Predmet
Talijanski jezik 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Che ore sono?

Naziv predmeta
Talijanski jezik 5

Razred
5. razred osnovne škole

Razina učenja jezika
2. godina

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • sati
  • brojevi
  • vrijeme

La mattina o la sera?

Učenike potaknite na razmišljanje o temi vremena, sati, dijelova dana te im napomenite da se u talijanskom jeziku ne upotrebljava ista riječ za sat u značenju vremenskoga razdoblja od 60 minuta i zidni ili ručni sat. Naime, ako želimo imenovati zidni ili ručni sat, upotrijebit ćemo riječ orologio.

Također, budući da će se tijekom ove aktivnosti govoriti o brojevima, potrebno je ponoviti nazive za brojeve do 60 igrajući bingo. Igru unaprijed pripremite te učenicima podijelite uloge. Neka jedan učenik bude voditelj, a ostali igrači.

Potaknite oluju ideja vezanu za različita doba dana. Primjerice, razgovarajte o tome koje je obilježje jutra, što radimo popodne, koji je učenicima najdraži dio dana te kad vole učiti. Kad ponovite dosadašnje gradivo, učenike uputite na rješavanje zadataka na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 4, Jedinica 4.3. Rješavajući zadatak I vari momenti della giornata i gledajući kratke videozapise, učenici će još jedanput ponoviti nazive za sve dijelove dana, a zatim će u zadatku A zapisati riječi prema redoslijedu njihova pojavljivanja u audiozapisu.

Nakon što su učenici bili u ulozi aktivnih promatrača, zadajte im zadatak u kojem će oni imati glavnu ulogu. Podijelite ih u grupe i dajte im zadatak da u Pixabayju nađu slike koje ih podsjećaju na određeni dio dana (primjerice, sliku osobe koja se budi, sliku doručka ili sliku umivanja koju možemo povezati s jutrom). Slike se ne moraju nužno odnositi na jutarnju rutinu. Naime, mogu upućivati i na nešto drugo vezano uz taj dio dana o čemu učenici mogu sami odlučiti. Svaka grupa ima zadatak odabrati fotografije za jedan dio dana te ih implementirati u plakat. Naime, potrebno je odabrati 5 fotografija te u programu Canva napraviti plakat s odabranim fotografijama. Važno je potaknuti ih na grupni rad i podjelu uloga u timu. Alatu pristupaju bez prijave te odabiru dostupnu besplatnu varijantu za izradu plakata. Na kraju preuzimaju PDF, prosljeđuju ga nastavniku te predstavljaju u razredu.

Postupci potpore

Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osiguralo pojašnjenje ili pomoć.

Tijekom početne rasprave imajte na umu da jezični sadržaji koji se odnose na brojeve mogu biti posebno izazovni za učenike s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju. Preporučuje se učenicima s teškoćama pripremiti podsjetnike na brojeve uz uporabu boja. Dopustite im služenje podsjetnicima tijekom samostalnog rješavanja zadataka koji slijede i uključuju brojeve. Prije gledanja videozapisa učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti sadržaj. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je osigurati podnaslove na videozapisu ili dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. U zadatku koji se odnosi na zapisivanje riječi koje čuju u audiozapisu osigurajte alternativnu aktivnost za učenike s oštećenjem sluha. Ovisno o sposobnostima učenika možete osmisliti zadatke povezivanja, nadopunjavanja, dvočlanog ili višečlanog izbora. Tijekom rješavanja grupnog zadatka važno je da učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke, kao i učenici urednoga razvoja koji se nalaze u grupi. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s učenicima u grupi kako napreduju u izvršavanju zadataka.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO

Za učenike koji žele znati više

Učenici po uzoru na timski zadatak opisuju vlastiti dan u nekoliko rečenica u PowerPointu. Pišu o svojim aktivnostima tijekom dana, primjerice La mattina mi sveglio, faccio colazione, e vado a scuola.

Nastavna aktivnost za predmet X

La mattina o la sera?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje glavnu misao i izdvajati informacije u vrlo kratkome i vrlo jednostavnom odslušanom tekstu.
  • Učenik govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu poznate tematike na temelju predloška.
  • Učenik imenuje i opisuje osobe, radnje i stvari u neposrednome okruženju jednostavnim rečenicama.
  • Učenik izražava što mu se sviđa i što mu se ne sviđa.
  • Učenik se predstavlja.
  • Učenik prepričava vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst koristeći se poznatim rječnikom i prikladnim morfosintaktičkim strukturama.
  • Učenik piše vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama na temelju predloška.
  • Učenik odgovara na postavljena pitanja.
  • Učenik opisuje slikovne predloške koristeći se jednostavnim i kratkim rečenicama poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik čita i razumije vrlo kratke i vrlo jednostavne tekstove poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Sono le cinque e mezza

Učenici će na temelju primjera i uz Vašu pomoć doći do zaključaka o tome kako se izriče vrijeme. Uz navođenje klasičnog načina izricanja vremena pri čemu se služimo satima i minutama objasnite im i pojmove mezzo i quarto te ih potaknite na zaključak o njihovoj pravilnoj uporabi. Također, važno je spomenuti i to da određeni sati imaju i druge nazive pa se, osim brojkama, mogu izraziti i riječima, primjerice mezzagiorno e mazzanotte. Dodatno objašnjenje i podsjetnik nalazi se i u lekciji Che ore sono? na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 4, Jedinica 4.3.

Učenici svoje znanje o predmetnoj temi mogu utvrditi rješavajući zadatke C i D na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 4, Jedinica 4.3. U zadatku C potrebno je, među trima opcijama, izabrati onu koja točno imenuje prikazano vrijeme. U zadatku D potrebno je povezati sate s odgovarajućim dijelom dana, primjerice sono le venti i sera.

Nakon što učenici riješe zadane zadatke, pripremite ih za rad u paru. Zadatak im je u Pixabayju pronaći fotografije koje prikazuju određeno vrijeme na satu te, služeći se njima, u digitalnom alatu Puzzel.org napraviti igru memorije. Cilj je igre povezati sliku koja prikazuje određeno vrijeme na satu s odgovarajućim tekstom. Neka naprave 8 primjera koje će zatim predstaviti drugoj grupi koja će rješavati njihov zadatak. Za rad u navedenom alatu nužna je registracija nakon čega slijede upute za kreiranje igre memorije u skladu sa zadanim okvirima.

Postupci potpore

Tijekom uvođenja novih pojmova učenicima s teškoćama omogućite uručke koji će sadržavati vizualne prikaze uporabe pojmova pri izricanju vremena. Neka ti materijali budu jezično i grafički prilagođeni učenicima s obzirom na njihove poteškoće. Jezična se prilagodba odnosi na nedvosmisleno objašnjavanje nepoznatih pojmova, a grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima i/ili ljevostranog poravnanja. Učenicima s teškoćama omogućite uporabu uručaka tijekom rješavanja zadataka. Tijekom rada u paru ili grupi važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio grupe kao pasivni promatrač. Provjerite može li i zna li učenik s teškoćama upotrebljavati alate Pixabay i Puzzel.org te u skladu s njegovim sposobnostima jasno odredite njegov dio zadatka. Ne inzistirajte na tome da učenici s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju predstavljaju zadatak drugim učenicima u razredu ako to sami ne žele.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, neka riješe zadatak E na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 4, Jedinica 4.3. Naime, u svakoj je rečenici u tom zadatku riječima opisano određeno vrijeme na satu, a učenici trebaju prepoznati o kojem je vremenu u kojoj rečenici riječ. Zatim neka napišu svoja 4 primjera za zadatak koji će međusobno rješavati u Wordwallu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Sono le cinque e mezza

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita i razumije vrlo kratke i vrlo jednostavne tekstove poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik se predstavlja.
  • Učenik imenuje i opisuje osobe, radnje i stvari u neposrednome okruženju jednostavnim rečenicama.
  • Učenik izražava što mu se sviđa i što mu se ne sviđa.
  • Učenik prepričava vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst koristeći se poznatim rječnikom i prikladnim morfosintaktičkim strukturama.
  • Učenik piše vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama na temelju predloška.
  • Učenik odgovara na postavljena pitanja.
  • Učenik opisuje slikovne predloške koristeći se jednostavnim i kratkim rečenicama poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik prepoznaje glavnu misao i izdvajati informacije u vrlo kratkome i vrlo jednostavnom odslušanom tekstu.
  • Učenik govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu poznate tematike na temelju predloška.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Che cosa fai la mattina?

Vratite se na razgovor o aktivnostima tijekom dana. Pitajte učenike koja je njihova prva jutarnja aktivnost motivirajući ih na uporabu povratnih glagola koji su neizbježni kad je riječ o toj temi. Prisjetite se koji su najčešći povratni glagoli i kako se oni konjugiraju. Najlakše će se prisjetiti glagola chiamarsi jer njega među prvima usvajaju pa možete usmenim putem provjeriti konjugiraju li ga točno u svim licima. Isto ponovite i s nekim drugim glagolima, primjerice s glagolima svegliarsi, alzarsi, lavarsi, vestirsi. Podsjetite učenike na to da je glagol vestirsi iz treće konjugacije na -ire te da se u nekim licima razlikuje od drugih spomenutih glagola.

Za uvježbavanje povratnih glagola učenici mogu riješiti zadatke na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 4, Jedinica 4.3. Posebnu pozornost trebaju obratiti na zadatke F, G i H. U zadatku F trebaju kronološki poredati aktivnosti jutarnje rutine. U zadataku G biraju ispravan oblik glagola s obzirom na lice na koje se odnosi, odnosno s obzirom na subjekt u rečenici. Zadatak H od učenika traži da upišu odgovarajući oblik povratnoga glagola i tako primijene dosad usvojeno znanje.

Na kraju učenici u manjim grupama izrađuju kviz u kojem je potrebno izbaciti uljeza, odnosno izabrati među ponuđenim odgovorima onaj koji je netočan. Objasnili ste im kako je moguće na više različitih načina izreći isto vrijeme, primjerice sono le due e trenta i sono le due e mezza, pa bi među tim odgovorima uljez mogao biti odgovor sono le due e due quarti jer se taj oblik u talijanskom jeziku ne upotrebljava. Navedeni zadatak neka oblikuju u digitalnom alatu Testmoz, i to tako da ponajprije odaberu Create quiz, a zatim slijede upute za korištenje. Neka osmisle 6 zadataka koje će zatim riješiti s ostalim učenicima u razredu.

Postupci potpore

Tijekom uvodne rasprave osigurajte vizualnu podršku za učenike s poremećajem iz autističnoga spektra u obliku slika različitih aktivnosti koje se provode tijekom dana. Učenicima s teškoćama preporuka je omogućiti uporabu podsjetnika s navedenim pravilima konjugacije kako bi lakše sudjelovali u raspravi. Neka podsjetnici budu grafički prilagođeni upotrebom određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima i boja za grupiranje različitih pravila. U zadatku vježbanja povratnih glagola osigurajte prema potrebi rad u paru za one učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćama. U završnoj aktivnosti koja se provodi grupno važno je da učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke koji su u skladu s njegovim sposobnostima. Na taj ćete način učeniku osigurati vršnjačku podršku, a u isto vrijeme imate priliku istaknuti njegove jake strane. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćama. Provjeravajte s učenicima u grupi kako napreduju u izvršavanju zadataka.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, neka naprave PowerPoint prezentaciju u kojoj će slici s Pixabayja pridružiti tekst (primjerice, Mi sveglio alle 7.).

Nastavna aktivnost za predmet X

Che cosa fai la mattina?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje glavnu misao i izdvajati informacije u vrlo kratkome i vrlo jednostavnome odslušanom tekstu.
  • Učenik se predstavlja.
  • Učenik govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu poznate tematike na temelju predloška.
  • Učenik imenuje i opisuje osobe, radnje i stvari u neposrednome okruženju jednostavnim rečenicama.
  • Učenik izražava što mu se sviđa i što mu se ne sviđa.
  • Učenik prepričava vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst koristeći se poznatim rječnikom i prikladnim morfosintaktičkim strukturama.
  • Učenik piše vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama na temelju predloška.
  • Učenik odgovara na postavljena pitanja.
  • Učenik opisuje slikovne predloške koristeći se jednostavnim i kratkim rečenicama poznate tematike u skladu s jezičnom normom
  • Učenik čita i razumije vrlo kratke i vrlo jednostavne tekstove poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.