Aktivnost se može provesti na temi "Grčki polisi - Sparta i Atena". Pripremite slikokaz/prezentaciju u alatu PowerPoint Online, pretražujući mrežne stranice i preuzimajući fotografije aktualnih hrvatskih političara - predsjednika Vlade, predsjednika države, sudaca Vrhovnog suda kao i fotografiju izbora, Vlade, Sabora.
Nakon što su se upoznali s institucijama vlasti, pokažite im fotografije političkih institucija Sparte i Atene - narodnu skupštinu, spartanskog kralja i sl. Potaknite ih na prepoznavanje onoga što prikazuju fotografije i na tumačenje funkcija prikazanih političkih osoba ili institucija.
Podijelite učenike u dvije grupe koje će izraditi umnu mapu ili drugi grafički organizator kojim bi se jasno prikazale institucije i njihova hijerarhija. Jedna grupa izradit će mapu organizacije vlasti u Hrvatskoj s prikazom procesa donošenja zakona, a druga će učiniti isto za organizaciju vlasti u starom vijeku.
Zamolite grupe da zamijene svoje umne mape, neka ih prouče i predstave razredu. Navedite učenike u raspravi na uočavanje sličnosti i razlika djelovanja političkih institucija u starom vijeku i danas. Neka rasprave koji sustav donošenja zakona im se čini pravedniji za građane i mogu li prepoznati sličnosti i razlike u odnosima vlasti. Potaknite ih da razmisle o tome kako vlast izravno utječe na život pojedinaca.
Prezentacije ne trebaju sadržavati previše teksta, a u njima upotrebljavajte povećane razmake i obilježavajte ulomke ili pojedine važne dijelove koji se prikazuju. Upotrebljavajte fotografije koje olakšavaju snalaženje i razumijevanje tijekom prepoznavanja i rasprave. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je opisati važne dijelove vizualnog sadržaja. Sve što se promatra, prethodno treba biti objašnjeno. Prije promatranja može se ponuditi tekst koji opisuje najvažnije i ključne dijelove fotografije (na Brailleovu pismu za slijepog učenika). Poželjno je da učenici s oštećenjima vida imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je imati čitač ekrana. Slabovidnim učenicima poželjna je prilagodba ekrana s pomoću programa ZoomText. Dopustite uporabu podsjetnika ili grafičkih organizatora i dijagrama učenicima s poremećajem glasovno-govorno-jezične komunikacije. Pri izradi umnih mapa u grupi dobro je da učenik s teškoćom radi uz vršnjačku pomoć. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem sluha važno je predvidjeti manju količinu teksta za pisanje kao i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podatci. Većina učenika s teškoćama tijekom rasprave može samostalno, prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje u ime grupe predstaviti rezultate rada ili može prezentirati samo dogovoreni dio (npr. uvod, razradu, zaključak), tj. onaj dio na kojem je učenik bio najviše angažiran.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Motivirajte učenike na proučavanje institucija Europske unije, načina njihovog zajedničkog rada i izglasavanja zakona. Neka svoje istraživanje prikažu umnom mapom izrađenom u digitalnom alatu Popplet.
Neka učenici usporede rimski Senat i Hrvatski Sabor KWL tablicom u dva stupca u koju će upisivati što znaju o Senatu i Saboru, što žele saznati, a predvidite prostor i za ono što će naučiti.
Kako biste ih motivirali, prikažite im kratke videozapise o zasjedanju rimskog Senata (npr. Rome - Caesar is declared a public enemy of Rome iz serije „Rome“ u produkciji HBO-a), odnosno Hrvatskog sabora (npr. Žestoka svađa u saboru). Prije gledanja im napomenite da obrate pažnju na ozračje pri zasjedanju, raspored sjedenja zastupnika, tko vodi glavnu riječ, kakav je izgled prostorije u kojoj se odvija zasjedanje, kakva je komunikacija između suprotstavljenih strana. Ukoliko je učenicima video nerazumljiv, ukratko im objasnite radnju. Pripremite fotografiju sabornice i kurije u alatu Padlet (Canvas). Učenici zapisuju svoja zapažanja i povezuju ih strelicom s odgovarajućom fotografijom. Komentirajte i rasporedite sva opažanja na zajedničkom Canvasu.
Podijelite učenike u tri grupe i objasnite im da će jedna grupa istraživati ustrojstvo Senata i Sabora, druga grupa njihove ovlasti, a treća grupa način izabiranja članova. Neka učenici prikupe informacije pretražujući mrežne stranice ili udžbenik povijesti za 1. razred srednje škole, a vi im prilagodite originalni latinski tekst o Senatu (pr. Tit Livije „Ab urbe condita“, II, 1 - 2). Čitajući i objašnjavajući latinski tekst, učenici uspoređuju informacije iz teksta s onima iz povijesnoga udžbenika, odnosno interneta. Služeći se alatom ThingLink, učenici će dodati svoje zaključke na vlastitu fotografiju sabornice i kurije.
Preporučuje se najaviti učenicima s teškoćama gledanje videozapisa da bi bili spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Ono što gledaju, učenicima s oštećenjima vida treba opisati da bi što bolje vizualizirali što slušaju i što im se opisuje. Najbolje je za učenika da taj dio aktivnosti radi u paru ili da ima čitač ekrana. Poželjna je prilagodba ekrana slabovidnim učenicima s pomoću programa ZoomText. Tijekom istraživanja potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka i uzeti u obzir da mu alati budu dostupni i u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama) zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Potrebno ih je unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi njihovoj teškoći. Izvorni latinski tekst potrebno je pripremiti u sažetom obliku s jasnim i kratkim uputama, jednostavnim i kraćim rečenicama uvećanog fonta i pojačanog tiska. Potrebno je razdijeliti upute na korake i provjeriti razumije li učenik sve potrebne pojmove.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Motivirajte učenike na istraživanje zašto je latinski jezik bio službeni jezik Hrvatskoga sabora do 23. listopada 1847. godine. Učenici istražuju uzroke i povode uvođenja latinskog jezika kao službenoga, povijesne osobe i događaje koji su utjecali na uvođenje takve odluke i na njezino kasnije ukidanje. Neka svoje zaključke oblikuju u prezentaciju/slikokaz služeći se alatom PowerPoint Online i predstave ih ostatku razreda.
Zamolite učenike da u nekoliko minuta riješe interaktivni kviz Države Europske unije i pokušaju ih imenovati. Nakon riješenog kviza raspravite s učenicima zašto neke od zemalja Europe još uvijek nisu članice Europske unije.
Prisjetite se s učenicima što je Europska unija i kada joj se Hrvatska priključila. Podijelite ih u parove, neka svaki par izvlači/odabire jednu od institucija: Europski parlament, Europska komisija, Sud Europske unije, Sabor, Vlada, Ustavni sud. Nakon što su odabrali jednu od institucija, učenici posjećuju poveznicu Institucije EU ili Ustavno uređenje RH, ovisno o temi koju su odabrali. U većim razredima dva para mogu proučavati iste institucije.
Učenici u paru pretražuju podatke o temi i zapisuju pronađene podatke na papir većeg formata u obliku organizacijskog dijagrama. Par koji je izabrao Europski parlament i Sabor istražuje broj zastupnika, broj zastupnika po strankama, ulogu i nadležnost. Par koji pretražuje podatke o Sudu Europske unije i Ustavnom sudu, istražuje broj sudaca, tko bira sudce, ulogu suda i kako mu se mogu obratiti. Oni koji su izabrali instituciju Vlade RH i Europske komisije trebaju istražiti tko bira Vladu/komisiju, tko potvrđuje Vladu/komisiju, koliko ministara čini vladu/komisiju i koja je uloga/nadležnost Vlade/komisije.
Nakon istraživanja učenici organiziraju veće grupe od četiri ili više učenika u kojoj se spajaju parovi koji su istraživali Vladu RH i Europsku komisiju, Ustavni sud i Sud Europske unije te Sabor i Europski parlament. U novoj grupi uspoređuju sličnosti i različitosti između institucija Europske unije i Republike Hrvatske, a rezultate dopisuju na papir.
Nakon što su istaknuli sličnosti i razlike u radu institucija, grupe razmjenjuju papire. Učenici koji su pripremali istraživanje ne izlažu svoje istraživanje, već istraživanje druge grupe. Takav način zahtijeva koncentraciju učenika u bilježenju rezultata kako bi bili svima razumljivi. Ostavite učenicima malo vremena za pripremu i dogovor oko nejasnoća u materijalima. Predstavnici grupe izlažu rezultate istraživanja grupe od koje su dobili rezultate. U slučaju nejasnoća u vezi opisa pojedine institucije uključuju se učenici koji su stvarali dokument. Nastavnik nadgleda i nadopunjuje učeničke radove.
Potaknite učenike na raspravu i razmišljanje o važnosti navedenih institucija, važnosti izlaska na izbore na svim razinama i na obveze koje pojedine institucije imaju prema građanima. Potaknite ih na iskazivanje stajališta o izlasku na izbore i važnosti toga prava kada za njega budu ostvarili zakonske uvjete.
Potrebno je provjeriti razumije li učenik s teškoćom naputak za sudjelovanje u kvizu, a može se ga se povezati s vršnjakom radi pomoći ili kontrole rada. Tijekom pretraživanja i zapisivanja važno je voditi se prilagodbama koje odgovaraju određenom učeniku (strukturiranje teksta s poveznice na manje logičke cjeline, vizualizacija fotografijama, slikovnim aplikacijama i drugim vizualnim pomagalima). Poželjno je da učenici s oštećenjima vida imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je imati čitač ekrana. Poželjna je prilagodba ekrana slabovidnim učenicima s pomoću programa ZoomText. Važno je planirati i izvoditi aktivnost s predviđenim vremenom trajanja, uz uvođenje stanki ako je učeniku potrebno zbog otklonjive pažnje, bržeg zamaranja i sl. (posebno za učenike s motoričkim teškoćama i deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem). Važno je predvidjeti manju količinu teksta za pisanje kao i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podatci, posebice za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem sluha). Potrebno je prilagoditi učenicima s oštećenjima vida i sa specifičnim teškoćama u učenju veličinu slova, podebljan tisak, povećan razmak, istaknuti važne informacije, a ne podcrtati jer to može otežati vizualnu percepciju onoga što piše na papiru. Vremenski ne ograničavajte pisano rješavanje učenika s teškoćama, smanjite im broj zadataka, a pogreške u pisanju ne ispravljajte. Većina učenika može samostalno izlagati grupne zadatke ili dogovoreni dio, tj. onaj dio na kojem je učenik bio najviše angažiran. Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama glasovno-jezično-govorne komunikacije govore pred razredom ako to ne žele.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici u digitalnom alatu Piktochart izrađuju infografiku institucije po izboru, ali prema kriterijima izrade infografike. Ispisuju gotove infografike u obliku plakata i predstavljaju ih u razredu.
Aktivnost provedite nakon čitanja djela "Pakao" Dantea Alighierija.
Razgovarajte s učenicima o radnji djela i neka se prisjete Danteovog opisa pakla. Pogledajte sliku Danteovi krugovi pakla s oznakama koje otkrivaju što se nalazi u pojedinom krugu. Razgovarajte o vrstama grijeha pojedinog kruga i o tome kako bi se takvo ponašanje sankcioniralo u današnje vrijeme. Koliko se Danteov sustav razlikuje od današnjeg sustava kažnjavanja? Koji od navednih prekršaja treba uvesti u današnji sustav kažnjavanja? Analizirajte s učenicima rečenicu “Put prema spoznaji počinje u trenutku kada shvatimo da smo zalutali”, odnosno podsjetite ih što su Danateovi suvremenici trebali spoznati, zašto su zalutali, što se dogodilo s onima koji su zalutali i kamo su zalutali.
Nakon prisjećanja opisa devet krugova pakla, podijelite učenike u devet grupa. Svakoj grupi dajte duguljasto izrezan papir koji spajanjem stvara oblik lijevka poput Danetovog pakla. Prvoj skupini dajte najdulji, a devetoj grupi najkraći.
Svaka grupa proučava “tadašnje” grijehe unutar jednoga kruga pakla i uspoređuje ih s današnjim prekršajima. Uputite učenike da istraže podliježu li grijesi koje je Dante osudio kaznama ili društvenoj osudi u današnje vrijeme, odnosno ima li za njih sankcija. Neka istraže koja institucija pomaže/sancionira takve prekršaje, odnosno kome se obratiti za pomoć. Primjerice, u sedmi krug pakla svrstani su nasilnici protiv prirode, nasilnici protiv bližnjih, lihvari. Učenici trebaju istražiti kako se društvo danas odnosi prema takvim prekršajima, kako sankcionira osobu i koje su političke/državne institucije zadužene za procesiranje takvog ponašanja, tj. kojem obliku vlasti pripada institucija zadužena za rješavanje takvog prekršaja.
Nakon istraživanja povežite papire s učeničkim odgovorima u lijevak i izložite ga u učionici. Razgovarajte o društvu 1300. god. i usporedite ga s današnjim. Što se promijenilo u pristupu prema osobama koje su sklone prekršajima o kojima Dante govori? Kako se kažnjavaju takve osobe? Uputite ih na razlikovanje prekršaja koji se kažnjavaju osudom javnosti (pr. proždrljivost) jer nisu službeni prekršaji od onih koji se kažnjavaju kaznama (pr. krađa). Služeći se interaktivnim elementom Institucije kao lijek za grijeh učenici povezuju određeni grijeh s institucijom. Zaključite raspravu usporedbom pristupa prekršajima 1300. god. i danas, odnosno koliko su nam političke/državne institucije važne za stvaranje i očuvanje reda u društvu.
Tijekom aktivnosti čitanja potrebno je učeniku s teškoćama pripremiti prilagođen pisani predložak uz kraće etape rada i dovoljno vremena za ponavljanje i spoznaju teme. Korisno ga je povezati s drugim vršnjacima u paru ili grupi kao oblikom pomoći ili kontrole rada. Uputno je osigurati mu tijekom aktivnosti dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka, pojednostavljivanje naputka za rad, ali i strukturiranje teksta na manje logičke cjeline. Potrebno je prikazati ključne odrednice sadržaja na unaprijed pripremljenom tekstu s pomoću kojih može prepričati sadržaj, odgovoriti na pitanja itd. Tekst treba biti sažet i s označenim ključnim dijelovima. Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Učeniku se mogu dati i predlošci sa shematskim prikazima na kojima je potrebno prikazati sve uzročno-posljedične veze. Rečenice na predlošku trebaju biti kratke i jasne. Ne preporuča se uporaba natuknica jer učenik s teškoćama treba cjelinu da bi razumio smisao. Učenike je potrebno usmjeravati na ključne odrednice sadržaja tijekom provođenja aktivnosti i rasprave, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha, teškoćama pažnje i koncentracije. Poželjno je da učenici s oštećenjima vida imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je imati čitač ekrana. Poželjna je prilagodba ekrana slabovidnim učenicima s pomoću programa ZoomText.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više mogu izraditi “svojih” devet krugova, odnosno napraviti ljestvicu "grijeha" koje osuđuju i predložiti mjere za poboljšanje/promjenu ponašanja. Neka prikažu svoju ljestvicu kao plakat ili infografiku služeći se alatom Adobe Spark.
Pripremite videozapis Institucije Europske unije kako biste upoznali učenike s temom. Prije gledanja videozapisa upozorite ih da su podatci o broju zastupnika u Europskom parlamentu, pa tako i broj hrvatskih zastupnika, promijenjeni nakon zadnjih izbora održanih u svibnju 2019. godine. Upoznajte učenike s izlaskom Velike Britanije iz Europske unije. Pripremite u alatu Socrative kratak kviz i provjerite razumijevanje sadržaja videozapisa. Potaknite učenike na razmišljanje o važnosti postojanja navedenih institucija, o načinu na koji Hrvatska kao članica Europske unije sudjeluje o njihovom radu, o radu hrvatskih političara kao zastupnika Europskog parlamenta.
Učenici će istražiti kako se biraju hrvatski zastupnici za Europski parlament i koje su njihove obveze. Pripremite im tekst na kojem mogu provesti istraživanje (primjerice, tekst o europskim izborima ili pregled činjenica o samom procesu provedbe izbora).
Da bi im obveze hrvatskih zastupnika bile razumljivije, učenici će oprimjeriti rad i postignuća jednog zastupnika prema vlastitom izboru. Neka rezultate istraživanja prikažu plakatom izrađenog u digitalnom alatu Canva.
Nakon što su proučili postupak izbora zastupnika za Europski parlament, najavite im da se raspisuju izbori. Podijelite ih u grupe, a svaka grupa predstavlja stranku koja predlaže svojega kandidata za eurozastupnika. Učenici će osmisliti ime svoje stranke i osmisliti predizbornu kampanju u kojoj moraju naglasiti za što se zalažu, koje promjene uvode, trebaju osmisliti krilatice i moraju razmišljati o ciljanoj publici i njihovim interesima.
Potaknite ih da razmisle o problemima koji muče njihovu generaciju i da u kampanji osmisle jedno ili više pitanja za koje će se boriti u parlamentu. Neka to bude glavna tema kampanje. Učenici biraju svojega kandidata kojem zajednički pripremaju govor.
Svojim pametnim telefonima snimaju reklamni spot u jednom kadru kojim njihov kandidat poziva birače da baš on bude njihov izbor. Snimljeni spot mogu obraditi u alatu Animoto te mu dodati pozadinsku glazbu, tekst i sl. Naglasite da rad zastupnika ne završava izborima, nego tek počinje i da se treba snažno truditi da bi se predizborna obećanja ostvarila.
Učenici će, bez podjela u grupe, pogledati sve predizborne reklamne spotove. Raspravite o radovima i o tome što je bilo dobro, a što nije, kakve su verbalne i neverbalne poruke, kakvo je stajalište kandidata i sl. Učenici zatim glasuju s pomoću digitalnog alata Voting sa sjedišta LearningApps u kojem ste unaprijed pripremili glasački listić. Kandidat s najvećim brojem glasova izabran je za “zastupnika” u Europskom parlamentu. Na kraju aktivnosti uputite ih na etičke aspekte glasovanja, potičući ih na razmišljanje o mogućim manipulacijama glasačkim listićima, ilegalnom mijenjanju računalnih podataka ili nepoštivanju predizborne šutnje i sl. Neka navedu prijedloge kako se mogu umanjiti takva kršenja izbornoga procesa. Za komunikaciju izvannastavne grupe, dijeljenje materijala i poveznica, objavu reklamnih spotova i ostalih promidžbenih poruka kao i za komunikaciju unutar “stranke” možete se poslužiti platformom Teams.
Europska komisija. Donošenje zakonodavstva EU-a (8.6.2020.).
Ministarstvo pravosuđa i uprave (8.6.2020.).
GOOD Inicijatva (2017). Ah, ta demokracija! (8.6.2020.).
Mreža mladih Hrvatske. Koraci do uspješne politike za mlade u lokalnoj zajednici (8.6.2020.).
GONG. EU pismenost: Učimo o EU (8.6.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.