amerike. Povedite s učenicima razgovor o Angloamerici i Latinskoj Americi postavljajući im pitanja: Zašto se naziva Angloamerika? Što mislite, koji se ondje jezici govore? Čije su to kolonije bile? Zašto se naziva Latinska Amerika? Koji se jezici govore u Latinskoj Americi? Recite im da će zadatak raditi u parovima i da će trebati izraditi jednostavni shematski prikaz/skicu Amerika primjenjujući izravnu grafičku metodu. S pomoću opcije dijeljenja zaslona pokažite granicu Angloamerike i Latinske Amerike na geografskoj karti Sjeverne Amerike. S pomoću dijeljenja zaslona podijelite s učenicima list u digitalnom alatu Kleki i pokažite im kako da nacrtaju jednostavan shematski prikaz/skicu Sjeverne i Južne Amerike. Dajte učenicima jasne upute kako precrtati skice u alat Kleki. Recite im neka pomoću atlasa imenuju oceane koji okružuju Amerike te prolaze i kanale koji odvajaju Sjevernu Ameriku od Južne, Sjevernu Ameriku od Azije i Južnu Ameriku od Antarktike. Jedan učenik iz para neka imenuje oceane, kanale i prolaze, a drugi učenik neka ih označi na svojoj skici u alatu Kleki. Nakon toga neka isti učenik iz para imenuje, a drugi učenik ucrta toplinske pojaseve kroz koje se prostiru Amerike i oboji pojaseve različitim bojama. Nakon toga neka zamijene uloge tako da drugi učenik iz para crta novu skicu u drugom sloju na kojoj će ucrtati granicu Angloamerike i Latinske Amerike i obojiti ih te upisati službene jezike obiju Amerika, a učenik iz njegova para imenovat će granicu i navesti jezike. Skicama neka dodaju i naslove. Dogovorite s učenicima grupno čavrljanje pri kojem će parovi dodati i vas. Zakažite termin novog videosastanka za 20 minuta. Učenici tijekom tih 20 minuta rade u parovima s pomoću opcije videopoziva u grupnom čavrljanju. Pridružite se pojedinim videopozivima i promotrite kako rade.
Nakon završetka radova neka učenici u parovima provjere jedan drugome skice. Zadajte im listu procjene i postavite je u razrednoj mreži kako bi znali što trebaju provjeriti.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Preporučuje se da se učenik s teškoćama (u dogovoru s njim) smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Za učenika sa specifičnim teškoćama učenja, učenika s poremećajem iz autističnog spektra i učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje pripremite sažete i jasne upute s numeriranim koracima slijeda aktivnosti. Pisane upute trebaju biti jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Važno je omogućiti dovoljno vremena za izradu kako bi se smanjio stres i frustracija zbog neuspjeha. Za učenike s intelektualnim teškoćama prilagodite zahtjevnost zadatka (smanjite opseg zadatka). Ako u razredu imate učenika s oštećenjem mišićno-koštanog sustava, unaprijed mu pripremite skice/prikaze određenih zemalja u digitalnom alatu Kleki.
Rad u paru pozitivno će djelovati na učenika s teškoćama jer će mu drugi učenik pomoći da sudjeluje u cijeloj aktivnosti bez obzira na postojeća ograničenja, npr. kolega učenik pružit će podršku učeniku s oštećenjem vida pri interpretaciji vizualnih informacija odnosno učeniku s oštećenjem mišićno-koštanog sustava pomoći će pri korištenju tabletom.
Za rad na zadatku pripremite učenicima nastavni uručak s ključnim pojmovima (npr. toplinski pojasevi) i definicijama, podržan vizualnim prikazima, koji će im poslužiti kao pomagalo pri obilježavanju.
Za učenika s oštećenjima vida potrebno je prilagoditi postavke na tabletu, kao što su svjetlina, kontrasti i veličina prikaza, te osigurati podršku pri korištenju digitalnim alatima. Za učenike s oštećenjem sluha unaprijed pripremite i elektronički pošaljite pisani oblik onoga što će se usmeno izložiti, kao i zadatak koji će trebati izraditi, kako bi se stigao pripremiti. Na taj će se način osigurati podržavajuća i kvalitetna nastava.
Prije rada u digitalnim alatima Google Earth i Kleki provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenom alatu. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima zainteresiranima za ovu temu možete zadati da u digitalnom alatu Canva izrade plakat o brodu Mayflower, da naprave tematsku kartu njegova putovanja i uvrste nekoliko informacija o putovanju.
Za ponavljanje, povedite razgovor o Kolumbu, neka se učenici prisjete što su naučili u šestom razredu iz povijesti. Upitajte ih gdje je Kolumbo krenuo, zašto i tko je financirao putovanje. Do kojeg je otoka doplovio? Što je i koga sve ondje pronašao? Je li Kolumbo prvi doplovio do Amerike? Njihove ideje i asocijacije možete zapisati u digitalni alat Mentimeter – word cloud te ih možete prikazati na pametnoj ploči ili projekcijskom platnu.
Učenici će u parovima u digitalnom alatu PowerPoint izraditi prezentaciju o otkriću, doseljenju i naseljavanju Amerika, na temelju razgovora iz uvodnog dijela sata i služeći se tematskom kartom sa smjerovima naseljavanja Amerike, fotografijama te tekstom u udžbeniku. Svaki par neka radi na jednom računalu. Jedan učenik iz para neka unese podatke o Vikinzima, Kolumbu i naseljavanju Angloamerike, a drugi učenik neka mu čita i pomaže, zatim neka zamijene uloge i drugi učenik iz para neka unosi podatke o naseljavanju Latinske Amerike te naseljavanju iz Afrike i Azije, a prvi učenik neka mu pomaže. Postavite im tematske karte i fotografije u razrednu grupu kako bi i njih stavili u prezentaciju. Dajte im jasnu uputu da svaki slajd treba imati kartu s ucrtanim smjerovima, narodima i razdobljima doseljavanja. Time će svaki slajd kronološki obuhvatiti otkriće i doseljavanje.
Nakon što učenici završe s radom, nekoliko uradaka možete prikazati na pametnoj ploči ili projekcijskom platnu.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije, u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
U uvodnoj aktivnosti ponavljanja o Kolumbu koristite se slikovnim prikazima kako biste učenicima s teškoćama olakšali prisjećanje već učenoga gradiva. Na kraju aktivnosti uručite im kratki sažetak s najvažnijim informacijama, koji je jezično i grafički prilagođen s obzirom na njihove potrebe.
Na razini razreda, napravite ogledni primjer tumačenja podataka s tematske karte. Pri objašnjavanju izražavajte se pojednostavnjenim rječnikom, pravite kratke stanke i provjeravajte razumiju li učenici s teškoćama što govorite.
Prilikom rada u paru vodite brigu o jakim stranama i interesima učenika, tako da bude aktivan sudionik. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere s kime želi biti u paru te mu na početku sata najavite da je u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.
Prije početka rada na zadatku potrebno je dati jasne i kratke upute za izradu zadatka. Također, potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste i dati popis ključnih pojmova/riječi koji će učenika usmjeravati na važne informacije tijekom prikupljanja podataka koje će uvrstiti u prezentaciju.
Za učenike s poremećajima aktivnosti i pažnje i poremećajem iz autističnog spektra osigurajte etapne upute za dogovorenu aktivnost koju će obavljati, tj. pregledno napisane korake rada na predlošku u svrhu učinkovitosti i organizacije. Opseg zadatka smanjite s obzirom na razinu funkcioniranja učenika, npr. učenik s intelektualnim teškoćama neka u prezentaciji obrađuje samo dio o Kolumbu.
Za učenike s oštećenjima vida tijekom rada na tabletu ili računalu prilagodite postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi uključite i čitač zaslona.
Prije rada u digitalnom alatu PowerPoint provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenom alatu. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Uputite zainteresirane učenike da potraže podatke o broju hrvatskih iseljenika u Sjevernoj ili Južnoj Americi te neka dobivene podatke prezentiraju pomoću alata Meta-Chart.
Pripremite nekoliko fotografija domorodaca, kao i tematsku kartu posljednjega ledenog doba i prikažite ih na zaslonu, projekcijskom platnu ili pametnoj ploči te upitajte učenike prepoznaju li što se i tko se nalazi na fotografijama. Upitajte ih kako su domoroci došli na područje Amerike.
Služeći se računalom, učenici će u parovima, pomoću fotografija i unaprijed pripremljenog teksta, donijeti zaključke o postupcima Europljana prema domorocima u Angloamerici i Latinskoj Americi, a zaključke će unijeti u Vennov dijagram. Učitelj će pomoću udžbenika, članka Sjevernoamerički Indijanci kao marginalizirani narod te podataka s interneta pripremiti tekst o domorocima koji se bore kako bi zaštitili šume Latinske Amerike. Pripremite učenicima bilješke iz članka kako bi manje vremena potrošili na čitanje. Učenici će pomoću digitalnog alata ClassTools, u kojem se nalazi Venn Diagram Generator, izraditi dijagram o različitim postupanjima, broju domorodaca i zajedničkim obilježjima jednih i drugih u objema Amerikama. U jednu polovinu dijagrama neka jedan učenik iz para navede obilježja domorodaca za Angloameriku, a u drugu polovinu drugi učenik iz para neka navede obilježja domorodaca za Latinsku Ameriku. Za Angloameriku učenici će navesti kako su domoroci u SAD-u vrlo malobrojna skupina koja živi u rezervatima ili su se posve asimilirali pa žive i rade izvan rezervata. Izdvojit će područja Kanade gdje žive Inuiti i navesti čime se bave. Također, zaključit će da su domoroci na području Latinske Amerike brojniji, da je mnogo njih surađivalo s doseljenicima, ali ima i mnogo onih koji i dalje žive u svojim zajednicama s vrlo malo dodira s doseljenicima. Nakon završetka rada, učenici objavljuju radove na razrednoj mreži.
U digitalnom alatu Google Forms unaprijed pripremite kviz sa sedam do deset pitanja kako biste provjerili usvojenost ishoda.
Prilikom prilagodbe materijala i odabira metoda rada za učenike s teškoćama važno je da je učenik u središtu aktivnosti koja uvažava njegove jake strane i interese. U vezi s postupcima prilagodbe savjetujte se sa stručnim timom škole (edukacijskim rehabilitatorom, logopedom, pedagogom).
Pri objašnjavanju i postavljanju pitanja, učeniku s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz autističnog spektra, koristite jednostavan jezik razumljiv učeniku, izbjegavajte komplicirane izraze, apstraktne pojmove predočite kroz različite slikovne predodžbe, bitne informacije sažmite, radite kratke stanke tijekom govora, pazite na oblikovanje pitanja (trebaju biti precizna, nedvosmislena, upućivačka, izbjegavajte negacijska). Nadalje, složenije informacije razdijelite na manje dijelove, ponovite ključne pojmove na početku i na kraju procesa objašnjavanja i provjeravajte je li Vas učenici razumiju
Prije početka rada u paru iznimno je važno objasniti aktivnost učenicima s teškoćama u razvoju na sažet i jednostavan način. Prilikom rada u paru vodite brigu o tome da učenik s teškoćama bude aktivan sudionik, imajući na umu njegove interese i jake strane. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere osobu s kojom želi biti u paru te mu najavite na početku sata da je u planu nastave zajednički rad i suradnja.
Kako bi proučavanje sadržaja teklo učinkovito i s manje frustracije, za učenike s teškoćama, s obzirom na vrstu teškoće i razinu funkcioniranja pojedinog učenika, pisani materijal iz kojeg će učenici prikupljati podatke za izradu Vennova dijagrama treba biti jezično i grafički prilagođen, a dužina teksta smanjena. Pritom treba paziti na očuvanje konteksta sadržaja. Za prikupljanje informacija pripremite učenicima s teškoćama podsjetnik s pitanjima na koja se trebaju usmjeriti i na koja trebaju pronaći odgovor. Bilo bi dobro na oglednom primjeru objasniti Vennov dijagram i dati predložak tijekom izrade u paru.
Na kraju aktivnosti učeniku s teškoćama potrebno je dati sažetak sadržaja, u kojem je važno izdvojiti ključne pojmove i njihovo značenje, pazeći na oblikovanje teksta i sadržaja s obzirom na individualnu teškoću i potrebe učenika povezane s ishodima učenja.
Pri kreiranju kviza obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija), kao i na potkrjepljivanje pitanja slikovnim prikazima. Tijekom rješavanja kviza osigurajte produljeno vrijeme pri odabiru odgovora na pitanja.
Prije rada u digitalnim alatima ClassTools i Google Forms provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima zainteresiranim za ovu temu zadajte da u digitalnom alatu Canva izrade poster s temom Inuiti na području Kanade. Zadajte im da istraže podatke o broju i rasprostranjenost Inuita te da pomoću slijepe karte Kanade i alata Bojenje izrade tematsku kartu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.