Učenike uvedite u sadržaj s pomoću zadatka aktivnog promatranja umjetničkog djela izrađenog u digitalnom alatu ThingLink. U alatu pripremite reprodukcije antičkih skulptura, a u traženju primjera pripazite na poštovanje autorskih prava. Kao pomoć pri pretraživanju možete istražiti korisne stranice na e-laboratoriju. Na pripremljenim materijalima učenici će promotriti odnos između gornjeg dijela tijela i ostatka tijela. Pitajte učenike: Mijenja li se njihov omjer ako se skulptura smanjuje prema veličini?
Organizirajte učenike da rade u paru i usmjerite ih da u zadatku međusobno uspoređuju veličine glave u odnosu prema visini tijela. Istraživanjem će zaključiti da su odnosi veličina, bez obzira na razlike u visini i širini, jednaki. Učenici će rezultate istraživanja zabilježiti s pomoću digitalnog alata Mentimeter, a koristeći se opcijom grafikona moguće je vidjeti njihove zaključke. Učenike podsjetite na znanje iz Matematike i upotrebu pojma omjer u kontekstu usporedbe dvaju veličina, odnosno kada želimo utvrditi koliko je puta jedna veličina veća ili manja od druge.
Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Navedite učenike na promišljanje kako su u različitim povijesnim razdobljima uspostavljeni kanon i modul, osnovne mjere, proporcionalnih pravila za prikaz idealnih mjera ljudskog tijela. Učenike potaknite na kreativno promišljanje o zadanoj temi s pomoću niza zadataka izrađenih u digitalnom alatu H5p. Na osnovi primjera učenici će istražiti djela Praksitela, Leonarda da Vincija, Albrechta Dürera i Le Corbussiera. Vodite računa o autorskim pravima i kvaliteti reprodukcije, a primjere možete pronaći na platformi WikiArt. U primjerima iz različitih povijesnih razdoblja učenici će usporediti i uočiti načine izmjene kanona. Objasnite im da su se kanoni i pojmovi idealnih proporcija mijenjali u povijesti i usporedite tu tvrdnju s istraživanjima koje su proveli u grupama. Grupe mogu razmijeniti bilješke kako bi usporedile i analizirale svoje zaključke.
Učenici će u svojemu likovnom radu u formi brzog crteža tušem (croquis) prikazati dva različita pokreta ljudskog tijela, a pritom će paziti na proporcijske odnose unutar ljudskog tijela. Organizirajte učenike u parove i objasnite im da trebaju izmjence crtati i pozirati jedan drugom. Uputite ih na crtanje što točnijeg odnosa veličina unutar ljudskog tijela bez pretjerane usredotočenosti na detalje i usmjerite ih na crtanje obrisnog crteža i pravilnog odnosa proporcija.
Kao uvod u likovni zadatak svaki će učenik na papirić napisati dva glagola kojima opisuje položaje ljudskog tijela, npr. skače, leži, hoda, sjedi...
Papiriće će dati učitelju koji ih zatim izmiješa i svakom učeniku daje jedan papirić na kojem su napisana dva položaja tijela. Učenici će izmjence pozirati i crtati. Prije početka rada prisjetite se crtaćih tehnika i na koji način možemo upotrijebiti tuš kao likovnu tehniku. Nakon što završe zadatak, učenici će fotografirati svoje radove.
Unaprijed pripremite karticu s opširnim uputama za obavljanje zadatka, koja će im služiti kao putokaz.
Učeniku s motoričkim teškoćama i slabovidnom učeniku osigurajte prostornu prilagodbu i prilagodbu materijala za rad (veći papir, držač papira, blizina izvoru svjetlosti i slično).
Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će fotografije svojih radova podijeliti s drugim učenicima koristeći se digitalnim alatom Lino. Na osnovi crteža, parovi učenika pokušat će povezati glagol s crtežom. Rezultate će upisati kao komentar ispod crteža na Lino ploči. Učenici će radove promatrati i međusobno ih uspoređivati i vrednovati. Promotrit će odnose veličina i analizirati proporcije na crtežima. Za vrednovanje pripremite rubriku s jasno razrađenim dijelovima za vrednovanje. Rubriku također podijelite na ploči. Učenici mogu sami ispod rubrike zapisati svoja opažanja. Za kraj možete promatrati kroki (fra. croquis) crteže umjetnika različitih povijesnih razdoblja, a zatim i usporediti proporcijske odnose i likovne tehnike u kojima su se izražavali. Materijale možete pripremiti u obliku kviza koristeći se digitalnim alatom Kahoot.
Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima koji žele više istražiti proporcijske odnose možete ponuditi zadatak izrade kroki (fra. croqis) crteža svojih prijatelja ili ukućana, ali tako da primijene zakonitosti različitih kanona i idealnih proporcija u povijesti. Možete im ponuditi da se koriste crtačkom tehnikom prema vlastitom izboru. Također, na osnovi crteža učenici mogu istražiti i usporediti proporcijske odnose kod ljudi i životinja.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.