Na početku aktivnosti motivirajte učenike za temu te pogledajte dva videa na poveznicama: Zapošljavanje migranata u Hrvatskoj i Hrvatska: 70 djece izbjeglica kreće u osnovnu školu. Potaknite razgovor s učenicima na temu migracija. Pitajte ih što misle o ova dva slučaja i jesu li u svom osnovnoškolskom obrazovanju možda u razredu imali učenike iz drugih zemalja ili iz drugih dijelova Hrvatske. Ohrabrite ih da iznesu svoje mišljenje i komentiraju kakav je bio odnos ostatka razreda s učenicima iz drugih zemalja i jesu li se možda oni sami našli u takvoj situaciji. U nastavku aktivnosti pogledajte izvješće Državnog zavoda za statistiku Republike Hrvatske za 2018. godinu na sljedećoj poveznici Migracija stanovništva Republike Hrvatske u 2018. Zamolite učenike da razgovorom analiziraju tablice koje prikazuju vanjsku migraciju stanovništva prema zemlji podrijetla (državljanstva i odredišta), saldo migracije te migracije prema spolu i dobi.
Podijelite učenike u šest grupa te pripremite Lino ploču na koju će učenici upisivati rezultate svojeg istraživanja. Svakoj grupi zadajte jedan članak vezan uz migracije stanovništva u Hrvatsku: a) Tportal - Stranci u Hrvatskoj, b) Glas Istre - Stranci u Hrvatskoj, c) Slobodna Dalmacija - Stranci u Hrvatskoj, d) Moj posao - Stranci u Hrvatskoj, e) Večernji list - Stranci u Hrvatskoj, f) Politika plus - Stranci u Hrvatskoj. Cilj ovakvog tipa istraživanja tematski sličnih novinarskih članaka s različitih portala je provjera točnosti informacija te uočavanje mogućih razlika.
Zamolite učenike da na Lino ploči ukratko opišu o čemu govori njihov članak te da navedu neke činjenice i podatke vezane uz broj doseljenika. Zamolite ih da u nekoliko ključnih riječi navedu razloge dolaska te zemlju porijekla doseljenih osoba. Po završetku istraživanja zamolite predstavnike grupa da obrazlože njihov sažetak ostatku razreda te potaknite raspravu s učenicima na temu useljavanja stranaca u Hrvatsku.
Nakon što sve grupe izlože svoj rad, pripremite sedam papira s jednom od navedenih ključnih riječi: multikulturalizam, prihvaćanje slabije plaćenih poslova, nove vještine, porast broja stanovnika, dio novca se šalje kući, nove religije i kultura, strah od terorizma. Svakoj grupi dodijelite jedan papir te im dajte vremena da razmisle. Na ploči nacrtajte vagu te iznad lijeve strane napišite pozitivne strane useljavanja, a iznad desne strane negativne strane useljavanja. Pozovite predstavnike grupa ispred ploče i zamolite ih da postave svoju ključnu riječ na jednu stranu vage te argumentiraju svoje mišljenje. Raspravite s ostatkom razreda te potaknite učenike da iznesu vlastito promišljanje o ovoj temi kao i njihov stav o navedenoj problematici. Slažu li se učenici s konačnim izgledom vage ili imaju drugačije mišljenje? Po završetku izlaganja svih grupa, zaključite zajedno s učenicima što je prevagnulo na vagi.
Zaključite aktivnost na način da učenicima zadate još jedan zadatak u grupi. Zamolite ih da svaka grupa pronađe definiciju jednog zadanog pojma i pronađe jedan konkretan primjer u Hrvatskoj (na primjer Rasizam u Hrvatskoj). Grupe traže primjere i obrazlažu sljedeće pojmove: interkulturalizam, ksenofobija, rasizam, diskriminacija, multikulturalizam, vjerska nesnošljivost, tolerancija. Učenici rezultate istraživanja također upisuju na Lino ploču. Kad završe istraživanje, učenici razgovaraju o svojim rezultatima te promiču pozitivne vrijednosti. Potaknite razgovor među učenicima vezan uz istraživane pojmove te ih pitajte kako bi se oni osjećali da su na strani koja je diskriminirana. Animirajte učenike da svaka grupa osmisli jedan primjer organiziranja akcije u zajednici vezane uz pitanja ljudskih prava i useljenike kako bi se podigla svijest o položaju migranata i važnosti tolerancije te da svoju ideju predstave ostatku razreda.
Na početku aktivnosti gledanja videozapisa preporučuje se učenicima s teškoćama najaviti videozapis prije, kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu. Uz to, potrebno je smanjiti broj pojmova i činjenica te ovisno o sadržaju, učenicima se unaprijed može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem članka u koji će biti uključen učenik s teškoćom i provjeriti razumijevanje ključnih pojmova koji se spominju. Pritom, učenike je potrebno usmjeravati na ključne odrednice sadržaja. Učenicima se mogu dati i predlošci sa shematskim prikazima, na kojima se mogu prikazati sve uzročno-posljedične veze. Rečenice koje se koriste u predlošku trebaju biti kratke i jasne. Za učenike s teškoćama potrebno je svaki zadatak planirati i izvoditi s predviđenim dužim vremenom trajanja, uz uvođenje stanki ako je to učeniku potrebno zbog otklonjive pažnje, bržeg zamaranja i sl. (posebno za učenike s motoričkim teškoćama i nedostatkom pažnje/hiperaktivnim poremećajem). Učenicima s oštećenjem vida važni dijelovi vizualnog sadržaja mogu se i opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju i sve što se promatra treba prethodno biti pojašnjeno, kao i za vrijeme gledanja filma. Pri formiranju grupa potrebno je voditi računa o tome da učenici s teškoćama mogu u grupi uspješno ostvariti planirane zadatke te kod zadavanja zadataka potrebno je odrediti na čemu će raditi učenik s teškoćama jer je važno da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili učenik s disleksijom i/ili disgrafijom ne treba čitati dugačak tekst, niti puno pisati, već može, primjerice, unutar ponuđenog izvora odabirati slike koje bi mogle doći u obzir.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Odaberite jedan od prijedloga učenika za organizaciju akcije u zajednici ili u školi koja promiče interkulturalnost, toleranciju i ljudska prava. Motivirajte učenike da pripreme događaj (na primjer dijeljenje brošura, štand s posterima, izložba i slično) te prema potrebi uključite u događaj i neke druge predmete: Likovna kultura, Informatika, Engleski jezik ili neku od izvannastavnih grupa u vašoj školi.
S učenicima započnite razgovor o osobama s invaliditetom i teškoćama s kojima se susreću životom u zajednici. Kako bi pokušali razumjeti njihove teškoće, pustite im dio videointervjua s gluhom osobom, tako što ćete najprije isključiti podnaslove. Učenici neka pokušaju pretpostaviti što je odgovorila osoba iz videa na postavljena pitanja. Potom im ponovno pustite video s podnaslovima.
Nastavite razgovor tako da opišu situacije s kojima se susreću osobe s oštećenjima vida, sluha i govora tijekom obrazovanja. Neka opišu neke od svojih svakodnevnih školskih situacija za koje smatraju da ih osobe s teškoćama ne mogu tako lako izvršiti. Kako prate nastavu? Čitaju li lektiru? Kako rješavaju ispite?
Znaju li kakve su mogućnosti rješavanja tih problema te postoje li načini primjene tehnologije koja bi im olakšala praćenje nastave i učenje?
Uputite ih da istraže postoji li pomoćna tehnologija i prilagođeni digitalni sadržaji koji pomažu osobama s teškoćama tijekom obrazovanja, odnosno koja im olakšava obrazovanje i čini ga jednako dostupnim. U istraživanju im mogu pomoći informacije s mrežnih stranica: Potporne tehnologije za neovisno življenje osoba s invaliditetom, Digitalna tehnologija za potporu posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, Omoguru - ugodno čitanje je moguće.
Podijelite učenike u skupine prema teškoćama (vid, sluh i govor) za koje će istraživati dostupnu tehnologiju. Rezultate istraživanja svaka grupa može međusobno podijeliti koristeći se Google Prezentacijama. Nakon što su proučili istražene podatke, svaka grupa treba snimiti video u kojem će prikazati mogućnosti današnje tehnologije koju koristimo kao pomoć osobama s teškoćama. Neka se podsjete videointervjua s gluhom osobom, koji su ranije pogledali, te neka navedu mogućnosti koje je taj video ponudio kako bi omogućio razumijevanje svim osobama. U izradu svoga videa, neka uključe primjenu takve tehnologije.
U videu trebaju analizirati primjere uređaja, navedene aplikacije i alate te osmisliti i dogovoriti aktivnosti koje učenici mogu primijeniti kako bi pomogli osobama s poteškoćama. Neke od mogućnosti su prilagodbe videomaterijala s titlovima i naracijom ili druge prilagodbe kako bi video bio prilagođen svim učenicima jednako. Videomaterijal učenici će izraditi pomoću alata Animoto te objaviti na mrežnim stranicama škole.
U ovoj aktivnosti važno je poticati učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama i vršnjake na pozitivnu interakciju provođenjem zajedničkih aktivnosti te se prilikom rada učenici s teškoćama trebaju aktivno uključiti, a nikako biti samo pasivni promatrači, s ciljem razvijanja učenikovog samopoštovanja i samopouzdanja, da bi se se osjećali prihvaćeno, da su vrijedni i podržani u razredu. U razgovoru potrebno je učenike s teškoćama što više uključivati u zajednički rad i poticati ih na aktivnost i to tako da im postavljamo poticajna pitanja na koja mogu odgovoriti. Za aktivnosti gledanja videozapisa preporučuje se učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave i dobiti jasnu uputu uz provjeru razumijevanja aktivnosti. Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je uz iste postupke osigurati primjereno mjesto za sjedenje kako bi mogli dobro čuti sadržaj. Važni dijelovi vizualnog sadržaja mogu im se i opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju. Za gledanje videozapisa mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Učenicima s jezičnim teškoćama, ali i učenicima s oštećenjem sluha nije preporučljivo u isto vrijeme dati aktivnost koja podrazumijeva istraživanje putem digitalnog alata i slušanje. Kod istraživanja i analiziranja rad u paru je za učenike s teškoćama općenito dobro predvidjeti kako bi, primjerice suučenik po potrebi mogao usmjeravati učenika s određenom teškoćom ili mu pomagati (npr. učeniku s motoričkim poremećajima, oštećenjima vida).
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu pojednostaviti određeno lektirno djelo za učenike s teškoćama. Sažet će ga i prikazati pomoću fotografija/slika, odnosno snimiti govornu priču. Time primjenjuju tehnologije koje su istražili kod osoba s oštećenjem vida, odnosno sluha.
Slike mogu složiti u Google Prezentaciju, a snimljenu govornu priču kao zvučni sadržaj spremiti na USB ili CD. Pri snimanju govora pomoći će im alat Audacity. Radove mogu pokloniti školskoj knjižnici na slobodno korištenje, odnosno posudbu.
Kao uvod u aktivnost učenike uputite da opišu značenje riječi manjina. Provedite oluju ideja sa svim učenicima ohrabrujući svaku iznesenu ideju. Kad se učenici usuglase oko toga koje se sve skupine društva mogu smatrati manjinama, pokažite im video koji govori o utjecaju robova na rimsko društvo. Videozapis je na engleskom jeziku, no dostupan je automatski prijevod na hrvatski jezik koji možete uključiti u postavkama. Usmjerite raspravu na odnose većine i manjine te brojne primjere kršenja ljudskih prava. Pitajte ih jesu li manjine ravnopravne s većinom danas ili nisu te veže li se pojam diskriminacije uz manjinske skupine u našem društvu.
Potom se s učenicima prisjetite konteksta nastanka rimskog Zakonika XII ploča (borbe patricija i plebejaca) te kako se jedna manjina izborila za svoja prava. Potaknite ih da objasne što smo iz tog povijesnog primjera mogli naučiti te neka navedu i druge primjere borbe za ljudska prava kroz povijest.
Podijelite učenike u pet grupa i svakoj dodijelite jednu manjinsku skupinu koju će proučiti (npr. jezične, nacionalne, rasne, vjerske, kulturološke i sl.).
Učenike potaknite da promisle i navedu koja su to prava koja manjine imaju u Hrvatskoj. Raspravite o njima te ih uputite da postave pitanja za razmišljanje o dodijeljenoj im manjinskoj skupini: Koja su to točno prava koja imaju manjine u Hrvatskoj? Jesam li ikada svjedočio kršenju ljudskih prava? Koje od prava misle da se tada prekršilo? Koje su posljedice nastale kršenjem? Krše li se prava u mojoj najbližoj okolini (školi, ulici, zgradi…)? Što mogu učiniti da spriječim kršenje ljudskih prava?
Dajte nekoliko minuta učenicima da oblikuju svoje misli koje žele podijeliti s grupom. Metodom razmjene misli neka, kao grupa, otkriju najčešće primjere diskriminacije manjinskih skupina koje su im dodijeljene.
Zadatak čitavog razreda je izraditi zajednički manifest s ciljem pozitivne promjene u zajednici. U tu svrhu svaka grupa mora predložiti tri do četiri zakona, koja temom odgovaraju dodijeljenoj im manjinskoj skupini, pisana na latinskom jeziku imitirajući oblik starih rimskih zakona (imperativ II.). Pritom neka svoj način razmišljanja usporede s načinom razmišljanja starih Rimljana koristeći kao primjer neke od poznatijih rimskih zakona koji se tiču ljudskih prava (trgovina ljudima, ljudi s invaliditetom, stranci u Rimu i slično) kako bi mogli naglasiti pomak u suvremenom načinu razmišljanja. Time će istaknuti one situacije u kojima nismo dovoljno napredovali kao društvo. Prijedloge zakona mogu upisivati u Tricider, međusobno komentirati, ispravljati te izabrati one koje će uvrstiti u manifest. Dogovoreni manifest neka učenici prikažu na plakatu pomoću alata Canva i izlože u zajedničkim prostorima škole, npr. u hodniku.
Učenike s teškoćama potrebno je što više uključivati u zajednički rad i poticati ih na aktivnost na način da im postavljamo poticajna pitanja na koja mogu odgovoriti. Za aktivnosti gledanja videozapisa važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je uz iste postupke osigurati primjereno mjesto za sjedenje kako bi mogli dobro čuti sadržaj, a važni dijelovi vizualnog sadržaja mogu im se i opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju. Učenici s poremećajem glasovno-govorno-jezične komunikacije mogu koristiti podsjetnik.Tijekom rada u grupi važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude pasivni promatrač. Potrebno je provjeriti snalaženje učenika u digitalnom alatu. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, zadatci se mogu olakšati ako se ponude riječi/pojmovi koje će učenici razvrstavati u, primjerice, pripremljene tablice ili tako da trebaju nadopuniti rečenice. Pri izradi plakata pomoću digitalnog alata, uputno je učenike s teškoćama dovoljno približiti mjestu izvođenja kako bi u grupi ili u paru, imali mogućnost dobro vidjeti, čuti i uključiti se. Nastavnik može definirati ulogu učenika s teškoćama i na taj način osigurati njegovo aktivno sudjelovanje. Za učenike s oštećenjem vida potrebno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Za Međunarodni dan ljudskih prava (10. prosinca) učenici neka objave svoj manifest na mrežnoj stranici škole. Ako to mogućnosti dozvoljavaju, u suradnji s mjesnom zajednicom učenici mogu svoje djelovanje proširiti i izvan same škole i time učiniti veću pozitivnu promjenu.
Učenicima pročitajte priču Uskršnja priča. Unaprijed uputite učenike da tijekom čitanja zapišu bilješke prema smjernicama koje ćete im vi ponuditi: Tko priča priču? Tko su sudionici priče? Što je tema priče? Koja je ideja priče? Pripada li priča, koju su čuli književnom području ili nekom drugom? Koja je svrha priče koju su čuli? S kojim ljudskim pravima mogu povezati priču?
Aktivnost nastavite razgovarajući s učenicima na temelju njihovih bilježaka. Pokažite im mrežnu stranicu na kojoj je napisan tekst. Razgovarajte o blogu. Što je blog? Koja mu je svrha? Može li i kako utjecati na svakodnevni život ljudi? Pišu li oni blog?
Potaknite učenike na razgovor o tome što bi o ljudskim pravima mogli naučiti od korisnika nekog doma za umirovljenike. Kako bi se podsjetili koja su to ljudska prava, podjelite im infografiku Ljudska prava i prava djeteta. Potom, neka razmisle o tome kojih su godišta korisnici domova, kroz koja su turbulentna razdoblja prošli u svojem životu (na razini nacionalne povijesti) te o kojim su pravima promišljali, za koja su se prava borili. Ako je potrebno, podsjetite ih na neke činjenice i događaje. Potaknite učenike da promisle o instituciji doma za umirovljenike i koja ljudska prava štiti/krši. Zašto je važno imati domove za starije osobe?
Recite učenicima kako ćete uspostaviti videokonferenciju putem alata Google Meet s jednim domom za umirovljenike. Ukoliko u razrednom odjelu imate učenika čiji su baka/djed/rodbina u domu, odaberite taj dom. Ukoliko nemate takve učenike, pronađite dom koji ima tehničke uvjete za uspostavljanje videokonferencije. Prije same uspostave videokonferencije uputite učenike na sadržaj iste.
Zadajte učenicima da napišu kratku priču s temom ljudskih prava iz gledišta šesnaestogodišnjaka. Neka njihova priča bude napisana u obliku bloga. Priču neka pišu u Google Dokument u zajedničkoj mapi na Google Disku. Uputite učenike da pročitaju i druge priče te unutar dokumenta ostave komentare, tj. konstruktivne i konkretne povratne informacije. Kad učenici završe s pisanjem, neka zajednički komentiraju napisane priče.
Učenike podijelite u tri skupine. Jedna skupina neka bude zadužena za pravopisnu točnost napisanih priča, druga skupina neka bude zadužena za gramatičku točnost, a treća skupina neka se uz pomoć nastavnika bavi stilskim značajkama napisanih priča. Kada sve priče jezično i stilski uobliče, neka pokušaju razvrstati priče u skupine koje su tematski bliske. Odaberite, služeći se digitalnim alatom Mentimeter (Ranking tip pitanja), priče koje ćete u videokonferencijama čitati korisnicima doma za starije. Neka učenici vode računa da na svakoj videokonferenciji razgovaraju o jednom ili dvama ljudskim pravima. Neka ih korisnici doma savjetuju o onome na što bi tijekom života trebali paziti kako ne bi kršili i/ili kako bi zaštitili svoja ljudska prava. Ukoliko žele, neka opišu to na primjerima svoga životnog iskustva. U videokonferenciju uključite i djelatnike doma, razgovarajte i s njima o pravima koja oni štite, a vezana su uz njihove korisnike. Ukoliko u domu postoji pravna služba, učenici i s njima mogu povesti razgovor o pravima osoba starije životne dobi.
Po završetku svih videokonferencija neka učenici napišu svoje dojmove o razgovorima koje su vodili s korisnicima domova i što su naučili od njih. Kako bi im se zahvalili, neka zajednički u Google Dokumentu napišu pjesmu zahvale korisnicima doma. Istu mogu u digitalnom alatu Canva urediti, isprintati na veći format i poslati u dom kao zahvalu za suradnju.
Za čitanje priča za učenike s teškoćama čitanja i pisanja, kao i za učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti i oštećenjem sluha, potrebno je pripremiti predložak na kojem mogu pratiti tekst. Predložak može biti prilagođen primjerice, veličinom slova, podebljanim tiskom, povećanim razmakom, jasnim i kratkim pitanjima, dvostrukim proredom između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane kao i uputama, a neki pojmovi mogu biti podebljani. Pisano rješavanje za te učenike vremenski ne treba ograničavati te im je potrebno smanjiti broj zadataka, a pogreške tipa disleksije ne treba ocjenjivati ili ispravljati. Također je uputno definirati strukturu koja je razumljiva njihovom izražavanju i napraviti prilagođene sažetke sadržaja, iz kojih je važno izdvojiti zadatke povezane s ključnim odrednicama sadržaja i pojašnjenjem ključnih pojmova ili točno određenim događajem/detaljem koji će moći interpretirati i povezati sa svakodnevnim životom. Za aktivnost korištenja digitalnog alata uputno je učenicima s teškoćama unaprijed najaviti strukturu priče, uz pojmove koje mogu koristiti, kako bi bili spremniji na aktivnost tijekom nastave. Za rad u skupini dobro je da učenici s teškoćama više rade u paru s najbližim suučenikom, a pritom je za sve učenike u toj skupini dobro da imaju plan rada u koracima, da bi se znalo što će koji od učenika raditi da se učenika s teškoćama ne bi izdvajalo ili da ne bi bio samo pasivni promatrač. U videokonferenciji učenike s teškoćama, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha te s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije, potrebno je usmjeravati na ključne odrednice sadržaja te je važno da svi učenici uoče ključne elemente na videokonferenciji.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više neka napišu pismo namjere domu za umirovljenike u kojemu će objasniti koja je njihova ideja (razgovor s korisnicima doma o ljudskim pravima nekada i sada - što se promijenilo, što se poboljšalo u odnosu na prošlost, koji su se novi problemi javili u današnje vrijeme). Pismo namjere mogu napisati koristeći Google Dokumenti, snimiti ga u PDF obliku te poslati na elektroničke pošte različitih domova za umirovljenike.
Podijelite razred na 4 grupe sastavljene od približno jednakog broja učenika. Za svaku od njih možete stvoriti podgrupu u vašoj razrednoj Edmodo grupi (ili nekoj drugoj obrazovnoj društvenoj mreži) u kojoj bi dijelili upute, poveznice, obavijesti i komunicirali s grupom. Svakoj grupi dodijelite zadatak koji će se sastojati od slušanja jednog videozapisa i čitanja teksta u kojem je predstavljeno glazbeno djelovanje, ali i društveni angažman glazbenika koji izvode skladbu te osnovnih informacija o samoj skladbi. Prije slušanja skladbe i čitanja pripadajućih tekstova, uputite učenike da pozornost obrate na vrstu glazbe kojoj skladba pripada, glazbeno-izražajne sastavnice koje prepoznaju u skladbi, poruku koja se skladbom želi izraziti, kao općeniti društveni angažman odabranih izvođača, koje vrijednosti i prava zagovaraju te o kojim društvenim problemima i nepravdama progovaraju.
U alatu Coggle otvorite 4 umne mape. Kao središnji pojam u svakoj mapi upišite opis predloženih videozapisa (naziv skladbe, izvođača). Omogućite dijeljenje sadržaja i zajedničku izradu svim učenicima unutar grupe. Svakom učeniku u grupi dodijelite jednu boju kojom će upisivati odgovore u otvorenu mapu.
Nakon slušanja i čitanja tekstova svaki učenik grana mapu u zadanoj boji jednim pojmom ili saznanjem o naučenim sadržajima. Zatim sljedeći učenik u grupi popunjava mapu, granajući je u njemu dodijeljenoj boji saznanjima koje je stekao kroz aktivnost. Postupak se ponavlja dok učenici imaju ideja. Ako pojedini učenik ne zna što napisati, preskače ga se i sljedeći učenik nastavlja s popunjavanjem mape. Po završetku zadatka prokomentirajte sve umne mape. Posebno se osvrnite na vrijednosti i prava koja se promiču u odabranim skladbama, bez obzira na vrstu glazbe kojoj pripadaju.
Potom, i dalje podijeljeni u iste grupe, neka istaknu jednu vrijednost ili pravo iz svoje svakodnevnice na koje žele dodatno skrenuti pozornost školskog i lokalnog okruženja svojim angažmanom, primjerice prava manjina na očuvanje i isticanje bitnih obilježja njihove tradicije i kulturnog identiteta, suprotstavljanje prava na individualnost i osobni identitet nasuprot stereotipima o muškarcima i ženama na koje učenici nailaze u svakodnevici i medijima, primjerice prikaz ljepote u medijima i stereotipi koji proizlaze iz toga prikaza, različiti rodni stereotipi i sl. U tom smislu svaka grupa neka osmisli kratki slogan, jingle, pjesmu u kojoj progovaraju, pjevaju, rapaju o odabranom problemu, nude rješenje problema, ističu određene vrijednosti i prava. Tekstualne uratke neka poprate tjeloglazbom ili improviziranim udaraljkama. S uratcima neka istupe u javnost, na mjesta u lokalnoj zajednici za koja smatraju da će aktivnost imati najveći odjek. Aktivnost neka dokumentiraju fotografijama ili videozapisima koje mogu montirati i urediti alatima Pixlr i Animoto.
U aktivnostima slušanja skladbe i prepoznavanja glazbeno-izražajnih sastavnica učenicima s oštećenjima sluha potrebno je dati predložak s opisom onoga što se sluša te je važno posebno istaknuti važne ili nepoznate pojmove uz primjereno mjesto sjedenja na kojem će nesmetano moći pratiti nastavnika i komunikaciju učenika. Također, potrebno je provjeriti je li učeniku glasnoća na ugodnoj razini te treba izbjegavati razgovor dok svira glazba i u okolini se ne smije čuti nešto što učeniku može otežati slušanje. Učenicima s teškoćama važno je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom i provjeriti njihovo razumijevanje te osigurati dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka, pojednostavljivanje naputka za rad, ali i strukturiranje na manje logičke cjeline. Učenicima s teškoćama više odgovaraju kraće etape rada uz dovoljno vremena za ponavljanje i spoznaju teme, a korisno je povezati učenika s drugim vršnjacima u paru ili grupi kao oblik pomoći ili kontrole rada učenika. Učenicima s jezičnim teškoćama, ali i učenicima s oštećenjem sluha, nije preporučljivo u isto vrijeme dati aktivnost koja podrazumijeva pronalaženje uzorka putem digitalnog alata i slušanje. Pri izradi umnih mapa, potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica, a učenicima se mogu dati i predlošci sa shematskim prikazima, na kojima je potrebno prikazati sve uzročno-posljedične veze. Kod čitanja teksta uputno je označiti ključne dijelove i smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Učenicima se mogu dati i predlošci sa shematskim prikazima, na kojima je potrebno prikazati uzročno-posljedične veze, primjerice po kojem će lakše moći pratiti videozapis. Rečenice koje se koriste za predloške trebaju biti kratke i jasne. Prije videozapisa uputno je da svaki učenik pročita sadržaj svojega predloška uz provjeru razumije li što je zadatak.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka na mrežnim stranicama potraže informacije o hrvatskim glazbenicima, bez obzira na vrstu glazbe ili glazbeni žanr, koji se bave glazbenim aktivizmom. Također neka istraže ansamble iz okruženja, čiji je glavni cilj promicanje multikulturalnosti, primjerice Balsika i Ethno Croatia. Zaključke neka prezentiraju u alatu Prezi.
Kuća ljudskih prava. Aktivno građanstvo (24.10.2020.).
Living democracy. Zašto ljudi postaju aktivni građani? (24.10.2020.)
GOOD inicijativa (2019). Interkulturna škola - što je to?. Yotube video (17.11.2020.).
Centar za mirovne studije. Panel o interkulturalizmu (18.11.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.