Na početku ove aktivnosti učenici rade u skupinama (broj skupina neka odgovara broju naseljenih kontinenata) pretražujući relevantne digitalne izvore (npr. World Bank, NFID itd.) u kojima dolaze do informacija o najistaknutijim zaraznim bolestima u svijetu.
Na temelju prikupljenog popisa zaraznih bolesti u svijetu, učenici će tim zaraznim bolestima odrediti prostorni obuhvat, a to mogu učiniti na makrorazini (kontinenti) ili mikrorazini (države odnosno regije unutar država).
Kartu prostorne rasprostranjenosti zaraznih bolesti izradit će u alatu za izradu digitalnih karata National Geographic MapMaker te će izrađene karte objaviti na zajedničkoj platformi Teams.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu prema potrebi pružiti podršku i s kojima se inače druži. Provjerite s učenikom s teškoćama je li razumio zadatak i ako je potrebno, dodatno mu ga pojasnite. Izradite učeniku s teškoćama grafički oblikovane pisane i/ili slikovne upute za izradu zadatka. Dajte učeniku jasan zadatak i ulogu u grupi.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati: National Geographic MapMaker i Teams. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutih alata te mu pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima.
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više neka istraže razlike u prostornoj rasprostranjenosti zaraznih bolesti na razini nekoliko odabranih država Europske unije te ih usporede na temelju gospodarskih razlika.
Započnite aktivnost prikazivanjem tematskih karata Svjetske zdravstvene organizacije. Odaberite nekoliko karata s prikazom geografske rasprostranjenosti zaraznih bolesti te ih prikažite učenicima. Potaknite učenike da u razgovoru navedu čimbenike koji su pridonijeli takvoj rasprostranjenosti bolesti (klimatska obilježja, gustoća naseljenosti, gospodarska razvijenost, dostupnost medicinske skrbi itd.)
Nakon toga, na temelju prve aktivnosti učenici u grupama odabiru određene zarazne bolesti (najviše tri) koje će analizirati u skladu s unaprijed određenim dogovorenim parametrima.
Prema vašim preporukama učenici pretražuju uzroke nastanka bolesti i njihovu povezanost s fizičko-geografskim obilježjima prostora, posljedice bolesti na pojedince i na cjelokupnu populaciju, utjecaj rasprostranjenosti određenih zaraznih bolesti na smrtnost države, prostornu rasprostranjenost bolesti itd.) Za istraživanje koriste se relevantnim digitalnim izvorima, primjerice mrežnim stranicama Svjetske zdravstvene organizacije ili Međunarodnoga društva za infektivne bolesti te pronalaze obilježja odabranih zaraznih bolesti. Pomozite učenicima s prijevodom nepoznatih riječi na engleskom jeziku.
Na temelju skupljenih podataka učenici analiziraju pojavu, obilježja i geografsku rasprostranjenost odabranih zaraznih bolesti te uočavaju uzročno-posljedičnu vezu između gospodarskih pokazatelja države i učestalosti pojave zaraznih bolesti. Potaknite učenike da razmisle o povezanosti globalizacije i širenja zaraznih bolesti zbog sve veće povezanosti svijeta te o mogućnostima zaustavljanja širenja bolesti i uspješnijeg liječenja zahvaljujući boljem protoku informacija u uvjetima globalizacije.
Neka učenici na temelju istraživanja naprave kratak videozapis u digitalnom alatu Kizoa. Videozapis neka predstave pred razredom, a zatim neka ga objave na zajedničkoj platformi Teams.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Izdvojite zarazne bolesti i njihova obilježja te pripremite učeniku s teškoćama podsjetnik na prvu aktivnost. Svi pisani materijali koje dajete učeniku s teškoćama trebaju biti napisani u obliku prilagođenom potrebama učenika (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta), s istaknutim ključnim pojmovima.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu po potrebi mogu pružiti podršku. Pri odabiru mrežnih stranica vodite brigu o tome da odaberete one koje omogućavaju inkluzivni pristup (promjenu fonta, kontrasta, svjetline i slično).
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati: Kizoa i Teams. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisivati vizualne informacije vezane za videozapise koje će učenici predstavljati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više neka na mrežnim stranicama Europskoga centra za sprječavanje i kontrolu bolesti istraže na koji se način kontroliraju odabrane zarazne bolesti na razini pojedinih zemalja Europske unije te koliko njihov gospodarski razvoj utječe na uspješnost sprječavanja i kontrole bolesti.
Treća je aktivnost nastavak prvih dviju aktivnosti. U prvoj aktivnosti učenici su došli do prostornih spoznaja o zaraznim bolestima, dok su u drugoj spoznali značajke odabranih zaraznih bolesti.
U ovoj aktivnosti učenici u paru neka odaberu po jednu zaraznu bolest na trima odabranim kontinentima, a zatim neka usporede prirodne i društvene čimbenike koji utječu na širenje tih zaraznih bolesti. Neka naglasak u prirodnim čimbenicima bude na klimatskim uvjetima, a u društvenim čimbenicima neka promatraju utjecaj zdravstvenih/higijenskih uvjeta u državama.
Rezultate svojih istraživanja učenici pred razredom predstavljaju u prezentaciji izrađenoj u alatu za izradu digitalnih sadržaja PowerPoint te neka prezentaciju objave na zajedničkoj platformi Teams.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Omogućite učeniku s teškoćama da se služi bilješkama i podsjetnicima iz prve i druge aktivnosti ovog scenarija.
Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu pružiti vršnjačku potporu prema potrebi. Potaknite ih da se za istraživanje koriste stranicama koje omogućavaju inkluzivni pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično).
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati: PowerPoint i Teams. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima.
Ako je učeniku s teškoćama izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati u javnom izlaganju prezentacije ako učenik to ne želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više neka istraže širenje zaraznih bolesti tijekom prošlosti i usporede ih s pandemijom koronavirusa s obzirom na zdravstvene dosege u prošlosti i sadašnjosti.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.