Pitajte učenike sjećaju li se basni koje su čitali u nižim razredima ili koje basne sada čitaju za lektiru? Neka navedu neke od njih, primjerice, Ezopove basne ili one Hansa Christiana Andersena. Upitajte učenike kojih se likova iz basni sjećaju, na primjer, lisice, vuka, lava, mrava i slično te s njima ponovite nazive za te životinje. Istaknite im kako životinje u basnama imaju ljudske osobine. Neka učenici navedu koje su ljudske osobine slične kojoj životinji, primjerice, vuk-pohlepa, mrav-marljivost, lisica-lukavost, lav-moć i slično, pri čemu ćete s učenicima ponoviti i pridjeve za opis karaktera u engleskom jeziku. Na hrvatskom jeziku s učenicima povedite raspravu o važnosti basni te ih potaknite na razvoj pozitivnih stavova prema njihovu čitanju. Neka učenici navedu neke od moralnih pouka koje su iz njih naučili. Naglasite važnost pomaganja, zahvalnosti, društvenosti, jačanja samopouzdanja, ljubaznosti i empatije. Potom, neka učenici uoče kako nam savjeti iz basni mogu pomoći u svakodnevnom životu. Upitajte ih mogu li basne povezati sa stvarnim situacijama, primjerice, basnu Cvrčak i mrav s marljivim učenicima i s učenicima koji uče kampanjski. Neka učenici u parovima odaberu jednu basnu koju poznaju te neka pouku povežu sa stvarnom situacijom.
U alatu Libar Carnet izradite digitalnu knjigu. Besplatno se registrirajte s Carnetovim korisničkim računom za učitelje i nastavnike te odaberite opciju Dodaj materijal. Dodajte tekst basne The little weed koji je dostupan u e-Škole DOS Engleski 5, Modul 8, Jedinica 8.3. Materijal možete učiniti ograničeno vidljivim te pristup podijeliti s učenicima. Kada postavljate materijal odnosno tekst basne, možete dodati tri poglavlja, a na kraju, izradite kviz klikom na Dodaj kviz za provjeru razumijevanja. U kviz unesite vrstu pitanja DA/NE dostupna u e-Škole DOS Engleski 5, Modul 8, Jedinica 8.3., Zadatak 2. Pri izradi kviza, ako je odgovor False, unesite točan odgovor pod Povratna informacija na odgovor za pomoć učenicima. Učenike podijelite u grupe gdje zajedno odgovaraju na pitanja o basni. Povedite s njima kratku raspravu o pouci ove basne.
Potom ih podijelite u grupe te svakoj grupi dodijelite jednu basnu. Možete pripremiti papiriće s naslovima basni koje učenici vuku, primjerice, The lion and the mouse, The tortoise and the hare, The fox and the crow, The fox and the hedgehog, The ant and the grasshopper i slično. Pored naslova basni upišite i broj likova. Neka učenici odaberu basnu ovisno o broju učenika u grupama. Na primjer, grupa s tri člana bira basnu koja ima tri lika itd. Prilagodite kratak sadržaj spomenutih basni razini znanja učenika, te u alatu Padlet, postavite učenicima prilagođene tekstove i podijelite im pristup. Zadatak učenika je napisati jednostavan dijalog između likova u basni. Neka svaki učenik u grupi bude u ulozi jednog lika, kako bi svatko od učenika imao jednaku količinu teksta koju treba napisati. Učenici likove i basnu mogu prilagoditi broju učenika u grupi kako bi svaki učenik imao svoju ulogu. Potom, neka učenici u alatu Book Creator izrade digitalni strip sa slikama koje mogu sami naslikati ili pretražiti slike na internetu te ih dodati u alatu s tekstom koji su sami napisali. Neka svaki učenik pročita i snimi svoj dio dijaloga u alatu te ga doda uz tekst. U alatu Padlet možete otvoriti novo platno te podijeliti učenicima pristup. Neka u grupama učenici izaberu predstavnika koji će poveznicu na njihov rad podijeliti u alatu Padlet kako bi svim učenicima u razredu bio dostupan. Dodijelite im basnu druge grupe te neka izvuku pouku iz basne koja im je dodijeljena. Potom, neka predstavnik svake grupe, ispod dodijeljene basne napiše pouku na engleskom jeziku. Prokomentirajte u razredu. Kako biste provjerili razumijevanje pročitanog, neka svaka grupa ukratko prepriča u razredu basnu koja joj je dodijeljena te navede pouku na engleskom jeziku. Neka ostali učenici prokomentiraju smatraju li da je navedena pouka ispravna te nadopune ako smatraju da bi se, iz prepričanih basni, mogla izvući i neka druga pouka.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim poremećajem učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili mu pomoći pri izvršavanju zadatka.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Tijekom razredne rasprave ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama - kao što su mucanje ili izražena tjeskoba - govore, osim ako se za to ne jave sami.
Učenicima sa specifičnim poremećajem učenja problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga, prilikom rješavanja kviza, učenika smjestite u grupu koja djeluje poticajno. Možete rasporediti zadatke ovisno o jakim stranama učenika, primjerice, da učenik koji nema teškoća u čitanju, čita pitanja kako bi učenik s disleksijom mogao odgovarati na pitanja i tako aktivno sudjelovati u skupini.
S učenicima s oštećenjem sluha i onima s jezičnim teškoćama provjeravajte razumiju li zadatak i pojmove koji se spominju tijekom rasprave o osobinama likova u basnama.
Tijekom rada u paru ili skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude pasivni promatrač. Prilikom rada u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz spektra autizma, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Pripremite nekoliko basni Ivane Brlić Mažuranić (Lav i vuk, Dvije koze, Majmun i delfin, Ezop i žabe itd.) te ih objavite u alatu Padlet na novom platnu i svaku označite brojem. Podijelite učenike u grupe. Na papiriće napišite brojeve, a svaka grupa neka izvuče jedan broj. Potom, podijelite im QR kod na Padlet na kojem će, pod svojim brojem, pronaći određenu basnu na hrvatskom jeziku. Pitajte učenike vole li čitati, što obično čitaju, jesu li to samo zadane lektire u školi te zašto je čitanje važno. Neka pročitaju basne, a zatim ih upitajte jesu li im poznate te znaju li tko im je autor. Naglasite im kako je riječ o hrvatskom autoru/ici te upitajte učenike misle li da je riječ o piscu ili spisateljici i zašto. Navedite nekoliko svjetski poznatih autora basni, primjerice Ezop, La Fontaine i slično, a učenici neka navedu najpoznatije hrvatske autore/autorice koje im prvi padnu napamet. Zatim, odredite jesu li među njima više zastupljeni muškarci ili žene. Naglasite učenicima kako je Ivana Brlić Mažuranić smatrana hrvatskim Andersenom. Potaknite ih na stvaranje pozitivnih stavova o ravnopravnosti spolova.
Zadatak učenika je pripremiti pisani tekst i usmeno odglumiti basnu Ivane Brlić Mažuranić koja im je dodijeljena na engleskom jeziku. Neka se učenici u grupama podijele tako da svatko od njih ima svoju ulogu, pripovjedač i učenici u ulogama likova koji pišu i govore kratak dijalog. Napomenite im da koriste strukture poput Once upon a time..., The moral of the story is..., itd. Prije aktivnosti u kojoj će učenici prepričati basnu, ponovite s njima glagolsko vrijeme Past Simple Tense. U alatu Kahoot možete izraditi kviz za ponavljanje pravilnih i nepravilnih glagola u glagolskom vremenu Past Simple. Učenicima napomenite da kod uloge pripovjedača koriste spomenuto glagolsko vrijeme. Basnu neka snime u obliku videozapisa, a likove mogu utjeloviti i vizualno realistično. Snimljene basne možete objaviti na alatu Padlet. Neka učenici pogledaju videozapise drugih skupina te usmeno u razredu vrednuju radove svojih vršnjaka prema kriterijima koje im navedete. Na primjer, točnost jezika, pravilna upotreba glagolskog vremena Past Simple i izgovor. U razredu, također, raspravite pouke svih tih basni.
Učenicima sa specifičnim poremećajem učenja potrebno je grafički i jezično prilagoditi tekst koji čitaju. Za učenike s jezičnim teškoćama i one s oštećenjem sluha, također je važna jezična prilagodba, a ona podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim njenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, s dvostrukim proredom, povećanim razmakom među slovima, lijevostranim poravnanjem. Grafička prilagodba važna je i za učenike s oštećenjem vida. Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova-pozadina (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini) dok ga za učenike s oštećenjem vida povećajte (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o osobnim preferencijama.
Za učenike s disleksijom važno je predvidjeti više vremena za čitanje teksta, što zbog sporije brzine čitanja, što zbog ponovnog čitanja teksta radi boljeg razumijevanja pročitanog.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Za učenike s jezičnim teškoćama, oštećenjima sluha i za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite popis manje poznatih riječi s objašnjenjima.
Tijekom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj je učenik koji je spreman držati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna tjeskoba). Uz to, ne ustrajte na tome da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije (npr. mucanje, apraksija, artikulacijsko-fonološki poremećaj) izlaže osim ako se za to sam ne javi. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Neka učenici pripreme prezentaciju o zanimljivostima iz života i rada Ivane Brlić Mažuranić na engleskom jeziku. Mogu snimiti vizualno privlačan videozapis koji mogu predstaviti u razredu te pripremiti popratni kviz u alatu Kahoot za ostale učenike.
Na papirićima pripremite ključne riječi i podijelite ih tematski, poput životinja/likova, primjerice, owl, eagle, lion, sheep i slično. Zatim, napišite nekoliko pouka na engleskom jeziku, primjerice, Be happy with what you have, Don't just follow the crowd, Beauty is in the eye of the beholder, itd. Napišite nekoliko mjesta radnje, primjerice, forest, seaside, house, England i slično. Učenike podijelite u grupe po četvero. Svaki učenik u grupi izvlači papiriće tako da izvuče nekoliko životinja, jednu pouku i jedno mjesto radnje. Zadajte im, potom, zadatak da osmisle kratku basnu od 50 do 70 riječi koristeći predložene ključne riječi, rečenice ili izraze koje mogu nadopuniti vlastitim idejama. Neka pripreme prezentaciju u alatu Microsoft Office 365, PowerPoint. Neka unutar grupe međusobno podijele zadatke u kojima će jedan učenik potražiti i odabrati odgovarajuće slike na internetu, drugi unijeti tekst, treći slagati prezentaciju, a četvrti urediti pozadinu, font i veličinu slika. Napomenite im da napišu basne tako da iz njih bude vidljiva pouka.
Možete pripremiti kviz Kahoot kako biste s učenicima, prije izvođenja aktivnosti, ponovili glagolsko vrijeme Past Continuous.
Neka svaka grupa izabere predstavnika koji će u razredu pokazati prezentacije. Učenicima podijelite pripremljene evaluacijske liste te ih potaknite na vrednovanje kao učenje. Neka, gledajući prezentacije drugih učenika, vrednuju radove prema navedenom kriteriju ispravne uporabe određenih jezičnih struktura i vokabulara, primjerice, glagolskih vremena Past Simple i Past Continuous kod prepričavanja te pridjeve za opis karaktera. Na kraju svake od pokazanih prezentacija, u razgovoru s učenicima, odredite pouku priče te istaknite njenu važnost. Potom, organizirajte kratku raspravu. Jezik na kojem ćete raspravljati prilagodite svojim učenicima. Ako su napredniji, možete je provesti na engleskom jeziku, a ako je riječ o nižoj razini jezičnih kompetencija učenika, raspravu provedite na hrvatskom jeziku. Neka učenici iznesu koja im se od prikazanih pouka najviše svidjela i zašto te kako se može primijeniti u svakodnevnom životu. Potaknite ih na raspravu koja je životinja po osobinama njima najsličnija, postoje li neke osobine koje bi svi voljeli promijeniti kod sebe, npr. tvrdoglavost, naivnost, lakovjernost itd. Upitajte ih mogu li se neke osobine odnositi isključivo na djevojčice i dječake te koje su to, neka učenici navedu primjere. Upitajte učenike na koji se način uči na greškama te zašto su pouke važne. Imaju li oni ili njihovi članovi obitelji neka iskustva u osobnom životu koja su slična događajima u navedenim basnama.
Za učenike s jezičnim teškoćama, oštećenjima sluha i intelektualnim teškoćama pripremite papiriće koji će, uz engleske riječi i pouke, imati prijevod na hrvatski jezik. Provjerite s njima razumiju li riječi i pouke te im, po potrebi, objasnite. Alternativno im podršku mogu pružiti učenici s kojima sjede.
Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Zadajući zadatak koji će se ostvariti tijekom nastave, učeniku s teškoćama u području učenja zadajte točno koji će dio, primjerice, prezentacije napraviti, npr. uvod ili zaključak te o tome obavijestite ostale učenike koji rade na istoj prezentaciji. Na taj način, olakšat će se komunikacija i razumijevanje zadatka.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik skupine ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom ili učenik koji muca ili učenik koji ima izraženu tjeskobu).
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti.
Neka učenici sami osmisle nekoliko basni i izrade digitalnu knjigu s basnama uz popratna pitanja i aktivnostima za učenike na kraju svake basne. Primjerice, tko su likovi, koja je pouka priče i slično.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.