Zajedno s učenicima pročitajte e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.3. Odluke u programiranju, uvodna priča.
Nakon pročitane uvodne priče razgovarajte s učenicima o njihovim iskustvima s kućnim ljubimcima. Možete im postaviti nekoliko pitanja o tome (primjerice, imaju li kućne ljubimce, brinu li se redovito o njima, jesu li udomili nekog kućnog ljubimca iz azila za životinje...).
Tijekom razgovora raspravite s učenicima moralna pitanja vezana uz držanje kućnih ljubimaca. Navedite nekoliko primjera o nemarnom odnosu ljudi prema životinjama (zanemarivanje životinja, odbacivanje, zlostavljanje i sl.). Zajedno s njima pogledajte e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.3. Odluke u programiranju, video Dijagram toka – grananje, koji broji koliko učenika ima psa ili mačku kao kućnog ljubimca. Na osnovi videa istaknite pojam odluke ili grananja kao algoritamskog postupka te ponavljanja ili petlje.
Učenike podijelite u parove te ih uputite na izradu algoritma (opisnim jezikom – pseudokoda) prema dijagramu toka iz odgledanog videa.
Učenici algoritam zapisuju u alatu Word. Nakon završetka zadatka, putem projektora prezentirajte rješenje zadatka, a učenici neka provjere svoje algoritme i, po potrebi, isprave pogreške.
Za vježbu, učenike podijelite u parove te im zadajte nekoliko zadataka za koje će napisati algoritam opisnim jezikom-pseudokodom (npr. 1. Neka unesu duljinu stranice četverokuta a i b te, na osnovi unesenih stranica, odrede je li četverokut kvadrat ili pravokutnik 2. Za uneseni broj neka ispišu je li paran ili neparan). Na kraju, svaki par neka prezentira svoj uradak putem projektora i o njemu razgovara s ostalim učenicima. Radom u paru učenici će međusobno surađivati, nadopunjavati jedan drugog, razvijati toleranciju i međusobno uvažavanje.
Nakon čitanja e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.3. Odluke u programiranju, uvodna priča, napravite kratak sažetak kako biste se uvjerili da su i učenici s teškoćama uspjeli sve razumjeti. Uključite u raspravu i učenike s teškoćama postavljanjem manje otvorenih, a više konkretnih i specifičnih pitanja. Posebice ih uključite ako je specifičan interes učenika s poremećajem spektra autizma usmjeren ka kućnim ljubimcima ili životinjama općenito. Dajte mu priliku da podijeli svoje znanje s drugima.
Tijekom gledanja videa e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.3. Odluke u programiranju, video Dijagram toka – grananje, ostavite dovoljno vremena da učenici s oštećenjem sluha mogu pogledati i pratiti titlove, pružite im pisane upute algoritamskog postupka ili vizualnu podršku za učenike s teškoćama.
Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite računa o značajkama svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku.
Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.
Nakon završetka zadatka još jednom ponovite kako idu točni koraci u rješenju zadatka, osigurajte uručak ako učenik s teškoćom nije uspio uhvatiti bilješke tijekom predavanja.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik skupine ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom ili učenik koji muca ili učenik koji ima izraženu tjeskobu).
Osigurajte vizualnu podršku te pomoć u rješavanju zadatka pisanja algoritma pseuodokodom za učenike s diskalkulijom.
Ako je jedan od učenika i učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta), isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Učenici neka u parovima crtaju dijagram toka pomoću grafičkih oblika za algoritme koje su zapisali opisnim jezikom. Nakon završetka prezentirajte nekoliko dijagrama uz raspravu s ostalim učenicima.
Ova aktivnost nastavlja se na prethodnu. Zajedno s učenicima pročitajte e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.3. Odluke u programiranju, naslov Python te analizirajte i objasnite programski kod u Pythonu za algoritam brojanja kućnih ljubimaca iz prethodne aktivnosti. Učenici zapisuju rješenje korištenjem mrežnog alata Python Tutor. Objasnite primjere u kojima je potrebno provjeravati više uvjeta (if, elif, else).
Učenike podijelite u parove te im zadajte nekoliko zadataka u kojima će koristiti naredbe if, elif i else. Zadatke rješavaju korištenjem mrežnog alata Python Tutor. Učenici će pomagati jedni drugima radeći na istom programskom kodu. Jedan od učenika zapisuje programski kod, a drugi mu pomaže i ukazuje na eventualne pogreške. Nakon nekog vremena, učenici zamjenjuju uloge i dovršavaju zadatak. Testiraju programsko rješenje tako da jedan učenik unosi proizvoljne ulazne vrijednosti, a drugi upisuje rješenja u pripremljenu tablicu. Dobivene podatke zajednički analiziraju i zaključuju je li programsko rješenje ispravno. Prema potrebi, raspravljaju i zajednički popravljaju uočene pogreške. Zadatci mogu biti sljedećeg oblika:
1. Unijeti jedan broj, ispisati je li broj pozitivan, negativan ili je jednak nuli.
2. Većina voli gledati sportska natjecanja. Napišite program koji traži unos dviju ekipa, a zatim i broj postignutih zgoditaka jedne i druge ekipe. Na osnovi postignutih zgoditaka obiju ekipa, program ispisuje ime pobjednika ili neriješeno.
Nakon završetka zadatka učenici spremaju programe u svoj e-portfolio.
Neka Vam pošalju poveznice rješenja na pregled. Možete odabrati dvoje učenika koji će objasniti svoja programska rješenja putem projektora, a ostali provjeravaju svoj program, zajednički raspravljaju i ispravljaju ako im nešto nije bilo dobro.
Na kraju, uputite učenike na rješavanje zadataka iz e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.3. Odluke u programiranju, kolekcija zadataka (Procijenite svoje znanje). Učenici, koji prije riješe zadatke, neka pomognu onima kojima je potrebna pomoć.
Povežite se s učenicima u videopoziv putem alata Teams. Tijekom mrežne nastave potrebno je održavati izravan kontakt s učenicima koliko god je moguće i omogućiti im međusobnu suradnju i komunikaciju koja inače postoji u učionici.
Podijelite svoj zaslon s učenicima, prođite kroz sadržaj e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.3. Odluke u programiranju i objasnite programski kôd prema opisu iz scenarija. Učenici otvaraju alat Python Tutor u zasebnom prozoru i upisuju rješenje. Učenicima možete predložiti da paralelno otvore dva prozora jedan pored drugog (ako rade na uređaju s većim zaslonom) kako bi mogli pratiti nastavnikovu projekciju i pojašnjenje tijekom svoga rada.
Podijelite učenike u parove, pojasnite im zadatak i otvorite po jednu sobu za sastanke za svaki par učenika. Uputite ih da, tijekom rada u sobi za sastanke, jedan od njih projicira svoj zaslon, a drugi učenik predlaže postupke rješavanja, komentira i predlaže kako nadopuniti programsko rješenje. Nakon što učenike uputite u sobe, svakako posjetite svaku od soba i provjerite ima li poteškoća i jesu li uspjeli krenuti s radom prema uputama.
Nakon predviđenog dogovorenog vremena, zatvorite sobe za sastanke. Uputite učenike da svoje programsko rješenje spreme u svoj e-portfolio i s vama podijele poveznicu s rješenjem. Odaberite jedan par čije ćete rješenje projicirati na svom zaslonu. Autori neka pojasne svoje rješenje, a ostali učenici neka komentiraju točnost i predlažu poboljšanja. Prilikom analize, potaknite učenike da koriste mogućnost podizanja ruke prije nego se uključe glasom u razgovor kako se ne bi stvorila buka u pozivu.
Uputite ih na rješavanje predloženih zadataka. Nakon nekog vremena, projicirajte zadatke i, prozivanjem učenika, zajednički prokomentirajte rješenja koja su oni dobili - jesu li točna i gdje su se događale pogreške.
Poziv završite tako da učenike pozovete da, vlastitim odabirom emojija, pokažu kako se osjećaju u tom trenutku. Ohrabrite ih ili im ispričajte primjerenu šalu ako je više učenika iskazalo negativne emocije.
Ispišite popis uvjeta i dajte ga učeniku ili postavite na zid kao podsjetnik. Najavite nastavak prethodne aktivnosti i unaprijed opišite strukturu sata kako bi učenicima s poremećajem iz spektra autizma bilo lakše pratiti strukturu i kako bi znali što očekivati.
Budući da se traženi dio lekcije nalazi oko sredine jedinice, uputite učenike s motoričkim teškoćama ili oštećenjem vida da koriste opciju pretrage. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama koristiti alatom Python Tutor te, po potrebi, osigurajte dodatnu pomoć vršnjaka.
Prilikom odabira para za učenika s teškoćom, vodite računa o značajkama svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku.
Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.
Prije samog rješavanja zadataka omogućite učenicima s jezičnim teškoćama raspisane upute po koracima te provjerite jesu li razumjeli što se od njih u zadatku traži.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik skupine ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom ili učenik koji muca ili učenik koji ima izraženu tjeskobu).
Ako je jedan od učenika i učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Kod provedbe mrežne nastave treba unaprijed najaviti podjelu u sobe (breakout rooms). Isto valja isprobati kod učenika s teškoćama koji se općenito slabije snalaze u alatima. Češće provjeravajte napredak ili, tijekom izvršavanja zadatka, ostanite u sobi s učenikom s teškoćama kako biste mu bili dostupni naiđe li na probleme.
Također, vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se bolje vidjelo lice; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da nastavni materijali sadrže titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Neka učenici na internetu istraže naredbu Random koja generira slučajne brojeve. U mrežnom programu Python Tutor neka napišu programski kod za pogađanje broja. Zadatak je pogoditi nasumični generirani broj od 1 do 10. Program ispisuje poruke: broj je manji, broj je veći ili broj je pogođen.
Učenici pohranjuju program u svoju digitalnu bilježnicu OneNote. Tijekom rasprave, nekoliko učenika neka predstavi svoja rješenja putem projektora.
Zajedno s učenicima pročitajte uvodnu priču o skejteru Antoniju na Edutoriju e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.5. Petlja s korakom. Nakon pročitane priče razgovarajte s učenicima o tome koliko njih ima skejt, koliko ih vozi bicikl, role i slično. Pitajte ih pridržavaju li se prometnih propisa, paze li na ostale sudionike u prometu i, općenito, ponašaju li se odgovorno.
Zajedno s učenicima pogledajte e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.5. Petlja s korakom, video Tri oblika for petlje u Pythonu. Učenici primjere zapisuju korištenjem mrežnog programa Python Tutor koji dopušta pregledavanje svakog koraka petlje i promjene vrijednosti varijable. To omogućava lakše razumijevanje tijeka algoritma tj. programskog koda.
Učenike podijelite u parove. U paru će pomagati jedan drugome radeći na istom programskom kodu. Za vježbu možete zadati učenicima zadatak npr. ispisati sve dvoznamenkaste brojeve koji su djeljivi brojem 5.
Jedan od učenika zapisuje programski kod, a drugi mu pomaže i ukazuje na eventualne pogreške. Nakon nekog vremena, učenici zamjenjuju uloge i dovršavaju zadatak. Učenici testiraju programsko rješenje tako da jedan učenik unosi proizvoljne ulazne vrijednosti, a drugi upisuje rješenja u pripremljenu tablicu. Dobivene podatke zajednički analiziraju i zaključuju je li programsko rješenje ispravno. Prema potrebi, raspravljaju i zajednički popravljaju uočene pogreške. Možete izabrati neke učenike te prezentirati rješenje preko projektora.
Nakon što provjere rezultate, učenike uputite na rješavanje zadataka iz e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.5. Petlja s korakom.
Uključite u raspravu učenike s teškoćama tako da im postavite konkretnija pitanja ili nudite moguće odgovore. Ako netko od učenika ima posebne interese u vezi prometa i prometnih propisa, dopustite da podijeli svoje znanje ili održi kratku prezentaciju u tome. Budući da je priča oko sredine jedinice, uputite učenike sa specifičnim teškoćama učenja ili oštećenjem vida da koriste opciju pretrage.
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Pripremite pisane korake e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.5. Petlja s korakom, video Tri oblika for petlje u Pythonu za učenike s oštećenjem sluha ili specifičnim teškoćama učenja. Pružite vizualnu podršku te provjerite razumiju li učenici s teškoćama zadani zadatak.
Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite računa o značajkama svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku.
Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama. Pružite učenicima s diskalkulijom pomoć pri zadatku pregleda brojeva.
Predvidite više vremena za rješavanje zadatka iz e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.5. Petlja s korakom, provjerite jesu li učenici pronašli zadatak, a, na kraju, ponudite točno rješenje te dajte vrijeme za bilježenje točnog rezultata. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Neka učenici istraže na internetu i druge vrste petlji kao što su while petlja i petlja s logičkim uvjetom do-loop te neka osmisle dva zadatka pomoću kojih će pojasniti te petlje. Rezultate istraživanja neka zapišu u alatu Word. Nakon toga, neka međusobno komentiraju zapisano te čitaju ostalim učenicima iz razreda.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.