Uputite učenike da pozorno slušaju skladbu u obliku teme s varijacijama te pritom analiziraju prepoznatljivu temu. Prijedlozi za temu s varijacijama su W. A. Mozart "Ah, vous dirai-je, maman" KV 265; S. Rachmaninoff "Rhapsody on a Theme of Paganini, W. A. Mozart "Paino sonata in A major". Pomozite im u više puta aktivnom slušanju dok ne zaključe na koje sve načine tema varira u tome glazbenom obliku. Za glavnu aktivnost odaberite drugu skladbu teme s varijacijama koju će učenici vizualno prikazati putem digitalnog alata Padlet koristeći se crtanjem. Prije reproduciranja prve varijacije objasnite učenicima da za vizualni prikaz glazbe koju čuju mogu upotrijebiti apstraktni ili konkretni crtež. Potaknite ih na odabir osnovnoga likovnog elementa koji će u daljnjim slušanjima trebati varirati. Primjerice, u apstraktnom prikazu uputite ih na oštre ili zaobljene crte, povezane ili isprekidane, jednobojne ili raznobojne, nizove geometrijskih oblika koje asocijativno povezuju sa zvučnim doživljajem slušane teme.
Omogućite učenicima da prvu varijaciju poslušaju više puta i odluče na koji će je način vizualizirati. Za primjer vizualiziranja daljnjih varijacija možete im predložiti promjenu boje, oštrine, redukciju ili dodavanje crta. Na kraju slušanja svaki učenik ima ispred sebe niz svojih vizualiziranih varijacija. Neka učenici koji žele podijeliti svoje uratke izmiješaju redoslijed sličica te podijele na razrednu Padlet ploču. Zadajte učenicima da pokušaju otkriti ispravan redoslijed slikovnog prikaza teme s varijacijama svojih prijatelja.
Za prilagodbu u virtualnom okružju pripremite skladbu u obliku teme s varijacijama koju ćete poslati učenicima s uputama da je svatko posluša nekoliko puta. Putem sastanka na platformi Teams s učenicima razgovarajte o tome što su čuli, koji se instrumenti pojavljuju te in navodite na to da spoznaju kako se jedna glavna tema nekoliko puta ponovila izmijenjena. Slijedi nova skladba u istom obliku teme s varijacijama koju će učenici trebati vizualno prikazati putem digitalnog alata Padlet koristeći se mogućnosti crtanja. Učitelj pomno objašnjava da se za vizualni prikaz glazbe koju čuju mogu koristiti apstraktni ili konkretni crtež. Potaknite ih na odabir osnovnoga likovnog elementa koji će u daljnjim slušanjima trebati varirati (oštre ili zaobljene crte, povezane ili isprekidane, jednobojne ili raznobojne, nizove geometrijskih oblika i sl.). Ustrajte u tome da prvu varijaciju učenici pomno poslušaju nekoliko puta kako bi jasnije mogli odlučiti kako će je vizualizirati. Možete sugerirati promjenu boje, oštrine, redukciju ili dodavanje crta. Kada su učenici poslušali cijenu skladbu i uspješno je nacrtali, svoje uratke podijele na razrednu Padlet ploču. Učitelj može napomenuti da crteži ne bi trebali biti postavljani u nizu kako su slušani nego u izmijenjenom redoslijedu. Nakon toga učenici na zabavan način pokušavaju otkriti ispravan redoslijed slikovnog prikaza teme s varijacijama svojih prijatelja.
Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije: osoba/učenik je u središtu aktivnosti. Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, potrebno je uzeti u obzir osobitosti koje uvjetuje pojedina teškoća.
Budući da je aktivnost usmjerena na slušanje, bit će posebno izazovno približiti sadržaj učeniku s oštećenjem sluha. Tom učeniku možete omogućiti da stavi ruku na zvučnik na kojem se reproduciraju skladbe, na osnovi kojih može stvarati svoj crtež. Osigurajte tišinu u učionici tijekom slušanja različitih instrumenta.
Nastojte aktivnost provesti u manjim grupama u kojima će učenici bez teškoća biti potpora učenicima s teškoćama. Potrebno je još pažljivije oblikovati skupine učenika i kombinirati učenike s teškoćama s učenicima bez teškoća. Takve su skupine preduvjet za praćenje zadataka uz jasno određenje uloge pojedinaca kako bi se ostvarili pojedini koraci u zadatku i kako bi skupina uspjela ostvariti zadatak u cjelini. Osigurajte da učenici s teškoćama ne budu pasivni nego aktivni članovi grupe kojoj pripadaju.
Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Padlet. Likovno iskazivanje s pomoću digitalnih alata pruža mogućnosti upotrebe verbalnih opisa u kojima učenici s teškoćama mogu davati jasne upute svojim vršnjacima u grupi kako bi oni ostvarili verbalni iskaz u likovnom obliku. Time potičete suradnju i potrebu razumijevanja mogućnosti drugih. Podijelite uloge i dijelove zadatka za svakog u grupi prema učenikovim jakim i slabim stranama te osigurajte dodatno vrijeme u skupinama s učenicima s teškoćama. Za neke učenike s teškoćama upravo će slušanje i glazba biti osnova njihovih jakih strana – to mogu biti učenici s poremećajima iz autističnoga spektra ili učenici sa specifičnim teškoćama u učenju. Tim učenicima jasno najavite promjene aktivnosti. Omogućite im da iskažu svoje mogućnosti. Učenike s teškoćama uputite da opišu kako vide ulogu pojedinih glazbala u temi te da povežu glazbala s učenicima iz grupe u kojoj provode aktivnosti.
Ponudite učenicima nekoliko skladbi u obliku teme s varijacijama te ih potaknite da izrade umnu mapu u kojoj će glavni pojam biti TEMA 1, koji će oni razgranati prema broju ponavljanja varijacija. Neka pisanim putom pokušaju objasniti promjene koje se pojavljuju. Svaka grana treba biti jedna varijacija. Gotovu umnu mapu učenici mogu postaviti na razrednu Padlet ploču.
Pripremite glazbene isječke bliske dobi i interesu učenika poput poznatih glazbenih tema iz svijeta filma, videoigara, reklama i sporta (npr. tema iz Star Warsa, Supermana, natjecanja UEFA-e, Odiseje u svemiru i sl.). Razgovarajte s učenicima o važnosti glazbene prepoznatljivosti za određeni brend ili dojmljivost popularnih medijskih sadržaja. Potaknite učenike da podijele svoja iskustva o dojmljivim reklamama koje su zapamtili. Zajednički osvijestite kakvo je značenje te glazbe, koju poruku šalje te ima li glazba sposobnost utjecati na prosudbu o određenom proizvodu ili aktivnosti (poput reklama za alkohol).
Prisjetite se s učenicima glazbenog oblika teme s varijacijama uz odgovarajući glazbeni primjer. Na osnovi takvoga glazbenog oblika zajednički s učenicima odlučite koju temu biste mogli snimiti i otpjevati (ako je tema instrumentalna, može se pjevati neutralnim slogom). Uvježbajte s učenicima odabranu temu uz dostupne razredne instrumente. Uvježbanu temu snimite u digitalnom alatu Audacity. Zadatak je učenika da se pozabave snimljenim materijalom. Snimku teme trebaju umnožiti nekoliko puta u istome kanalu. Zatim svako ponavljanje teme trebaju obraditi da sadržava određenu promjenu. Predložite im mogućnosti unutar samoga digitalnog alata poput ubrzavanja, usporavanja, inverzije, izrezivanja i dodavanja efekata. Također, moguće je ostaviti opciju da učenici dosnime dodatne glasove, zvukove ili efekte u drugom kanalu za svaki tematski isječak.
Završna prezentacija radova može se izvesti kao koncert tako da svaki učenik reproducira svoju skladbu teme s varijacijama. Podsjetite ih i uputite na slušateljsku kulturu (pozorno slušanje svih izvođača u tišini, završetak izvedbe popratiti pljeskom).
Nakon završetka projekta potaknite učenike na samovrednovanje izlaznim karticama.
Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije: osoba/učenik je u središtu aktivnosti.
Ova je tema prigoda da se pokažu jake strane učenika s teškoćama – omogućuje sudjelovanje svih u odabiru glazbenih tema koje vole, prepoznaju i o kojima mogu dati svoje mišljenje i doživljaj.
Za učenike s oštećenjem sluha glazbeni sadržaj treba vezati za vizualni doživljaj i dojam koje učenik može opisati riječima. Uz audiozapis, možete prikazati videoprimjere. Učeniku s oštećenjem sluha možete omogućiti da stavi ruku na zvučnik na kojem se reproduciraju zvukovi. Tim učenicima osmislite zadatak u kojem će moći sudjelovati i surađivati s drugima. Osigurajte tišinu u učionici tijekom slušanja različitih audiozapisa.
Ponovite značenja glavnih pojmova: varijacija, instrumentalna tema, neutralni slog u jednostavnim i kratkim određenjima. Podijelite instrumente u skladu s odabirom učenika i njihovim mogućnostima sviranja. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Audacity. Osigurajte dovoljno vremena za uvježbavanje i unošenje promjena za sve učenike s teškoćama te za razmjenu informacija o učinjenim ponavljanjima teme i unesenim promjenama za sve učenike s teškoćama. Provjerite dostupnost i pristupačnost alata Audacity upravo za učenika s teškoćama (s obzirom na izbornike, dostupnost sadržaja, jezične upute i drugo) i u skladu s time osigurajte učenicima potrebne dodatne informacije. Organizirajte probne aktivnosti prije završnih prezentacija radova u čemu će se učenicima s teškoćama dati jasne informacije ako budu potrebna ili su moguća poboljšanja uradaka. Glazbeni uradak je dobra prigoda za učenike koji imaju teškoće jezično-govorne-glasovne komunikacije da prikažu snimke svojih skladbi. Učenici koji imaju više teškoća također mogu sami ili s pomoću drugih učenika oblikovati svoje snimke. Glazbene aktivnosti imaju mnoge prednosti pred ostalim sadržajima drugih školskih predmeta jer su poznate dobrobiti glazbe kao terapijskog alata. Upravo je zato takva obilježja potrebno iskoristiti za poticanje uspjeha i dobrih ishoda učenja učenika s različitim vrstama teškoća.
Potaknite učenike da sami osmisle temu koju će zatim varirati u digitalnom alatu Audacity. Neka pokušaju pjevušenjem izmisliti svoju melodiju. Kada dobiju melodiju koja im se najviše sviđa, mogu je snimiti i umetnuti u digitalni alat Audacity. Igrajući se opcijama u alatu, dobit će variranje melodije.
Utvrdite s učenicima glazbene sastavnice ronda prema mogućnosti uz poznati glazbeni primjer. Usvojena znanja pokušajte primijeniti na pjevanje naučenih pjesama tako da izmiješate strofe različitih pjesama. Odaberite s učenicima nekoliko pjesama koje vole pjevati i odaberite glavni refren koji će se ponavljati nakon svake otpjevane strofe u obliku ronda. S učenicima odlučite koje ćete strofe uvrstiti u taj razredni rondo oblik te ga isprobajte.
Nakon toga potaknite s učenicima razgovor o organizaciji njihova radnog dana. Navedite ih da sami zaključe koje se radnje ponavljaju više puta u danu.
Odaberite nekoliko dnevnih rutina za koje će učenici osmisliti uglazbljene dijelove koji odgovaraju toj aktivnosti kojim se bave. Primjerice, grupa koja odabere radnju hranjenja može osmisliti ritam s priborom za jelo i odgovarajućim pjevanim tekstom. Aktivnost je zamišljena kao projektna nastava u kojoj se svaka grupa opredjeljuje za radnju koju će uglazbiti i snimiti putem digitalnog alata Audacity. Mogu odabrati, na primjer, rutinu hranjenja, odijevanja, užine, odlaska u školu, druženja s prijateljima, pisanje domaće zadaće, obavljanje higijene, spavanje i sl. Učitelj učenike bodri da pokušaju svjesno upotrijebiti glazbene sastavnice poput konzistentnog ritma, tempa, dinamike i melodije. Ponudite im i dostupne razredne instrumente, ali ohrabrite ih i da se koriste predmetima iz okoline za stvaranje ritma ili posebnih efekata. Poduprite ih u zamisli da se koriste i svojim glasom.
Prikupljene snimke učenici zajednički poslušaju i odaberu koji će dio predstavljati temu, odnosno dio A u obliku ronda. Zatim svatko za sebe, unutar digitalnog alata Audacity, odabere redoslijed nizanja ostalih dijelova ronda. Kada su svi stvorili svoju verziju ronda predstavljaju je razredu. Učitelj ih navodi na zaključak kako su upravo sami stvorili svoju skladbu u obliku ronda. Razgovarajte o obliku ronda, što su naučili te kako izgleda njegova shema. Provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje izlaznim karticama.
Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije: osoba/učenik je u središtu aktivnosti.
Pripremite glavne odrednice ronda i opišite ih na karticama velikim tiskanim slovima. Kartice mogu poslužiti učenicima s oštećenjem vida, učenicima s intelektualnim teškoćama te učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju. Koristite se odrednicama jednostavnog jezika – kratka određenja u jasnim rečenicama koje sadržavaju samo važne informacije. Upotrijebite drukčije boje kartica kako biste istaknuli različite podatke, primjerice, one o ritmu, tempu, dinamici i melodiji.
Osigurajte da učenik s oštećenjem sluha aktivno sudjeluje u aktivnosti, održava ritam gledajući ostale učenike i koristeći se pokretima vlastitog tijela ili instrumenta. Omogućite učeniku s oštećenjem sluha da stvorenu skladbu osjeti s pomoću vibracija zvučnika. Osigurajte da učenici s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava stvaraju zvukove i održavaju ritam koji odgovara njihovim sposobnostima.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Audacity. Sastavite grupnu dinamiku uključujući učenike s teškoćama s učenicima bez teškoća u upotrebi digitalnog alata Audacity dajući im mogućnost da, primjerice, odaberu rutinu kao osnovu za rondo. Pratite mogu li se učenici s teškoćama uspješno koristiti tim alatom, odnosno zadovoljava li on kriterije pristupačnosti s obzirom na potrebe svakog učenika s teškoćama. Učenicima s oštećenjem mišično-koštanog sustava u upotrebi digitalnog alata pomogle bi prilagođena tipkovnica i miš. Pomognite im da savladaju mogućnosti tog alata za stvaranje tonskih zapisa. Tijekom razgovora o skladbi oblikujte jasna pitanja i potaknite raspravu. Govorite glasno i odmjereno, ne ostavljajte prostor za nejasnoće, ali dajte prigodu učenicima s teškoćama da prikažu način na koji su stvorili skladbu. Omogućite im da prikažu tijek izrade na način koji im najviše odgovara: usmeno, crtežom, fotografijama i slično. Poštujete osobitosti njihova načina učenja i odabir oblika na koji žele prikazati nastanak svojega znanja o temi. Tijekom svih aktivnosti, posebno samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme učenicima s teškoćama.
Potaknite učenike da izrade vizualni prikaz razrednog ronda s pomoću digitalnog alata Padlet koristeći se odgovarajućim fotografijama radnji koje su uglazbljene.
W. A. Mozart "Ah, vous dirai-je, maman" KV 265
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.