Koristeći se internetskom tražilicom, nastavnik pretražuje poznate osobe, a učenici razmjenjuju misli u paru odnosno procjenjuju položaje poznatih osoba prema tome jesu li pripisani ili postignuti. Nastavnik može predložiti i detaljnije istraživanje biografija, primjerice akademika u Republici Hrvatskoj, a učenici prema priloženim biografijama mogu napisati kraći vezani tekst o načinima na koje su akademici i akademkinje zauzeli svoje društvene položaje. Neka svoje zaključke usporede sa zaključcima drugih učenika u razredu i posebno istaknu biografije u kojima se mogu prepoznati pozitivna društvena djelovanja i vrijednosti.
Nakon uvodne aktivnosti učenici u grupama, u tablici pripremljenoj u programu MS Word, navode društvene položaje koje bi htjeli zauzeti u budućnosti, tako da jedni drugima postavljaju pitanja poput ovih: Što bi želio raditi nakon završenog školovanja? Koje je tvoje idealno zanimanje? Nakon što svaka grupa popuni tablicu, učenici je zajedno analiziraju i raspravljaju o načinima na koje je spomenute položaje moguće postići. Nastavnik raspravi dodaje i pitanja poput ovih: Kako društvena struktura općenito može utjecati na zauzimanje društvenih položaja? Kako društvena struktura može povećati ili umanjiti šanse pojedinca u zauzimanju željenoga društvenog položaja?' Nastavnik posebno ističe i životne šanse pojedinaca s obzirom na klasnu pripadnost obitelji i tip društva u kojem žive (otvoreno / zatvoreno društvo). Neka učenici u raspravi istaknu prepreke koje prepoznaju kao temeljne u ostvarenju budućih društvenih položaja pa neka svoje zaključke podijele s ostalim učenicima u razredu u alatu Mentimeter. U istom digitalnom alatu učenici nakon rasprave mogu navesti i načine svladavanja navedenih prepreka, s naglaskom na vlastitoj aktivnoj društvenoj ulozi u izgradnji otvorenog i meritokratskog društva.
Pretražujući informacije na stranicama Državnog zavoda za statistiku, učenici mogu detaljnije istražiti podatke o broju doktora i doktorica znanosti u 2022. godini. Također, neka istraže kako se povijesno mijenjao navedeni broj muških i ženskih doktora znanosti. Rezultate navedenoga istraživanja mogu povezati s brojem akademika i akademkinja u Republici Hrvatskoj. Neka rasprave o sljedećoj temi: Jesu li skupovi uloga i položaja muškaraca i žena u suvremenom društvu jednako opterećeni? Mogu debatirati o temi životnih šansi muškaraca i žena u društvu u kojem žive.
Nastavnik priprema uvodnu debatu koristeći se platformom Kialo ili može učenicima poslati tezu u zajedničku razrednu grupu. Debatna teza može glasiti: Živim u korumpiranom društvu ili U Republici Hrvatskoj može se napredovati bez veza i poznanstava.
Nakon uvodne debate učenici se dijele u grupe i analiziraju sadržaj vijesti na internetskim portalima. Neka posebno obrate pozornost na izvještaje o korupciji, nepotizmu, ali i na reakcije sudbene vlasti na navedeno djelovanje i neka prema tome argumentiraju žive li u stratificiranom (zatvorenom) ili funkcionalnom (otvorenom) društvu. U jednom dijelu analize neka kritički odrede i ulogu medija u konstruiranju društvene stvarnosti. Također, mogu usporediti vlastito svakodnevno iskustvo života u svojoj zajednici s medijskim izvještajima koji je opisuju. Na kraju aktivnosti neka predlože mehanizme odnosno politike kojima bi utjecali na izgradnju funkcionalnog (otvorenog) društva. Svaka grupa neka predstavi svoje prijedloge i usporedi ih s prijedlozima drugih grupa. Mogu ih zapisati na ploču ili pohraniti u zajedničku datoteku u razrednom timu na platformama Google Classroom ili MS Teams odnosno na društvenoj mreži Yammer.
Učenici mogu istražiti kako korupcija i nepotizam utječu na stvaranje ili održavanje stratifikacijskog (zatvorenog) društva. Mogu istražiti i mehanizme kojima država nastoji prevenirati koruptivno ponašanje: NN 120/2021 (10.11.2021.), Strategija sprječavanja korupcije za razdoblje od 2021. do 2030. godine. Neka predlože druga rješenja ili pronađu bolje prakse drugih država Europske unije ili svijeta. Potaknite ih da bolje upoznaju institucije poput USKOK-a ili OLAF-a, koje se bave suzbijanjem korupcije i organiziranog kriminala. Također, na temelju podataka Eurobarometra mogu analizirati utjecaj korupcije na društvo u Republici Hrvatskoj. Neka u grupama izrade plakat s temom suzbijanja i sprječavanja korupcije. Plakate neka izlože u svojoj učionici ili u drugim prostorijama škole.
Neka učenici u timovima istraže primjere upitnika kojima se procjenjuje ili mjeri talent. Najbolje primjere neka podijele s drugim timovima u alatu Conceptboard, a potom neka izrade svoj vlastiti upitnik koristeći se alatom Google Forms. Nakon izrade upitnika neka unutar tima samoprocijene vlastite talente. Učenici također mogu podijeliti svoje upitnike s drugim timovima u razrednoj grupi na platformi MS Teams te ih ispuniti i usporediti rezultate. Važno je timovima napomenuti da ako preuzmu pitanja iz već izrađenih upitnika, obvezno navedu i izvore.
Neka svaki tim ostalim učenicima u razredu predstavi talente svog tima i raspravi o načinima na koji se ti talenti mogu razvijati. Za doprinos dinamici rasprave, učenicima se u ovom dijelu mogu predstaviti i kratki scenariji prema kojima mogu procjenjivati životne šanse osoba u scenariju. Primjerice, neka je učenica talentirana košarkašica, ali lokalni košarkaški klub nema ženski tim. Općenito, posebnu pozornost neka pridaju društvenim ograničenjima u razvoju vlastitih sposobnosti i kapacitetima zajednice u kojoj žive da potiče razvoj njihovih sposobnosti. Za završni dio aktivnosti mogu se obratiti lokalnom vijeću mladih i organizirati raspravu o potrebama mladih u svojoj zajednici.
U poučavanju učenika potrebno je radu s određenim pomagalima te uporabi informacijske i komunikacijske tehnologije posvetiti više vremena radi demonstriranja tijeka rada te pripremiti pisane i/ili slikovne upute za korake u radu. Upute napišite jasno i konkretno, usmjeravajući se na ključne smjernice. Pri pisanju uputa pridržavajte se pravila grafičke prilagodbe (lijevo poravnanje, dvostruki prored, uvećan font, podebljanja određenih važnih pojmova, uporaba boje u oznakama i slično).
Unaprijed pripremite pisane upute i pravila za navođenje izvora literature te omogućite učeniku korištenje time tijekom cijelog procesa.
Učenika s teškoćama u razvoju poželjno je ohrabrivati za spontano izražavanje i poticati mu razvoj kreativnoga razmišljanja, usmjeravajući ga dodatnim potpitanjima i stavljajući ga u skupinu motiviranih učenika. Uključite učenika u aktivnost na osnovi njegova preferiranog komunikacijskog sustava odnosno onoga kojim se može najbolje izraziti.
Za svakog učenika s teškoćama u razvoju poželjno je predvidjeti ulogu koju će imati tijekom rada, u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima. Primjerice, učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije ne treba u zadatku govoriti, već može zapisati scenarij životne šanse neke osobe, dok s druge strane učenik s motoričkim poremećajem može prezentirati zaključke grupe, a ne mora sudjelovati u pisanju bilješki.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici mogu u grupama istražiti klasnu sliku hrvatskog društva (str. 12–17) i usporediti je s drugim istraživanjima klase. Neka istraže korisnost koncepta klase za analizu suvremenog društva. Neka u alatu MS Excel unutar paketa Microsoft Office 365 unesu podatke iz predloženog istraživanja i izrade grafički prikaz klasa u hrvatskom društvu. Grafičke prikaze mogu podijeliti u zajedničkoj virtualnoj učionici ili ih ispisati i predstaviti na panou škole.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.