Predmet
Likovna kultura 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tijelo u mirovanju – tijelo u pokretu

Naziv predmeta
Likovna kultura 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • omjer
  • razmjer
  • proporcija
  • kanon
  • crtež

Veće ili manje?

Učenike uvedite u sadržaj s pomoću zadatka aktivnog promatranja umjetničkog djela izrađenog u digitalnom alatu ThingLink. U alatu pripremite reprodukcije antičkih skulptura, a u traženju primjera pripazite na poštovanje autorskih prava. Kao pomoć pri pretraživanju možete istražiti korisne stranice na e-laboratoriju. Na pripremljenim materijalima učenici će promotriti odnos između gornjeg dijela tijela i ostatka tijela. Pitajte učenike: Mijenja li se njihov omjer ako se skulptura smanjuje prema veličini?

Organizirajte učenike da rade u paru i usmjerite ih da u zadatku međusobno uspoređuju veličine glave u odnosu prema visini tijela. Istraživanjem će zaključiti da su odnosi veličina, bez obzira na razlike u visini i širini, jednaki. Učenici će rezultate istraživanja zabilježiti s pomoću digitalnog alata Mentimeter, a koristeći se opcijom grafikona moguće je vidjeti njihove zaključke. Učenike podsjetite na znanje iz Matematike i upotrebu pojma omjer u kontekstu usporedbe dvaju veličina, odnosno kada želimo utvrditi koliko je puta jedna veličina veća ili manja od druge.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Ponovite s učenicima što je omjer. Važno je verbalne informacije popratiti vizualizacijom (npr. slikovni prikazi, mimika, pokret, naglašavanje i promjena intenziteta glasa) te jasno prikazivati povezanost novog sadržaja (omjer u kiparstvu) s usvojenim (omjer u matematici). Također je važno objasniti svrhu sadržaja koji se usvaja te upotrijebiti više konkretnih primjera, slika ili skulptura povezanih s učenikovom životnom sredinom. Od učenika zatražite povratnu informaciju kako biste provjerili razumije li koncept omjera.
Učeniku s teškoćama u razvoju osigurajte alat za mjerenje i utvrđivanje omjera glave i tijela (krojački metar, školsko ravnalo ili pripremite samostalno didaktički materijal).
Prilagodbe za alat Mentimeter uključuju upotrebu većeg fonta i izbjegavanje previše teksta, upotrebu vizualnih pomagala za učenike s disleksijom, vizualnih pomagala poput slika i grafikona za učenike s oštećenjem sluha, upotrebu zvučnog sustava umjesto pisanja na tipkovnici, smanjenje intenziteta svjetlosti i promjenu boje pozadine te upotrebu funkcije govorne kontrole ili pomoćne tehnologije za učenike s oštećenjem vida i motoričkim poremećajem.

Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Veće ili manje?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje različite odnose veličina na primjeru umjetničkog djela.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Pokreni se!

Navedite učenike na promišljanje kako su u različitim povijesnim razdobljima uspostavljeni kanon i modul, osnovne mjere, proporcionalnih pravila za prikaz idealnih mjera ljudskog tijela. Učenike potaknite na kreativno promišljanje o zadanoj temi s pomoću niza zadataka izrađenih u digitalnom alatu H5p. Na osnovi primjera učenici će istražiti djela Praksitela, Leonarda da Vincija, Albrechta Dürera i Le Corbussiera. Vodite računa o autorskim pravima i kvaliteti reprodukcije, a primjere možete pronaći na platformi WikiArt. U primjerima iz različitih povijesnih razdoblja učenici će usporediti i uočiti načine izmjene kanona. Objasnite im da su se kanoni i pojmovi idealnih proporcija mijenjali u povijesti i usporedite tu tvrdnju s istraživanjima koje su proveli u grupama. Grupe mogu razmijeniti bilješke kako bi usporedile i analizirale svoje zaključke.

Učenici će u svojemu likovnom radu u formi brzog crteža tušem (croquis) prikazati dva različita pokreta ljudskog tijela, a pritom će paziti na proporcijske odnose unutar ljudskog tijela. Organizirajte učenike u parove i objasnite im da trebaju izmjence crtati i pozirati jedan drugom. Uputite ih na crtanje što točnijeg odnosa veličina unutar ljudskog tijela bez pretjerane usredotočenosti na detalje i usmjerite ih na crtanje obrisnog crteža i pravilnog odnosa proporcija.

Kao uvod u likovni zadatak svaki će učenik na papirić napisati dva glagola kojima opisuje položaje ljudskog tijela, npr. skače, leži, hoda, sjedi...

Papiriće će dati učitelju koji ih zatim izmiješa i svakom učeniku daje jedan papirić na kojem su napisana dva položaja tijela. Učenici će izmjence pozirati i crtati. Prije početka rada prisjetite se crtaćih tehnika i na koji način možemo upotrijebiti tuš kao likovnu tehniku. Nakon što završe zadatak, učenici će fotografirati svoje radove.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Učenika s teškoćama u razvoju poželjno je ohrabrivati za spontano izražavanje i poticati razvoj kreativnog razmišljanja usmjeravajući ga postavljanjem kratkih i jasnih pitanja te kraćih potpitanja (pomoćna pitanja za, primjerice, usmjeravanje odgovora). Učenika uključujte u aktivnost s pomoću komunikacijskog sustava koji njemu odgovara, odnosno onoga kojim se može najbolje izraziti.
Učeniku sa specifičnim teškoćama učenja i učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje dajte jasnu i neposrednu povratnu informaciju. Pravodobno reagirajte na učenikove odgovore.

Pri poučavanju novih sadržaja preporučuje se izlaganje uskladiti s pojmovnim izričajem učenika te verbalne informacije popratiti vizualizacijom. Primjerice, slikovnim prikazom u digitalnom alatu H5p vodeći računa o grafičkim prilagodbama i vizualnoj zasićenosti prikazanog. Informacije iznosite postupno i češće ponavljajte važan sadržaj.

Učenika s motoričkim teškoćama, slabovidne učenike ili učenike sa specifičnim teškoćama učenja uparite s motiviranim učenikom koji im može pomoći u radu.

Unaprijed pripremite karticu s opširnim uputama za obavljanje zadatka, koja će im služiti kao putokaz.

Učeniku s motoričkim teškoćama i slabovidnom učeniku osigurajte prostornu prilagodbu i prilagodbu materijala za rad (veći papir, držač papira, blizina izvoru svjetlosti i slično).

Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pokreni se!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik raspravlja o likovnom djelu povezujući vlastiti doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj.
  • Učenik izrađuje vlastiti likovni rad kojim će prikazati proporcijske odnose unutar ljudskog tijela.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Promatrajmo međusobno

Učenici će fotografije svojih radova podijeliti s drugim učenicima koristeći se digitalnim alatom Lino. Na osnovi crteža, parovi učenika pokušat će povezati glagol s crtežom. Rezultate će upisati kao komentar ispod crteža na Lino ploči. Učenici će radove promatrati i međusobno ih uspoređivati i vrednovati. Promotrit će odnose veličina i analizirati proporcije na crtežima. Za vrednovanje pripremite rubriku s jasno razrađenim dijelovima za vrednovanje. Rubriku također podijelite na ploči. Učenici mogu sami ispod rubrike zapisati svoja opažanja. Za kraj možete promatrati kroki (fra. croquis) crteže umjetnika različitih povijesnih razdoblja, a zatim i usporediti proporcijske odnose i likovne tehnike u kojima su se izražavali. Materijale možete pripremiti u obliku kviza koristeći se digitalnim alatom Kahoot.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koji ima.
Ako se učenik s teškoćama u razvoju prvi put susreće s digitalnim alatom, pri poučavanju učenika radu s određenim pomagalima te uporabi informacijske i komunikacijske tehnologije potrebno je posvetiti više vremena objašnjavanju koraka te pripremiti pisane i/ili slikovne upute i korake u radu.
Upute za rad u alatu možete pripremiti i kao videouputu za učenike koristeći se alatom za snimanje zaslona Screencast-O-Matic. Njega im možete poslati i prije kako bi se pripremili za rad u alatu.
Pri izradi materijala vodite računa o informacijskoj pismenosti te sadržajnoj i grafičkoj prilagodbi. Rubrika za vrednovanje mora imati jasno razrađene elemente za vrednovanje te jasno označen prostor za zapisivanje zapažanja. Učeniku omogućite i upute s pomoću kojih će zapisati ključna zapažanja.
Učeniku sa velikim oštećenjem vida omogućite da sudjeluje u aktivnosti tako da drugi učenik zauzme pozu lika na crtežu, a učenik s oštećenjem vida ga taktilno istraži i na osnovi toga poveže glagol s crtežom.

Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele više istražiti proporcijske odnose možete ponuditi zadatak izrade kroki (fra. croqis) crteža svojih prijatelja ili ukućana, ali tako da primijene zakonitosti različitih kanona i idealnih proporcija u povijesti. Možete im ponuditi da se koriste crtačkom tehnikom prema vlastitom izboru. Također, na osnovi crteža učenici mogu istražiti i usporediti proporcijske odnose kod ljudi i životinja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Promatrajmo međusobno

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje svoj likovni rad i radove drugih učenika te upućuje na moguće promjene prvotnih rješenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.