Razgovarajte s učenicima o situacijama u kojima su nekada kršili autorska prava. Pokušajte ih razgovorom navesti da se prisjete ako su nekada to učinili, kada se to dogodilo i zašto. Objasnite im da je preuzimanje tuđih radova, izjava, istraživanja i bilo kakvoga drugog oblika sadržaja nedopustivo ako se ne navede autor toga djela iako se sadržaji parafraziraju. Kako biste učenicima lakše približili tematiku autorskih prava, možete upotrijebiti interaktivni sadržaj Autorska prava i izazovi dijeljenja digitalnih sadržaja. Pokušajte im prikazati metaforički nedozvoljeno korištenje tuđih materijala odnosno mrežnih sadržaja primjerom odlaska u trgovinu: „Kada idete u trgovinu, idete li zato da nešto ukradete ili ne? Ako ne idete u trgovinu da biste nešto ukrali, zašto onda idete na internet i tamo kradete tuđe stvari (radove, sadržaje, materijale i drugo)?“
Podijelite učenike u nekoliko grupa. Svaka grupa obrađuje jednu virtualnu zajednicu, provjerava i proučava mogućnosti i načine otvaranja virtualne zajednice uz poštivanje pravila o odgovornosti, sigurnosti i zaštiti osobnih podataka na mreži, kako se postavljaju i koje su postavke privatnosti te koji su uvjeti korištenja. Potom neka učenici po grupama kreiraju vlastite virtualne zajednice, pr. na digitalnome obrazovnom portalu Edmodo i sl. Pomozite im u kreiranju grupa (virtualnih zajednica) u Edmodu i uključite se u svaku grupu/zajednicu radi praćenja aktivnosti i usmjeravanja učenika u radu. Učenici će sami odrediti tematiku kojom će se baviti njihova virtualna zajednica (npr. sigurnost na Internetu, autorska prava na Internetu, e-nasilje i slično) i u kojoj će međusobno surađivati postavljanjem objava svojih istraživanja i komentiranjem. Napomenite učenicima da pri objavljivanju istraženih sadržaja na internetu pripaze na autorska prava i pridržavaju se navođenja izvora.
Završetkom istraživanja učenici će u dvije minute predstaviti svoju istraženu virtualnu zajednicu s osvrtom na glavne elemente predstavljanja: zastupljenost ključnih pojmova, pridržavanje pravila preuzimanja tuđih sadržaja s interneta, zastupljenost timskoga rada (prema objavama i komentarima učenika).
Učenicima s teškoćama pažnje, uključujući i učenike s PSA-om, trebat će tijekom aktivnosti podsjetnik na redoslijed zadataka, a svima će poslužiti lista pravila o poštivanju autorskih prava u digitalnome okruženju. Ovisno o pojedinačnome iskustvu učenika u korištenju IKT-a trebat će više ili manje podrške. Najčešće će se učenici s teškoćama uspješno služiti, primjerice, portalom Edmodo i poveznicama na određene materijale uz vršnjačku pomoć. U nekim slučajevima, primjerice, za učenike s intelektualnim teškoćama ili PSA.om bit će potrebno pripremiti pojednostavljeni tekst o autorskim pravima i pojasniti ih na konkretnome primjeru da bi mogli dati svoj doprinos grupnome radu. U grupnome radu učenik s intelektualnim teškoćama, teškoćama učenja, PSA-om i ADHD-om ima vršnjačku podršku.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Neka učenici od provedenih istraživanja izrade univerzalnu brošuru u digitalnome alatu Canva u kojoj će na tekstualni i slikovit način (s primjerima istraživanja učenika iz njihovih virtualnih zajednica) prikazati mogućnosti i načine otvaranja virtualnih zajednica uz poštivanje pravila o odgovornosti, sigurnosti i zaštiti osobnih podataka na mreži, postavkama privatnosti, uvjetima korištenja i poštivanja autorskih prava na mreži.
U suradnji sa stručnom službom škole organizirajte radionicu za učenike o problemima s kojima se njihovi vršnjaci susreću u školi (pr. fizičko zlostavljanje, cyberbullying, isključivanje iz društva i sl.). Podijelite učenike u četveročlane grupe i uz pomoć stručne službe svakoj grupi predstavite jednu zamišljenu priču (pr. nekolicina učenika vašega razreda napravila je grupu na nekoj društvenoj mreži s ciljem ogovaranja i vrijeđanja jedne djevojčice).
Neka učenici izrade računalnu igru u Scratchu tako da na početku igrač zauzima ulogu promatrača predstavljene situacije te mu se nudi nekoliko izbora, tj. što će napraviti u toj situaciji (pr. a) prijavit ću učenike razrednici, b) izaći ću iz grupe i neću o tome razmišljati, c) pridružit ću se vrijeđanju jer je djevojčica to i zaslužila itd.). Nakon izbora odgovora neka programiraju igru tako da ih vodi na sljedeću scenu koja će biti posljedica njihovoga izbora. Svaki izbor igrača dovodi ga u novu situaciju, tj. prikazuje posljedicu, ali i otvara novi izbor (pr. ako igrač izabere da će sve prijaviti razrednici, na sljedećoj sceni upozorava ga se da su se učenici iz grupe okomili na njega, nazivaju ga izdajicom, cinkerom i sl.). Izbor u toj sceni može biti (pr. a) potući ću se s jednom od njih, b) pustit ću ih i neću se obazirati, c) sljedećih tjedan dana neću dolaziti u školu, pravit ću se da sam bolestan i sl.).
Igra mora sadržavati barem tri razine, tj. tri ponovna odabira izbora. Moguće posljedice i daljnje izbore učenici određuju u suradnji sa stručnom službom škole. Uputite ih da je tzv. prijeprodukcijska faza u izradi računalne igre najvažnija, predstavljajući temelj za izradu igre pa neka najprije izrade detaljni scenarij koji će obuhvaćati sve zamišljene situacije, izbore koji će biti ponuđeni u pojedinoj situaciji, povezanost pojedinoga izbora sa sljedećom scenom (situacijom) kao i završnu scenu (kraj igre). Moraju planirati i mogućnosti povratka na prethodnu, odnosno prelazak na sljedeću scenu. Neka povezanost scena i izbora prikažu dijagramom toka koji mogu izraditi u digitalnome alatu Flowchart Maker & Online Diagram Software (nije potrebna izrada računa, moguće je pohraniti dijagram na različitim mrežnim mjestima).
Na kraju igre nalazit će se poruka o tome jesu li izbori bili društveno prihvatljivi s nekom motivacijskom porukom. Ako su izbori igrača doveli do negativnih posljedica, neka učenici u postavkama ponude vraćanje na početak igre s porukom poput U pravom životu ne možemo poništiti svoje izbore, ali ovo je vježba za pravi život! Želiš li pokušati ponovno?
Nakon što su učenici izradili igre, pitajte ih što su naučili ili prepoznali izrađujući svoju igru, jesu li se možda oni zatekli u sličnoj situaciji i bi li sada izabrali drukčije.
Izrađene računalne igre stručna služba škole upotrijebit će na satima razrednoga odjela kao edukativne materijale s ciljem prevencije vršnjačkoga zlostavljanja.
Aktivnost možete provesti na novinarskoj skupini. Razgovarajte s učenicima o utjecaju književnika na poticanje društveno prihvatljivih ponašanja te na odgovorno ponašanje u zajednici. Pitajte ih koliko poznaju biografije književnika/književnica, jesu li one važne i zašto, kakvo je njihovo mišljenje o tome jesu li svi književnici društveno odgovorni samim time što su napisali knjige koje čitamo. Neka učenici u digitalnome alatu Lino tijekom razgovora postavljaju svoje zaključke o tome koja su društveno odgovorna i prihvatljiva ponašanja. Komentirajte zaključke učenika.
Podijelite učenike u tri grupe prema razredima koje pohađaju. Svakoj grupi učenika ponudite deset književnika čija se djela čitaju u toj školskoj godini (iz popisa djela za cjelovito čitanje). Obuhvatite književnike ponuđene u krovnome dokumentu i dodajte one književnike koje planirate dodatno obraditi tijekom školske godine. Uputite učenike na istraživanje biografija navedenih pisaca. Za hrvatske autore uputite ih na stranicu biografija.com. Potaknite ih da istraže zanimljivosti u biografijama koje govore o društvenoj (ne)odgovornosti i utjecaju ponašanja (izuzev pisanja) na zajednicu tijekom života ili nakon smrti. Primjerice, Cesarić je bio samozatajan, mnogo je pio i nekoliko puta pokušao počiniti samoubojstvo što je apsolutno neprihvatljivo, a s druge strane svojom je lirikom (prva pjesma objavljena je u dobi od 14 godina) cijeli život poticao na uživanje u ljepotama prirode. Ivana Brlić-Mažuranić bila je obrazovana i dobila je nagradu za borbu protiv mađarizacije, a u starosti ju je (unatoč uspješnom životu) zahvatila depresija i izvršila je samoubojstvo koje je njezina obitelj dugo tajila. Možete istaknuti doprinos i suvremenost priča Siniše Glavaševića za svakodnevni život čovjeka.
U digitalnome alatu Padlet otvorite zid na kojem će učenici unositi svoja zapažanja tako da im unaprijed pripremite stupce (obrazac Shelf) u koje će upisivati zapažanja o društvenoj (ne)odgovornosti pojedinoga pisca. Aktivnost u alatu možete organizirati i tako da otvorite zid koristeći se obrascem Canvas (koji omogućava povezivanje objava) i objavite imena književnika kao „centralne“ pojmove. Učenici bilježe ponašanja i svoje objave povezuju s odgovarajućim književnikom. Potaknite učenike da nakon toga komentiraju zabilješke ostalih učenika. U tu svrhu omogućite reakcije i komentiranje pri otvaranju zida u Padletu. Prema navedenim bilješkama učenicima ponudite glasovanje za izbor društveno najodgovornijega književnika/književnicu. Izbor se može odraditi i tako da se bira “najknjiževnik” za svaki razred (šesti, sedmi i osmi), a zatim se, usporedbom triju književnika, bira najbolji od njih.
Nakon izbora podijelite učenike u grupe koje predstaviti navedenu osobu. Jedna grupa može snimiti televizijsku emisiju, druga radioprilog, treća napisati duplericu za školski list o navedenome književniku/književnici. Neka učenici pozovu ostale učenike škole na gledanje/čitanje svojih uradaka (aktivnost možete organizirati uoči rođendana književnika/ce pobjednika/ce) i neka organiziraju kviz o “najknjiževnicima” za sve učenike. Kviz mogu izrađivati u digitalnome alatu LearningApps. Pobjedniku kviza (u suradnji s vodstvom škole) možete uručiti prigodne nagrade.
Razgovarajte s učenicima o izborima koje svaki dan čine. Upitajte ih misle li da njihovi izbori rezultiraju posljedicama. Uputite ih da obrazlože svoje odgovore i navedu primjere nekoliko dobrih ili loših izbora koje su napravili. Pripremite učenicima video o preuzimanju odgovornosti za svoja djela. Navedite ih da tijekom gledanja videa zapisuju bilješke i najčešće izgovore. Nakon gledanja provjerite ciljani rječnik (excuses, responsibility, choices, consequences, own your actions).
Uputite učenike da će, koristeći se alatom Tricider, trebati napraviti jedan dobar i jedan loš izbor za situacije koje osmisle iz vlastitoga iskustva i opisati njihove posljedice (pr. Sutra imam projekt s još dva učenika, izbor 1 - zanemarujem obveze i igram igrice; posljedica 1 - projekt neće biti dovršen i zbog mene će drugi učenici u timu dobiti lošu ocjenu). Pripremite im u istome alatu još neke situacije: Dobio/Dobila sam privatne fotografije učenika iz razreda; U tramvaju sam i sjedim, puno starijih ljudi stoji; Imam trening rukometa kasnije navečer. Uputite ih da, nakon upisivanja svojega izbor, argumentiraju posljedice dobre i loše odluke. Neka komentiraju u istome alatu i izbore drugih.
Pitajte učenike mogu li zamisliti neku od situacija koje su opisivali u prethodnome zadatku. Potaknite ih neka naprave knjigu snimanja, koristeći se digitalnim alatom za izradu knjige snimanja Boords (postavka Short film). Navedite ih da u parovima ili grupama (ovisno o broju sudionika) osmisle dijalog kojim opisuju situaciju (The Setup), loš izbor i posljedice lošega izbora (The Conflict), dobar izbor i posljedice dobroga izbora (The Climax). Završetkom knjige snimanja uputite ih da će izraditi kratke videouratke koristeći se alatom Adobe Spark prema knjizi snimanja. Neka u izradi upotrijebe fotografije ili videoisječke snimljene svojim uređajima, a mogu se poslužiti i pretraživačem besplatnih fotografija koji je ugrađen u digitalni alat. Naposljetku, neka svoje videouratke i poveznice objave u razrednoj OneNote bilježnici koja je dostupna svim učiteljima kako bi ih mogli upotrijebiti i u ostalim predmetima.
Potaknite učenike na istraživački rad, međusobnu suradnju i toleranciju među članovima grupe. Prije izvršenja zadataka uputite ih na nekoliko najvažnijih koraka koje trebaju napraviti. Cilj je aktivnosti da svaki član napravi svoj zadatak i aktivno se uključi u njegovo izvršenje, težeći da se na kraju dobije smislena cjelina.
Provođenje aktivnost planirano je za obilježavanje Dana broja pi koji se obilježava 14. ožujka.
Potaknite učenike da na mrežnim stranicama pretraže znamenite matematičare, znanstvenike, poznate osobe iz javnoga života rođene toga dana. U dogovoru sa stručnom službom neka svoje istraživanje provedu i na razini škole. Cilj je saznati postoje li učenici ili zaposlenici koji su rođeni istoga nadnevka (datuma). Istraživanje se može proširiti i na užu obitelj učenika i članove grupe. Učenici pretraživanjem rade klasifikaciju dobivenih informacija. Uputite ih na pregled interaktivnoga sadržaja Pretraživanje interneta koji ističe kritičko mišljenje prema danim informacijama, obraćanje pažnje na “žutu štampu” i lažne informacije dostupne na internetu.
Pri preuzimanju fotografija s mrežnih stranica potrebno je voditi računa o autorskim pravima. Uputite ih na navođenje izvora u slučaju uporabe poveznice za neki sadržaj. Motiviranim učenicima ponudite više saznanja o autorskim pravima u interaktivnome sadržaju Autorska prava i izazovi dijeljenja digitalnih sadržaja.
Učenici dijele prikupljene informacije i materijale kratkoga istraživanja u zajedničkoj mapi koju možete pripremiti na zajedničkome mrežnom mjestu (pr. OneDrive). Komentirajte prikupljene informacije. Organizirajte grupe prema interesima učenika. Učenici koji se bolje likovno izražavaju, mogu izraditi strip u digitalnome alatu Pixton. Učenici se mogu povezati i s medijskom grupom ako postoji u školi pa mogu izraditi različite multimedijske sadržaje (ovisno o osobi koju portretiraju): prezentacija, mrežna stranica, video (ovisno o tipu i vrsti prikupljenih i dostupnih materijala koje će upotrijebiti u izradi). Multimedijske sadržaje mogu izraditi u digitalnome alatu Adobe Spark.
Pri odabiru osobe rođene na zadani nadnevak (datum) svakako stavite težište na znanstvenike, matematičare i osobe s kojima su se susretali tijekom obrazovanja. Kritički se osvrnite da nisu svi ljudi rođeni na taj dan prikladni za dodatno istraživanje i predstavljanje zbog posla kojim se bave (neusklađenost s bontonom, neprimjerenost sadržaja).
Neka učenici izrađene materijale najprije međusobno predstave, a u dogovoru sa stručnom službom škole mogu to učiniti u razrednima predmetne nastave ili javno, primjerice, u školskome hodniku.
Pokažite svim članovima radove koji su nastali istraživanjem. Pitajte učenike smatraju li da su osobe o kojima su pisali poštivale društvene norme, kome su polagali svoje račune, može li pojedinac ostati sam bez interakcije sa svojom okolinom itd. Neka se osvrnu na primjer vlastitoga rada tijekom istraživanja i vrednuju jesu li svi učenici u grupi ravnomjerno podijelili zadatke, neka zaključe može li inertnost članova grupe, ali i istaknuti angažman pojedinaca utjecati na konačan rezultat.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.