Pozdravite učenike i za motivaciju započnite razgovor o kućnim troškovima. Pitajte ih raspolažu li svojim novcem ili im roditelji kupuju potrebne stvari. Postavite im dodatna pitanja: Kako roditelji znaju što vam treba? Zamislite da se brinete o potrebama milijuna ljudi, bi li bilo jednako lako predvidjeti njihove potrebe? Ponovite s učenicima osnovne ekonomske postavke marksizma. Podijelite učenike u dvije grupe. Jednoj grupi zadajte da u parovima istraže osnovna obilježja planskoga gospodarstva i uoče ih na primjeru SSSR-a. Drugoj grupi zadajte da istraže osnovna obilježja planskoga gospodarstva i uoče ih na primjeru Jugoslavije u drugoj polovini 20. stoljeća. Neka obrate pozornost na to koje su bile najuspješnije grane gospodarstva, a koje su bile najmanje uspješne. Također, neka istraže kako se plansko gospodarstvo odrazilo na svakodnevicu građana SSSR-a odnosno Jugoslavije. Neka pomoću pametnoga telefona, tableta ili računala pristupe digitalnom alatu Mindomo i rezultate istraživanja prikažu u obliku umne mape. Unaprijed zadajte elemente koje mapa treba sadržavati ili dopustite učenicima da ih sami odaberu. Prozovite nekoliko učenika iz svake grupe da prezentiraju mape. Prokomentirajte sličnosti i razlike među mapama i razgovorom s učenicima analizirajte najvažnije sadržaje. Za kraj, raspravite s učenicima o prednostima i nedostatcima planskoga gospodarstva. Raspravite i o tome koji su elementi planskoga gospodarstva prisutni danas u Republici Hrvatskoj i kakav učinak imaju na gospodarstvo.
Započnite sat na platformi MS Teams u plenarnom načinu rada. Pozdravite učenike i za motivaciju započnite razgovor o kućnim troškovima. Pitajte ih raspolažu li svojim novcem ili im roditelji kupuju potrebne stvari. Postavite im dodatna pitanja: Kako roditelji znaju što vam treba? Zamislite da se brinete o potrebama milijuna ljudi, bi li bilo jednako lako predvidjeti njihove potrebe? Ponovite s učenicima osnovne ekonomske postavke marksizma. Podijelite učenike u dvije grupe pomoću funkcionalnosti izdvojenih soba (breakout rooms). Jednoj grupi zadajte da u parovima istraže osnovne značajke planskoga gospodarstva i uoče ih na primjeru SSSR-a. Drugoj grupi zadajte da istraže osnovne značajke planskoga gospodarstva i uoče ih na primjeru Jugoslavije u drugoj polovini 20. stoljeća. Neka obrate pozornost na to koje su bile najuspješnije grane gospodarstva, a koje su bile najmanje uspješne. Također, neka istraže kako se plansko gospodarstvo odrazilo na svakodnevicu građana SSSR-a odnosno Jugoslavije. Neka u svakoj grupi predstavnik u zasebnom prozoru pristupi digitalnom alatu Mindomo i podijeli zaslon s ostalima. Rezultate istraživanja prikazat će pomoću umne mape. Unaprijed zadajte elemente koje mapa treba sadržavati ili dopustite učenicima da ih sami odaberu. Vratite se u plenarni način rada i prozovite predstavnika prve grupe da podijeli zaslon sa svima te da uz pomoć kolega iz grupe prezentira mapu. Jednako učinite s drugom grupom. Prokomentirajte sličnosti i razlike među mapama i razgovorom s učenicima analizirajte najvažnije sadržaje. Za kraj, raspravite s učenicima o prednostima i nedostatcima planskoga gospodarstva. Raspravite i o tome koji su elementi planskoga gospodarstva prisutni danas u Republici Hrvatskoj te kakav učinak imaju na gospodarstvo.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti možete se savjetovati sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na tome da učenici kojima je izazovno usmeno izlagati usmeno izražavaju svoje mišljenje ako sami ne izraze želju.
Vodite brigu o tome da su učenici s teškoćama u paru s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Mindomo. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Ako se učenici s teškoćama ne snalaze u digitalnom alatu, neka podijele poslove u skladu sa svojim jakim stranama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Prilikom predstavljanja uratka neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju.
Dajte učenicima uputu da istraže gospodarstvo istočnog i zapadnog Berlina, s naglaskom na svakodnevici stanovnika, te neka rezultate prikažu pomoću infografike u alatu Piktochart.
Pozdravite učenike i postavite im pitanja za motivaciju: Jeste li ikada primili državnu stipendiju ili znate nekoga tko jest? Znate li za neki drugi oblik državnoga poticaja? Odakle državi sredstava za poticaje i koja je njihova svrha? Prodiskutirajte s učenicima o odgovorima, a ako niste prošli prethodnu aktivnost, ukratko definirajte pojam plansko gospodarstvo te najavite temu aktivnosti: državni intervencionizam i slobodno tržište. Ukratko definirajte pojmove te zadajte učenicima da istraže fenomen države blagostanja na primjeru Velike Britanije nakon Drugoga svjetskog rata.
Podijelite učenike u parove. Neka jedan član para istraži razdoblje povijesti Velike Britanije od kraja Drugoga svjetskog rata do dolaska Margaret Thatcher na vlast, a drugi član neka istraži njezine reforme. Neka pomoću alata Word Online izrade usporednu tablicu u kojoj će u jedan stupac unijeti obilježja države blagostanja, a u drugi obilježja tačerizma. Nakon završetka zadatka prozovite nekoliko učenika da izlože rezultate istraživanja. Na ploči ili pomoću projektora i alata iz sustava MS Office izradite novu usporednu tablicu u kojoj ćete unositi sličnosti i razlike tijekom učeničkih izlaganja kako biste dobili jednu potpunu tablicu. Želite li proširiti zadatak, možete uključiti i druge primjere, kao što je SAD prije i u doba Ronalda Reagana ili Čile za vrijeme Allendea i Pinocheta. Važno je da istraže prijelaz iz razdoblja u kojem postoji sustav državne socijalne potpore u razdoblje neoliberalizma te uoče sličnosti i razlike. Otvorite raspravu o tome koje su prednosti i nedostatci države blagostanja i tačerizma. Isti postupak ponovite ako ste proširili zadatak drugim primjerima. Za kraj, porazgovarajte s učenicima o tome može li se Republika Hrvatska danas nazvati državom blagostanja. Neka obrazlože svoje odgovore.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Vodite brigu o tome da su učenici s poremećajima ponašanja i osjećanja u parovima s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Word Online. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Neka učenici u paru podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Prilikom predstavljanja uratka neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju.
Tijekom završne rasprave nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati – primjerice, učenici s poremećajima ponašanja i osjećanja (učenici s izraženom anksioznošću) ako sami ne izraze želju. Nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave osigurajte im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Zadajte učenicima da dublje istraže ideju neoliberalizma, odnosno neka istraže učenje jednoga od ekonomista 20. stoljeća koji su ga zagovarali, poput Friedricha Hayeka ili Miltona Friedmana. Rezultate istraživanja neka prikažu pomoću alata Prezi.
Pozdravite učenike i postavite pitanje: Živi li se bolje danas ili u SFRJ? Prokomentirajte s njima što su o toj temi čuli od svojih roditelja i što su o tome saznali iz medija. Najavite temu gospodarske tranzicije i ukratko definirajte taj pojam. Ako niste prošli prvu i drugu aktivnost, ukratko objasnite učenicima pojmove plansko gospodarstvo, država blagostanja, slobodno tržište i neoliberalizam. Zadajte učenicima da istraže razdoblje gospodarske tranzicije Socijalističke Republike Hrvatske u Republiku Hrvatsku. Podijelite ih u grupe te svakoj zadajte jednu od tema vezanih za gospodarsku tranziciju, primjerice gospodarsku krizu 1980-ih u SFRJ, privatizaciju, kretanje BDP-a prije i nakon tranzicije, uključivanje u međunarodno tržište. Neka pomoću pametnoga telefona, tableta ili računala pristupe alatu Genially te o svojoj temi izrade infografiku kojom će prikazati najvažnije podatke i zaključke.
Prije nego što počnu s radom, objasnite im da je tema kojom se bavite vrlo aktualna u dnevnopolitičkoj sferi te da budu posebno oprezni pri odabiru mrežnih izvora. Pomozite im da odaberu tekstove stručnjaka, članke i publikacije objavljene na stranicama službenih tijela, znanstvenih ustanova i sl.
Neka s vama podijele infografike te ih stavite na razrednu ploču u alatu Padlet kako bi svi imali pregled cijele teme. Neka predstavnik svake grupe objasni njihovu infografiku te ju zajedno prokomentirajte. Nakon izlaganja postavite učenicima pitanje za sintezu: U kojoj je mjeri Hrvatska profitirala od gospodarske tranzicije? Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje mišljenje i potičite ih da daju različite perspektive. Za kraj, ponovite pitanje postavljeno na početku aktivnosti te potaknite učenike da odgovore na njega kritički, koristeći se spoznajama koje su stekli tijekom aktivnosti.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Neka učenici s teškoćama kojima je to potrebno budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama koje će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Ako se u razredu nalazi slabovidni učenik, vodite brigu o tome da učenici prilikom izrade infografike odabiru pozadinsku boju i boju slova s dobrim kontrastom. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alati Genially. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisane i slikovne upute za korištenje alatom, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Učenici koji se ne snalaze u digitalnom alatu i nisu u mogućnosti samostalno izraditi dio grupnog zadatka, neka podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu sa svojim jakim stranama.
Prilikom objašnjavanja infografika nemojte inzistirati na tome da izlažu učenici kojima je izazovno usmeno izlagati ako sami ne izraze želju.
Tijekom završne rasprave nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave osigurajte im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Zadajte učenicima da istraže kako se proces ekonomske tranzicije proveo u jednoj od drugih bivših europskih komunističkih država i da ga usporede s ekonomskom tranziciji u Hrvatskoj. Neka rezultate istraživanja prikažu pomoću alata Prezi.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.