Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o poslovima i radu općenito. Uputite ih na stranice učeničkih servisa i Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. Neka istraže koji se poslovi nude te u kojim područjima je najveća ponuda poslova. Potaknite učenike na raspravu o tome zašto ljudi uopće rade, je li to isključivo zbog plaće i zašto je čovjeku potreban rad. Pitajte ih: Zašto je važno odabrati posao koji nas ispunjava? Mogu li žene i muškarci obavljati jednake poslove? Jesu li jednako plaćeni za iste poslove i trebaju li biti? Što mislite o zapošljavanju učenika i studenata?
Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2, Zadatak 3 u kojem, od ponuđenih poslova, trebaju odabrati onaj koji nije postojao u 20. stoljeću, ali postoji danas. Nakon toga, u digitalnom alatu Mentimeter oblikujte dva pitanja: Koji poslovi će i dalje biti potrebni za 50 godina? Koji poslovi neće biti potrebni za 50 godina? Dopustite učenicima da uz, navedene primjere, u Zadatku 3 unesu i vlastite. Prokomentirajte poslove s učenicima te ih pitajte mogu li se sjetiti još nekog posla koji je prije postojao, a danas više ne postoji te bi li se možda bavili nekim od tih poslova ili im se ne čini zanimljivim. Alatom Mentimeter vrlo lako prikupljate informacije i odgovore vrlo jednostavnim pristupom putem koda ili dijeljene poveznice.
Nakon toga, u digitalnom alatu Tricider kreirajte pitanje: Zbog čega će neki poslovi nestati, a zbog čega će se pojaviti novi? Potaknite učenike da individualno napišu razloge. Uputite učenike da daju glas onim razlozima za koje misle da su prihvatljivi klikom na plus, a klikom na minus izraze neslaganje s navedenim razlozima drugih učenika. Također, u digitalnom alatu mogu dodati i kratko pojašnjenje svog izbora. Alat je vrlo koristan za razmjenu ideja tijekom rasprava ili debata. Usmeno analizirajte odgovore, prozovite nekoliko učenika te tražite da obrazlože svoje glasove i komentare ako su ih naveli.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i karakteristikama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije pomogli i objasnili eventualne nejasnoće.
U uvodnoj raspravi o poslovima i radu za učenike s poremećajem iz autističnoga spektra preporučuje se koristiti vizualnu podršku tako da se sadržaj jedinice unaprijed najavi putem slika ili natuknica. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih uz nastavnu jedinicu. Tijekom rasprave učenike s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele. Prije rješavanja zadatka o poslovima budućnosti provjerite znaju li i mogu li svi učenici koristiti Mentimeter. Prije odgovaranja na pitanje postavljeno u alatu Tricider, učenicima s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije dodatno pojasnite pitanje dajući im primjer.
Dodatne informacije koje pomažu učitelju u radu s učenicima s teškoćama i pružaju dodatni uvid u postupke možete potražiti na poveznicama navedenim u dodatnoj literaturi.
Uputite učenike da istraže događaj Equal Pay Day. Neka istraže važnost događaja te simboliku. U digitalnom alatu Canva neka izrade brošuru o tom događaju i iznesu na koji način se on obilježava u svijetu.
Recite učenicima da ćete razgovarati o uvjetima koje trebamo ispuniti kako bismo uspješno radili svoj posao. Istaknite da su, osim znanja, vrlo važne i naše vještine. Razgovarajte s učenicima o tome što misle koje su nam vještine potrebne za određene poslove. Mogu li ljudi biti vješti u svemu i mogu li naučiti određene vještine? Pitajte ih: U čemu ste vi vješti? U čemu ste manje vješti? Koliko su nam važne vještine u odabiru zanimanja? Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2, Zadatak 1. Recite im da će pogledati video o vještinama te u zadatku trebaju nadopuniti koje su najvažnije vještine za zanimanja u 21. stoljeću. Raspravite s učenicima: Posjedujete li neke od ovih vještina? Na koji se način one mogu razvijati? Možete li navesti primjere zanimanja u kojima trebamo navedene vještine? Mogu li muškarci i žene razvijati iste vještine? Utječe li sredina u kojoj živimo i ekonomski status na razvoj vještina?
Nadalje, uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2, Zadatak 2, gdje se upoznaju sa zanimanjima 21. stoljeća te zadaćama svake djelatnosti. Razgovarajte o tome misle li da će spomenuta zanimanja zaista i postojati te smatraju li da ljudi mogu biti zamijenjeni robotima u nekim zanimanjima. Također, pitajte učenike koje poslove bi voljeli raditi te saznajte što misle koja zanimanja su lakša, a koja teža, tj. koja zahtijevaju manje vještina, a koja više. Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2, Zadatak 6 u kojem trebaju pročitati tekst o poslovima 21. stoljeća. Recite im da je zadatak usmeno izdvojiti koji poslovi su navedeni u tekstu. Provjerite razumiju li ključne riječi u tekstu. Nakon toga, utvrđuju točnost tvrdnji u zadatku kako bi provjerili razumijevanje. Neka učenici u digitalnom alatu Popplet u parovima izrade umnu mapu o zanimanjima u 21. stoljeću te vještinama koje su potrebne za ta zanimanja. Popplet je alat s vrlo jednostavnim funkcijama izrade umnih mapa. Ima mogućnost suradničkog rada i dijeljenja sadržaja, što omogućuje učenicima razvijanje sposobnosti rada u timu te prihvaćanja drugih ideja i mišljenja.
Na kraju aktivnosti učenike zamolite da daju osvrt na temu današnjeg sata. Kreirajte stranicu u digitalnom alatu Padlet te neka učenici napišu što im se svidjelo, što su novo doznali, jesu li se prepoznali u nekim vještinama i poslovima te što bi istaknuli kao najvažnije prilikom odabira zanimanja. Padlet je mrežni alat za suradnju, a služi razmjeni ideja, mišljenja, slika, dokumenata.
U slučaju da u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi učenik s takvim oštećenjem lakše pratio uvodnu raspravu. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a lice govornika zamračuje. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija). Za zvučni videozapis bilo bi dobro unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu. Pri rješavanju zadataka, po potrebi, osigurajte vršnjačku podršku za učenike s teškoćama. U zadatku koji se odnosi na čitanje teksta, omogućite jezično i grafički prilagođeni uručak za učenike s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju. Potrebno je prilagoditi veličinu slova (najmanje 12 pt, a za slabovidne učenike i više), upotrijebiti određenu vrstu fonta (npr. Omotype, Arial, Verdana, posebno za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju), povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika). Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju, uz to, preporučuje se upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane. Prije izrade umnih mapa o poslovima budućnosti, provjerite znaju li i mogu li svi učenici koristiti alat Popplet. Vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da, zbog zahtjevnosti zadatka u odnosu na njegove teškoće, ne bude pasivni promatrač tijekom rada u paru. U završnoj aktivnosti pisanja osvrta, u alatu Padlet provjerite znaju li i mogu li ga svi učenici koristiti te, po potrebi, osigurajte vršnjačku podršku. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju i učenicima s oštećenjem vida olakšajte praćenje osvrta na način da ih glasno pročitate.
Recite učenicima da u parovima istraže osobe koje se izdvajaju po svome poslu, dakle, rade nešto što nije očekivano od njih s obzirom na spol ili godine. Primjerice, najpoznatija vozačica Formule 1 ili najpoznatiji vizažist. Neka pretraže i novinske članke na portalima. Uputite ih na to da snime podcast u digitalnom alatu Audacity. Jedan učenik će biti novinar, a drugi će glumiti osobu o kojoj su istraživali. Na temelju informacija koje su prikupili, napisat će pitanja za intervju o njihovom životu i putu do posla kojim se bave i po kojem su se istaknuli.
Recite učenicima da je sljedeći zadatak u parovima osmisliti posao za budućnost. Potaknite ih da razmisle i prije izrađivanja sadržaja o tome što bi voljeli raditi za 10 godina te koji bi bio njihov posao iz snova. Također, neka razmisle o situaciji u svijetu i tome što bi se trebalo dogoditi i do kojih promjena bi trebalo doći da posao koji su izmislili postane traženo zanimanje te koje vještine i znanja su potrebne za taj posao. Neka se osvrnu i na ideju da bi taj posao trebali raditi cijeli život i bi li to mogli te uključuje li taj posao suradnju ili je individualnog tipa. Potaknite učenike da u digitalnom alatu Animatron izrade animiranu prezentaciju/video s glavnim likom. Animatron je mrežni alat u kojem se mogu izraditi videa, kratke animacije ili prezentacije. Mogućnosti izražavanja kreativnosti su nepregledne uz mnoštvo opcija i detalja koje alat nudi uz vrlo jednostavan način rada. Lik kojeg osmisle u zadatku predstavlja njih i bavi se zanimanjem koje su odabrali. Zadatak je predstaviti sebe i svoje zanimanje te odgovoriti na prethodno postavljena pitanja za razmišljanje. Učenici posuđuju glas animiranom liku te snimaju tekst za prezentaciju/video. Radovi se dijele u razrednom portfoliju. U slučaju da do sada niste imali razredni portfolio, prijavite se na Microsoft Office 365 za škole, pokrenite aplikaciju OneDrive te kreirajte mape u servisu za pohranu podataka.
Tijekom cijele nastavne jedinice valja voditi računa o jezičnoj prilagodbi zadataka i uputa. S obzirom na to da ova cjelina nosi mnoštvo apstraktnih pojmova i složenih pitanja, bilo bi dobro učenicima omogućiti vizualnu podršku i nekoliko primjera. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, zadatke je važno staviti u kontekst specifičnog interesa samog učenika. Primjerice, ako je učenik zainteresiran za svemir, kao primjer posla navedite astronauta. Prije izrade animiranih prezentacija provjerite znaju li i mogu li svi učenici koristiti Animatron. Ne treba inzistirati na tome da učenik s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije snima vlastiti govor. Ako izraze želju za aktivnim sudjelovanjem i snime video u kojem su prisutne netečnosti u govoru, ne ispravljajte ih i spriječite oponašanje i ruganje i u mrežnom okruženju.
Uputite učenike da izrade mrežnu stranicu u digitalnom alatu Wix na kojoj se mogu naći zanimanja budućnosti, neka izrade burzu rada u budućnosti. Trebaju osmisliti cijeli sadržaj stranice - koje dijelove bi trebala sadržavati, što bi trebalo biti istaknuto na stranici, treba li dijeliti poslove prema spolu ili nekim drugim kriterijima. Također, neka istaknu dio s vještinama koje bi bile potrebne.
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.