Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Djela govore

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • KEM: projekt, zdrava hrana, aktivizam
  • IZVAN: jednokratna plastika
  • IZVAN: otpad, društveno korisno djelovanje, koncept 5R
  • MAT: tradicija, aktivizam, suradnja
  • IZVAN: začinsko bilje, ljekovita svojstva začinskog bilja, sijanje
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Znam - Učim - Radim

Povedite s učenicima raspravu o zdravoj prehrani pitanjima kao što su: Što je zdrava hrana? Hranite li se zdravo? Odakle je hrana koju svakodnevno jedete? Kako je uzgojena? Zašto je važno jesti zdravu hranu?…

Recite učenicima da imaju priliku napraviti kuharicu koja će u školi i široj zajednici potaknuti zdraviju i održiviju prehranu te ih podijelite u grupe. Svaka grupa radi na istom zadatku. Objasnite im da će se ovaj zadatak realizirati kao projektni zadatak i upoznajte ih s njegovim fazama (uvodno istraživanje, razrada projektnog plana, implementacija projekta, prezentiranje rezultata, refleksija). U svakoj fazi učenici rade samostalno, a vi se uključujete prije prve faze i mentorirate svaku sljedeću fazu.

Učenici vode projektni dnevnik rada u kojem su sadržane umne mape, oluje ideja, kratke bilješke, skice, slike, fotografije, isječci iz novina, grafovi, dijagrami, videozapisi… Za planiranje, praćenje i realizaciju projektnih aktivnosti predlažemo alat za suradnju Teams.

U uvodnom istraživanju definiraju se potrebe u zajednici i cilj projekta. Zajednica su učenici svih sedmih razreda u školi. Cilj projekta je aktivno sudjelovanje, istraživanje i podizanje svijesti o štetnom utjecaju kemijskih tvari koje se koriste u uzgoju hrane (pesticidi, hormoni…). Dio uvodnog istraživanja je i tablica ZNAM - UČIM - RADIM u koju učenici upisuju što već znaju o temi, što namjeravaju istražiti i naučiti o njoj te kako namjeravaju primijeniti naučeno.

Za razradu projektnog plana učenici trebaju pripremiti tablicu sa stupcima u koju upisuju: Što treba učiniti? Tko je za ovo zadužen? U kojem vremenskom roku? Koje izvore koristim?Učenici trebaju osmisliti kriterije kojima će se voditi kroz projekt.

Tijekom implementacije projekta učenici sve dokumentiraju u dnevniku rada i izrađuju mrežnu kuharicu. Svaka grupa radi svoju "Kuharicu za osnovce" koja potiče zdravu prehranu u alatu Book Creator u zajedničkoj mrežnoj knjižnici. Neka pritom u kuharice uključe “Zanimljivosti” - dijelove u kojima će opisati kemijske procese koji se odvijaju tijekom pripreme hrane. Učitelj će sve njihove kuharice objediniti u jednu, razrednu kuharicu. Ako žele, učenici mogu izraditi transparent na kojem bi jednom kratkom, ali snažnom rečenicom, prenijeli poruku onima koji će ih slušati i gledati.

Učenici prezentiraju rezultat ovog projekta drugim učenicima, roditeljima, prijateljima… To može biti na Festivalu znanosti, Danima otvorenih vrata ili nekoj drugoj manifestaciji koja se održava u školi.

Refleksija - učenici u obliku eseja vrednuju svoj projekt. Postavljaju i daju odgovore na sljedeća pitanja: Kako sam zamišljao/la projekt na početku i jesam li zadovoljan/a ishodima? Što sam znao/la o temi ranije, a što sada znam? S kojim sam dijelovima posebno zadovoljan/na i jesam li mogao/mogla nešto učiniti bolje? Kako su ostali prihvatili rezultat moga rada? Kako sam se osjećao/la u pojedinim fazama ovog projekta? Što je dobila zajednica, a što ja od ovog projekta?

Postupci potpore

Tijekom uvodne rasprave o zdravoj prehrani obratite posebnu pozornost na to da s učenicima s teškoćama (intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma) ponovite i proradite sve složenije pojmove i koncepte s kojima bi se mogli susresti tijekom provedbe projektnog zadatka (npr. korištenje pesticida i hormona u uzgoju hrane i njihove posljedice). Glavne ideje i zaključke proizašle iz rasprave oblikujte u sažetak sa slikama koji su vizualni organizator sadržaja. Tijekom daljnjeg rada na projektu učenici će moći koristiti informacije u sažetku za ponavljanje i usustavljivanje sadržaja te kako bi lakše dali doprinos zajedničkom radu.

Savjetujte učenike prilikom razrade projektnog plana i izrade tablice sa zaduženjima kako biste osigurali da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim grupnim aktivnostima i ne dopustite da bude pasivan promatrač. Neka učenik s teškoćama dobije zadatke koji su u skladu s njegovim mogućnostima i koje će sigurno moći uspješno izvršiti. Ključno je da se učenik osjeti uspješnim unutar grupe, da dobije priliku za razvoj pozitivne slike o sebi, socijalnih i emocionalnih vještina te motivacije za daljnje sudjelovanje u grupnim radovima.

U pisanju završnog eseja vodite učenike s teškoćama potpitanjima. Učenicima s teškoćama pažnje, učenicima s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije, poremećajem iz spektra autizma i učenicima s intelektualnim teškoćama i specifičnim teškoćama učenja potrebno je definirati strukturu kako bi pismeno izražavanje bilo prikladno. Predvidite im manju količinu teksta za pisanje, pisano izražavanje vremenski ne ograničavajte, a pogreške tipa disleksije ne ocjenjujte. Ne ispravljajte pogrešno napisane riječi, nego ih samo podcrtajte kako bi učenik mogao samostalno uočiti grešku i ispraviti je uz pomoć udžbenika ili rječnika.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka samostalno osmisle novu temu za neki budući priručnik koji će služiti zajednici donoseći održivost u svakodnevni život. Potaknite ih da obrazlože zašto su odabrali baš tu temu.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Znam - Učim - Radim

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ KEM A.7.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš.
  • OŠ KEM D.7.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom modelima, tablicama, grafovima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Mislim globalno - djelujem lokalno, i to za ozbiljno!

EU od 2021. zabranjuje jednokratnu plastiku, a Hrvatska će tu odluku uvoditi postupno – i tu već nastaje problem. Pogledajte s učenicima materijale i video na ovim poveznicama i zajednički ih prodiskutirajte: Jednokratna plastika se zabranjuje od 2021 - Hrvatska zabranu uvodi postupno; Mikroplastika - izvori, posljedice, rješenja

Predložite učenicima razradu strategije osvješćivanja ovog problema među učenicima u školi, a u kasnijoj fazi i djelovanjem na lokalnoj razini. Razgovarajte s njima o toj temi: Gdje se jednokratna plastika najčešće koristi? U kojem obliku? Kako se zbrinjava/posprema? Kamo se odlaže? Koliko je vi koristite? Zašto? Kako to izgleda na lokalnoj razini, na proslavama, sajmovima i sl.? Možemo li to nekako izbjeći? Kako se organizirati da imamo rođendan ili neku proslavu bez jednokratne plastike? Kako djelovati i riješiti taj problem u našoj školi, obitelji, lokalnoj zajednici?

Neka učenici uz vašu pomoć kroz oluju ideja zapišu moguća rješenja, odnosno ekološki prihvatljivije zamjene kao što su papirnate čaše/slamke/tanjuri ili potpuno izbjegavanje jednokratnih proizvoda (npr. prazne staklenke umjesto čaša). Zatim pronađite trgovine u blizini u kojima se mogu nabaviti ti proizvodi. Istražite i zapišite prednosti korištenja tih proizvoda. Potom napravite origami radionicu izrade posuda za grickalice i sl., primjerice, po uzoru na videozapis Izrada origami kutije.

Podijelite učenike u tri tima ovisno o interesu. Prvi tim neka napravi predavanje za učenike i učitelje u kojem će probleme jednokratne plastike i prijedloge rješenja iznijeti učenicima, učiteljima i ostalom osoblju škole. Drugi tim neka u koordinaciji s Vijećem učenika organizira i izvede radionicu u kojoj će učitelje podučiti izradi origami posuda (kako bi učitelji mogli prenijeti tu vještinu svojim učenicima, npr. na satu razrednika). Treći tim neka u alatu Canva napravi letke i brošure koji će vam poslužiti za zajednički posjet predstavnicima lokalne samouprave tijekom kojeg će im učenici objasniti problematiku i predložiti da na lokalnim proslavama i događanjima ne koriste jednokratnu plastiku iako zabrana još nije stupila na snagu.

Izvannastavna aktivnost

Mislim globalno - djelujem lokalno, i to za ozbiljno!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Osvijestiti problem korištenja jednokratne plastike i posljedice iste na okoliš.
  • Izrada strategije djelovanja na školskoj i lokalnoj razini.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Kad se male ruke slože, sve se može!

Aktivnost se provodi na razini cijele škole uz uključivanje lokalne zajednice (susjedi, bake, djedovi, roditelji…). Akciju mogu koordinirati učenici ekoskupine.

Kako biste motivirali učenike, zamolite ih da prokomentiraju koja je razlika između otpada i smeća u alatu Mentimeter. Kao primjer mogu vam poslužiti slike otpada, tj. smeća na sljedećoj poveznici (možete svaku sliku otvoriti u svojem prozoru). Neka učenici izlože svoje mišljenje i obrazlože ga, zatim prokomentirajte njihove odgovore.

Razgovarajte s učenicima o 5R konceptu (Rethink/promisli, Reduce/uštedi, Reuse/ponovno iskoristi, Repair/popravi i Recycle/recikliraj) u cilju podizanja globalne svijesti i provedbe trajnih promjena za okončanje globalnog problema otpada provodeći ga u svakodnevnom životu. Zatim pitajte učenike što ćemo učiniti sa smećem koje je već prisutno u okolišu.

S učenicima pogledajte videozapis World Cleanup Day u trajanju od 2:20 min. Videozapis prikazuje Svjetski dan čišćenja kao jedan od najvećih građanskih pokreta našeg vremena koji je 2019. godine ujedinio 180 zemalja svijeta i 21 milijun ljudi u globalnoj akciji koja uključuje čišćenje planeta u jednom danu. Svjetski dan čišćenja nije samo akcija čišćenja već i prikaz globalne suradnje i zajedničkog postizanja “nemogućeg”.

Organizirajte akciju čišćenja okoliša škole uz pomoć učenika ekoskupine. Za planiranje, praćenje i dogovore oko realizacije akcije i zaduženja predlažemo alat za suradnju Teams. Neka učenici najprije u alatu Canva izrade letke i brošure koje će podijeliti u školi i lokalnoj zajednici te digitalne postere koje ćete postaviti na mrežnu stranicu škole s informacijama o akciji (mjesto, vrijeme, cilj). Kroz timove i kanale u alatu MS Teams učenici mogu surađivati, komentirati, možete planirati i realizirati mrežne sastanke, međusobno razmjenjivati ideje u vezi organizacije i provođenja akcije, kao i dogovoriti zaduženja. Po potrebi pomozite učenicima oko podjele u manje timove i dogovora o zaduženjima. Dogovorite s učenicima način skupljanja i razvrstavanja otpada (npr. vrećice različitih boja za različitu vrstu otpada te mjesto gdje će ih preuzimati i vraćati pojedini razredni odjeli). Prethodno odredite prostor (napravite mapu s legendom) koji će čistiti pojedini razredni odjeli prema vremenskom rasporedu. Dogovorite tko će fotografirati akciju, kako će se transportirati otpad do najbližeg reciklažnog dvorišta te tko će zapisati podatke o vrsti i količini predanog otpada.

Postoje li u blizini divlja odlagališta otpada, uputite učenike da ista kartiraju pomoću aplikacije na mobitelu, TrashOut (lokacija i vrsta otpada). Akciju prijavite na World Cleanup Day preko koordinatora za Hrvatsku Zelena čistka. Škole u priobalnom području mogu organizirati i čišćenje obližnje plaže (Plava čistka - akcija čišćenja mora, podmorja i priobalja).

Učenici mogu snimiti akciju kao videozapis te izraditi izvještaj o količini i vrsti skupljenog otpada koji možete objaviti na mrežnoj stranici škole, a podatke također poslati i Zelenoj čistki za izradu globalnog izvješća. Porazgovarajte s učenicima o tome što je u akciji bilo dobro, a što je moglo bolje te ih pohvalite za identificirane dobre rezultate, kvalitetan proces rada i pažnju posvećenu međusobnim odnosima.

Izvannastavna aktivnost

Kad se male ruke slože, sve se može!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Svrha
  • Potaknuti učenike na društveno korisno djelovanje kroz osvještavanje uzroka problema otpada i organiziranje školske akcije čišćenja u lokalnoj zajednici.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

U staro tkanje utkali smo novi duh

U dogovoru s učenicima i kolegama u školi prikupite staru tkaninu (“žuticu”). Učenicima podijelite školske tablete ili im recite da donesu mobitel na sat. Ako je kućnim redom škole zabranjeno donošenje mobitela u školu, tražite dozvolu ravnateljice/ravnatelja za korištenje mobitela na satu matematike.

Pitajte učenike koliko vrijedi i čemu može poslužiti stara tkanina te kolika je cijena meke navlake za zaštitu mobitela/tableta od prljanja. Porazgovarajte o svojstvima tkanine (sirovinski sastav, održavanje i sl.) i prednostima korištenja stare tkanine za izradu navlake (štednja resursa, smanjenje ekološkog otiska, smanjenje količine otpada).

Učenike podijelite u grupe u kojima će izraditi unikatne navlake od tkanine, a ako smatrate izvedivim, može i svaki učenik izrađivati svoju navlaku. Ako učenici rade u grupama, potaknite ih da svi isprobaju sve zadatke i radne korake u izradi navlake. Obavezno ih vodite kroz korake izrade i zamolite da fotografiraju svaki korak i tijek izrade.

Zadajte učenicima da pomoću geometrijskog pribora izmjere dimenzije tableta ili mobitela te ih skiciraju. Učenici prepoznaju da se radi o geometrijskom tijelu čiju mrežu crtaju. Porazgovarajte o vrsti geometrijskog tijela, značajkama, specifičnostima. Učenici samostalno, a eventualno uz vašu pomoć, izračunavaju oplošje tijela (uređaja).

Pomoću skice i tkanine učenici trebaju izraditi zaštitnu navlaku za tablet ili mobitel. Pitajte ih: Na koji način biste pripremili tkaninu za izradu navlake? Pripazite da se ne povedu idejom da strane geometrijskog tijela režu i šivaju svaku zasebno. Potaknite ih na razmišljanje da uzmu u obzir sve strane uređaja kod rezanja odgovarajućih dimenzija navlake (pobočje i jedna baza). Učenici izrezuju potrebnu površinu tkanine, ali prethodno provjerite točnost nacrta da se ne bi uzaludno rezala i uništavala tkanina.

Prije dovršetka navlake učenicima ponudite mogućnost da je ukrase vezom. Pokažite im neki od filmova izrade osnovnih vezova. Vezom mogu ispisati svoje inicijale na zaštitnu navlaku, prikazati neki geometrijski lik ili geometrijsko tijelo. Prezentaciju veza može učiniti nečija baka ili članica lokalne kulturne udruge. Ostavite učenicima slobodne ruke u iskazivanju vlastitih kreativnih rješenja. Nakon izrade veza potrebno je spojiti tkaninu, tj. zašiti rubove tkanine da bi se dobila navlaka. Može se koristiti školska šivaća mašina ili učenici iglom i koncem spajaju dijelove tkanine. Nakon izrade učenici rade izložbu.

Koristeći Google fotografije učenici mogu izraditi film iz snimljenih fotografija kao uputu za izradu ekološke navlake za mobitel/tablet u svrhu promicanja održivog razvoja (opis kako izraditi film iz fotografija pročitajte na sljedećoj poveznici).

Postupci potpore

Nekim učenicima (npr. učenicima s intelektualnim teškoćama, motoričkim teškoćama ili specifičnim teškoćama učenja) prema potrebi pružite podršku u mjerenju dimenzija tableta ili mobitela.

Učenicima oštećenog vida, ako je moguće, osigurajte adekvatan pribor kako bi mogli što samostalnije sudjelovati u aktivnostima. Može se, primjerice, nabaviti geometrijski pribor za slijepe ili ga možete izraditi sami tako da na obični pribor dodate samoljepljivu vrpcu s brojevima na Brailleovom pismu.

Prilikom izračunavanja oplošja uređaja, učenicima s teškoćama omogućite uporabu podsjetnika s formulama, korištenje kalkulatora i prema potrebi, hodogram za rješavanje zadataka ili rješavanje prema ponuđenom modelu.

Osigurajte slikovne upute koje će učenike voditi kroz korake izrade zaštitne navlake.

U aktivnosti izrade navlake osigurajte sudjelovanje učenika s motoričkim teškoćama i učenika s oštećenjem vida. Pružite potrebnu fizičku podršku kod rezanja, a ako je moguće, osigurajte prilagođene škare za učenike s motoričkim teškoćama. Učenicima s oštećenjem vida opisujte sve faze izrade i omogućite sudjelovanje u koracima koje im je moguće taktilno osjetiti i izvesti. Ako učenici ne mogu samostalno raditi ni uz sve prilagodbe, potaknite učenike na rad u paru u kojem će učenik s teškoćama davati prijedloge i upute.

Učenike kojima je zbog teškoća nemoguće vesti, potaknite na druge oblike i tehnike kreativnog ukrašavanja navlaka.

Demonstrirajte učenicima s teškoćama kako izraditi film u alatu Google fotografije. Možete dati i pisanu uputu koja će učenika voditi kroz korake rada u alatu. Učenicima koji ne mogu samostalno fotografirati ili koristiti predviđeni alat, omogućite rad u paru.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu izraditi krpenu edukativnu kocku. Na isti način odrediti oplošje kocke, izrezati i sašiti stranice kocke, napuniti spužvom ili drugim pogodnim materijalom. Prije šivanja na stranici kocke mogu pomoću veza izvesti matematički znak, simbol ili pojam. Na taj način kocka će poslužiti u ponavljanju sadržaja.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

U staro tkanje utkali smo novi duh

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT C.8.1. Skicira prikaz uspravnoga geometrijskog tijela u ravnini.
  • OŠ MAT C.8.2. Analizira i izrađuje modele i mreže uspravnih geometrijskih tijela.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Umjetnošću začinjeni vrtovi

Pokažite učenicima fotoalbum začinskog bilja (kopar, pelin, matičnjak, paprena metvica, bosiljak, mažuran, origano, anis, ružmarin, kadulja, timijan, peršin i dr.). Razgovarajte s učenicima o ljekovitim svojstvima začinskog bilja i načinu njihova korištenja (čajevi, začini, repelent, eterična ulja). Oslobodite prostor u učionici za kretanje. Najavite učenicima igru i podijelite ih u dvije (ili više) grupa. Svakoj grupi dodijelite papir s QR kodom kojim će se kasnije pridružiti grupi u alatu Teams i jednu olovku. Na podu označite početnu liniju, a na ciljnu liniju složite veliku hrpu slika povrća, voća i začina. Po želji možete odvojiti jednake slike za svaku grupu. Objasnite učenicima da svaki član grupe treba stajati na početnoj liniji. Prva osoba iz svake grupe trči na drugu stranu, pronalazi sliku začina iz hrpe i vraća se na početnu liniju. Potom zapisuje ime začinskog bilja na papir ispod dodijeljenog koda i označava blagim dodirom rukom po ramenu sljedećeg učenika u grupi. Postupak se ponavlja dok svi članovi grupe nisu pravilno odabrali začine iz gomile kartica, zapisali ime začina na papir i vratili se na početnu liniju. Pobjednik je ona grupa koja prva pronađe sve slike začinskog bilja u hrpi slika. Provjerite u razgovoru jesu li grupe dobro imenovale začinsko bilje prema njegovu izgledu. Dodijelite svakoj grupi za nagradu supstrat za sijanje i razmnožavanje u papirnatim vrećicama, vrećicu sjemena začinskog bilja prema vašem odabiru i mogućnostima te jednu praznu kutiju za jaja. Razgovarajte s učenicima o uvjetima potrebnima za rast bilja u učionici. Objasnite učenicima da čitačem kodova sa svojih uređaja očitaju QR kod na papiru koji su dobili i pridruže se grupi u Microsoft Teams (opis kako izraditi poveznicu ili kod za pridruživanje učenika grupi pročitajte na sljedećoj poveznici). Pripremite i podijelite u MS Teamsu dokument s pisanim smjernicama o aktivnosti u radu sa začinskim biljem. U smjernicama uputite grupe da fotografiraju aktivnost sijanja začinskog bilja u papirnate biorazgradive kutije za jaja, a potom u MS Teamsu izrade PowerPoint prezentaciju o procesu sijanja. Svakoj grupi dodijelite, uz predstavljanje fotografirane aktivnosti sijanja začina, jedan od sljedećih zadataka:

  1. grupa izrađuje nacrt pokretne začinske vrtlarske jedinice u kutu učionice ili u školskom vrtu (npr. izrada strašila, bajkoviti ili osjetilni vrtovi)
  2. grupa izrađuje popis reciklažnog materijala koji može poslužiti u svrhu izrade razrednog ili školskog začinskog vrta (npr. palete, drvena kolica, staro drveno korito, drveni kotači, stari bicikl koji može poslužiti kao stalak za teglice sa začinskim biljem, cigle, odbačeni okvir kreveta, drvene kutije, oblutci, kamenje, plastični čepovi)
  3. grupa izrađuje popis lokalnih stručnjaka koji bi mogli pomoći u kreiranju i stvaranju kreativnog začinskog školskog vrta (npr. stolari, cvjećari, povrtlari, vlasnici malih lokalnih gospodarstava, lokalni “umjetnici” i drugi).

Nakon što grupe izrade prezentaciju i osmisle zadane nacrte i popise, prezentiraju svoje ideje jedni drugima. Potaknite učenike da predstavljene ideje realiziraju u budućim aktivnostima ove izvannastavne skupine.

Izvannastavna aktivnost

Umjetnošću začinjeni vrtovi

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Svrha
  • Stjecanje znanja i vještina o ekološkom uzgoju povrća i razvoju projekata koji promiču i izvannastavnih aktivnosti u podrživi razvoj u školi i lokalnoj zajednici.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.