Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o temi ljudskih prava – što podrazumijevaju pod tim pojmom, zašto su se pojedine društvene skupine u prošlosti trebale boriti za svoja prava i koja su to prava, na koje su načine to činile i slično… Prilika je ovo za korelacijski pristup jer će mnoge informacije o kojima će učenici govoriti biti spoznaje iz područja sociologije i povijesti.
Postavite učenicima pitanja o tome u kojim su područjima svijeta i danas ljudska prava ugrožena i zbog kojih razloga. Potaknite ih na to da komentiraju kakvo je stanje ljudskih prava u našoj zemlji.
Potaknite učenike na to da pretraže medijske portale u potrazi za tekstovima koji se bave temom ugrožavanja ljudskih prava, odnosno prava pojedinih društvenih skupina te temom sukoba vlasti s tim skupinama. Primjeri tekstova koje će odabrati vjerojatno će se najviše ticati prava žena, djece, osoba s invaliditetom, izbjeglica i slično. Važno je da učenici prepoznaju kakav je odnos vlasti prema tim društvenim skupinama, odnosno da razgovaraju o represivnim metodama kojima se vlast služi u suzbijanju pobune ugroženih skupina, te da iskažu svoje mišljenje o toj temi. Svoje će bilješke o medijskim tekstovima usustaviti s pomoću nastavnog listića koji ćete pripremiti u alatu Word. Listić treba biti trodijelne strukture jer će obuhvaćati medijski, tradicionalni i suvremeni tekst srodne tematike. Rubrike poput naziva ugrožene društvene skupine ili pojedinca, zemlje u kojoj se represija odvija, zahtjevi koje ta skupina ili pojedinac imaju prema vlasti i načini na koje se represija provodi, jezična obilježja teksta, odnosno stilske značajke, svakako bi se trebale nalaziti na listiću.
Nakon aktualizacije vrijeme je za odlazak u prošlost, odnosno na problem ugrožavanja ljudskih prava u kontekstu književnosti.
Kako biste se usmjerili na književni tekst, pripremite u alatu Power Point kratko izlaganje o antičkoj tragediji kao podsjetnik na značaj i ulogu te dramske vrste u antičkoj kulturi. Radit ćete na učenicima već poznatom tekstu, Sofoklovoj Antigoni. Omogućite učenicima da za vrijeme sata imaju pristup cjelovitom tiskanom tekstu ili pristup preko portala e-Lektire. Uz pomoć nastavnog listića kojim ste se služili u analizi medijskog teksta, interpretirajte ulomke Antigone. Neka učenici izdvoje dijaloge u kojima se jasno prepoznaje odnos Kreonta i Antigone, njegove metode represije, ali i njezinu pobunu protiv Kreonta kao predstavnika vlasti, te neka ponovno popune nastavni listić. Potom usmjerite učenike na čitanje ulomaka suvremenog romana Joydeepa Roya-Bhattacharya Straža koji zaplet iz Sofoklove Antigone stavlja u kontekst rata u Afganistanu. Nakon čitanja ulomaka razgovarajte s učenicima o njihovu doživljaju teksta. Nakon toga učenici opet trebaju popuniti rubrike u polaznoj tablici.
Komentirajte polaznu tablicu o svim trima tekstovima, odnosno o njihovim sadržajnim, jezičnim i stilskim sličnostima i razlikama.
Uputite učenike na to da se u analizi tekstova cijelo vrijeme trebaju služiti mrežnim ili tiskanim jezičnim priručnicima, koji će im olakšati razumijevanje značenja pojedinih leksema i prepoznavanje obilježja funkcionalnih stilova.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Prilagodite upute za istraživanje na internetu kako biste ih učinili jasnim i razumljivim za učenike s teškoćama. Ograničite količinu informacija koje trebaju proučiti. U objašnjavanju budite jednostavni i sažeti. Filtrirajte mrežne izvore kako biste učenicima dali relevantne i pouzdane informacije. Učeniku s teškoćama grafički prilagodite tekst na kojem će raditi. Ako je potrebno, smanjite broj zadataka na listiću ili skratite tekst. Koristite se kratkim rečenicama i jednostavnim uputama za rješavanje zadataka na listiću. Povećajte font i razmak između redaka. Koristite se bojama, ilustracijama i drugim vizualnim elementima kako biste privukli pažnju učenika i olakšali razumijevanje pitanja i zadataka. Ako je potrebno, učenicima omogućite dodatno vrijeme za završetak rada na listiću, mogućnost rada u paru ili individualizirane upute. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima: Word, Power Point. Pripremite pisane/slikovne upute za njihovo korištenje. Ako je potrebno, pokažite učeniku s teškoćama kako se radi u zadanom digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti kulturni i povijesni kontekst nastanka obaju polaznih tekstova te ih prikazati u nekome od digitalnih prezentacijskih alata.
Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o povijesnom kontekstu nastanka antičkih drama te osobito o kulturnom značaju tragedija za život antičke Grčke. Mogućnost je to za korelacijski pristup s nastavom povijesti. Uputite učenike na to da pretraže pouzdane mrežne izvore u potrazi za informacijama o najvažnijim grčkim tragičarima, opišu njihovu ulogu i privilegije koje su uživali u društvu nakon pobjede na natjecanjima tragičara.
Podijelite učenike u grupe koje imaju četiri do pet članova. Svakoj grupi dajte ulomke Euripidova Okovanog Prometeja. Prije ulomka pripremite kratak sažetak tragedije kako bi učenicima bilo jasno o kojoj se temi govori u cjelovitu tekstu drame. Izdvojite jedan do dva dramska prizora iz kojih je jasno vidljiv dramski sukob. Potaknite učenike na iskazivanje dojma o ulomcima. Potom neka svaka grupa u alatu Canva izradi plakat kojim će predstaviti dramski prizor koji su dobili. Uputite učenike na to da na plakatu moraju biti navedeni likovi koji su u sukobu, razlog i kontekst njihova sukoba, opisane emocije likova koje su važne, kao i navedena stilska sredstva kojima su ostvarene. Na plakatu se treba nalaziti i fotografija ili crtež koji prikazuje izgled scene koja bi bila primjerena za izvedbu toga dramskog prizora. Ako žele, tekst mogu i uprizoriti.
U nastavku ćete istim grupama učenika ponuditi ulomke romana Terryja Dearyja Kradljivac vatre. Neka ih usporede s tragedijom tehnikom Vennova dijagrama. Uputite učenike na to da dramatiziraju ulomke iz romana Kradljivac vatre, odnosno na to da napišu kratak dijalog u kojem će sukob iz romana preoblikovati u dramski tekst. Dramatičnost sukoba lik – lik, odnosno lik – kolektiv i uzvišeni stil pisanja svakako moraju biti vidljivi, no nije nužno da učenički tekst bude stihovan. Učenici potom tekst trebaju uprizoriti pred razredom.
Istovremeno ćete razredu pripremiti rubrike za vršnjačko vrednovanje u alatu Google Forms. Učenici će u rubrikama pratiti tematsku povezanost dramskog teksta i romana, vrstu i način ostvarenja sukoba, jezične značajke i stil kojim su se učenici koristili u dramatizaciji.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Prilagodite upute za istraživanje na mreži kako biste ih učinili jasnima i razumljivima učenicima s teškoćama. Ograničite količinu informacija koje učenici trebaju proučiti služeći se jednostavnim i sažetim jezikom. Filtrirajte mrežne izvore kako biste učenicima dali relevantne i pouzdane informacije. Učenika s teškoćama stavite u grupu učenika s kojima dobro surađuje. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama, vodeći računa o njegovim jakim stranama. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li zadatak. Ako zadatak ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima: Canva, Google Forms. Pripremite pisane/slikovne upute za njihovo korištenje. Ako je potrebno, pokažite učeniku s teškoćama kako se radi u zadanom digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više mogu pročitati ostale dijelove trilogije Terryja Dearyja i predstaviti ih razredu u nekome od prezentacijskih alata.
Aktivnost započnite projiciranjem fotografija stvarnih povijesnih osoba koje su se pobunile protiv nepravde. To mogu biti: Martin Luther King, Mahatma Ghandi, Malala Yousafzai, Emily Pankhurst, Nelson Mandela i dr. Podijelite učenike u grupe koje imaju četiri do pet članova. Svakoj grupi zadajte jednu povijesnu osobu čiji životopis mora istražiti, a potom osmisliti naslov tragedije koja bi se mogla napisati prema njihovu životopisu. Uputite ih na to da se prilikom oblikovanja naslova koriste mrežnim ili tiskanim jezičnim priručnicima poput pravopisa ili rječnika te da naslov bude napisan književnoumjetničkim ili razgovornim funkcionalnim stilom. Neka rezultat svog rada predstave kao plakat za kazališnu predstavu u alatu Canva.
Preko portala e-Lektire omogućite učenicima pristup cjelovitom tekstu Sofoklove Antigone, koji su već imali prilike čitati u prvome razredu. Razgovarajte s učenicima o tome mogu li pronaći poveznice između sudbina povijesnih osoba i likova iz Antigone.
Podijelite učenike na pet grupa od po petero učenika. Pripremite ulomke suvremenog teksta Stefana Hermansa Antigona u Molenbeeku i svakoj grupi zadajte po jedan ulomak teksta. Neka svaka grupa ukratko prepriča fabulu, izdvoji temu i glavni sukob između likova u svom ulomku, izdvoji pojedinosti koje su ih potaknule na razmišljanje, usporedi ulomak suvremenog teksta s Antigonom te ga predstavi razredu u alatu OneNote. Uputite učenike na upotrebu mrežnih ili tiskanih rječnika za tumačenje manje poznatih riječi i izraza.
Budući da u alatu OneNote učenici imaju pristup svim ulomcima teksta koji su prethodno interpretirale sve grupe, zatražite od učenika da pretpostave završetak djela Antigona u Molenbeeku te ga napišu u obliku dramskog dijaloga između likova, i to razgovornim stilom.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku suučenika koji će mu opisivati vizualne informacije. Učenika s teškoćama stavite u grupu učenika s kojima dobro surađuje, koji su motivirani za rad i mogu mu pomoći. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama ovisno o njegovim mogućnostima i jakim stranama. Osigurajte da učenik bude aktivan član grupe. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li učenik zadatak. Ako zadatak ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima: Canva, OneNote. Pripremite pisane/slikovne upute za korištenje tih digitalnih alata. Ako je potrebno, učeniku pokažite kako se radi u zadanom digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više trebaju pretražiti knjižnične e-kataloge u potrazi za suvremenim tekstovima koji sadrže motive i teme iz antičkih drama. Potom trebaju izraditi prijedlog za čitanje izborne lektire i objaviti ga na mrežnim strancima škole.
Biti, V. (2000). Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije. Zagreb: Matica hrvatska.
Deary, Terry. (2008.) Kradljivac vatre. Rijeka: Dušević i Kršovnik.
Eshil, Sofoklo, Euripid (2004.) Grčke tragedije. Zagreb: Globus media.
Hertmans, Stefan. (2019.) Antigona u Molenbeeku. Tenja: Antipod.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Roy-Bhattaharya, Joydeep (2013.) Straža. Zagreb: Edicije Božićević.
Silić, Josip (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.
Solar, Milivoj (2003). Povijest svjetske književnosti. Zagreb: Golden marketing.
Stamać, Ante, Škreb, Zdenko (1998). Uvod u književnost. Zagreb: Nakladni zavod Globus.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.