U “oluji ideja“ zapisujte učeničke zamisli o sudjelovanju u organizaciji i izvedbi okruglog stola u raspravi na temu Uzori u životu tinejdžera i njihov utjecaj na profesionalni razvoj učenika. Dogovorite s učenicima tko će biti voditelj/voditeljica okruglog stola, tko će voditi bilješke, tko će od predstavnika učenika sudjelovati u raspravi, tko će biti u publici i koje će poduzetnike pozvati. Upitajte ih: Koje poduzetnike želite pozvati? Predstavljaju li oni vama uzor? Želite li u budućnosti biti uspješni kao oni? Možete učenike uputiti na tekst Uspješne poslovne osobe i bivši šefovi najveći su poslovni uzori. Naglasite im da je svatko od njih važna karika za održavanje kvalitetne rasprave.
Podijelite učenike u tri grupe. Potaknite ih da u digitalnom alatu za grafički dizajn Canva naprave: prva grupa prezentacije za poticanje rasprave (npr. o karijeri gosta poduzetnika), druga grupa pozivnice za okrugli stol te treća grupa letke za navedeni događaj. Učenici prve grupe glasaju za izbor najboljeg letka i najbolje pozivnice. Najbolji letak objavite na internetskoj stranici škole ili isprintajte i stavite na oglasnu ploču. Ponudite učenicima pomoć u slanju pozivnica elektroničkom poštom potencijalnim gostima okruglog stola ili isprintajte te pošaljite zemaljskom poštom. U pozivnicama poduzetnicima trebaju napomenuti da sa sobom ponesu fotoalbum uz koji će predstaviti razvoj svoje karijere i govoriti o sebi na putu od nekadašnjeg učenika/učenice do ostvarivanja uspješne karijere. Na sudjelovanje u okruglom stolu, osim uspješnih poduzetnika, mogu pozvati i određene roditelje jer su roditelji učenicima vjerojatno najveći uzor u životu.
Dogovorite proces okruglog stola i budite potpora u trenutku održavanja rasprave: odredite dva voditelja/voditeljice koji se predstavljaju te najavljuju i uvode u temu prezentacijom za poticanje rasprave (pomozite im da ukratko objasne cilj okruglog stola - spoznaja pojma 'uzor', tko je uzor u poslovnom svijetu, je li uspješan poduzetnik ujedno uzor, može li neuspješan poduzetnik predstavljati uzor i slično). Nakon objašnjenja uvodnog dijela, voditelji u raspravu uključuju predstavnike učenika s pitanjima o uzorima i zanimanjima koja ih privlače. U raspravu potom uključuju predstavnike roditelja, pitajući ih za mišljenje o teškoćama na koje roditelji nailaze pri usmjeravanju mladih u razvoju njihovih karijera.
Nakon predstavnika učenika te predstavnika roditelja, u raspravu uključuju uspješne poduzetnike s pitanjima o njihovom snalaženju na tržištu rada i borbi s konkurencijom; potiču poduzetnike na predstavljanje vlastite karijere (moguće prikazom fotoalbuma) i pripovijedanje o usponima/padovima, snalaženju na putu razvoja ideja od koncepta do konačne realizacije. Za nadopunu teme možete potaknuti raspravu, primjenjujući vještine razgovora u skupini te povremeno uključiti publiku potičući učenike na izražavanje stavova i poistovjećivanje s iznesenim tezama sudionika rasprave. Osoba zadužena za vođenje bilješki neka izvijesti o ključnim idejama koje su izrečene u raspravi te sažme glavnu problematiku, a neka mu se voditelj/ica priključi u izvođenju zaključaka i davanju odgovora na pitanje tko su tinejdžerima uzori i kakav je njihov utjecaj na profesionalni razvoj učenika. Na kraju zahvalite gostima, pohvalite učenike i istaknite dobre primjere karika koje su raspravu činile jedinstvenom i zaokruženom cjelinom.
Tekst planiran u uvodnom dijelu učenicima po potrebi grafički prilagodite i predajte na zasebnom predlošku (uvećan i pojačan tisak, font bez vitica, razmaci među redovima).
Poželjno je da se učenici sami odrede za grupu koja odgovara njihovim mogućnostima, a možete ih unutar grupa organizirati u parove (primjerice učenike s motoričkim i vidnim oštećenjima te intelektualnim teškoćama).
Prezentaciju za poticanje rasprave uputno je unaprijed poslati učenicima s jezično-govornim teškoćama, intelektualnim teškoćama i PSA-om da se mogu pripremiti za raspravu.
Učenicima s oštećenjima vida po potrebi omogućite opis dizajna izrađenog letka ili pozivnice za okrugli stol, a kasnije sažeto opis fotoalbuma poduzetnika ako je prikazan (rad u paru).
Detaljnije u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Potaknite učenike da za okrugli stol pripreme rezultate ankete koju bi proveli među učenicima svoje škole, ispitujući ih o uzorima na njihovu životnom putu i u profesionalnom razvoju. Mogu ispitati i usporediti utjecaj roditelja, razrednika, youtubera, sportaša, poduzetnika i dr.
Za uvodni dio aktivnosti u razredu prikažite trailer učenicima zanimljivog i popularnog filma ili serije, ali pritom isključite zvuk. Ili: zamolite jednog od učenika da pred razredom nekoliko minuta odigra trenutno učenicima najpopularniju videoigru dok ostali učenici prate igru na projekcijskom platnu. I ovog puta isključite glazbu.
Nakon te aktivnosti, razgovarajte s učenicima o tome kakav je osjećaj gledati trailer (igrati igricu) bez glazbe. Potom možete ponovo pogledati isti primjer uz glazbu i povesti razgovor o doživljenom.
Povedite raspravu s učenicima: Skladatelj filmske glazbe, kao i skladatelj glazbe za videoigre, je danas vrlo traženo i mladima zanimljivo zanimanje. No kako i gdje početi skladati? Odgovor na to pitanje najbolje možete dobiti od osoba koje se tim zanimanjem bave.
Kako bi se učenici upoznali sa zanimanjem skladatelja i šire, odnosno glazbenika, uputite ih na sljedeću poveznicu.
S učenicima na društvenim mrežama proučite članke i profile skladatelja iz Hrvatske i susjedstva (npr. Goran Dragaš, Dejan Radić i Marko Tica). Poslušajte neke od njihovih uradaka u razredu. Stupite u kontakt s nekima od gorenavedenih skladatelja i dogovorite videopoziv tijekom aktivnosti ili online intervju s pitanjima koja možete pripremiti i uz pomoć učenika. Razgovarajte o njihovu iskustvu početka skladanja, prikupljanja ideja, djelima, na što su izrazito ponosni te što žele poručiti učenicima.
U daljnjem tijeku aktivnosti, podijelite učenike u grupe te im predložite da i sami osmisle glazbu za kraći videouradak koji ste ranije odabrali (npr. videoprimjer 1 ili videoprimjer 2). Pritom se mogu koristiti primjerima bilo koje vrste glazbe (puštaju je preko mobilnih uređaja ili tableta) i/ili sami izvoditi glazbu tjeloglazbom, udaraljkama, glazbalima, pjevanjem ili beatboxom. Glazbu uz video izvode pred razredom. Izvedbe se mogu i snimiti te pohraniti u edukativne svrhe budućim osmašima ili postaviti na internetske stranice škole.
U uvodnom dijelu učenicima s oštećenjima vida osigurajte zvučne opise prikazanog trailera, videoigrice ili glume. Pažljivo vodite razgovor o doživljaju učenika onoga što su gledali bez da su čuli glazbu ukoliko u razredu imate učenika s oštećenjem sluha koji vam može opisati na koji naćin on osjeća glazbu i što mu je pri slušanju glazbe bitno. Istaknite da imamo primjere mladih ljudi s oštećenjima sluha koji su završili studij glazbe (primjerice Paul Whittaker, gluhi pijanist i orguljaš).
Učenicima s oštećenjima sluha možete unaprijed dati poveznice na kojima su snimljeni uratci skladatelja o kojima ćete govoriti na satu, ali ih također možete dati i učenicima s ADHD-om i intelektualnim teškoćama.
Ukoliko dogovorite razgovor s nekim od skladatelja, pogledajte unaprijed njegove fotografije i opišite njegov izgled (potrebno za učenike s oštećenjima vida). Istim učenicima opišite videouratke za koje će učenici osmišljavati glazbu.
U stvaranje glazbe uključite sve učenike na način da mogu sudjelovati svojom izvedbom (primjerice, učenici s motoričkim i vidnim oštećenjima i oštećenjima sluha).
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Predstavite učenicima računalne programe za skladanje glazbe (npr., Chromemusiclab, Soundtrap ili Soundation). Predložite im videoprimjere za koje mogu skladati glazbu ili im predložite da u grupi sami osmisle svoj video, snime ga i za njega skladaju glazbu u predloženom programu. Potaknite učenike da razmisle kako bi svoj snimak predstavili potencijalnim ulagačima.
S učenicima razgovarajte o poslovima i karijeri te ih upitajte: Imate li svoje želje i planove? O čemu razmišljate i kako vidite svoju poslovnu budućnost? Razgovarate li s roditeljima o tome? Imate li poznate osobe koje su vam uzor u određenom poslu/zanimanju? Putem alata Mentimeter potaknite učenike da formiraju oblak riječi upisivanjem poslova/zanimanja koja smatraju među 10 najboljih i njima najprivlačnijih. Analizom nastalog oblaka riječi, učenike podijelite u skupine prema poslovima koja su odabrali (isti ili bliski poslovi).
Potaknite učenike na izradu umnih mapa kojima će opisati i predstaviti odabrani posao. Pritom proučavaju odgovornosti, vještine, edukaciju, potrebne certifikate, licence, uvjete rada, zdravstvene zahtjeve, mogućnosti obrazovanja, mogućnosti zapošljavanja, kao i prosječnu plaću. Prikazuju korake potrebne za postizanje zvanja, ali i pokretanje posla, uspješnog poslovanja i sl. Učenici razgovaraju o svojim ciljevima u odabranom poslu. Pri tome komentiraju rad njihovih roditelja i poznanika u postizanju njihovih osobnih ciljeva u karijeri. Umna mapa prikazuje i njihova promišljanja o poduzetničkoj ideji i otvaranju poduzeća te poveznice na prikaz uspješnih tvrtki i poduzetnika Republike Hrvatske u odabranom poslu.
Predložite alat za izradu umne mape Popplet. Pri izradi umne mape učenici se koriste informacijama s mrežnih stranica:
e-Usmjeravanje: Koje zanimanje da odaberem?
e-Usmjeravanje: Opisi zanimanja
Virtualni dani karijera i znanja
Brošure “Kamo nakon osnovne škole?”
Organizirajte virtualni sajam karijera putem videkonferencijskog prijenosa. Za svako predstavljeno zanimanje pozovite poduzetnika koji se bavi upravo time što oni žele postati, kako bi putem umnih mapa učenici prenijeli svoja promišljanja i uz razgovor s poduzetnicima stekli dodatna saznanja o putu i koracima do uspjeha njihove buduće karijere. Za konferenciju možete koristiti Adobe Connect aplikaciju.
Povodom Dana karijera, kao i Europskog tjedna poduzetništva, učenici mogu organizirati izložbu željenih zanimanja te uvrstiti konkretne primjere poduzetnika koji se bave njihovim željenim zanimanjem.
Pomoću digitalnog alata Tricider ponudite učenicima nazive nekoliko zanimanja sutrašnjice na engleskom jeziku (npr. rewilding strategist, memory storage specialist, space junk archaeologist, battery innovator, human parts designer, virtual habitat designer, ethical technology advocate, digital cultural commentator, freelance biohacker...). Potaknite ih da zajedničkom diskusijom probaju odgonetnuti koji će opis posla određena zanimanja uključivati i neka ponude prijedloge za nazive tih zanimanja na hrvatskom jeziku. Zajedničkom raspravom prokomentirajte njihove opise i nazive.
Osim navedenih zanimanja sutrašnjice koja još ne postoje, obratite im pozornost na najpoželjnija zanimanja današnjice, koja su većinom vezana uz STEM područje. Postavite im pitanja: Što rade zaposleni fizičari u bolnicama ili osiguravajućim kućama? Zašto velike kompanije zapošljavaju matematičare? Što rade kemičari u Ministarstvu unutarnjih poslova? Što rade biolozi u farmaceutskim laboratorijima? Ta pitanja iskoristite kao motivaciju za grupni rad u kojem ćete učenike podijeliti u četiri grupe i svakoj grupi dodijeliti jedan od predmeta: matematiku, fiziku, kemiju ili biologiju te im zadati da pretraživanjem materijala na internetu upoznaju mogućnosti razvoja karijere vezane uz područje koje istražuju.
Potaknite učenike da pronađu što i gdje bi mogli raditi ako postanu stručnjaci promatranog područja te, ukoliko je moguće, pronađu ljude koji se bave zanimanjima odnosno djeluju na pozicijama koje se spominju.
Kreirajte novu knjižnicu u digitalnom alatu Book Creator i podijelite s njima poveznice za zajedničko uređivanje. Svaka grupa neka uredi svoju knjigu, koju će po završetku prezentirati ostalim grupama. Zajednički spojite radove svih grupa u knjigu koju možete objaviti na mrežnim stranicama škole.
Ako ste u mogućnosti, pozovite nekog stručnjaka iz STEM područja koji se bavi neuobičajenim zanimanjem te osigurajte susret s učenicima na kojem će predstaviti svoje zanimanje. Predstavljanje možete planirati vezano uz obilježavanje Dana darovitih učenika ili projektnu nastavu vezanu uz Dan karijera ili Europski tjedan poduzetništva.
e-Usmjeravanje. Profesionalno usmjeravanje učenika završnih razreda (26.06.2020.).
Agencija za mobilnost i programe EU. Uvod u profesionalno usmjeravanje (26.06.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.