Predmet
Hrvatski jezik 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Nakupljanje samoga sebe

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • poezija
  • hrvatska književnost 20. stoljeća
  • vezani stih
  • Dobriša Cesarić

O poeziji koja je ugrađena u male svjetove svakidašnjih zbivanja

Prikažite učenicima televizijski zapis o Cesarićevoj stvaralačkoj biografiji i obilježjima njegova pjesništva s pomoću platforme YouTube. Razgovarajte s učenicima o suvremenim pjesnicima, suvremenoj poeziji i umjetničkome izrazu koji ostvaruje dijalog sa stvarnošću. Upitajte učenike o tome kako izvanjska pojavnost utječe na njihovo spoznavanje i kreativan rad. Učenici iskazuju svoja mišljenja o svojemu nadahnuću, motivaciji, izvanjskim podražajima koji utječu na njihovo stvaranje i svakodnevno djelovanje.

S pomoću digitalnoga alata Canva predstavite Cesarićevo stvaralaštvo: prvu zrelu pjesmu koju objavljuje u književnome listu Kritika 1920. godine, pjesme koje objavljuje u Krležinoj Književnoj republici, Savremeniku, Hrvatskome kolu i Hrvatskoj reviji, prvu zbirku pjesama Lirika iz 1931. godine. Usmjerite učenike prema Cesarićevoj lirici koja je podijeljena u cikluse: Vidici srca, Obasjani trenuci, Davno i nedavno, Proljeće koje nije moje, Večernji koraci… Upitajte učenike o suvremenoj poeziji koja je dostupna na društvenim mrežama, dijalogu s njezinim autorima i uvidu u njihovo nadahnuće i stvaranje. Učenici navode primjere mrežnih stranica na kojima mogu pronaći pojedina poetska ostvarenja, iznose svoja mišljenja o dijalogu s pjesnicima tijekom različitih događaja: književnih večeri, promocija pjesničkih zbirki, susreta s književnicima.

Učenici pristupaju mrežnoj stranici e-Lektire i posvećuju se čitanju Cesarićeve misaone poezije. Učenici, razdijeljeni u grupama od četiri do pet učenika, odabiru poetske zapise koji svjedoče o lirskome subjektu i njegovu doživljaju pejzaža, zanosu ljepotom prirode, viđenju uspomena na djetinjstvo i zavičaj, doživljaju grada.

Prva grupa učenika analizira i interpretira, na tematsko-motivskoj i izraznoj razini, misaoni poetski zapis, izdvaja pejzažne motive, lirskoga subjekta koji jesen promatra kroz prizmu radosti, njegov osjećaj usamljenosti i straha u trenutku boravka u gradu, predstavlja jesen kao prethodnicu boli lirskoga subjekta, u kojoj se pohranjuju sve nade i očekivanja, zapisuje motive koji svjedoče o prolaznosti vremena i navodi stihove kojima oprimjeruju Cesarićevu poetsku misao. Rezultate svojega rada učenici usustavljuju s pomoću jednostavnoga digitalnog alata Adobe Spark.

Usmjerite učenike prema odabiru vrste sadržaja, stvaranju radne okoline unutar koje se izrađuje projekt, odabiru predloška, dodavanju slika, videozapisa, teksta, ikona. Učenici surađuju na svojem projektu i uređuju ga. Usmjerite učenike prema Cesarićevu pjesništvu u kojemu se pojavljuju i druga godišnja doba – zima, proljeće i ljeto. Razgovarajte s učenicima o doživljaju lirskoga subjekta kojemu proljeće i jesen otkrivaju one vidove ljepote koji se zbog svoje prolaznosti najdublje doimaju. Ta je ljepota nježna, blaga, tiha, sjetna, kratkotrajna, pobuđuje želju da se uhvati, zadrži, sačuva. Učenici određuju obilježja Cesarićeva tematskoga i poetskoga izraza. Prikazuju lirskoga subjekta kojega prolaznost, prozračnost, lepršavost doživljaja čini sretnim i sjetnim, obuzima ga radost postojanja, osjeća sreću življenja, potvrđuje neminovnost smrti. Prikazuju simboliku, refleksiju obojenu tugom.

Usmjerite rad druge grupe učenika prema čitanju Cesarićeve poezije koja donosi uspomene na djetinjstvo i zavičaj. Učenici opisuju lirskoga subjekta koji progovara o radosti kojom ga ispunjava njegov zavičaj, osjeća nostalgiju, naviru sjećanja iz prošlosti, osjeća se izgubljenim, isprepleću se snovi s javom, prisjeća se Slavonije, čezne za povratkom, sjedinjuje se s prirodom. Usmjerite učenike prema izradi jednostavne i moderne prezentacije u obliku mrežne stranice, a u kojoj su objedinjeni tekst, videosadržaj i slike. S pomoću digitalnoga alata Adobe Spark učenici odabiru naslov i pozadinsku sliku svoje prezentacije, a potom dodaju i uređuju ostale elemente stranice: slike, tekst, poveznice, videosadržaje, galeriju slika.

Usmjerite rad treće grupe učenika prema analizi i interpretaciji, na tematsko-motivskoj i izraznoj razini, misaonoga poetskog zapisa, izdvajanju motiva koji se vezuju uz Zagreb, prikaz njegovih ulica, siromašnih građana, gradsku svakodnevicu, opisivanju lirskoga subjekta koji usred svojega ograničenog svijeta raspolaže osjećajem za lijepo. Učenici izdvajaju motive iz prirode i večernje gradske lampe koji u život grada unose radost i navode stihove kojima oprimjeruju Cesarićevu poetsku misao. Usmjerite učenike prema izradi videosadržaja s pomoću digitalnoga alata Adobe Spark. Učenici kreiraju videosadržaj od niza slajdova koji sadrže slike, tekst, kratke videoisječke. Usmjerite učenike prema prikazivanju lirskoga subjekta koji promatra breze na ulici, opisuje miris sijena, pogledava na večernja svjetla, stapa se sa šarenom uličnom vrevom, doživljava zagrebačke ulice koje pjevaju od svjetala i žamora, osjeća radost, radosnu sjetu u susretu s jednostavnim svakodnevnim slikama života. Razgovarajte o lirskome subjektu i njegovu doživljaju svjetlosti, gradskih lampi, osjećajima radosti i smirenja. Učenici izdvajaju stihove kojima prikazuju motive grada, opisuju lirskoga subjekta koji vjeruje u svijetlu budućnost, napredak čovječanstva, ostvarenje višega smisla u čovjekovu životu. Izdvajaju stihove kojima oprimjeruju muzikalnost, slikovitost, kratkoću, jednostavnost, razumljivost, običnost.

Razgovarajte s učenicima o poeziji kao svojevrsnome uvidu u čovjekova unutrašnja proživljavanja i njegova doživljavanja spram svijeta i stvarnosti. Upitajte učenike o suvremenoj poeziji kao odrazu čovjekovih stremljenja i suvremenih dvojbi. Učenici prikazuju rezultate svojega rada i posvećuju se vrednovanju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, zatim razinu i intenzitet podrške, valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učenicima s teškoćama najavite gledanje filma o Cesarićevoj stvaralačkoj biografiji. Film mogu pogledati prije sata, kako bi na satu bili spremniji za zadatak. Tijekom gledanja filma na satu omogućite im podršku vršnjaka u opisivanju vizualnih infomacija. Omogućite im sjedenje u blizini izvora zvuka i slike. Učenicima s teškoćama grafički prilagodite tekst poezije koju obrađuju. Veličina fonta Ariel ili Calibri treba biti najmanje 14pt. Također, treba povećati razmak među riječima i prored. Poravnanje teksta je lijevo. Tijekom podjele u grupe učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima voli surađivati, koji su motivirani za rad i mogu mu pružiti podršku. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe, vodeći se njegovim jakim stranama. Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku suučenika unutar grupe koji će mu opisivati vizualne elemente tijekom rada na zadatku.

Kod učenika s teškoćama provjerite razumije li učenik zadatak te mu, ako je potrebno, ponovite upute. Možete pripremiti pisane i/ili slikovne smjernice za zadatak. Ako je potrebno, produžite vrijeme rada. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatom Canva. Izradite pisane ili slikovne upute za njegovu uporabu. Ako se digitalnim alatom koristite prvi put, pokažite kako se radi u tom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka istraže, prema zadanim smjernicama za rad, motiv Zagreba u poeziji.

Učenici mogu istražiti Cesarićevu poeziju, koja se nastavlja na lirske zapise Antuna Gustava Matoša i Vladimira Vidrića, međutim, vezanome stihu daje novu vrijednost čineći ga prirodnijim, bližim narativnome govoru. Učenici neka pronađu primjere utjecaja dvaju pjesnika te originalnost i autentičnost Cesarićeva pjesničkog izraza.

Učenici mogu istražiti muzikalnost i slikovitost u Cesarićevoj poeziji te svoja zapažanja i primjere iz pročitanih pjesama usustaviti s pomoću digitalnoga alata Padlet.

Nastavna aktivnost za predmet X

O poeziji koja je ugrađena u male svjetove svakidašnjih zbivanja

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje svoj doživljaj i stav prema Cesarićevoj poeziji.
  • Učenik analizira i interpretira na tematsko-motivskoj i izraznoj razini Cesarićevu misaonu poeziju.
  • Učenik opisuje obilježja Cesarićeve poetike.
  • Učenik se stvaralački izražava potaknut Cesarićevim lirskim zapisom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Glazbena umjetnost
  • Informatika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

O poeziji mrtvačnica, gradskih predgrađa, prosjaka i sušičavih švelja

Postavite učenicima pitanja o poeziji kao svojevrsnome prikazu stvarnosti, uvidu u čovjekova doživljavanja i utjecaju koji ona ima na čovjekov život. Učenici iznose svoja mišljenja o poeziji tijekom suvremenosti, pjesnicima i njihovu prikazu svijeta, teškoća, osjećaja usamljenosti i beznađa.

Učenici pristupaju mrežnoj stranici e-Lektire i posvećuju se čitanju Cesarićeve socijalne poezije. Učenici, razdijeljeni u grupama od tri do četiri učenika, odabiru poetske zapise koji svjedoče o lirskome subjektu, njegovu viđenju siromaštva i ljudske bijede.

Prva grupa učenika analizira i interpretira, na tematsko-motivskoj i izraznoj razini, misaoni poteski zapis koji donosi snažan doživljaj usamljenosti lirskoga subjekta, njegovu razočaranost stanovnicima grada, spoznaju ljudskoga zla, potrebu osamljivanja. Učenici izdvajaju motive siromaštva, ljudske bijede, navode stihove kojima oprimjeruju ružne slike gradske bijede, međutim, prikazuju lirskoga subjekta koji ne odustaje od vjerovanja u mogućnost sklada civilizacije i humanizma. Usmjerite učenike prema raščlanjivanju ugođaja koji je najavljen mnoštvom pjesničkih slika te stilskim i gramatičkim sredstvima kojima je ostvaren. Rezultate svojega rada učenici usustavljuju s pomoću multimedijskoga alata Genially. Usmjerite učenike prema izradi multimedijalnoga plakata u koji učenici pridodaju tekst, fotografije, crteže, videosadržaje, audiosadržaje.

Druga grupa učenika analizira i interpretira, na tematsko-motivskoj i izraznoj razini, Cesarićev misaoni poetski izraz koji donosi težak položaj radnika, žena, marginaliziranih slojeva društva. Razgovarajte o lirskome subjektu koji s velikim suosjećanjem pristupa siromasima, radnicima, ljudima iz predgrađa, patnicima, bijednicima. Učenici navode stihove koji oprimjeruju prikaz siromaha, slomljenih ljudi koji su osuđeni i prepušteni propadanju i umiranju, društvenu kritiku, humanost uz prizvuk ironije, suosjećanje lirskoga subjekta, njegov osjećaj bespomoćnosti. Analiziraju pjesničke slike, ugođaj koji najavljuju, stilska i gramatička sredstva kojima se takav ugođaj ostvaruje. Usmjerite ih prema povezivanju svojih zapažanja s naslovom pjesme. Upitajte učenike o današnjoj rekaciji društva prema ljudima koji žive u oskudnim životnim uvjetima, o socijalnoj nejednakosti, o siromaštvu i ljudskoj bijedi u svojoj okolini, o postojanju mogućnosti njihova uključivanja u društvo i društvenokoristan rad, o pomoći koju pojedinac čini za dobrobit drugoga pojedinca. Učenici iznose svoje stavove o siromaštvu i teškome životu pojedinaca u svom vremenu, navode primjere iz svoje okoline i svjedoče o svojemu radu, doprinosu, pomoći.

Treća grupa učenika analizira i interpretira, na tematsko-motivskoj i izraznoj razini, Cesarićev misaoni lirski zapis koji je zasićen socijalnim motivima, stoga učenici raščlanjuju simboliku mraka i svjetlosti, oprimjeruju upotrebu veznika kojim se u pjesmu uvodi motiv čovjeka, pojedinca, raspravljaju o problemu na koji se upozorava prikazivanjem njegove sudbine, uspoređuju motive iz prirode i ulogu drugih ljudi. Usmjerite učenike prema ponavljanju u izrazu i kompoziciji. Učenici objašnjavaju ulogu ponavljanja u razvoju teme i u ostvarivanju ritma, određuju povijesni, društveni i kulturni kontekst Cesarićeve poezije.

Učenici promišljaju o učestalim motivima, idejnom svjetonazoru, antitezama i simbolici u Cesarićevoj poeziji te s pomoću digitalnoga alata Piktochart izrađuju prijedlog naslovnice njegove zbirke poezije. Učenici prikazuju rezultate svojega rada i posvećuju se vrednovanju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, zatim razinu i intenzitet podrške, valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učenika s teškoćama pitajte za mišljenje ako se sam javi i želi podijeliti svoje razmišljanje s razredom. Učenicima s teškoćama grafički prilagodite tekst zadane Cesarićeve socijalne poezije. Veličina fonta Ariel ili Calibri treba biti najmanje 14pt. Također, treba povećati razmak među riječima i prored. Poravnanje teksta je lijevo. Tijekom podjele u grupe učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima voli surađivati, koji su motivirani za rad i mogu mu pružiti podršku. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe, vodeći se njegovim jakim stranama. Učeniku s teškoćama možete pripremiti podsjetnik o stilskim sredstvima, kako bi lakše analizirao i interpretirao pjesme. Provjerite razumije li učenik zadatak pa mu, ako je potebno, ponovite upute. Također mu, ako je potrebno, produžite vrijeme rada. Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Piktochart. Izradite pisane ili slikovne upute za njegovu uporabu. Ako se digitalnim alatom koriste prvi put, pokažite im kako se u tom digitalnom alatu radi.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka istraže socijalnu poeziju Tina Ujevića, Antuna Branka Šimića i Dragutina Tadijanovića i usporede ju, prema zadanim smjernicama za rad, s Cesarićevom poezijom.

Učenici mogu poslušati jednu od pedesetak uglazbljenih Cesarićevih pjesama i, prema zadanim smjernicama za rad, usporediti doživljaj pjesničkoga teksta s glazbom. Rezultate svojega rada mogu usustaviti s pomoću digitalnoga alata Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet X

O poeziji mrtvačnica, gradskih predgrađa, prosjaka i sušičavih švelja

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje svoj doživljaj i stav prema Cesarićevoj poeziji.
  • Učenik analizira i interpretira na tematsko-motivskoj i izraznoj razini Cesarićevu socijalnu poeziju.
  • Učenik opisuje obilježja Cesarićeve poetike.
  • Učenik se stvaralački izražava potaknut Cesarićevim lirskim zapisom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Informatika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Od pritajene boli i tamnih slutnji do osjećanja prolaznosti ljepote i životne patnje

Razgovarajte s učenicima o suvremenom čovjeku, njegovim ambicijama i težnjama, vrijednostima koje su u društvu poželjne. Upitajte ih o razlozima zbog kojih je čovjek sve manje zaokupljen ljepotom običnih, malih stvari.

Učenici pristupaju mrežnoj stranici e-Lektire i posvećuju se čitanju Cesarićeve misaone i ljubavne poezije. Učenici, razdijeljeni u grupama od tri do četiri učenika, odabiru poetske zapise koji svjedoče o lirskome subjektu i njegovu doživljaju pjesnika i poezije, ljudskoga iskustva, prolaznosti i smrti, ljubavi.

Prva grupa učenika analizira i interpretira, na tematsko-motivskoj i izraznoj razini, misaoni poetski zapis, izdvaja motive koji svjedoče o ljepoti umjetničkoga poziva, doživljaj spokoja pri kontaktu s prirodom, patnju, bol i sumnju. Razgovarajte s učenicima o izrazu bolna krika koji podrazumijeva optimizam i nadu, lirskome subjektu koji postaje svjestan toga da iz njegove muke proizlazi stvaranje koje će drugomu osvijetliti daljnje putove. Učenici izdvajaju stihove kojima oprimjeruju doživljaj boli lirskoga subjekta, koja je pokretač, nadahnuće tijekom stvaralačkoga zanosa.

Uputite ih u promišljanje o tematsko-idejnome svijetu prikazanom u Cesarićevim lirskim pjesmama, poetskome izrazu, stoga učenici usustavljuju svoju e-knjigu s pomoću digitalnoga alata Book Creator. Usmjerite učenike tijekom upisivanja bilježaka, mišljenja, dojmova, dodavanja slika i multimedijskih sadržaja. Učenici zapisuju pjesničke slike koje svjedoče o patnji, boli, smrti tijekom pjesničkoga stvaranja. Usmjerite učenike prema lirskim zapisima koji svjedoče o kontrastu pojedinca i društva, individualnome doživljaju patnje i nerazumijevanju okoline. Učenici prikazuju bogatstvo pjesničkoga izraza, zloslutnu, tragičnu atmosferu, nerazumijevanje, nesuosjećanje, retorička pitanja, kontraste, stileme koji označavaju bol, stileme ljepote simbolizirane motivom svjetlosti. Analiziraju izbor i poredak riječi, grafički izgled strofe, izbor glagolskoga oblika koji utječe na pjesnički ritam. Razgovarajte s učenicima o doživljaju radosti koji pruža stvaralaštvo, o stvaranju kojim čovjek spašava svoj život, o duhu lirskoga subjekta koji ima mogućnost vratiti se u život samo ako je njegovo stvaranje popraćeno prihvaćanjem i ljubavlju. Učenici analiziraju motiv besmrtnosti, radosti koju čovjek može spasiti iz života, životom u svojoj umjetnosti – svojim stihovima.

Druga grupa učenika analizira i interpretira, na tematsko-motivskoj i izraznoj razini, misaoni poetski zapis o ljudskome iskustvu, prolaznosti i smrti. Učenici izdvajaju motive predaka, odgonetavanja čovjekove svrhe, prolaznosti, osjećaja beznađa, otuđenja, konačnog smirenja u smrti. Razgovarajte s učenicima o ideji vječnoga povratka, skepticizmu, nemoći čovjeka da shvati svoju sudbinu. Učenici analiziraju pjesnički izraz: ponavljanja koja doprinose pjesničkome ritmu, osjećaje monotonoga protjecanja života, ograničenosti, izgubljenosti, besmislenosti, nemogućnosti odgonetavanja smisla čovjekova postojanja, želje za smirenjem u smrti.

Treća grupa učenika analizira i interpretira, na tematsko-motivskoj i izraznoj razini, ljubavni poetski zapis o trenutcima ljubavnoga susreta, duhovnome doživljaju, ljubavnome osjećanju, mogućnosti ostvarenja nove ljubavi, željenja i neželjenja ljubavi. Učenici prikazuju tematske slojeve pjesme: misaoni i intimni. Izdvajaju spoznaje, osjećaje i raspoloženja lirskoga subjekta, stilska i gramatička sredstva kojima se ostvaruju. Razgovarajte o pjesničkim slikama kojima se izgrađuju motivi ljubavi i ljudskoga života u pojedinim strofama. Upitajte učenike o ulozi vremena u povezivanju tih motiva i simbolici svjetlosti, boja, zvijezda, sunca. Učenici oprimjeruju vjeru u snagu ljubavi, prate promjene pjesničkoga ritma i vezuju ih s promjenama u tonu pjesme. Učenici povezuju oblik pjesme s njezinim sadržajem, raščlanjuju ideju o vječnome povratku. Usmjerite ih prema analizi pjesničkoga izraza: zatvorenoj formi i vezanome stihu, svakodnevnim motivima, jednostavnome izrazu, naglašenome ritmu, simbolici, sažetosti, jasnoći i zvučnosti. Učenici upisuju svoje bilješke, mišljenja, dojmove, pridodaju slike i multimedijske sadržaje u svoju e-knjigu, a kako bi „…probudili pjesnika.“

Uputite učenike u odabir Cesarićevih stihova i njihovo kreativno i vizualno postavljanje u virtualnoj galeriji s pomoću digitalnoga alata Artsteps. Usmjerite učenike tijekom izrade virtualne izložbe koja je prikazana virtualnom šetnjom galerijom tijekom koje se razgledaju izlošci poput slika, videosadržaja, 3D objekata, teksta. Učenici sami kreiraju i organiziraju prostor svoje virtualne galerije, poziciju izložaka i redoslijed razgledavanja. Usmjerite učenike tijekom odabira naziva svoje virtualne izložbe koja odražava domete Cesarićeva stihotvorenja, povezuje ih s hrvatskom književnom tradicijom i modernim lirskim zapisima. Učenici predstavljaju Cesarićevu poeziju, osobni glas, pjesničku imaginaciju koja predstavlja elementarne pojmove i stanja, viziju smrti i jeseni, proljeća i čežnje, tuge siromaštva, bijede onih koji su na socijalnome dnu, pjesnikov društveni položaj tijekom virtualne šetnje galerijom. Tijekom razgledavanja komentirajte, vrednujte i podijelite izložbu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, zatim razinu i intenzitet podrške, valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učenika s teškoćama uključite u početni razgovor ako on to sam želi i samostalno se javi. Učenicima s teškoćama grafički prilagodite tekst ljubavne i misaone poezije koju će čitati. Veličina fonta Ariel ili Calibri treba biti najmanje 14pt. Također treba povećati razmak među riječima i prored. Poravnanje teksta je lijevo. Učenicima s teškoćama izradite podsjetnik i smjernice za lakšu interpretaciju i analizu poezije. Tijekom podjele u grupe učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima voli surađivati, koji su motivirani za rad i mogu mu pružiti podršku. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe, vodeći se njegovim jakim stranama. Učeniku s teškoćama unutar grupe odredite suučenika koji će mu pružati podršku u opisivanju vizualnih elemenata. Provjerite razumije li učenik zadatak i, ako je potebno, ponovite mu upute. Možete pripremiti pisane i/ili slikovne smjernice. Ako je potrebno, produžite mu vrijeme rada. Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima Book Creator, Artsteps. Izradite pisane ili slikovne upute za njihovu uporabu. Ako s digitalnim alatom radite prvi put, objasnite kako se radi u tom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka istraže kojim je pjesnicima Cesarić posvetio svoje pjesme. Učenici mogu analizirati pojedine pjesničke izraze i istražiti pojedine pjesničke utjecaje prema zadanim smjernicama za rad. Rezultate svojega rada mogu usustaviti s pomoću digitalnoga alata Sway.

Učenici mogu istražiti izložbu Dobriša Cesarić u Požegi koja je nastala u povodu 120. godišnjice pjesnikova rođenja na mrežnim stranicama Gradske knjižnice Požega. O svojim spoznajama mogu izvijestiti druge učenike u svojemu razrednom odjeljenju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Od pritajene boli i tamnih slutnji do osjećanja prolaznosti ljepote i životne patnje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje svoj doživljaj i stav prema Cesarićevoj poeziji.
  • Učenik analizira i interpretira na tematsko-motivskoj i izraznoj razini Cesarićevu misaonu i ljubavnu poeziju.
  • Učenik opisuje obilježja Cesarićeve poetike.
  • Učenik se stvaralački izražava potaknut Cesarićevim lirskim zapisom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Informatika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Antologija novije hrvatske lirike (1934). Ur. Kombol, Mihovil. Zagreb: Minerva.

Brešić, Vinko (1984). Dobriša Cesarić. Zagreb: Sveučilišna naklada Liber.

Cesarić, Dobriša (2016). Tišina: sabrane pjesme. Zagreb: Školska knjiga.

Cesarić, Dobriša (2007). Pjesme. Zagreb: ABC naklada.

Cesarić, Dobriša (2001). Tišina i druge pjesme. Ur. Kravar, Zoran. Zagreb: Školska knjiga.

e-Lektire. CARNET: Zagreb.

Flaker, Aleksandar (1976). Stilske formacije. Zagreb: Sveučilišna naklada Liber.

Flaker, Aleksandar (1968). Književne poredbe. Zagreb: Naprijed.

Flaker, Aleksandar; Škreb, Zdenko (1964). Stilovi i razdoblja. Zagreb: Matica hrvatska.

Frangeš, Ivo (1987). Povijest hrvatske književnosti. Zagreb. Ljubljana: Nakladni zavod Matice hrvatske. Cankarjeva založba.

Hrvatska moderna lirika (1933). Ur. Tadijanović, Dragutin; Delorko, Olinko. Zagreb: Zagrebačka privredna štamparija.

Jelčić, Dubravko (2004). Povijest hrvatske književnosti. Tisućljeće od Baščanske ploče do postmoderne. Zagreb: Naklada Pavičić.

Milanja, Cvjetko (2000). Pjesništvo hrvatskog ekspresionizma. Zagreb: Matica hrvatska.

Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.

Visinko, Karol (2014). Čitanje – poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, Karol (2010). Pisanje – jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.

TV kalendar (2020). Dobriša Cesarić. Zagreb: Hrvatska radiotelevizija.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.