Aktivnost provedite nakon obrade nastavne cjeline Tekst te jedinica Vrste tekstova i Grafičko oblikovanje teksta. Možete ju povezati, primjerice, i sa Svjetskim danom ljubaznosti, Međunarodnim danom tolerancije, a gotove uratke predstaviti na Svjetski dan djece. Učenicima pokažite nekoliko naslovnica različitih medijskih sadržaja (romana, znanstvenoga časopisa, popularnoznanstvenoga časopisa), utvrdite kako su grafički oblikovane te prokomentirajte fotografiju ili ilustraciju. Zadajte im da osmisle naslovnicu knjižice o sebi samima, naslovnicu kojom će se predstaviti, obuhvatiti sebe u punini, sa svim pozitivnim i negativnim osobinama. Uputite ih da naslov može biti na njihovu mjesnom govoru. Učenici dvojezičari mogu izraditi dvojezične naslovnice. Ako su uspješniji u likovnom izrazu, neka osmisle crtež. Umješniji u literarnom izrazu mogu se izraziti kraćim tekstom, lirskom pjesmom o sebi. Skrenite im pozornost da i izbor boje odražava njihovu osobnost i afinitete. Uputite ih da digitalne crteže mogu izrađivati u Paintu ili se mogu izraziti nekom likovnom tehnikom, mogu pisati u Wordu...Učeničke radove možete objediniti, npr. u alatu Word i izvesti u PDF formatu kako bi se izradio flip book u nekom od dostupnih alata, npr. Flipsnack naslova - To smo mi!
Nakon izrade naslovnice, pokrenite raspravu s učenicima o tome kako su se osjećali dok su izrađivali naslovnicu, je li im bilo teško pronaći način na koji će se predstaviti, na koji način su razmišljali o sebi, što su htjeli istaknuti i zašto, koliko smatraju da je njihova vlastita slika o njima samima objektivna/subjektivna, misle li da je način na koji vidimo sami sebe presudan u našim socijalnim kontaktima, koliko samopouzdanje utječe na sliku o sebi, postoji li nešto što bi im olakšalo ovaj proces i sl. Raspravu možete nastaviti na način da potaknete učenike da međusobno provjere postoji li dobra osobina/vrlina za koju drugi smatraju da su ju izostavili. Drugi učenici mogu pružiti svoje procjene koliko se pojedina osoba dobro/uspješno/objektivno/autentično/iskreno predstavila svojim radom. Na taj način učenici mogu osvijestiti kako nas drugi najčešće vide drugačijim očima, kroz svoje, različite kriterije i specifičan način razmišljanja.
Za bolje razumijevanje i motiviranost većine učenika s teškoćama, koristit će predložak s natuknicama o sadržaju zamišljene knjižice o sebi i mogućnostima oblikovanja naslovnice. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma (PSA) i intelektualnim teškoćama preporuča se izrada tablice s dvije kategorije polja. U polju prve kategorije može stajati ilustracija (piktogram) tijela ili dijelova tijela, s pripadajućim nazivom - JA - ono što vidim; dok u polju druge kategorije može stajati ilustracija (piktogram) koja prikazuje u oblačiću misli, osjećaje i sl. - JA - ono što ne vidim, ali sam isto JA. Učenici mogu u polja ispod ili pokraj ilustracija upisivati svoje karakteristike i osobine. Kada ispune nekoliko polja, neke osobine mogu prenijeti u pripremljenu naslovnicu. Na taj način učenici bi lakše razumjeli zadatak i aktivno sudjelovali u njegovom rješavanju. Tome može doprinijeti i rasprava u malim skupinama, kako o sadržaju knjige, tako i o naslovnici. Učeniku s intelektualnim teškoćama trebat će vršnjačka pomoć (ukoliko nema pomoćnika u nastavi) u svim fazama aktivnosti, a učenicima s oštećenjem vida ili motoričkim poremećajem, u izvedbi naslovnice. Neki učenici s teškoćama su vrlo uspješni u likovnom izrazu i to je prilika da se istaknu.
Učenici, koji žele više, mogu izraditi strip, slikovnicu o sebi čiju su naslovnicu izradili. Za Dan škole upriličite izložbu.
Pomoću digitalnog alata Mentimeter (obrazac Word Cloud) prikupite učenička razmišljanja o tome koje osobine smatraju pozitivnim, a koje negativnim. Projicirajte rezultate i prokomentirajte s njima osobine koje su naveli.
Podijelite učenike u četveročlane grupe na način da unaprijed pripremite papire s prikazima mnogokuta (četiri papira s prikazom trokuta, četiri papira s prikazom četverokuta, četiri papira s prikazom peterokuta itd. ovisno o broju učenika). Potom okrenite papire na prazne strane i ponudite svakom učeniku da po slučaju izvuče jedan papir. Neka se učenici grupiraju po izvučenim istovjetnim oblicima (grupa trokuti, grupa četverokuti…).
Svakom učeniku dajte prazan papir podijeljen međusobno okomitim pravcima na 4 kvadranta (koordinatni sustav). Neka uz vanjski rub lijevog gornjeg kvadranta upišu svoje ime i ostave ga praznog. U preostala tri kvadranta neka proizvoljno označe po jednu točku koja predstavlja pozitivnu osobinu koju smatraju da posjeduju (npr. pametan/na). Dobit će prikaz na kojem je gornji lijevi kvadrant prazan i ostala tri kvadranta ispunjena s ukupno tri vlastite pozitivne osobine. Svoj papir tada neka kružno izmijene s ostalim članovima grupe.
Svaki član četveročlane grupe, kada dobije papir drugog učenika, proizvoljno u jedan kvadrant smješta najmanje jednu točku koja predstavlja i imenovana je pozitivnom osobinom koja već nije navedena, a posjeduje ju vlasnik papira (gornji lijevi kvadrant i dalje ostaje prazan). Neka na taj način papir kruži dok se ne vrati vlasniku. Sada je na papiru ukupno najmanje 6 pozitivnih osobina raspoređeno u tri kvadranta (tri osobine koje je učenik sam za sebe naveo i barem tri koje su mu drugi učenici nadopisali).
Naposljetku neka svaki učenik preslika sve točke (svoje pozitivne osobine) odgovarajućom simetrijom (osnom ili centralnom) u prazan kvadrant. Spajanjem tih točaka dobiva svoj lik. Svaki učenik će na taj način dobiti jedinstven, nepravilan lik.
Povedite raspravu s učenicima o tome kako vide sami sebe i kako ih vide drugi. Upitajte ih koliko im je bilo zahtjevno navesti vlastite pozitivne osobine te kako im je bilo pročitati pozitivne osobine koje su im drugi nadopisali. Kako se osjećaju kada vide dobivene likove čiji vrhovi predstavljaju njihove pozitivne osobine? Istaknite nepravilnost oblika dobivenih likova i povežite je s različitostima koje postoje među svima nama što doprinosi bogatstvu zajednice. Radove učenika, koji to žele, postavite na razredni pano u učionici.
Učenicima s teškoćama (PSA, ADHD, teškoće učenja) daje se jasna uputa po koracima sa slikovnom potporom. Na podijeljenim papirima već su nacrtana četiri kvadranta, a u prvom gore lijevo u kutu piše „IME“. U tri ostala kvadranta piše „POZITIVNA OSOBINA“. Uputa glasi:
Poveži točke u gornjem lijevom kvadrantu da dobiješ lik. Kako ti se sviđa dobiveni oblik?
U ovoj aktivnosti učenik s intelektualnim teškoćama radi u paru, a po potrebi i drugi učenici s teškoćama.
Zainteresirani učenici mogu odabrati neki jednostavni predmet koji simbolizira neki njihov uspjeh ili vještinu kojom se ponose (npr. neki sportski rekvizit, nota ili instrument, kist, knjiga…) i napraviti kompoziciju preslikavanja na način da taj predmet prvo nacrtaju, zatim ga preslikaju osnosimetrično, a nakon toga i centralnosimetrično na istom papiru.
U uvodnom dijelu sata učenicima postavite tri zadatka u alatu Mentimeter:
Nabroji tri svoje pozitivne osobine (primjerice duhovit/a, odgovoran/na, spretan/na…).
Nabroji tri osobine koje bi želio/željela razviti.
Nabroji tri osobine superjunaka koje bi želio/željela imati.
Odgovore prikažite u obliku oblaka riječi (obrazac Word Cloud) te povedite s učenicima raspravu vezanu uz najučestalije odgovore na svaki od ova tri zadatka. Potaknite ih da se prisjete svakodnevnih situacija (pospremanje sobe, pisanje ispita, trening s prijateljima i sl.) i postavite im dodatna pitanja: U kojim se sve situacijama očituju tvoje pozitivne osobine? Kako možeš poboljšati određenu osobinu (primjerice, što mogu učiniti da bi bio/la organiziraniji/a, odgovorniji/a, odvažniji/a…)? Na koji način to možeš postići? Da živimo u idealnom svijetu, koje bi osobine superjunaka želio/željela imati? U kojim situacijama bi ih upotrijebio/la? Možeš li ipak zamisliti sebe kako se snalaziš u tim situacijama unatoč činjenici da navedene osobine u stvarnom svijetu ipak ne posjeduješ?
Učenici neka zatim vizualiziraju, tj. ilustriraju sebe, odnosno te situacije u obliku triptiha „Ja/Bolji/bolja Ja/Super Ja“ kao digitalni fotocrtež u alatu Pixlr. Rad organizirajte u parovima tako da učenici prvo međusobno snime jedni druge u tri različite „inscenirane“ situacije ili geste koje sugeriraju određene osobine. Uputite ih oko odabira kadra. Svoje fotografije učenici zatim trebaju obraditi u programu Pixlr koristeći izražajnost i kontraste boja te obrisnu liniju i teksturu kako bi istaknuli elemente ilustracije. Kao likovnu ilustraciju možete im pokazati djela pop-arta (Richarda Hamiltona i Roya Lictensteina). Gotove ilustracije neka organiziraju u obliku triptiha, jednu pored druge te im, ukoliko žele, dodaju i naslove.
Dogovorite se s učenicima da po završetku svoj rad preuzmu i pohrane na zajedničkom mrežnom mjestu kako bi bio dostupan ostalim učenicima u svrhu izložbe radova. Pozovite učenike da pregledaju radove jedni drugih, a iste možete i objaviti na mrežnim stranicama škole kako bi bili dostupni široj javnosti.
Učenik s teškoćama tijekom cijele aktivnosti radi u paru. Preporuča se da učenici s PSA, ADHD-om ili teškoćama učenja imaju na početku sata predložak s redoslijedom aktivnosti i slikovnom podrškom. Poželjno je pripremiti im glavna pitanja i potpitanja o osobinama u pisanom obliku.
Budući da učenici s PSA, najčešće, imaju teškoća u razvijanju mašte i teško mogu zamisliti sebe u liku superjunaka ili spoznati osobine koje bi željeli razviti, nastavnik im treba pomoći u objašnjavanju ovih pojmova i navođenjem na zaključke potpitanjima. Provjerite razumiju li učenici s intelektualnim teškoćama ili s poremećajem iz spektra autizma zadatak pitanjima, primjerice: „Tko je tvoj (omiljeni) superjunak? Koje snage, odnosno moći posjeduje? Njih nazivamo pozitivnim osobinama.“ Potaknite ih da prepoznaju u paru svoje pozitivne osobine. Konkretnim navođenjem pozitivnih osobina najprije od vršnjaka u paru, učenici s intelektualnim teškoćama i učenici s PSA znat će navesti i neke svoje osobine, primjerice hrabar, nesebičan.
U nekim će mu slučajevima nastavnik ili vršnjak u paru trebati ukazati na takvu osobinu (zbog vrlo loše slike o sebi). Od vršnjaka u paru se očekuje da pomogne u svim fazama uključujući fotografiranje, “insceniranje” 3 različite situacije i obradu fotografija u alatu Pixlr. Ovom paru će dobro doći ako se u izradi ilustracija priključi i vršnjak koji je već završio svoj zadatak. Učenicima s teškoćama (i ne samo njima) njihove će ilustracije i osvrt drugih vršnjaka na njih, biti vrijedan doprinos razvoju slike o sebi.
Učenici mogu svoje zamišljene situacije pretvoriti u kratke scenarije te oblikovati tri fotostripa s dodatnim intervencijama na fotografijama.
Na početku godine upoznajte učenike s projektom izrade razredne knjige u alatu BookCreator. U suradnji s učiteljem iz Informatike učenici obrađuju alat i uče se služiti njime. Svi učenici sudjeluju u izradi zajedničke "razredne knjige" na način da svaki učenik piše u svoju knjigu, a na kraju sve knjige objedinite u jednu razrednu. Neka svaka knjiga ima zadane rubrike u koje učenik upisuje informacije o sebi u fazama, ovisno o usvojenim jezičnim sadržajima. Definirajte nekoliko rubrika, npr. u prvoj fazi učenik opisuje sebe ispunjavajući dvije rubrike Chi sono io?, Quali sono i miei pregi e difetti? (učenik uporabom glagola essere uz pridjeve piše o sebi, postavlja svoje slike), u drugoj fazi učenik piše što ga zanima, predstavlja hobije, aktivnosti kojima se bavi ispunjavajući rubrike Quali sono i miei interessi, Come immagino il mio futuro? (uporabom glagola prve, druge i treće konjugacije u prezentu i futuru) itd. Uvedite u rubriku Come mi descrivono gli altri? (drugi učenici zapisuju pozitivne osobine tog učenika), kao i rubriku u koju učenici stavljaju zajedničke fotografije razreda, izleta, lijepih zajedničkih trenutaka i slično. Neka se rubrike podudaraju s temama koje se obrađuju na satu kako bi učenici mogli naučene fraze upisivati u razrednu knjigu. Svaki učenik piše u svoju knjigu, a na kraju pojedinačne knjige spojite u jednu razrednu knjigu. Učenici vide svoju i tuđe knjige jer se sve nalaze u istoj knjižnici pod kodom koji će dobiti od učitelja kako bi mogli gledati što drugi rade, čitati, davati savjete. Moguće je dogovoriti da svaki mjesec posvete jedan sat toj aktivnosti koja ujedno služi i kao ponavljanje ili je zadati učenicima kao domaću zadaću.
Knjiga se izrađuje tijekom cijele školske godine, prateći aktualno usvojeno znanje učenika. Kada je dovršena, učenici zajedno čitaju i gledaju što su izradili.
Nastavnik provjerava u kojoj se mjeri učenik s teškoćama naučio služiti alatom BookCreator i vodi računa da učenik ima, po potrebi, podršku tijekom ove aktivnosti.
Učeniku s intelektualnim teškoćama trebat će stalnu podršku u pisanju njegove knjige. Nastavnik osigurava učenicima s teškoćama (intelektualne teškoće, teškoće učenja, PSA) predložak s frazama i njihovim značenjem uz slikovnu potporu. Poželjno je organizirati, ako je u razredu učenik s teškoćama kojemu je neophodna podrška, pisanje u knjigu jednom mjesečno na nastavi uz osiguranu vršnjačku pomoć. Bez obzira na obim pomoći koja je učeniku s teškoćama potrebna, pohvala i pozitivno isticanje je odličan način kako bi učenik stekao potrebno samopouzdanje, pozitivnu sliku o sebi te se osjećao punopravnim članom razredne zajednice. U ovom slučaju kao i sličnim, kada se radi o većem obimu pomoći, nastavnik će naći najbolji način pozitivnog isticanja vršnjaka koji pruža pomoć u cilju poticanja poželjnog socijalnog ponašanja među učenicima.
Učenici, koji žele znati više, mogu pronaći prigodne videomaterijale kojima će pridružiti prijevod na talijanski jezik i koje će priložiti razrednoj knjizi.
Na početku aktivnosti pozdravite učenike i predstavite im se jednostavnim izrazima koje su naučili u prethodnome razredu, primjerice: Bonjour! Je suis..., J’ai…, J’aime..., Je n’aime pas…Zamolite učenike da se i oni predstave koristeći iste izraze. Nakon predstavljanja objasnite im da ćete danas učiti opis vanjskog izgleda i unutarnje osobine neke osobe. Kako bi učenici lakše zapamtili nove riječi, pokažite im Tko sam ja s interaktivnim rječnikom fizičkih osobina i karakteristika osobnosti na francuskom jeziku te pridruženim prijevodima. Podijelite im napravljenu tablicu u Wordu koju će popuniti novim riječima. Neka svaka tablica sadržava tri stupca: vanjski opis, opis osobnosti i sličice za svaku riječ koju će napisati kako bi učenici lakše usvojili novi rječnik. Potom učenicima ponudite rješavanje digitalne osmosmjerke kako bi ponovili naučene riječi. Nakon provjere riječi, pozovite učenike pred ploču. Zamolite ih da sjednu u krug te odigrajte igru Devine qui je suis? (jedan učenik opisuje drugoga učenika u prvom licu, a ostali pogađaju o komu se radi).
Nakon odigrane igre, učenike podijelite u grupe. Svakom učeniku dajte nastavni listić na kojem su tri ovalne kružnice koje predstavljaju obrube ogledala, a koje ste izradili u nekom od alata iz Office365 paketa. Zamolite učenike da izvan ogledala napišu: Je suis.../J’ai.../Je vais...Mogu donijeti i svoju fotografiju te ju zalijepiti. U najmanje zrcalo učenik će napisati riječi za svoj fizički izgled (visok/nizak, debeo/mršav, boja kose, očiju), a u veće zrcalo svoje osobine (kakav sam – brbljav, zabavan, lijen/a, pažljiva, neuredan, uredan, dosadan...) sve istom bojom. U trećem zrcalu, svi učenici u njegovoj grupi, napisat će jednu ili dvije riječi kakav je, opisujući samo njegovu osobnost, ali drugom bojom da se razlikuje od onoga što je svaki učenik za sebe napisao. Za opisivanje učenici koriste riječi koje su prethodno naučili. Nakon što su završili s opisom, zamolite nekoliko učenika da pročitaju svoje radove. Ako učenici imaju poteškoća u pisanju, pomozite im kako bi svi napravili svoje radove. Radove možete postaviti na razredni pano u učionici.
Učenicima s teškoćama, naročito učenicima s PSA i ADHD-om, osigurava se prije početka sata jedan predložak s jasnim uputama o redoslijedu aktivnosti i predložak s uputom za zadnju grupnu aktivnost popraćenu slikom. Učenicima s intelektualnim teškoćama i teškoćama učenja bit će potreban predložak s riječima i sličicama koje će se koristiti u aktivnosti. Ako je u razredu slabovidan učenik, predložak će biti uvećanog tiska (font Verdana,16pt), a slijepi učenik prati prezentaciju na svom računalu uz pomoć čitača ekrana. Poželjno je da učenici s intelektualnim teškoćama i teškoćama učenja popunjavaju tablicu u paru s vršnjakom spremnim za podršku. Prilikom igre u krugu treba provjeriti je li učenik s PSA ili intelektualnim teškoćama razumio zadatak te osigurati diskretnu podršku. U grupnom zadatku nastaviti s podrškom.
Neka učenici, koji žele, ponesu svoja ogledala kući te zamole roditelje, brata, sestru ili rođake da nadopune njihov opis osobinama za koje misle da ih učenik posjeduje. Osobine im govore na hrvatskom jeziku, a učenik ih prevodi na francuski jezik koristeći se online rječnikom.
Glosbe, Hrvatsko-francuski rječnik (13. 8. 2020.)
tate.org.uk., Richard Hamilton - Interior II (13. 8. 2020.)
tate.org.uk., Roy Lichtenstein - Wham (13. 8. 2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.