Aktivnost temeljite na sonetu Antuna Gustava Matoša, “Utjeha kose”. Nakon čitanja, neka učenici poslušaju obrade istoimene pjesme u interpretaciji Zrinka Kapetanića Utjeha kose - Antun Gustav Matoš (Z.Kapetanic ft. Barbara Dautovic), Roberta Kurbaše utjeha kose matos kurbasa, Hrvoja Hegedušića Hrvoje Hegedusic - Utjeha kose (1993) te na kraju interpretaciju glazbene skupine Hladno pivo Utjeha Kose (Live).
Nakon poslušanih interpretacija učenike podijelite u četiri grupe. Svakoj grupi zadajte neka interpretiraju jednu verziju pjesme s obzirom na polazišnu (originalnu) verziju pjesme. Učenike uputite da interpretaciju temelje na obliku originala i interpretacije koju su dobili u zadatak te na temelju ritmotvornih elemenata (broj slogova u stihu, ponavljanja, brzina, naglašavanje riječi, stanke, refren, glazba). U kojim su dijelovima učinjena odstupanja od izvorne verzije pjesme i zašto? Kako pozadinska glazba utječe na doživljaj pjesme? Kada završe s usporedbom, učenicima zadajte da odrede je li u pjesmi stilski obilježen ili stilski neobilježen red riječi. Red riječi neka mijenjaju tako da pjesma dobije nov oblik i ritam. Neka izvedu zaključke o važnosti reda riječi u poeziji i glazbi. Učenici svoja saznanja predstavljaju ostatku razreda koristeći PowerPoint prezentaciju. Predstavljanje trebaju uvježbati tako da svaki učenik u skupini sudjeluje i nešto kaže. Pritom trebaju paziti na prezentacijske vještine (glasnoću, ritam govora, jasnoću izlaganja, intonaciju). Kada su osvijestili važnost ritma za razumijevanje izgovorenog sadržaja, svaki učenik neka odabere jedan glazbeni broj (s hrvatskog govornog područja) te neka nauči recitirati stihove pjesme. U razredu možete organizirati večer pop-kulture u kojoj će učenici slušati izvedbe jedni drugih te obrazlagati svoj izbor pjesama.
Za učenike oštećena sluha pripremite pisani tekst pjesme Utjeha kose te tablicu s naslovima svih slušanih interpretacija. U tablici osim imena izvođača opišite značajke interpretacije (sličnosti i razlike, glasnoću, ritam govora, jasnoću izlaganja, intonaciju). Pripazite na glasnoću izvora zvuka, osobito kod učenika preosjetljivih na zvuk (poremećaji iz spektra autizma). U pisanom obliku pripremite upute po koracima za zadatke što će biti smjernica učenicima s teškoćama pažnje. Upute popraćene slikovnim prikazima pripremite za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma. Provjerite razumiju li učenici upute. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu skupine, primjerice po potrebi i rad u paru unutar skupine (u ovom zadatku osobito kod učenika s oštećenjem vida). U dijelu zadatka u kojem učenici moraju izmijeniti redoslijed riječi u stihu, za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma, riječi možete pripremiti na karticama pa će ih premještati unutar stiha. Izbjegavajte izlaganje pred svima učenika s teškoćama u govorno-jezičnoj komunikaciji te im osigurajte drugačiji način prezentacije. Za učenike s teškoćama pažnje, intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma pripremite upute za usmena izlaganja (smjernice). Tijekom izlaganja pružajte podršku postavljanjem pitanja. Učenici mogu pisano odgovoriti na postavljena pitanja te odgovore pročitati tijekom izlaganja.
Učenici koji žele znati više mogu odabrati glazbeni broj na stranome jeziku te prevesti pjesmu i naučiti ju izražajno čitati kao poeziju.
Kao uvod u aktivnost predstavite učenicima nekoliko glazbenih primjera različitih vrsta glazbe (npr. pop, rock i techno). Prije slušanja s učenicima utvrdite kako će pratiti i analizirati glazbene sastavnice. Možete im ponuditi jednostavnu tablicu glazbenih sastavnica za svaki primjer ili usporedbu primjera putem Vennovih dijagrama koje možete pripremiti i u digitalnom alatu Canva. Preporuka je poslušati audiozapis, a ne prezentirati videozapis kako bi učenici svu pažnju usmjerili samo na glazbu. Nakon slušanja proanalizirajte učeničke odgovore i povedite raspravu o tome koja je glazbena sastavnica ključna u pojedinoj vrsti glazbe (tekst, melodija, ritam, izvođači).
Odaberite pjesmu koju su učenici već naučili pjevati (tradicijsku ili autorsku) i koja bi prema vašem mišljenju bila pogodna za izvođenje u stilu druge vrste glazbe (rap, hip-hop, techno). Podijelite učenike u grupe i svakoj grupi dodijelite po jedan zadatak, npr.:
Učenici se unutar grupe trebaju dogovoriti tko će izvoditi tekst ili pjevati, a tko će svirati. O tome trebaju odlučiti s obzirom na individualne preferencije, ali i sposobnosti, da bi doprinos radu grupe bio što bolji.
Nakon uvježbavanja učenici izvode glazbu pred razredom tako da prvo otpjevaju pjesmu u originalnom stilu, a potom i zadanu interpretaciju. Nakon svih izvedbi razgovarajte s učenicima o doživljaju stapanja pojedinih stilova te što im se u kojoj izvedbi više svidjelo: original ili promjena.
Za ponavljanje različitih vrsta glazbe, pripremite tablicu u kojoj će se nalaziti, u svakom stupcu, naziv jedne vrste glazbe, te će biti navedene njene karakteristike. Pripremite primjere skladbi različitih vrsta glazbe te birajte pjesme ili izvođače koji su poznati učenicima. Za učenike s oštećenjem vida pripremite opis skladbi (ritam, jačina, raspoloženje…) koje se slušaju tijekom aktivnosti. Pripazite na glasnoću izvora zvuka, osobito kod učenika preosjetljivih na zvuk (poremećaji iz spektra autizma). Omogućite im rad u paru, kako bi uz vršnjaka dobili podršku u rješavanju zadatka. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi. U osmišljavanju pjesama, podsjetnici s karakteristikama vrste glazbe, mogu biti smjernica. Za izvođenje osmišljenih pjesama, odredite uloge u grupi, kako bi svaki učenik s teškoćama imao priliku izvesti pjesmu prema svojim sposobnostima (učenik s oštećenjem sluha će recitirati tekst pjesme). Osigurajte tekst pjesme u pisanom obliku kao podsjetnik u izvođenju, što je osobito važno za učenike s teškoćama pažnje. Pratite raspoloženje i interese učenika te ne inzistirajte na izvođenju pjesme pred cijelim razredom ukoliko učenik to odbija ili mu je neugodno.
Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koji žele znati više predstavite crossover glazbu te im ponudite da pobliže upoznaju hrvatske umjetnike koji se tom vrstom glazbe uspješno bave, kao npr. Maksim Mrvica, 2Cellos ili Hojsak & Novosel. O njihovom radu i djelima mogu napraviti prezentaciju ili plakat te izvesti kraće predavanje ostalim učenicima u razredu.
Pripremite kružne predloške različitog promjera (poklopce staklenki, selotejp, valjkaste predmete …), špagu i krojački metar.
Pitajte učenike kako bi odredili opseg različitih predložaka. Zatim ih podijelite u grupe i zadajte im zadatak da izmjere opseg i promjer zadanih predložaka. Opseg će izmjeriti špagom i krojačkim metrom, a promjer trokutom ili ravnalom. Svaka grupa neka napravi mjerenja za 5 predložaka i rezultate upiše u Excel tablicu. U tablici neka izračunaju odnos duljine promjera i opsega kruga. Neka usporede dobivene rezultate i napišu zaključak te objasne ulogu broja π. Učenicima zadajte da na mrežnim stranicama Dan_broja, Broj Pi ili Dan_broja_pi istraže zanimljivosti o broju π i izrade plakat u alatu Canva ili prezentaciju u Powerpointu. Rezultate svojih mjerenja i zanimljivosti o broju π predstavnici grupa prezentirat će razredu. Nakon toga podijelite učenicima kolaž-papir u 10 boja. Izrezat će krugove tako da će svakoj boji pridruživati jednu znamenku i jedan ritmički pokret ili melodijski ritmizirani neutralni slog primjerice bam, ba, -da, ba-va-da... Ovisno o broju grupa podijelite boje kolaža, a broj krugova koji će izrađivati može biti broj učenika u razredu.
Učenicima u već osnovanim grupama zadajte neka izrade krugove zadanog polumjera i boja te im pridruže znamenku. Znamenku će napisati na krug, a zatim svakom krugu pridružiti osmišljen ritmički pokret ili melodijski ritmizirani neutralni slog. S obzirom na veličinu razreda odnosno broj skupina odredit ćete koliko krugova s brojem i pokretom ili zvukom određuje koja skupina. Nakon što su za svaku znamenku osmislili pokret ili zvuk, predstavljaju ih razredu. Svaka grupa razredu prezentira krug sa znamenkom i pridružen pokret ili zvuk, a ostali pokušavaju zapamtiti. Kao kratki podsjetnik mogu ih napisati na list papira i staviti na ploču. Grupe će na zid ili školsku ploču redom zalijepiti sve krugove sa znamenkama broja π i stati ispred dobivenog niza. Gledajući u krugove recitirat će broj π uz pridružen ritmički pokret ili ritmizirani slog.
Omogućite učenicima da opipaju predmete okruglog oblika koje ste prikazali, što je osobito važno za učenike s oštećenjem vida. Učenici mogu i nacrtati oblike na listu papira. Osim navedenih primjera, usmjeravajte učenike na promatranje predmeta u učionici, školskom dvorištu, školskom hodniku, dvorani, kako bi naveli još primjera predmeta okruglog oblika. To će biti važna smjernica za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma kako bi razumjeli nove pojmove. U radu u grupi omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama, primjerice po potrebi osigurajte rad u paru unutar grupe (u zadnjem dijelu aktivnosti, pri izradi krugova, vršnjak opisuje, učenik s oštećenjem vida izvodi pokret). U dijelu aktivnosti gdje učenici izračunavaju opseg i promjer, pripremite zadatak tako da istaknete i izdvojite poznate i nepoznate podatke, primjereno oblikujte tekst (font, veličina slova/znamenki, razmak između riječi, prored, bojom istaknuti bitno i dr.). Pripremite podsjetnik s formulama za izračunavanje, što će biti osobito podrška učenicima s teškoćama pažnje. Učenicima s teškoćama učenja, po potrebi, dopustite korištenje kalkulatora. Za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite jednostavnije zadatke/uvrštavanje u formulu bez izvođenja formule. Provjerite razumijevanje uputa u dijelovima aktivnosti/zadacima te pripremite pisane upute, korake, koje će biti osobito podrška učenicima s teškoćama pažnje. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka osmisle pjesmu ili tekst matematičkog sadržaja tako da prva riječ ima tri slova, druga riječ jedno slovo i sl. Riječi imaju broj slova onim redom kako je zapisan broj π.
Aktivnost provedite nakon što su učenici upoznali organe optjecajnog sustava čovjeka. Za pripremu aktivnosti učenicima prikažite sljedeći interaktivni zadatak Kako mjeriti puls?.
Potaknite interes učenika za temu postavljanjem pitanja Koji su simboli liječnika? Učenici rješavaju interaktivni zadatak Asocijacije na liječnika u kojem je cilj prepoznati pojmove koji asociraju na liječnika. Prokomentirajte s učenicima njihove odgovore. Zatim s učenicima poslušajte audiozapis Otkucaji srca u trajanju 1,03 min. te ih pitajte što su slušali? Pitajte učenike jesu li osjetili svoje srce kako kuca? Neka prislone ruku na svoja prsa - mogu li osjetiti srce kako kuca? Zašto se srce “čuje” kad nas je strah?
Liječnici koriste stetoskop za slušanje srčanih zvukova i disanja.
Podijelite učenike u grupe (ovisno o broju učenika). U svakoj grupi neka budu djevojčica, dječak, sportaš i nesportaš. Uputite ih da izrade stetoskop pomoću kojeg će slušati zvukove otkucaja srca. Za izradu stetoskopa potrebno je je pripremiti dva mala lijevka (promjera 6-7 cm), gumeno crijevo (dugo približno 50 cm), dva balona, izolir-traku prema uputama za Izradu vlastitog stetoskopa u videozapisu. Prilikom korištenja stetoskopa ne smije biti buka, a osoba treba biti mirna i tiha. Nakon što su izradili stetoskop, učenici će u grupama mjeriti srčani zvuk (glasan, tih, ujednačen) i broj otkucaja srca prije fizičke aktivnosti i nakon nje (npr. hodanje, čučnjevi). Puls će mjeriti na ruci ili vratu. Uputite učenike neka podatke unose u prethodno pripremljenu tablicu, a rezultate mjerenja ponove tri puta te izračunaju srednju vrijednost. Nakon mjerenja neka usporede rezultate prije i nakon fizičke aktivnosti metodom razmjene u paru te objasne rezultate. Prokomentirajte rezultate mjerenja s učenicima. Zašto je dobro mjerenje pulsa (i tlaka) ponoviti više puta? Kuca li srce uvijek jednako? Što će se dogoditi s brojem otkucaja srca kada spavamo? Postoje li razlike u broju otkucaja srca sportaša i nesportaša nakon fizičke aktivnosti, kod dječaka i djevojčica sportaša/nesportaša? Ako da, zašto? Zašto bilo ili puls mjerimo na arterijama? Kakav je odnos između zvuka i broja otkucaja srca?
Na početku sata s učenicima ponovite organske sustave te tom prilikom izradite podsjetnike u vidu slikovnog prikaza pojedinih organa te crtež tijela čovjeka. Na crtežu tijela čovjeka nalaze se različitim bojama označeni organski sustavi. Učenici predloške postavljaju na određeno mjesto organskog sustava. Izradite dijelove optjecajnog sustava na podsjetniku koji će biti podrška u razgovoru učenicima (intelektualne teškoće, poremećaji iz spektra autizma). Pri slušanju audiozapisa, učenici s oštećenjem sluha mogu promatrati videozapis otkucaja srca u vidu valova EKG-a. Putem njih mogu osjetiti brzinu, intenzitet otkucaja, stoga za cijeli razred birajte audiozapis popraćen videzapisom. Prije izrade stetoskopa, učenicima pokažite predložak, odnosno crtež ili fotografiju stetoskopa, a bilo bi dobro da učenici i vide pravi stetoskop. Na crtežu stetoskopa označite njegove dijelove. U radu u grupi osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama (po potrebi osigurajte rad u paru unutar grupe, primjerice učenik s oštećenjem vida i vršnjak). Za izradu stetoskopa pripremite upute izrade po koracima. Za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma korake izrade popratite slikovnim prikazima. Provjerite razumijevanje uputa, koristite kratke i konkretne upute. U dijelu zadatka u kojem se izračunava srednja vrijednost mjerenja, pripremite podsjetnik s koracima računanja (što zbrojiti, što podijeliti), što će biti smjernica za učenike s intelektualnim teškoćama i teškoćama učenja. Po potrebi omogućite korištenje kalkulatora. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresirani učenici mogu prikupljene podatke obraditi u alatu Meta-Chart i prikazati u obliku infografike u alatu Piktochart te objaviti na mrežnim stranicama škole u povodu Dan srca koji se obilježava 29. rujna svake godine.
Aktivnost provedite nakon obrade sadržaja o atomu i izotopima u svrhu ponavljanja i usustavljivanja znanja. Po uzoru na ovu aktivnost možete osmisliti ponavljanje i za druge teme. Na početku aktivnosti prikažite učenicima videozapis The Periodic Table Song (2018 UPDATE!). Prethodno uputite učenike na što da obrate pažnju pri gledanju videozapisa. Upitajte ih koje su otpjevane sadržaje zapamtili. Neka razmisle o učenju kemije inače i navedu što im je teško zapamtiti. Pitajte učenike bi li im ovakav način učenja, uz pjevanje ili ritmiziranje, pomogao.
Uputite ih na temu o atomima i izotopima i potaknite ih da napišu pjesmu u rimi. Podijelite učenike u dvije grupe i jednoj grupi zadajte pjesmu o atomu, a drugoj pjesmu o izotopu. Odredite ključne pojmove koje bi trebali upotrijebiti, primjerice proton, elektron, neutron, atom, izotop, nukleonski broj, atomski broj. Ako žele, svoju pjesmu mogu i uglazbiti, pjevati, repati ili izražajno recitirati. Potaknite ih da svoje uratke predstave u razredu, a možete organizirati i međurazredno natjecanje, za koje možete prirediti i glasovanje u digitalnom alatu Mentimeter.
S učenicima raspravite i o učenju pomoću rime. Kako su se osjećali? Koliko im je pisanje pjesme pomoglo da lakše zapamte nastavne sadržaje iz kemije?
Pripremite kognitivne mape za ponavljanje nastavnih sadržaja o atomima i izotopima. Pojmove kognitivne mape prikažite i slikovno. Pripremite titlani videozapis za učenike s oštećenjem sluha, dok učenicima s oštećenjem vida omogućite sjedenje blizu izvora zvuka. Jačinu zvuka prilagodite auditivno osjetljivijim učenicima. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u skupini. Po potrebi omogućite rad u paru unutar skupine (primjerice, učenik s oštećenjem vida i vršnjak koji će opsivati slikovne prikaze u zadatku). U zadatku pisanja pjesme u rimi, za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma pripremite slikovne kartice s nazivom pojma (atom, elektron i dr.). Kartice s pojmovima bit će podrška i učenicima s teškoćama pažnje koje će ih podsjećati koje pojmove trebaju obuhvatiti pjesmom. Za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma pripremite predložak pjesme u kojem nedostaju poneke riječi. Učenicima ponudite dvije opcije te neka oni izaberu i dopisuju riječ koja nedostaje u stihu. Riječi u stihovima mogu biti slikovno prikazane. Prije zadatka stvaranja pjesme, ponovite s učenicima što je to rima te oprimjerite isto. Pripremite podsjetnike sa stihovima u rimi na kojima mogu različitim bojama biti označeni dijelovi riječi koji se rimuju. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu snimiti spot za svoju pjesmu ili izraditi kompilaciju više pjesama u alatu Adobe Spark.
Bančić, A. (2007) Ne raspravljaj, igraj! Priručnik forum-kazališta. Hrvatski centar za dramski odgoj - PILI-POSLOVI d.o.o.,Zagreb
Boal, A.(2009) Igre za glumce i ne-glumce. Hrvatski centar za dramski odgoj - PILI-POSLOVI d.o.o., Zagreb
Breber, K. i sur. (2020) Igrom do (spo)razumijevanja, Izbor oglednih primjera dramskopedagoških radionica u nastavi hrvatskoga jezika, Teatar Tirena (13. 8. 2020.)
Čubrilo, S., Krušić, V., Rimac Jurinović, M., ur. (2017) Odgoj za građanstvo, odgoj za život, Priručnik aktivnih metoda za građanski odgoj i obrazovanje s primjerima dobre prakse, Hrvatski centar za dramski odgoj i Školska knjiga, Zagreb. (13. 8. 2020.)
Grgić, V. (2004) Ritam&rima, priče o urbanoj glazbi, AGM, Zagreb
Karlović, M., Dramske igre. Mrežna stranica academia.edu (13. 8. 2020.)
Lugomer, V. (2000) Dramski odgoj u nastavi. Hrvatski centar za dramski odgoj (13. 8. 2020.)
Stanišić, E., (2015) Dramske metode u nastavi hrvatskog jezika. Hrvatski časopis za teoriju i praksu nastave hrvatskog jezika, Vol. 13 No. 2. (13. 8. 2020.)
Ivančić Žic, L. (2018) Crossover glazba, diplomski rad, Sveučilište u Zagrebu. Muzička akademija. Odjel za klavir, orgulje i harfu. (13. 8. 2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.