Predmet
Glazbena kultura 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Što je popularno?

Naziv predmeta
Glazbena kultura 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • popularna glazba
  • crossover glazba
  • filmska glazba

Glazbeni identitet

Na početku podijelite učenike u grupe i provedite s njima oluju ideja. Pitajte ih znaju li što označavaju riječi glazbeni identitet. Neka svaka grupa u dvije minute napiše što više riječi o tome kako razumiju te riječi. Objasnite učenicima da je tijekom oluje ideja potrebno poštovati pravila: prihvaćati i zapisivati svaku ideju, ohrabrivati sudionike da se nastavljaju na ideje drugih te ohrabrivati neobične ideje. Podsjetite ih da mnoge tuđe ideje često omogućuje nastajanje novih. Razgovarajte o tome što su napisali. Pitajte ih: Volite li više slušati glazbu sami ili s prijateljima? Plešete li tada u ritmu glazbe? Kakvu glazbu slušate kada ste u obiteljskom okružju? Kakvu glazbu slušate s prijateljima u razredu ili na izletu? Kakvu glazbu slušate na koncertu? Određuje li vas glazba koju slušate? Objasnite im da odgovori na ta pitanja predstavljaju njihov glazbeni identitet. Razgovarajte o utjecaju prijatelja na njihov glazbeni identitet. Razgovarajte o prijateljstvu, primjerice, što za učenike znači pojam prijateljstva, imaju li mnogo prijatelja, čime se bave kada su s prijateljima. Pitajte ih podudaraju li se njihovi glazbeni ukusi i kako to utječe na njihov odnos, što vole slušati kada su skupa i kada su sami. Razgovarajte s učenicima kako oni razumiju tri vrste glazbe: popularnu, filmsku i crossover glazbu. Pokažite im na primjeru Two Cellos što znači crossover. Pustite im glazbu i potaknite učenike da sami objasne značenje crossovera. Poslije možete naučiti plesati Bruno Mars - Uptown funk. Pomno pokažite učenicima svaki pokret i pazite da učenici poštuju jedni druge tijekom plesa. Ne smije biti negativnih komentara. Zatim podijelite učenicima poveznicu na Padlet, koji ste pripremili prije. U Padletu izradite tri stupca: popularna glazba, filmska glazba i crossover. Objasnite zadatak: svaki učenik mora staviti u kolekciju tri vrste glazbe: popularnu, filmsku i crossover. Obavezno trebaju napisati naziv glazbe, zatim ime i prezime skladatelja i izvođača glazbe. Svaki učenik mora imati slušalice kako bi mogao pretraživati mrežne stranice. Na kraju svaki učenik mora odabrati po jednu glazbu iz svake vrste i označiti da mu se sviđa. Usporedite vaše glazbene ukuse. Možete izraditi takve kolekcije u nekoliko razreda i usporediti ih.

Postupci potpore

Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Glazba je često medij kojim se na različite načine mogu potaknuti učenikove jake strane i zato je važno iskoristiti tu svojevrsnu „moć“, posebno kod učenika s teškoćama. Unatoč tim pozitivnim obilježjima glazbe, nemojte zaboraviti da je učenicima s teškoćama u pravilu potrebno više vremena za različite aktivnosti i ispunjavanje zadataka, posebno zadataka koje obavljaju samostalno.

Rad u grupi pozitivno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer je omogućena potpora kolege u obavljanju zadane aktivnosti. Važno je da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje.

Tijekom rada u grupi učenik s oštećenjem sluha s ostalim učenicima može komunicirati pisanim putem, samo je potrebno dati malo više vremena kako bi odgovorio. Važno je da su ostali učenici senzibilizirani i žele surađivati s učenikom s oštećenjem sluha.

Za učenika s oštećenjem sluha unaprijed pripremite i elektronički pošaljite pisani oblik (nastavni uručak ili prezentacija) onoga što će se usmeno izložiti i zadataka koji će se izvoditi kako bi se stigao pripremiti i kako bi se osigurala podržavajuća i kvalitetna nastava. Pisane upute trebaju biti jasne i sažete, s ključnim pojmovima i objašnjenjima te popraćene slikovnim prikazima. Učenik s oštećenjem sluha na sat treba donijeti pripremljene pisane upute koje mu je nastavnik poslao.

Za učenika s oštećenjem sluha potrebno je osigurati titlove na videozapisu koji se namjerava gledati.

Tijekom slušanja videozapisa preporučuje se amfiteatralno razmjestiti klupe (u polukrug), a učenik s oštećenjem sluha neka sjedi u sredini polukruga kako bi na optimalan način slušno i vizualno raspolagao informacijama. Pomozite mu u povezivanju i stvaranju jasnih uzoraka popularne, filmske, plesne i crossover glazbe služeći se vizualnim prikazima.

Ako učenik s oštećenjem sluha ne želi sudjelovati u plesnoj aktivnosti, shvatite ga i dajte mu zamjenski zadatak u kojem će na osnovi pisanih opisa vrsta glazbe izraditi slikovne prikaze kako on doživljava pojedinu vrstu glazbe.

Za učenika s oštećenjem mišićno-koštanog sustava, tijekom plesne aktivnosti, prilagodite težinu i oblik izvođenja plesnog pokreta te mu dajte slobodu da interpretira plesni pokret kako bi se osjećao ugodno tijekom izvedbe. Tijekom rada u digitalnom alatu omogućite mu pomoć kolege ili produljeno vrijeme izrade zadatka.

Prije rada u digitalnom alatu Padlet provjerite učenikovo razumijevanje ili znanje za rad u tom alatu. Uvijek mu možete kratko objasniti upotrebu alata ili dati pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da istraže skladatelje koji su dobili nagradu Oscar za filmsku glazbu i predstave ih u alatu Genially.

Nastavna aktivnost za predmet X

Glazbeni identitet

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik svrstava glazbena djela u određenu glazbenu vrstu, prema njihovim obilježjima.
  • Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi, usklađuje vlastitu izvedbu s izvedbama drugih učenika.
  • Učenik sudjeluje u različitim glazbenim igrama i aktivnostima glazbenoga stvaralaštva.
  • Učenik upoznaje određeni broj kraćih skladbi (cjelovite skladbe, stavci ili ulomci) različitih vrsta glazbe (klasična, tradicijska, popularna, jazz, filmska glazba).
Razina složenosti primjene IKT
  • Niska
Korelacije i interdisciplinarnost

I ja sam skladatelj

Nastavni sat počnite metodom obrnute učionice. Prije toga podijelite učenike u tri grupe i dodijelite im digitalne nastavne materijale koje ste pripremili unaprijed kako bi oni mogli naučiti i ponoviti gradivo o vrstama glazbe. Svi učenici uče isto gradivo o vrstama glazbe, ali svaka grupa treba sastaviti kviz o zadanoj vrsti glazbi. Ponudite im nekoliko digitalnih alata u kojima oni mogu izraditi kviz. To mogu biti Testmoz, LearningApps, Kahoot… Odredite da može biti najviše deset pitanja, a najmanje pet. Učenici se obavezno moraju koristiti multimedijskim sadržajem. Pitajte ih na satu je li im je sve jasno iz materijala koji ste im podijelili. Objasnite nejasnoće i odigrajte pripremljene kvizove. Tako ćete procijeniti kako su učenici razumjeli temu. Poslije možete odmah učiti ples. Potaknite učenike koji su uspješni u tome da pomognu onima koji su možda sramežljiviji ili jednostavno nemaju smisla za ples. Objasnite im da ne moraju svi odlično plesati. Njihov je zadatak samo zabaviti se bez ikakvog pritiska. Dalje možete podijeliti učenicima instrumente i uz popularnu glazbu, klasičnu glazbu, filmsku glazbu ponoviti vrste glazbe. Obratite pozornost na učenike koje nisu sposobni od prvoga puta svirati prema shemi. Objasnite im kako će se lakše prilagoditi, na što trebaju obratiti pozornost kako bi lijepo svirali. Ponovite sviranje nekoliko puta, mijenjajte instrumente i obavezno obratite pozornost na toleranciju među učenicima. Poslije aktivnosti sviranja recite im da će oni sada postati skladatelji. S pomoću alata Audacity svaki od njih izradit će crossover. Prvo se s njima morate prisjetiti što je to crossover. Podijeliti ih u parove i primijenite metodu razmišljanje u paru. Razmišljanjem učenici bolje povezuju stečeno znanje, a razmjenom u paru dobivaju potvrdu svojega razmišljanja ili pomoć u oblikovanju ideje ili rješenja. Nakon toga učenici se mogu razmijeniti s drugim parovima, a na kraju nekoliko parova ispriča ostalim učenicima u razredu što je croosover. Recite im da mogu odabrati jednu klasičnu glazbu. Sugerirajte im i pomognite odabrati skladbu za jedno glazbalo: sonata, poloneza, menuet… Postoji još jedna mogućnost: možete unaprijed sastaviti popis primjerene glazbe za spomenuti zadatak i poslije je samo podijeliti svakome učeniku. Objasnite im da skladbu koju učitaju u alat moraju osuvremeniti s pomoću različitih efekata. Također se mogu koristiti ulomcima druge popularne ili filmske glazbe. Naravno, za takav zadatak svaki učenik mora imati slušalice. Na kraju će svaki učenik predstaviti svoju skladbu. Možete učeničke uratke spremiti na jedno mjesto i izraditi kolekciju.

Postupci potpore

Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.

Unaprijed pripremljeni i poslani nastavni materijal treba biti oblikovan prema potrebama učenika s oštećenjem sluha. To podrazumijeva jezične i grafičke prilagodbe teksta uz vizualnu potporu (slikovni prikazi, videozapisi s titlovima). Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja.

Pri grupnom radu važno je odrediti učeniku s oštećenjem sluha specifičan dio zadatka na koji će se usmjeriti te mu ga dati u pisanom obliku.
Prepoznavanje različitih vrsta glazbe temelji se na prepoznavanju važnih obilježja svake glazbe. Učeniku s oštećenjem sluha slušne podražaje dočarajte s pomoću opisa, slike i zapisa za sadržaje za koje je to moguće. Potaknite učenika s oštećenjem vida na ples, ali ako ne želi, nemojte inzistirati na tome.
Učeniku s oštećenjem sluha omogućite da sam izabere instrument na kojem će pratiti izvedbu pojedinih vrsta glazbe ili mu možete predložiti instrument s pomoću kojeg će moći osjetiti vibracije i na taj način osjetiti ritam i zvuk (npr. bubanj). Približite mu izvor zvuka. Izražavajte se jasnim, malo sporijim i razgovijetnim govorom.

Također, za učenika s oštećenjem mišićno-koštanog sustava možemo prilagoditi način sviranja određenog instrumenta (kako bi mogao ravnopravno sudjelovati), npr. tamburin (vrsta udaraljke) možemo staviti na pod i učenik s oštećenjem mišićno-koštanog sustava ga može svirati nogom ako nije u mogućnosti rukama. Mogućnosti su neograničene. Prepustite se kreativnosti i zabavi.

Pri radu u paru i osuvremenjivanju određene skladbe koju ste im prije dodijelili, osigurajte da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji je spreman za suradnju i senzibiliziran za rad. Možete učeniku, s kojim je učenik s oštećenjem sluha u paru, savjetovati da mu skladbu i efekte u digitalnom alatu opiše služeći se vizualnim opisima ili osjećajima (npr. dodijeljena skladba je spora, melodija se ponavlja i monotona je, a kolega učenik je opisuje da zvuči kao osjećaj dosade) kako bi učenik dobio pobližu percepciju zvuka i kako bi mogao davati prijedloge koji efekt bi se dodijelio toj skladbi.

Prije rada u digitalnom alatu za koji se odlučite (Testmozz, LearningApss, Kahoot!, Audacity), provjerite učenikovo razumijevanje ili znanje za rad u tom alatu. Uvijek mu možete kratko objasniti upotrebu alata ili dati pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala te oblikovanje pitanja i zadataka.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da jednu dionicu moraju napisati sami u alatu Chrom music lab - Song maker, zatim učitati u Audacity i izraditi crossover od nekoliko različitih skladbi.

Nastavna aktivnost za predmet X

I ja sam skladatelj

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik upoznaje određeni broj kraćih skladbi (cjelovite skladbe, stavci ili ulomci) različitih vrsta glazbe (klasična, tradicijska, popularna, jazz, filmska glazba).
  • Učenik sudjeluje u različitim glazbenim igrama i aktivnostima glazbenoga stvaralaštva.
  • Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi, usklađuje vlastitu izvedbu s izvedbama drugih učenika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Visoka
Korelacije i interdisciplinarnost

Film i glazba su nerazdvojni

Na početku sata razgovarajte s učenicima o izvođačima popularne i filmske glazbe. Prikažite im i-nastavu o filmskoj glazbi. Ne morate gledati cijeli videozapis, možete pogledati ulomak od 7 min do 11 min. Razgovarajte s učenicima o tome što ih je zainteresiralo. Poslušajte glazbu iz filma „Pirati s Kariba”. Razgovarajte o glazbalima koje su prepoznali. Potaknite učenike da analiziraju skladbu. Odredite koliko kontrastnih dijelova ima ta glazba. Ponudite učenicima drugo slušanje, no dogovorite se da svaku promjenu moraju naglasiti drugim pokretom. Možete odabrati dva učenika koja će smišljati pokrete i voditi cijeli proces. Također možete učenike podijelite u grupe i zadati svakoj grupi jednu temu. Na isti način možete obraditi glazbu iz filmova Harry Potter, Sam u kući, Ratovi zvijezda… ili popularnu glazbu i klasičnu glazbu. Podijelite učenike u grupe. Svakomu učeniku dodijelite slušalice. Podijelite im popis crossovera i objasnite zadatak. Svaka grupa mora uz odabrani crossover osmisliti koreografiju, tjeloglazbu ili sviranje. Učenici to mogu obaviti pojedinačno ili sve zajedno. Recite im da sami odlučuju kako će predstaviti glazbu u razredu. Tijekom obavljanja zadatka usmjeravajte učenike u radu, pomažite im, nadzirite rad i objasnite kako trebaju raditi. Odmah dogovorite pravila ponašanja u grupi. Objasnite im da su svi u grupi jednaki i svi imaju ista prava. Potaknite ih da poštuju tuđe mišljenje. Tako učenici razviju maštu i kreativnost, koncentraciju i tolerantnost. Svaka grupa može snimiti videozapis s glazbom ili pokretima koje su osmislili. Taj videozapis može biti izvrstan dodatak u sljedećem zadatku. Sljedeći zadatak je da svaka grupa u alatu Coggle izradi umnu mapu. Naslov će biti GLAZBA. Umna mapa se sastoji od četiriju dijelova (grana) naslovljenih: filmska glazba, popularna glazba, klasična glazba i crossover. Objasnite učenicima da za svaku granu moraju napisati značenje, svoje mišljenje i razumijevanje, moraju navesti ime i prezime skladatelja i izvođača. Obavezno se trebaju koristiti multimedijskim sadržajem. Video koji su snimili u prošlom zadatku moraju uvrstiti u umnu mapu. Učenici se mogu koristiti mrežnim stranicama i istraživati zadanu temu.

Postupci potpore

Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.

Tijekom gledanja videozapisa morate osigurati titlove kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao pratiti sadržaj onoga što se govori. Prije slušanja preporučuje se amfiteatralno postaviti klupe (u polukrug), a učenik s oštećenjem sluha sjedi otprilike u sredini polukruga kako bi na optimalan način slušno i vizualno raspolagao informacijama. Nadalje, nastavnik bi se trebao izražavati jasnim, malo sporijim i razgovijetnim govorom.

Učeniku s oštećenjem sluha dobro je dati nastavni uručak s napisanim sadržajem koji će obuhvaćati sve što se usmeno izlaže te upute za zadatke. Za potrebe nastave uručke možete pripremiti unaprijed i dostaviti ih učeniku elektroničkim putom kako bi se pripremio.

Prije početka rada u grupi iznimno je važno učenicima s teškoćama aktivnost objasniti na sažet i jednostavan način. Također, vodite brigu o tome da učenik s teškoćama sudjeluje u aktivnostima koje za njega imaju najmanju zapreku s obzirom na prisutno ograničenje.

Pri osmišljavanju koreografije, tjeloglazbe ili sviranja, važno je za učenika s teškoćama pronaći dio kako bi sudjelovao i osjećao da pridonosi svojoj grupi. Uvijek je dobro pitati učenika ima li zamisao kako bi sudjelovao ili mu vi predložite. Primjerice, grupa u kojoj je učenik s oštećenjem sluha odlučila je izraditi koreografiju, a učenik ima mali postotak sluha. Kolege učenici mu mogu vizualno opisati glazbu (zvuči kao da bih je slušao da sam veoma raspoložen ili zvuči kao da me netko lupa po glavi) na koju će smišljati pokrete plesa, a zatim učenik s oštećenjem sluha na osnovi dobivenih informacija smišlja pokret. Učenici pokazani pokret usklađuju s ritmom glazbe. Isto tako, kako bi učenik s oštećenjem mišićno-koštanog sustava sudjelovao u aktivnosti opisa glazbe izvođenjem pokreta, učenicima koji će zadavati pokrete naglasite da razmisle i obrate pozornost na smišljanje pokreta tako da bude zajednički svima, tj. da ga svi mogu izvoditi bez obzira na prisutna ograničenja.

Učeniku s oštećenjem sluha preporučuje se dati upute za izradu umne mape u pisanom obliku koje će sadržavati objašnjenje zadatka i primjer umne mape koja će poslužiti kao usmjerenje u radu. Upute trebaju biti napisane jasno, jednostavno i sažeto.

Prije rada u digitalnom alatu Coggle provjerite učenikovo razumijevanje ili znanje za rad u tom alatu. Uvijek mu možete kratko objasniti upotrebu alata ili dati pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala te oblikovanje pitanja i zadataka.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da istraže život i djelo skladatelja Johna Williamsa i predstave na satu u alatu Genially.

Nastavna aktivnost za predmet X

Film i glazba su nerazdvojni

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik upoznaje određeni broj kraćih skladbi (cjelovite skladbe, stavci ili ulomci) različitih vrsta glazbe (klasična, tradicijska, popularna, jazz, filmska glazba).
  • Učenik svrstava glazbena djela u određenu glazbenu vrstu, prema njihovim obilježjima.
  • Učenik sudjeluje u različitim glazbenim igrama i aktivnostima glazbenoga stvaralaštva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

https://www.youtube.com/watch?v=mCvyKgSO8ck ples Bruno Mars- Uptown funk preuzeto 6.5.2023

https://www.youtube.com/watch?v=cfpaRTkK0Ls Believer by Imagine Dragons | Boomwhacker, Drums, Claps preuzeto 6.5.2023

https://www.youtube.com/watch?v=Msdbd6NlYvQ Fur Elise [Beethoven] - Boomwhacker Play Along preuzeto 6.5.2023

https://www.youtube.com/watch?v=fwcLATwMSts GUESS THAT MOVIE! Easy Mode | BOOMWHACKERS! preuzeto 6.5.2023

https://www.youtube.com/watch?v=-A-e2YuF4SQ Pharrell Williams- Happy/Dance for People choreography preuzeto 6.5.2023

https://www.youtube.com/watch?v=aHjpOzsQ9YI&list=PLp7pAH9am84Nh6Ed_9OoaOUJz9ANQsne4 popis crossovera preuzeto 6.5.2023

https://www.youtube.com/watch?v=-woIJnHGVQ8 i nastava preuzeto 6.5.2023

https://www.youtube.com/watch?v=jtGUQFky0KI Pirati s kariba preuzeto 6.5.2023

https://www.youtube.com/watch?v=ao77ZUCQNnY Harry Potter preuzeto 6.5.2023

https://www.youtube.com/watch?v=EPHvvgPLk2s Sam u kući preuzeto 6.5.2023

https://www.youtube.com/watch?v=YMvcCfs8mf8 Ratove zvijezda preuzeto 6.5.2023

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.