S učenicima pogledajte video o prijevoznim sredstvima Non perdere il tram na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.2. Nakon prvog gledanja i slušanja ponovite postupak s učenicima te neka ponavljaju riječi koje čuju. Ako smatrate da je potrebno, video možete pogledati i treći put, ali ovaj put bez zvuka. Neka učenici tijekom trećeg slušanja kažu koja prijevozna sredstva vide u videu.
Nakon toga potaknite raspravu o prijevoznim sredstvima koja se upotrebljavaju u vašem gradu, a koja u pojedinim talijanskim gradovima (npr. la metropolitana a Roma - il tram a Osijek, l'aereo a Milano - la nave a Rijeka). Pitajte učenike postoji li koje prijevozno sredstvo koje im je posebno drago ili možda neko koje nisu nikad upotrebljavali, a voljeli bi (primjerice, la nave, la metropolitana itd.).
Unaprijed pripremite kviz s višestrukim odgovorima u alatu Zipgrade u kojem ćete provjeriti kojih se prijevoznih sredstava učenici sjećaju iz videa Non perdere il tram. Kviz prikažite na platnu s pomoću projektora, a prije početka kviza, podijelite svakom učeniku listiće za odabir jednog točnog odgovora među četirima ponuđenima. Skenirajte listove za odgovor putem pametnog telefona i zajedno s učenicima komentirajte rezultate te ponovite prijevozna sredstva kojih se većina učenika nije mogla sjetiti.
Uputite zatim učenike na to da u istom alatu u mobilnoj aplikaciji osmisle vlastiti kviz o prijevoznim sredstvima. Neka kviz ne bude predugačak, odnosno neka sadržava do šest pitanja, a učenici neka ga osmišljavaju u paru. Kad izrade kviz, pregledajte ga, a zatim neka svaki par učenika odigra kviz para koji sjedi u klupi iza ili ispred njega. Na kraju neka podignu ruku učenici koji su imali sve točne ili jedan netočan odgovor kako biste ustanovili je li većina utvrdila vokabular koji ste učili tijekom sata.
Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Preporučuje se da učenika s teškoćama premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Za učenike s oštećenjem sluha bilo bi dobro osigurati podnaslove u videozapisu ili im dati ilustraciju ili predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom zvučnog zapisa. Također, bilo bi poželjno prije svake nastavne jedinice pripremiti na papiru sve ključne pojmove koji će se spominjati. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa. Tijekom rasprave učenika s teškoćama nikad ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore u razredu ako pritom osjećaju nelagodu. Prije aktivnosti izrade kviza provjerite znaju li i mogu li svi učenici rabiti digitalni alat Zipgrade. Usto, dajte im pisane ili slikovne upute za uporabu tog alata ili im omogućite rad u paru. Za učenike s teškoćama općenito je dobro predvidjeti rad u paru kako bi, primjerice, suučenik prema potrebi mogao usmjeravati učenika s teškoćama međutim, pritom je važno imati na umu da pretjerano pružanje pomoći može otežati osamostaljivanje učenika u nastavi.
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Neka učenici u alatu HP5 naprave kviz s pitanjima višestrukog izbora ili rečenicama koje je potrebno dopuniti, a u kojem će ponoviti nazive za prijevozna sredstva. Alatu neka pristupe s pomoću poveznice ili koda. Podijelite učenike u grupe po troje. Kviz neka bude dulji od onog koji su sastavljali na satu i neka sadržava do deset pitanja ili rečenica koje je potrebno dopuniti. Iskoristite kviz koji ocijenite najzanimljivijim i najpotpunijim s obzirom na gradivo koje ste obrađivali na satu, za ponavljanje na početku sljedećeg sata. Omogućite učenicima da mu pristupe putem poveznice i riješe ga na svojim tabletima ili računalima pa prokomentirajte pitanja i rezultate.
Nakon rješavanja drugog zadatka u grupi zadataka E na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2. 2. u kojima će učenici utvrditi naučene priloge i prijedloge te proširiti rječnik vezan za mjesne priloge/prijedloge gledajući slike i čitajući rečenice koje ih opisuju, podijelite učenike u parove. Zadajte im da u alatu Microsoft Office Paint nacrtaju jednostavne crteže kojima će prikazati mjesne priloge, a koji će im poslužiti kao slikovne kartice pri usmenom ponavljanju priloga. Potaknite učenike na to da crtaju predmete iz svakodnevnog života, one koje upotrebljavaju u školi ili kod kuće. Također, neka crteži budu tematski povezani. Primjerice, učenici koji vole vrijeme provoditi vani, neka nacrtaju stablo, loptu ili cvijet. Istodobno, ako se odluče za temu učionice, neka nacrtaju stolac, ploču ili računalo. Svakom paru zadajte tri priloga za ilustriranje (primjerice, sotto, sopra, dietro). Također, svaki će učenik u razredu na nekoliko manjih listova papira koje ćete im podijeliti, napisati sve mjesne priloge i prijedloge koje ste obradili. Svaki list papira na sebi će imati napisan samo jedan prilog ili prijedlog. Takve gotove listove, odnosno kartice s prilozima/prijedlozima, rabit će za ponavljanje tijekom prezentiranja crteža koje su pojedini parovi učenika nacrtali u Paintu, i to tako da svaki učenik, nakon što se prikaže crtež na platnu s pomoću projektora, podigne karticu s napisanim odgovarajućim prilogom/prijedlogom. Primjerice, ako jedan od parova prikaže crtež pernice na stolu i pita ostatak razreda Dov'e' l'astuccio?, svaki bi učenik za sebe trebao podignuti karticu s napisanim prijedlogom su. Nakon toga učenici koji prikazuju svoje crteže, mogu slučajnim odabirom prozvati učenika iz razreda koji će reći cijelu rečenicu. Na taj se način osigurava da svi učenici prate, sudjeluju i razmišljaju o točnom izboru priloga/prijedloga. Nakon aktivnosti usmeno provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje uz tablicu procjene s parametrima vezanim za suradnju, jasnoću, preglednost i točnost rada stavljajući naglasak na pozitivne aspekte rada i važnost suradnje tijekom rada u paru, ali i tijekom ponavljanja nastavnih sadržaja.
Pri planiranju aktivnosti važno je predvidjeti dulje vrijeme njihova izvođenja za učenike s teškoćama. Učenicima s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju u rješavanju zadataka u kojima je potrebno utvrditi naučene prijedloge, omogućite uporabu unaprijed pripremljenih podsjetnika. Prije sljedećeg zadatka provjerite znaju li i mogu li učenici s teškoćama rabiti alat Paint. Tijekom rada u paru ili grupi važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio grupe kao pasivni promatrač. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Za učenike s oštećenjem organa i organskih sustava zbog kojih ne mogu sudjelovati u zadatku crtanja, omogućite vršnjačku podršku ili alternativan način izvođenja zadatka kao što je nalaženje slike pojma putem tableta ili računala.
Predložite učenicima da u parovima na računalima u alatu Pixabay pronađu deset slika duhova koje će isprintati. Slike će iskoristiti za ponavljanje prijedloga u igri Dove si trova la fantasma?. Prvi par skriva slike na različitim mjestima u učionici dok su ostali učenici izvan nje. Kad se učenici vrate u učionicu, podijelite ih u dvije grupe i objasnite im da je njihova zadaća pronaći skrivene slike i zatim točno reći gdje se slika duha nalazi (npr. La fantasma si trova sotto il tavolo. La fantasma si trova sulla sedia.). Za svaki točan odgovor grupa osvaja jedan bod, a pobjednik je grupa s većim brojem bodova.
Razgovarajte s učenicima o svjetlima na semaforu i njihovu značenju (npr. Il semaforo rosso indica stop. Il semaforo verde indica una via libera.). Usput iskoristite priliku za ponavljanje naziva za boje.
Nakon rješavanja prvog dijela grupe zadataka E na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2. 2, pri čemu će učenici pogledati slike prometnih znakova i odabrati točan odgovor na pitanje što koji znak predstavlja (girare a destra, girare a sinistra, attraversare la strada, continuare dritto), podijelite učenike u grupe po četvero. Svakoj grupi zadajte da napiše jednostavnu pjesmu koristeći se naučenim riječima i izrazima za snalaženje u prostoru (npr. girare a destra, girare a sinistra itd.). Uz upute za prostornu orijentaciju potaknite ih na to da upotrebljavaju i nazive za boje. Primjerice, Non attraversare la strada, il semaforo e' rosso!
Kad osmisle i napišu pjesmu u bilježnicu, pregledajte ju, a zatim uputite učenike u osnove rada u alatu Soundcloud u kojem će pjesmu snimiti i obraditi. Najjednostavnije će učenicima biti da pjesmu snime na mobilnom telefonu, zatim ju klikom na upload prebace u aplikaciju, ponovno poslušaju i, prema potrebi, obrade. Kad sve grupe dovrše zadatak, neka svaka od njih pusti svoju pjesmu. Nakon što odslušate sve snimljene pjesme, neka učenici podizanjem ruke, prema načelu jedan učenik - jedan glas, glasaju za omiljenu pjesmu. Nagradite grupu učenika koja je prema mišljenju većine učenika u razredu osmislila najzanimljiviju pjesmu i uspješno je snimila. Aktivnost će pridonijeti lakšem i opuštenijem usmenom izražavanju. Pišući pjesmu, učenici će utvrditi izraze koje će rabiti tijekom prostorne orijentacije i vježbat će pravilno pisanje.
Tijekom uvodne rasprave omogućite vizualnu podršku (npr. sliku semafora) koja će učenicima olakšati razumijevanje ključnih riječi i pomoći u lakšem usvajanju planiranih ishoda učenja. Učenike s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju nikad ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore u razredu ako pritom osjećaju nelagodu. Za učenike s teškoćama nije poželjno upotrebljavati iznenadna i otvorena pitanja (npr. Što sve znaš o... i sl.), dvosmislene poruke ili igre riječima. Nakon objašnjavanja osnova rada u alatu Soundcloud provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli upute. Tijekom grupnog zadatka važno je da i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke, kao i učenici urednoga razvoja koji se nalaze u grupi. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćama. Tijekom rada u paru važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude samo pasivni promatrač.
Neka učenici istraže koje vrste policijskih snaga postoje u Italiji i koje su im zadaće. Neka u PowerPointu o toj temi naprave kratku prezentaciju koju će usmeno predstaviti u razredu. Ako kod kuće na svojim osobnim računalima i tabletima ne posjeduju PowerPoint, pošaljite im poveznicu na online verziju alata.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.